Stereoforsterker til Monitor Audio GS20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker til Monitor Audio GS20

Har nettopp skaffet meg Monitor Audio GS20 og spiller de nå inn på min Yamaha RX-V1900. Av flere grunner har jeg tenkt til å gå tilbake til stereo og skaffe meg en stereoforsterker. Da dukker spørsmålet opp: Hvilke forsterkere kan være god match til GS20? Ser for meg å bruke 5000-12000 lapper, og handler gjerne brukt. Ser for meg en integrert forsterker, men er ikke imot separat løsning så lenge prisen ikke blir for stiv.

Er det noen som har konkrete erfaringer med forsterker til disse?

Har hørt at Abrahamsen skal være god match (f.eks. V2.0) og leste et sted at Creek (Destiny) spiller veldig på MA RS8. Og da kanskje også på GS20??

Setter stor pris på tilbakemelding hvis det er noen som har testet eller hørt litt forskjellig på disse høyttalerne.

Har planer om å bruke dette oppsettet i fremtiden:

Avspilling i itunes (lossless) via airport express --> DAC (f.eks. Dacmagic)---> "Min nye forsterker"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dmb-fan
    Har nettopp skaffet meg Monitor Audio GS20 og spiller de nå inn på min Yamaha RX-V1900. Av flere grunner har jeg tenkt til å gå tilbake til stereo og skaffe meg en stereoforsterker. Da dukker spørsmålet opp: Hvilke forsterkere kan være god match til GS20? Ser for meg å bruke 5000-12000 lapper, og handler gjerne brukt. Ser for meg en integrert forsterker, men er ikke imot separat løsning så lenge prisen ikke blir for stiv.

Har hørt at Abrahamsen skal være god match (f.eks. V2.0) og leste et sted at Creek (Destiny) spiller veldig på MA RS8. Og da kanskje også på GS20??

Setter stor pris på tilbakemelding hvis det er noen som har testet eller hørt litt forskjellig på disse høyttalerne.

Avspilling i itunes (lossless) via airport express --> DAC (f.eks. Dacmagic)---> "Min nye forsterker"
    Kanskje en pre+effekt fra Rotel?Den på 2x120+den billigste pre-en.Noen kr over budsjett,men lov å prute.Vurderer sterkt Rotel Classic 200 watteren selv.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dmb-fan

Gratulerer med et veldig bra høytalervalg
    Du har ikke vurdert en stereoforsterker med prosessor inngang da - sånn at du bruker kun stereoforsterkeren til musikk,og som effekttrinn til film?

Eller har du bestemt deg for å kun kjøre stereo?

Abrahamsen som du nevner, er et veldig bra valg til GS 20,og den har jo prosessorinngang også hvis du vil ha det!

Ellers har jeg hørt folk er veldig fornøyde med både Cambridge 840,og med Roksan K2 på GS 20
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsa, folkens!

Bakgrunnen for overgang til stereo er vel først og fremst vanskelig plassering av bakhøytalere og sub i stua. Samt at kanskje 90%-95% av bruken er musikklytting. Derfor kan det hende Yamaha`n ryker.

Angående rotel: Har hørt at rotel ikke er en god match til GS20, og at Yamaha sin lydsignatur egentlig er veldig bra match til de. Sistnevnte er jeg vel enig i. Veldig fornøyd med musikk i pure direct modus.

Nå vet jeg at fasiten er at jeg tar hjem en 6-7 forskjellige merker og tester ut hva jeg liker best, men jeg innser vel at det ikke kommer til å skje. Men skulle det være et par åpenbare valg, kan det være at jeg tester ut et par. Egentlig derfor jeg starta denne tråden

Så fyr løs, alle som har kvalifiserte råd!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en test i Lyd og Bilde testet de et Rotel sett og dro fram nettopp MA GS60 som en god match til det settet.
    Håper du får mange svar,for sitter og tenker på det samme selv.Et ENORMT løft å koble på effektforsterker på mine hvertfall.Roksan K2 som ble nevnt har jeg hørt mye bra om.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare & Hegel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å utdype min kommentar om at Rotel ikke var en god match:
    Dette ble sagt av en ansatt i en av Østlandets HIFI-butikker, uten noe særlig begrunnelse. Naturlig nok ikke Oslo HIFI-center

Hvordan er MA GS20 kontra MA GS60? De har vel samme lydsignatur, slik at en forsterker med match til den ene også er en match til den andre???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge hatt omtrent samme problemstilling som deg etter at jeg har bestillt GS20.

Mitt blir i allefall som følger:

Macbook -> Airport Express -> Cambridge DacMagic -> Abrahamsen V3 - > 2 stykk Abrahamsen V4 -> GS20.

Alt kjøpt tilnærmet uhørt Håper på det beste. Lykke til du og!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spent på det oppsettet ABC123! Jeg vurderer jo f.eks. å bare bruke Abrahamsen V2.0 + DACMagic. Det viktigste er jo kvaliteten fra lavt volum til ganske høyt, så da tenker jeg at kanskje V2.0 holder. Men det vet jeg egentlig ikke noe om

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Jeg har lenge hatt omtrent samme problemstilling som deg etter at jeg har bestillt GS20.

Mitt blir i allefall som følger:

Macbook -> Airport Express -> Cambridge DacMagic -> Abrahamsen V3 - > 2 stykk Abrahamsen V4 -> GS20.

Alt kjøpt tilnærmet uhørt Håper på det beste. Lykke til du og!
    Dette blir nok et knalloppsett - garantert
    Men det er klart det begynner jo å koste litt også da!
    Du får gi lyd fra deg hvordan det låter,når du får alt opp å gå!
    Har GS 20 selv som jeg er veldig fornøyd med disse
    Har inntil nylig brukt kun Pio LX 82,og har vert kjempefornøyd med det,men så kom jeg over en Abrahmsen V 2.0 brukt,så da måtte jeg bare prøve den komboen!
    Har prøvd den både som ren stereo forsterker,og som effekttrinn!
    Og det tok GS 20 et steg lenger - særlig i bassområdet,men jeg kunne ikke fullt så høyt lenger!
    Forforsterker delen i Pio visste seg også å vere veldig bra,og får jo da med RK i tillegg,som gjør nytten her hos meg!
    Derfor så kom jeg på å prøve meg på bi-amping!
    Koblet Abe på bassene,og Pio LX 82 på mellomtone/diskant!

Var i utgangspunktet litt skeptisk,men det fungerte over all forventning!
    Kunne spille enda litt høyere,og med enda mer kontroll og punsj i bassen!

Så to stk V4 brokoblet kommer helt sikkert til å bli knall
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Dette blir nok et knalloppsett - garantert
    Men det er klart det begynner jo å koste litt også da!
    Du får gi lyd fra deg hvordan det låter,når du får alt opp å gå!
    Har GS 20 selv som jeg er veldig fornøyd med disse
    Har inntil nylig brukt kun Pio LX 82,og har vert kjempefornøyd med det,men så kom jeg over en Abrahmsen V 2.0 brukt,så da måtte jeg bare prøve den komboen!
    Har prøvd den både som ren stereo forsterker,og som effekttrinn!
    Og det tok GS 20 et steg lenger - særlig i bassområdet,men jeg kunne ikke fullt så høyt lenger!
    Forforsterker delen i Pio visste seg også å vere veldig bra,og får jo da med RK i tillegg,som gjør nytten her hos meg!
    Derfor så kom jeg på å prøve meg på bi-amping!
    Koblet Abe på bassene,og Pio LX 82 på mellomtone/diskant!

Var i utgangspunktet litt skeptisk,men det fungerte over all forventning!
    Kunne spille enda litt høyere,og med enda mer kontroll og punsj i bassen!

Så to stk V4 brokoblet kommer helt sikkert til å bli knall
    Du mener at du driver diskantene med Pioneeren?Tror MA har koblet det slik altså.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Du mener at du driver diskantene med Pioneeren?Tror MA har koblet det slik altså.
    Jepp er det jeg mener! Pio driver diskant,og det øverste 6.5 elementet,mens "Abe" tar seg av det nederste
    Fungerer knall egentlig - er nok heldig, med tanke på evt forskjeller i gain på to ulike forsterkere sånn,men MCACC i PIO godtok det med en gang,og etter justeringene den har gjort,så stemmer det ganske bra med tidligere korrigeringer!

Kommer vel ikke til å ha det på denne måten for alltid - var mest som et ekspriment,men det var såpass vellykket,at det blir sånn inntil videre hvertfall

Så det er flere som har gjort dette altså?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jepp er det jeg mener! Pio driver diskant,og det øverste 6.5 elementet,mens "Abe" tar seg av det nederste
    Fungerer knall egentlig - er nok heldig, med tanke på evt forskjeller i gain på to ulike forsterkere sånn,men MCACC i PIO godtok det med en gang,og etter justeringene den har gjort,så stemmer det ganske bra med tidligere korrigeringer!

Kommer vel ikke til å ha det på denne måten for alltid - var mest som et ekspriment,men det var såpass vellykket,at det blir sånn inntil videre hvertfall

Så det er flere som har gjort dette altså?
    Det er bare jeg som kverrulerer litt.Effektforsterkeren din driver begge 6,5" mens Pioneer-en driver kun diskanten.Det er MA som har gjort dette på høyttalerene sine.Andre bruker bass og mellomtone+diskant for seg selv.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det er bare jeg som kverrulerer litt.Effektforsterkeren din driver begge 6,5" mens Pioneer-en driver kun diskanten.Det er MA som har gjort dette på høyttalerene sine.Andre bruker bass og mellomtone+diskant for seg selv.
    Pio driver ikke kun diskanten nei !!
    Hvis jeg slår av Abe,så er det fortsatt liv i det øberste basselementet!
    Det både hører man,og ser man!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det Abrahamsen V2.0 og V6.0 på meg, så Yamaha`n (RX-V1900) ryker ut på torget snart sammen med B&W LCR60 S3 (senter) DM600 S3 (bakh.) og suben asw600.

Har bare testet det noen timer, men er veldig fornøyd med oppgraderingen fra surround til stereo Synes også det spiller pent på høyt volum og at det hele virker veldig avslappet og pent. Me like! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •