Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 178
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så, da kan man IKKE se på Watt. Man kan IKKE se på Ampere. Hva skal man se på da som en indikasjon på en forsterkers kapabilitet til å drive høyttalere med en gitt følsomhet bortsett fra å skumme ulike fora etter erfaringer + ta ørten lytterunder.

Noen indikasjoner for enkelte parametre må det veø være mulig å ha? Hvilke? Eller er fysikkens lover i fri flyt i PR-verdenen...
    Det nærmeste vi har et system for å kunne kvantifisere forsterkeres kapasitet er svenskenes powercube. Den viser hvor mange watt forsterkeren leverer ved en gitt impedans og fasevinkel.

En teoretisk perfekt forsterker (finnes ikke):

En bra designet forsterker:

Dårlig strømforsyning:

Dårlig lastkontroll eller dårlig designet strømbegrenser:

En forsterker som oscillerer ved reaktive laster:

Problemet er å finne slike målinger for de produktene man vil sammenlikne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Virker ofte på meg at en bass ofte trekker mere watt enn m/d..
    Om man setter opp en RTA med en mikrofon i rommet og spiller musikk vil man se at i snitt vil frekvensene fra 100Hz og ned ligge i snitt omkring 10dB høyere enn de fra 1kHz og opp. 10dB opp = 10 ganger mer forsterkereffekt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om man setter opp en RTA med en mikrofon i rommet og spiller musikk vil man se at i snitt vil frekvensene fra 100Hz og ned ligge i snitt omkring 10dB høyere enn de fra 1kHz og opp. 10dB opp = 10 ganger mer forsterkereffekt.
    Jeg trodde at 3dB økning krever dobbel forsterkereffekt. Eller...?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første svaret ditt, Snickers ... whoosh ... gikk over hodet mitt. Det med PoweCube ga mer mening. SÅ enkel er jeg.

Teoretisk så er D (PMW) oppgitt til å praktisk doble W ved halvering av motstand. Underbygger såkalte PowerCube slike påstander?

Flott å ha slike kunnskapsrike personer som deg her på forumet, slik at vi andre kan få noen "oppleste sannheter" å gruble over.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres realistisk ut i mine øyne (og ører)..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel neppe mye bedre, eller dyrere, enn denne : Krell Industries, Incorporated, America's premiere manufacturer of high-end audio equipment: award-winning amplifiers, preamplifiers, CD players, DVD players, surround/sound processors, loudspeakers

Men, leser man tester laget av f.eks. Stereophile og Ultimate AVMag har de gjerne fine målinger, og kommentarer til målingene på forsterkerne de tester.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd! Vil være med her...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg trodde at 3dB økning krever dobbel forsterkereffekt. Eller...?
    Det er korrekt, og det betyr at kurven er logaritmisk:
    0dB = 1 x effekt
    1dB = 1,259 x effekt
    2dB = 1,585 x effekt
    3dB = 1,995 x effekt
    4dB = 2,512 x effekt
    5dB = 3,162 x effekt
    6dB = 3,981 x effekt
    7dB = 5,012 x effekt
    8dB = 6,310 x effekt
    9dB = 7,943 x effekt
    10dB = 10,00 x effekt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første svaret ditt, Snickers ... whoosh ... gikk over hodet mitt. Det med PoweCube ga mer mening. SÅ enkel er jeg.
    Det var ikke meningen. Jeg følte meg litt maktesløs da jeg skrev svaret, fikk følelsen av at det kom til å komme 100 OT-temaer som jeg måtte svare på.

Teoretisk så er D (PMW) oppgitt til å praktisk doble W ved halvering av motstand. Underbygger såkalte PowerCube slike påstander?
    Egentlig har ikke klasse D eller klasse AB så mye med hvorvidt de dobler eller ikke mot halvering av impedans å gjøre. Man kan si at om forsterkeren fortsatt holder seg stabil og PSU har nok guff så dobler det alltid. Imidlertid er det ikke sånn at forsterkere er stabile ved alle impedanser. Det er i seg selv ikke topologiavhengig. Det er også slik at forvrengningsnivået i prinsipp er direkte avhengig av utgangsimpedansen, så når man kobler en forsterker ned til 4 ohm fra 8 så dobles den relative utgangsimpedansen. Da dobles også den harmoniske forvrengningen. Så om man måler effekten ved for eksempel 0,05% i 8 ohm og 0,1% i 4 ohm skal man få en dobling. Setter man 0,1% som kriterium for begge impedanser vil doblingen nesten alltid utebli selv om forsterkeren i praksis dobler helt utmerket.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mange glemmer er at med 85W må man ha høyere railspenning enn med 65W. Når man trenger forsterkerens strømegenskaper ligger imidlertid utspenningen nær null volt. Da ligger hele spenningsfallet over transistorene, og de skal i tillegg levere mye strøm. Slikt blir det varme av og det er her transistorene går i kne. Jo høyere spenning man har jo større blir spenningsfallet over transistorene. Med mer uteffekt må man med andre ord ha høyere peak strømkapasitet for å over hodet beholde samme kvalitet.

Ampere og dempingsfaktor henger ikke så nært sammen som man skulle tro. Man kan lett lage en forsterker som går i kne ved 10A men som har skyhøy målt dempningsfaktor. Man kan også lage en forsterker som måler få Ampere ut, har lav dempingsfaktor og allikevel har grisekontroll på alle laster.

Det er kort og godt alt for lett å lure folk til å tro at man har laget noe fantastisk ved å briefe med disse banale tallene.

ganske komplisert å forholde seg til noe troverdig i forhold til hva produsenterer oppgir da? en god pekepinne kan være trafo størrelse? Har lest at trafoer på f.eks over 1kw skal være the real deal? og en dempingsfaktor over 100.000uF ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Høres realistisk ut i mine øyne (og ører)..
    Det ble veldig tilsynelatende klønete med "i snitt" 2 ganger, men tanken er at den første henviser til et snitt av innspillinger. Den andre henviser til snittet av frekvensene under 100Hz. I et bra balansert dynamisk system kan man nok kanskje strekke den grensa til 200Hz også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det blir vel neppe mye bedre, eller dyrere, enn denne : Krell Industries, Incorporated, America's premiere manufacturer of high-end audio equipment: award-winning amplifiers, preamplifiers, CD players, DVD players, surround/sound processors, loudspeakers

Men, leser man tester laget av f.eks. Stereophile og Ultimate AVMag har de gjerne fine målinger, og kommentarer til målingene på forsterkerne de tester.
    Jeg vet ikke hva den der koster, men om vi ser på for eksempel den nye ML 53, Anaviews nye AMS-teknologi, Devialet sin low impedance feilkorreksjon på klasse D så er det liten tvil om at Krell sin versting på lik linje med en del annet i klasse AB-leieren er i ferd med å få noen klasse D-beist å bryne seg skikkelig på.

Krell har jo også en utgått versting som heter MRA, den er enda kraftigere enn evo 900. Den har blant annet mange ganger større kondensatorbank enn evo 900 (som faktisk har ganske små kondensatorer).

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva den der koster, men om vi ser på for eksempel den nye ML 53, Anaviews nye AMS-teknologi, Devialet sin low impedance feilkorreksjon på klasse D så er det liten tvil om at Krell sin versting på lik linje med en del annet i klasse AB-leieren er i ferd med å få noen klasse D-beist å bryne seg skikkelig på.

Krell har jo også en utgått versting som heter MRA, den er enda kraftigere enn evo 900. Den har blant annet mange ganger større kondensatorbank enn evo 900 (som faktisk har ganske små kondensatorer).
    kan jeg spørre om du jobber innen AV?:-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    ganske komplisert å forholde seg til noe troverdig i forhold til hva produsenterer oppgir da? en god pekepinne kan være trafo størrelse? Har lest at trafoer på f.eks over 1kw skal være the real deal? og en dempingsfaktor over 100.000uF ?
    Det er lett å lyve i hvertfall, eller å få tallene til å se litt penere ut.

Trafoer måles i KVA. Dersom man har høy effekt blir spenningen høyere og da kan 1kVA være ganske lite.

Når det gjelder dempingsfaktor måles den med en konstant (som egentlig varierer ). µF er måleenhet for kapasistans som er den fundamentale egenskapen for kondensatorer. En stor kondensator har høy kapasitans, men når en kondensator får høyere spenning får den automatisk også flere joule selv om kapasitansen ikke endres.

Med andre ord er begge disse parametrene ganske avhengige av hvilken driftsspenning forsterkertrinnet kjører på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    kan jeg spørre om du jobber innen AV?:-)
    Jeg driver enkeltmannsforetaket Midgard Audio og blir fra og med denne måneden ansatt i et nytt beslektet selskap.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    "Hehe, dette tror jeg kan bli en interessant diskusjon... "

Her er det bare å fyre opp popcornkjelen igjen ja
    Hehe, har allerede fyrt opp nøtter og en kald en jeg nå
    Mye interessant å lese her

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å lyve i hvertfall, eller å få tallene til å se litt penere ut.

Trafoer måles i KVA. Dersom man har høy effekt blir spenningen høyere og da kan 1kVA være ganske lite.

Når det gjelder dempingsfaktor måles den med en konstant (som egentlig varierer ). µF er måleenhet for kapasistans som er den fundamentale egenskapen for kondensatorer. En stor kondensator har høy kapasitans, men når en kondensator får høyere spenning får den automatisk også flere joule selv om kapasitansen ikke endres.

Med andre ord er begge disse parametrene ganske avhengige av hvilken driftsspenning forsterkertrinnet kjører på.
    så høye watt tall er egentlig ikke fancy i det hele tatt. Konstruerer man en forsterker som gir veldig mye ut effekt, så er man ganske stor trafo, samt en ganske stor kondensator. Dersom trafoen ikke er stor nok for ut-effekten, så får kondensatoren for høy spenning = dårlig og forvrengt lyd??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke mer effekt ut enn du har trafospenning til. For å få nok effekt må du ha strøm nok. Jo mer W du skal ha jo mer A og V må du ha. Kondensatorene bare lagrer strøm ved den spenningen de får fra trafoen. De påvirker egentlig ikke spenningen, bare gir momentan strøm raskere enn trafoen samt demper rippel etter likeretteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dempningsfaktoren som bestemmer forsterkerens evne til å "kontrollere" den induktive lasten?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Er det dempningsfaktoren som bestemmer forsterkerens evne til å "kontrollere" den induktive lasten?
    dette lurer jeg også på, mener å ha lest at høy dempingsfaktor bidrar til mindre element bevegelser i bassen,

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •