Forsterkers betydning ved analog bypass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkers betydning ved analog bypass?

Jeg kjører nå et system med cd->da converter->surroundforsterker->2 kanals effektforsterker.
    Det jeg lurer på er hvor stor betydning surroundforsterkeren har for lyden i stereo? Jeg har den innstilt på analog bypass. Det vil vel si at signalet kun er innom volumkontrollen og ellers går "rett gjennom" eller?
    Grunnen til at jeg lurer er at jeg har lest at surroundforsterkere er mye dårligere på stereo enn dedikerte stereoforsterkere, og lurer derfor på om det har noe særlig betydning å oppgradere forsterkeren i forhold til cd-lytting. Ser ikke så mye film, men vil ha surround når jeg først ser.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken surround receiver er det du har da?
    Lytter du mest il stereo er tingen en integrert stereo forsterker med prosessorinngang, da bruker du den som en vanlig stereoforsterker når du lytter til stereo, og den vil drive dine fronter som en effektforsterker når du ser på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en NAD t755 og en rotel effektforsterker. Skjønner at den løsningen du skisserer sikkert er den optimale, og på sikt noe å gå for. Det er derfor jeg lurer på hvor mye "skade" surroundforsterkeren påfører musikken ved analog bypass. Betyr ikke det at signalet går korteste vei til effektforsterkeren og at signalet blir påvirket minimalt? I stand corrected.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne det de fleste tror, og det fabrikantene markedsfører jo, men det stemmer ikke. Nesten uansett hvor "straight" signalet skal gå må det som regel innom masse dilldall likevel.
    En surround receiver er optimert for surround, med en forforsterker for flere kanaler, prosessering, dacs osv. Desverre er selve forforsterkerdelen ikke egnet til stereo i de fleste receivere og mange er skuffet over ytelsen i stereo.
    Thule, Holfi og Primare hadde f.eks. noen surroundforsterkere uten prosessorere, uten romkorreksjon, rene 5 kanals forsterkere, men siden disse ikke hadde masse brytere og fargede lys var de ikke så populære for andre enn de der hadde stereo som 1st prioritet og som så en film noen ganger.
    På disse kunne man med en bryter skifte mellom 2 eller 5 kanaler og ytelsen i stereo var som en helt vanlig integrert stereo forsterker.
    Om noen har en integret stereo forsterker, eller forforsterker du kan låne kan du du prøve forskjellen.
    Det er heller ikke alltid en ekstern effektforsterker forbedrer lyden i forhold til receiverens egen, dette må testes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et grundig raskt svar.
    Jeg har sammenlignet med en cambridge 340 en gang og hørte at Nad-en gruset denne, men får se om effekten blir byttet ut med en forsterker med prossesorinngang på sikt. Både plass og økonomi har jo dessverre litt å si.
    At Cambridgen falt gjennom tror jeg hadde mest med effekt å gjøre, samt litt irriterende mismatch med lydstyrken i høyre/venstre kanal.
    Der jeg mest merker at jeg kan ha noe å hente er i utplassering av instrumenter. Innbiller meg at lydbildet kan være litt smalt. Men helt gæern høres det ikke ut nå og effektforsterkeren ga en helt ny ro, basskontroll og ikke minst dynamikk til lydbildet. Kjører jeg derimot med noe annet en analog bypass føler det hele blir flatt i stereo. Det var også derfor jeg lurte i utgangspunktet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en NAD T175HD som er en surround prosessor. Trodde den skulle være god, men det var den ikke i mine ører. Har hatt et par rimelige Yamaha surround receivere og nylig en Onkyo receiver i mellomklassen innom. Ingen av disse synes jeg har hatt god forforsterer selv om jeg kjørte pure direct/analog bypass. En Micromega PA20 stereo forforsterker var i helt annen klasse:
    http://midgardaudio.no/homeaudio/pri.../prisliste.pdf

Beste er selvsagt å prøve seg. Kommer jo ann på anlegget ditt. Har man f.eks dårlig akustikk eller høyttalere med veldig ujevn frekvensgang, så kan det være en større flaskehals. Men i utgangspunktet tror jeg du vil oppleve at en stereo forforsterker vil gi et løft. Se innlegget mitt angående prosessor inngang/home theater bypass:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1501453

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    Takk for et grundig raskt svar.
    Jeg har sammenlignet med en cambridge 340 en gang og hørte at Nad-en gruset denne, men får se om effekten blir byttet ut med en forsterker med prossesorinngang på sikt. Både plass og økonomi har jo dessverre litt å si.
    At Cambridgen falt gjennom tror jeg hadde mest med effekt å gjøre, samt litt irriterende mismatch med lydstyrken i høyre/venstre kanal.
    Der jeg mest merker at jeg kan ha noe å hente er i utplassering av instrumenter. Innbiller meg at lydbildet kan være litt smalt. Men helt gæern høres det ikke ut nå og effektforsterkeren ga en helt ny ro, basskontroll og ikke minst dynamikk til lydbildet. Kjører jeg derimot med noe annet en analog bypass føler det hele blir flatt i stereo. Det var også derfor jeg lurte i utgangspunktet.
    Hvordan er dine høyttalere satt opp nå? Normalt må man ha de godt ut fra bakveggen, og helst også fra sideveggen, for at lydbildet skal åpne seg opp.
    Mine forrige høyttalere stod 1 1/2 meter fra bakveggen og du hørte ikke høyttaleren i det hele tatt, bare musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: Dette var en ny variant jeg ikke har sett/tenkt på før. Noe jeg må følge nærmere med på. Prisen så jo ikke ille ut heller.
    Til Niels Nielsen: HT står nå ca. 50 cm fra veggen. Siden det er plassert i en stue, er det begrenset hvor langt ut de kan stå. Så selv om det meste blir godtatt, tror jeg neppe familien hadde godtatt å gå bak ht for å komme til sofaen. 8) . Jeg skulle nok klart å leve med det. Prøve det kan jeg jo!
    Siden Hi-Fi er en hobby, gjelder det å få mest mulig ut avutstyret en har og pengene en kan bruke på det. Men det er jo det som er morsomt. Hadde jeg bare kunne gått og kjøpt meg state of the art, hadde jeg neppe brukt så mye tid på det. Men skulle nok klart å leve med det også. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •