Rimelige trekanals-effekttrinn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelige trekanals-effekttrinn?

I hjemmekinoen er det uttalt at det viktigste er å ha voice-matching på alle tre fronthøyttalerne. Derfor kjøper de fleste senterhøyttaler i samme serie som frontene. Ved oppgradering er det ofte økte krav til effekt, og da går mange for ekstra effekttrinn, men da ofte i stereo. Ulempen er da at eventuelle effekttrinn i receiveren ikke matcher de nye effekttrinnene.

Jeg vil hevde at dersom man skal opprettholde god voice-matching, så bør også effekttrinnene være like i de tre frontkanalene. Derfor lurer jeg:

Hva finnes av trekanals effekttrinn der ute i relativt rimelige prisklasser? La oss sette prisklassen relativt romslig og si fra ca 8000 til 25000.

Jeg spør bare for å få en oversikt over utvalget. Mistenker at dette er en produktklasse der det vil komme et større utvalg etterhvert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RMB-1066 er en 6-kanals effektforsterker med mulighet for 3x150W. Veiledende pris på 8495,-

Regner med at 3-kanals driften gjøres med brokobling. Blir den i så fall veldig kresen på impedansen? (Litt av vitsen med å oppgradere til separate effekttrinn er jo å kunne drive mer krevende høyttalerlaster).

Edit: Ser for øvrig at det tidligere fantes en Rotel RB-993 (3 X 200 watt RMS 8ohm). Har ikke Rotel laget noen oppfølger til denne?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser Rotel har RMB-1066 som er en 6-kanals effektforsterker med mulighet for 3x150W. Veiledende pris på 8495,-

Gjøres 3-kanals driften med brokobling? Blir den i så fall veldig kresen på impedansen?
    Nei da Roffe. Holder seg meget stabil. Har den sjøl og min er brokobla. Driver 3x4ohm`s laster med den.

Det andre alternative er jo ein brukt RB-993. Sånn som Hi-Fil har. Det som er minuset er at dei er meget sjelden på bruktmarkedet. Tyder berre på ein ting det. Folk er fornøygd med den. :wink:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg som har en Denon AVR3805 vinne noe på å dra front+center med en RMB-1066 tro?
    Eller blir dette bare jall i forhold til 1080 kun til front og denonen til center.?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Vil jeg som har en Denon AVR3805 vinne noe på å dra front+center med en RMB-1066 tro?
    Eller blir dette bare jall i forhold til 1080?
    Da 1066 er meir lik 1070 i den reine effekt konklusjonen, so vil du oppleva eit mykje bedre lydbilde med 1080 ja.. Kan ikkje sei det er direkte jall, men 1080 er nokon hakk vassare. 8)

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser noen en 1080 (Eller tilsvarende eldre modell) på bruktmarkedet så må de rope ut!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holfi Power 8-3 har 3x100W. Et interessant produkt. Selv om wattstyrken ikke høres så imponerende ut, så er den oppgitt til 3x480W i peak i 0.6ohm. :shock:

Finner ikke veiledende pris på denne. Noen som vet mer/har erfaringer med Holfis effektforsterkere?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veil. pris 15995,-

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet Arcam DiVA P90/3? Veil. 11,5K.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Noen som har testet Arcam DiVA P90/3? Veil. 11,5K.
    Litt spesifikasjoner:
    3x90 watt RMS (20 Hz - 20 kHz i 8 ohm)
    165 watt, èn kanal (1 kHz, 4 ohm) <-- Snodig angivelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare A30.3 er en ganske stilig sak som i Norge koster rundt 15000,-.

Output power: 3x120 W/8ohm , 200 W/4ohm

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det legges litt vel stor vekt på effekten her :?

Hvorfor ikke nevne spesifikasjoner som strømforsyning, kondensatorbank og vekt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.... Det dreier seg jo om EFFEKTforsterkere, dette. Men erfaringer med kvaliteten ut over dette er selvfølgelig velkomment.

Strømforsyning, kondensatorbank, forsterker-"klasse" etc. er selvfølgelig også interessant. Det er bare å kjøre i vei hvis man finner slike opplysninger, men det er ikke alltid dette oppgis. Vekt er etter min mening ikke så fryktelig interessant. Den er en indikasjon på at man har brukt mer eller mindre av noe, men ikke nødvendigvis hva.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å angripe dette på er vel å ta en forsterker som f.eks Cayin 1205.1 (ca 13500,-)og biampe frontkanalene med 4x125 watt(for de som kan det)og bruke femte kanalen til senter.
    Er vel litt inhabil siden jeg har brukt dette oppsettet selv,men mener dette oppfyller mange ønsker.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    En annen måte å angripe dette på er vel å ta en forsterker som f.eks Cayin 1205.1 (ca 13500,-)og biampe frontkanalene med 4x125 watt(for de som kan det)og bruke femte kanalen til senter.
    Er vel litt inhabil siden jeg har brukt dette oppsettet selv,men mener dette oppfyller mange ønsker.
    Dette forutsetter jo at:
    * Det låter likt når man bi-amper (ellers mister man jo voice-matchingen, noe som er hele poenget)
    * Man har høyere effektkrav på sidehøyttalerne i forhold til senterkanalen.

Det er vel gjerne også slik at en effektforsterker med 5 kanaler gjerne blir dyrere enn en med tre kanaler hvis man ønsker samme effekt i alle tre kanalene.
    Ønsker at denne tråden ikke skal favne for vidt:
    Den går ut på hva som finnes av forsterkere som har tre identiske effektkanaler og kvaliteten på disse forsterkerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare et forslag til en annen løsning på problemet,men dersom du kun skal ha 3 kanals forsterker evt. 6 stk brokoblet er jo denne uinteressant.(Eller så kan du "glemme" de to siste kanalene,og den er allikevel rimelig :wink: )
    Dette forutsetter jo at:
    * Det låter likt når man bi-amper (ellers mister man jo voice-matchingen, noe som er hele poenget)
    * Man har høyere effektkrav på sidehøyttalerne i forhold til senterkanalen.
    Kan ikke si at jeg merket noen forskjell,da det tross alt er samme høyttaler satt opp på en annen måte.Syns heller ikke at lydsignaturen endres,kun at du har bedre kontroll i hele registeret.Dette ut fra det jeg har testet med mitt oppsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •