Er XTZ A100D3 for "svak" til Klipsch RF-83?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er XTZ A100D3 for "svak" til Klipsch RF-83?

Ja, så kom spøkelset til meg også da..

Har fra før av den nevnte forsterker i topic, og et sett med Dynavoice M-65 EX.
    Dette spiller greit nok det, men jeg føler ikke at det helt henger med på notene når det skal spilles dunkidunk musikk som det går litt i her. Spesiellt bassen føles ganske tam.

Har tidligere hatt 2 stk XTZ 99W.12 i stua her, men jeg ble aldri fornøyd med samspillet mellom sub og HT når det kom til den slags musikk. Kjøpte meg en radioshack og fulgte hellnoobs? guide her inne ang. sub kalibrering med diverse exel ark og den lefsa der. Fikk en ganske fin frekvensrespons til slutt, men fortsatt følte jeg at subbene var litt "lubne" i lyden. Disse er nå solgt til 2 brukere her inne.

Min tankegang tilsier da at å få bassen fra samme kilde som leverer resten av frekvensregisteret vil være en enklere løsning?

Nå sitter jeg og titter på Klipsch RF-83 Gulvhøyttaler - 3 x 8" basselement - - L-Sound AS siden de har så fin pris om dagen. Men spørsmålet mitt da er jo om min forsterker vil ha nok effekt til å kunne spille meget høyt og fortsatt beholde kontrollen over elementene?
    Forsterker er denne: XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Evt kan det planlegges effekttrinn på sikt.

Er det noen som har prøvd disse 2 i kombinasjon tidligere som har noen innspill?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch kan spille meget høyt men kun 10-20watt de, så det er ikke det store problemet - men tror denne skal slite med å holde kontrollen på RF83 når volumet øker litt.. RF83 er store høytalere, og krever litt av forsterker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest flere steder her at RF-83 også krever et temmelig stort rom for å spille skikkelig. Kanskje RF-63 er et bedre alternativ?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har lest flere steder her at RF-83 også krever et temmelig stort rom for å spille skikkelig. Kanskje RF-63 er et bedre alternativ?

en sannhet med visse modifikasjoner spør du meg, jeg har testet RF83 som jeg har, og RF82 som jeg har i samme rom, uansett blir resultatet bedre med RF83, selv i rom helt ned i 15kvadrat.

men om det er verdt prisen er en helt annen diskusjon.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg regnet vel med at jeg hadde for lite power å gi de, hvis jeg skulle by opp til fest. Hvis jeg skulle vurdert et effekttrinn senere, så har jeg sett litt på rotel sin RB 1080, men med sine 2x200 watt i 8 ohm, blir vel den også kanskje for svak? Må jeg opp på f.eks RB1092 el. tilsvarende for å kunne utnytte potensialet i slike høyttalere?

@ gurba: Jeg har ca 45kvm stue, og derfor vil jeg bytte ut mine M-65 til noe som kan gi litt mer pust og pes i hele rommet Regner med at det arealet skal være tilstrekkelig for å leke med litt plassering og ommøblering hvis det trengs også

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Jo, jeg regnet vel med at jeg hadde for lite power å gi de, hvis jeg skulle by opp til fest. Hvis jeg skulle vurdert et effekttrinn senere, så har jeg sett litt på rotel sin RB 1080, men med sine 2x200 watt i 8 ohm, blir vel den også kanskje for svak? Må jeg opp på f.eks RB1092 el. tilsvarende for å kunne utnytte potensialet i slike høyttalere?

@ gurba: Jeg har ca 45kvm stue, og derfor vil jeg bytte ut mine M-65 til noe som kan gi litt mer pust og pes i hele rommet Regner med at det arealet skal være tilstrekkelig for å leke med litt plassering og ommøblering hvis det trengs også
    En RB.1080 vil gjøre en bra jobb, noe en RB.1092 også vil gjøre, selv om jeg føler sistnevnte blir litt "tynn" i lyden på Klipsch. Tror jeg heller hadde sett meg om etter en Parasound NC.2250. Disse skal være knallbra til Klipsch.

Hadde selvsagt testet kun med forsterkeren du har først. Mye mulig du føler også denne vil holde. Trenger ikke så mye watt for å spille høyt med Klispch, men det kreves MASSE strøm for å spille skikkelig høyt med kontroll på høytalerene.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •