2x Abrahamsen v4 Mono eller biamp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2x Abrahamsen v4 Mono eller biamp?

Hei,

Som tittelen sier. Om man har 2 stk Abrahamsen v4, hva er det beste man gjør for å drive et par front høytalere?

Akkurat nå kjører jeg de i mono mode. Men dette endte i at balansen var veldig rar. Høyre front var ca. 7 dB høyere enn venstre. Så jeg måtte inn å stille balanse. (Er dette normalt med to identiske effektforserkere?)

Låter fortsatt bra for all del, men jeg ble litt forundret av dette.

Men, er det bedre eller dårligere å bi-ampe fremfor å kjøre disse i mono?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf
    Hei,

Som tittelen sier. Om man har 2 stk Abrahamsen v4, hva er det beste man gjør for å drive et par front høytalere?

Akkurat nå kjører jeg de i mono mode. Men dette endte i at balansen var veldig rar. Høyre front var ca. 7 dB høyere enn venstre. Så jeg måtte inn å stille balanse. (Er dette normalt med to identiske effektforserkere?)

Låter fortsatt bra for all del, men jeg ble litt forundret av dette.

Men, er det bedre eller dårligere å bi-ampe fremfor å kjøre disse i mono?
    Så vidt jeg har skjønt,så skal du vel kunne hente mye mer effekt fra disse,når du kobler dem i mono,i forhold til å biampe! Dette fordi diskant/mellomtone krever mye mindre enn bassområdet!
    Men det kan vel komme litt an på høytalernes impedanse! Hvis den dipper veldig lavt i ohm,så kan det vel røyne på litt kanskje!

Men det var da veldig rart at det skulle skille så mye som 7 db på hver høytaler - her er det noe som skurrer ja!

Men det er det kanskje andre her med mer peil enn meg som kan hjelpe deg med tips!
    For du har selvsagt koblet begge helt identisk?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokoblet er bedre enn biamp. Disse forsterkerne er konstruert fra grunn av med tanke på brokobling og balansert signalvei og bør ikke ha noe problemer ved "normale" laster.

Men 7dB forskjell mellom forsterkerne vitner om at noe er feil.
    Prøv å kryssbytte forsterkerne, høyttalerne og kablene til du får verifisert hvor feilen ligger. Skulle feilen ligge i forsterkeren kontakter du Abrahamsen så fikser de det på no time.

PS! Det er to identiske forsterkere, og ikke en som er oppgradert og den andre ikke? De er like gamle?

Jeg har selv 3 stk V4 som ikke er oppgradert og de har alle samme gain.

Edit: PS2: Du har husket å slå over bryteren bak på begge forsterkerne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv da vel......
    Når du brokobler ser forsterkeren bare den halve impedansen av høyttaleren, og forvrengingen stiger til det dobbelte. Begge ting trenger ikke være negativt for lyden, prøv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takker for raske og nyttige svar! :-D

Jeg skal prøve å kryssbytte litt for å finne feilen her.

Jeg hører jo stadig folk snakker om å spille inn forsterkere også, og den ene v4´n er helt ny(fikk et veldig godt tilbud, så jeg slo til. Bryston ligger fortsatt i bakhodet Niels), og den andre har jeg hatt i ca. et år. Men som sagt 7 dB var litt mye å måtte justere for at det skulle bli korrekt.

Har akkurat fått et par Kef XQ40 her. Og må si det låter bra dette altså! Har en følelse jeg kommer til å bli godt kjent med naboene mine! :-D

Jeg skal prøve meg frem litt mer her.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 7 db forskjell er helt vilt, kan nesten ikke skjønne annet enn at noe er helt galt her. Er der noen brytere bak på blokkene for gain kanskje?
    De skal være dønn like jo.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takker for raske og nyttige svar! :-D

Jeg skal prøve å kryssbytte litt for å finne feilen her.

Jeg hører jo stadig folk snakker om å spille inn forsterkere også, og den ene v4´n er helt ny(fikk et veldig godt tilbud, så jeg slo til. Bryston ligger fortsatt i bakhodet Niels), og den andre har jeg hatt i ca. et år. Men som sagt 7 dB var litt mye å måtte justere for at det skulle bli korrekt.

Har akkurat fått et par Kef XQ40 her. Og må si det låter bra dette altså! Har en følelse jeg kommer til å bli godt kjent med naboene mine! :-D

Jeg skal prøve meg frem litt mer her.
    Som det nevnes over her - sikker på at ikke den ene er oppgradert versjon,og den andre "gammel" modell?
    Siden det er et års forskjell på dem!
    Det skal vel stå oppå så vidt jeg har skjønt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Som det nevnes over her - sikker på at ikke den ene er oppgradert versjon,og den andre "gammel" modell?
    Siden det er et års forskjell på dem!
    Det skal vel stå oppå så vidt jeg har skjønt!
    Ja, den er ikke oppgradert iallefall. Det koster jo, og da ville den hatt en ny label og annen farge på displayet.

Skal feilsøke senere idag for å se hvor problemet ligger. Kan jo være et kabelpar som ikke er helt som det skal.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Edit: PS2: Du har husket å slå over bryteren bak på begge forsterkerne?
    Ja, de er begge aktivert som mono.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, det viser seg at det er den nyeste v4 forsterkeren som har lavere gain enn min gode gamle.

Det er ingen ulyd eller noe, det er rett og slett bare svakere. Har prøvd å ringe Abrahamsen Audio men der får jeg bare beskjed om at de ikke er tilgjengelige for øyeblikket, kanskje de er på ferie. Får kanskje ta steget å oppgradere disse enhetene i samme slengen kanskje....

Noen som har gjort dette? I så fall hvor lang tid brukte de på dette?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, det viser seg at det er den nyeste v4 forsterkeren som har lavere gain enn min gode gamle.

Det er ingen ulyd eller noe, det er rett og slett bare svakere. Har prøvd å ringe Abrahamsen Audio men der får jeg bare beskjed om at de ikke er tilgjengelige for øyeblikket, kanskje de er på ferie. Får kanskje ta steget å oppgradere disse enhetene i samme slengen kanskje....

Noen som har gjort dette? I så fall hvor lang tid brukte de på dette?
    Uff da - jaja du fant da ut av det da hvertfall!

Ja spørs om det ikke er ferietid for øyeblikket!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mister man ikke litt dempningsfaktor i forsterker ved brokobling?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Jo det gjør man.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Eh.... hva menes det med dempningsfaktor egentlig? ops:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Eh.... hva menes det med dempningsfaktor egentlig? ops:
    Kort forklart: En forsterkers evne til å kontrollere høyttalerens elementers bevegelser. (Spesielt basselementene)

Jo høyere dempingsfaktor jo bedre kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk snakket med Per Abrahamsen idag.

Han ba meg komme innom med forsterkeren til uka så skulle han se på det. Han var veldig nysgjerrig på hva det kunne være. Regner med at jeg tar med meg alle sammen for oppgradering i samme slengen.

Virker som om det er bra service hos Abrahamsen!!!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk snakket med Per Abrahamsen idag.

Han ba meg komme innom med forsterkeren til uka så skulle han se på det. Han var veldig nysgjerrig på hva det kunne være. Regner med at jeg tar med meg alle sammen for oppgradering i samme slengen.

Virker som om det er bra service hos Abrahamsen!!!
    Det høres ut som det ordner seg da heldigvis
    Deilig når man opplever skikkelig service...!!

Hadde nok tatt med en oppgradering i samme slengen da ja!
    Du får si fra hvordan det blir etter evt. oppgradering da - om det virkelig er en oppgradering!
    Har en V 2 som jeg vurderer å gjøre det med også!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradert og fikset

Hei,

Bare for å oppdatere litt info om dette. Tok turen til Lillestrøm og til Fam. Abrahamsen idag. De var lynraske, hyggelige og serviceminded. Leverte 2 stk. v4 og 1 stk. v3 for oppgradering. Det brukte kun en time. Per fant også ut at det var en liten feil på den ene v4 forsterkeren. Nå er det balanse her.

Nå har jeg latt forsterkerne stått å spille inn i hele dag, og jeg må si at det låter pokker meg enda bedre enn det gjorde. Jeg har helt bakoversveis her jeg sitter. Nå er ikke jeg noen reser på dette, men jeg syns dynamikken i lydbildet er mye større fra bunn til topp. Jeg legger spesielt merke til en mye bedre bass. Lyden er liksom generelt "større".

Det eneste som jeg kan pirke på er at det nye displayet er noe sterkt / lys når det begynner å bli mørkt i stua. Men det er ingen krise, lyden er bedre og det er jo det som er viktig.

Jeg angrer så absolutt ikke på oppgraderingen. Dette var moro. :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Bare for å oppdatere litt info om dette. Tok turen til Lillestrøm og til Fam. Abrahamsen idag. De var lynraske, hyggelige og serviceminded. Leverte 2 stk. v4 og 1 stk. v3 for oppgradering. Det brukte kun en time. Per fant også ut at det var en liten feil på den ene v4 forsterkeren. Nå er det balanse her.

Nå har jeg latt forsterkerne stått å spille inn i hele dag, og jeg må si at det låter pokker meg enda bedre enn det gjorde. Jeg har helt bakoversveis her jeg sitter. Nå er ikke jeg noen reser på dette, men jeg syns dynamikken i lydbildet er mye større fra bunn til topp. Jeg legger spesielt merke til en mye bedre bass. Lyden er liksom generelt "større".

Det eneste som jeg kan pirke på er at det nye displayet er noe sterkt / lys når det begynner å bli mørkt i stua. Men det er ingen krise, lyden er bedre og det er jo det som er viktig.

Jeg angrer så absolutt ikke på oppgraderingen. Dette var moro. :-D
    Så moro at det ordnet seg da:-D
    Så du mener å oppgradere disse har noe for seg altså?
    Kan jeg spørre hva oppgraderingen koster pr enhet - har en V 2.0 som jeg vurderer å oppgradere!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Så moro at det ordnet seg da:-D
    Så du mener å oppgradere disse har noe for seg altså?
    Kan jeg spørre hva oppgraderingen koster pr enhet - har en V 2.0 som jeg vurderer å oppgradere!
    Ja, jeg mener det har noe for seg. Det virker nesten som om det er mer watt i forsterkeren nå. Hører også endel forskjell når jeg spiller høyt nå. Er liksom klarere når jeg spiller høyt.

Men nå var det jo lavere gain på en av de før jeg oppgraderte også, så jeg vet ikke hvor mye dette utgjør heller.

Jeg betalte 5400 for oppgradering av en v3 og to v4.

Prisene er:

V1.0 1250.-

V2.0 2200.-

V3.0 1000.-

V4.0 2200.-

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain er virkelig vitalt, det er gjerne derfor vi siger en 30 watter kan spille bedre enn en 100 watter, på grunn av høyere gain bl.a.
    Alle snakker om watt, watt og atter watt.
    Angående displayet, bare en syk ide jeg fikk, man kan få folie, sånn gjennomsiktig folie der beskytter mot uv stråler, noen bruker den mørke varianten på bilruter, kanskje noe sånt klippet til så det passer over displayruten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •