Reciever eller Forforsterker? Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever eller Forforsterker? Hjemmekino

Hei.

Har forsøkt å sett litt i forskjellige butikker, men utvalget for forforsterkere til hjemmekino i klassen 10000kr er svak.

Hva har en egentlig å velge mellom, og hvordan stiller dei seg i forhold til vanlige recievere i samme prisklasse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er diskutert noen ganger, prøv et søk.
    Emotiva har jo en, Rotel vel også, men ellers er ikke prosessorer prioritert av fabrikanter, alle kjøper jo en receiver.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleOst
    Hei.

Har forsøkt å sett litt i forskjellige butikker, men utvalget for forforsterkere til hjemmekino i klassen 10000kr er svak.

Hva har en egentlig å velge mellom, og hvordan stiller dei seg i forhold til vanlige recievere i samme prisklasse.
    man skal jo liksom få bedre lyd med å kjøre egent forforsterker, også seperate effekt forsterkere, men det er jo veldig mye dyrere en en reciver da.
    men ser jo at tilogmed alle de "store gutte " på foumet bruker recivere nå som prossessor. dagens recivere er etterhvert blitt så gode, at eg ser ingen grunn til å kjøpe noe annet. eg kommer vertfall aldrig til å kjøpe noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva recievere er å anbefale med tanke på forforsterker delen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva sin prosessor skal ha veldig fin forforsterker.
    Ellers er jo Arcam kjent for å ha gode forforsterkere i sine receivere. Yamaha og Onkyo som jeg har prøvd, mener jeg har for dårlige forforsterkere i sine receivere.

Alternativ som en del gjør er å bruke en forforsterker med home theater bypass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    man skal jo liksom få bedre lyd med å kjøre egent forforsterker, også seperate effekt forsterkere, men det er jo veldig mye dyrere en en reciver da.
    men ser jo at tilogmed alle de "store gutte " på foumet bruker recivere nå som prossessor. dagens recivere er etterhvert blitt så gode, at eg ser ingen grunn til å kjøpe noe annet. eg kommer vertfall aldrig til å kjøpe noe annet.

at man får bedre effekt med eget pre til kino er vel ikke noe å diskutere, det samme gjelder til musikk, men dagens receivere er såpass oppegående at mange klarer å leve med de, men at receivere matcher egne pre/pro er dessverre ikke mulig enda, legg merke til at jeg selv har receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Alternativ som en del gjør er å bruke en forforsterker med home theater bypass.
    Hva er det?

Jokris, hvilkne forforsterkere tenker du på da?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det?

Det er en løsning både en del forforsterkere og integrerte forsterkere har. Man kobler den til pre-out (front) til surround receiveren. Når du skal se på film, skifter du inngang på forforsterkeren til Home theater bypass. Da kobles forforsterkerens volumkontroll og annet seg ut og signalet går rett til effektrinnet. Til musikk/to kanals bruker du derimot forforsterkeren aktivt. En stereo forforsterker eller integrert har som oftest bedre pre enn den som sitter i surround receiveren. Og med denne løsningen kan man kombinere både surround og seriøs musikklytting.

Tenkte vel ikke på en spesiell forforsterker. Det finnes jo flere. Emotiva sin forforsterker er rimelig og har denne funksjonen:
    Emotiva Audio USP-1 Stereo Preamplifier
    Du finner også en del i denne listen:
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er en løsning både en del forforsterkere og integrerte forsterkere har. Man kobler den til pre-out (front) til surround receiveren. Når du skal se på film, skifter du inngang på forforsterkeren til Home theater bypass. Da kobles forforsterkerens volumkontroll og annet seg ut og signalet går rett til effektrinnet. Til musikk/to kanals bruker du derimot forforsterkeren aktivt. En stereo forforsterker eller integrert har som oftest bedre pre enn den som sitter i surround receiveren. Og med denne løsningen kan man kombinere både surround og seriøs musikklytting.

Tenkte vel ikke på en spesiell forforsterker. Det finnes jo flere. Emotiva sin forforsterker er rimelig og har denne funksjonen:
    Emotiva Audio USP-1 Stereo Preamplifier
    Du finner også en del i denne listen:
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang
    Yes... dette har jeg gjort med min Denon AVR-3808a og en Denon PMA-2000AE... funker gull det..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det?

tenkte på onkyo sin pro til 16 k, eller den nye marantz som kommer i oktober, ellers er det en del å finne på bruktmarkedet også, kan nevne at jeg selv i mange år brukte en rotel pro, kostet vel ca 10 k når jeg kjøpte den, fungerte meget bra, sønnen min bruker den nå og det har aldri vært noe som helst tull med den, den er i mine øyne også god på musikk

fordelen med separat pro er mange, bla oppbygningen ,hvor man slipper støy fra effektdel, dele strøm, man kan lettere legge opp det innvendige noe mer optimalt pga plassen er bedre, osv osv alt gir lydmessige gevinster
    ellers er det en god løsning med stereo pre koblet også og da tenker jeg først og fremst på emotiva sin pga hva man får for såpass liten kostnad

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner tråden, orker ikke starte ny.

Enkelt og greit; er det store forskjeller lydmessing på å bruke f.eks en Onkyo 809 reciever som forforsterker kontra en Abrahamsen V3?

Jeg har idag en V3, men syntes det er knotete å bruke denne i praksis, kunne tenkt meg en A/V reciever, mtp håndtering av lyd OG bilde, samt tilkoblingsmuligheter. Kan nevnes at jeg uansett har to stykk V4 som skal brukes, så effektdelen i recieveren vil ikke bli brukt. Jeg kjører også rent 2-kanals. Er ikke så altfor opptatt av små lydforskjeller, men savner hovedsakelig noe som er mer brukervennlig.

Noen som vet om noen recievere som kan streame videofiler over DLNA, fra f.eks en Time Capsule?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med Pioneer SC-LX8x i et delt stereo/hjemmekino-oppsett. Spiller veldig hyggelig i både stereo og surround.
    --
    Thorbjørn

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, med Marantz av-7005. Er en surround pre som fungerer meget godt i stereo også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tidligere en SC-LX71, kurrant sak.

Men hvor mye kraftressurser en reciever har blir i denne omgang veldig uinteressant, da det faktisk ikke vil benyttes i det hele tatt.

Kunne tenkt meg en receiver med en god innebygget dac, da jeg kunne tenke meg å slippe å bruke ekstern dac (har idag Abrahamsen V6).
    Det viktigste er uansett brukervennligheten. Kunne gjerne tenkt meg en reciever som støtter iPhone fjernkontroll, samt en gode streamingsmuligheter, derfor falt jeg litt ned på Onkyo.

Men noen som vet om det lar seg streame videofiler over DLNA (?) da jeg har en TimeCapsule, nyeste sorten. Har forøvrig også en airport express.

Er det store forskjeller på prosseseringen av lyd og bilde i de forskjellige recieverene. Ønsker forøvrig ikke å bruke over 10 000,-

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Hadde tidligere en SC-LX71, kurrant sak.

Men hvor mye kraftressurser en reciever har blir i denne omgang veldig uinteressant, da det faktisk ikke vil benyttes i det hele tatt.

Kunne tenkt meg en receiver med en god innebygget dac, da jeg kunne tenke meg å slippe å bruke ekstern dac (har idag Abrahamsen V6).
    Det viktigste er uansett brukervennligheten. Kunne gjerne tenkt meg en reciever som støtter iPhone fjernkontroll, samt en gode streamingsmuligheter, derfor falt jeg litt ned på Onkyo.

Men noen som vet om det lar seg streame videofiler over DLNA (?) da jeg har en TimeCapsule, nyeste sorten. Har forøvrig også en airport express.

Er det store forskjeller på prosseseringen av lyd og bilde i de forskjellige recieverene. Ønsker forøvrig ikke å bruke over 10 000,-
    Kan ikke se at jeg (eller sirant) nevnte noe om kraftressurser?

Jeg siktet til at lydkvaliteten var god, dermed er nødvendigvis lydkvaliteten i forforsterkeren god også. DACen er også god. Hva gjelder brukervennlighet og støttet funksjonalitet er det vel mye rart støttet i nyeste SC-LX-serien, men usikker på nøyaktig hva - det har du sikkert undersøkt allerede.

Hvis du mener du får mer funksjonalitet i Onkyo er sikkert det også et godt valg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld - det med kraftressurser var ikke ment som et svar på noe innlegg, bare en tileggsopplysning jeg tenke å poengtere!

Uansett, takk for feedback

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget er uansett at de fleste surroundreceivere i de litt høyere klassen etter min oppfatning låter svært godt, så hvis du ikke sitter timesvis med konsentrert lytting hver dag og er opptatt av å få de siste mikrodetaljene så burde det funke veldig bra med en kombinasjonsløsning.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •