Hvor viktig er det nye HD lydformatet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er det nye HD lydformatet.

Hei folkens.

Jeg er som dere ser helt ny i forumet. Jeg har for tiden en Arcam AVR 200 som jeg kjøpte ny for mange år siden. I utgangspunktet så er jeg vanvittig fornøyd med lyden i forsterkeren, men opplever nå at jeg ikke har det nyeste lydformatet som er tilgjengelig.

Jeg har for tiden playstation, HD dekoder og pc som HD kilder.

Spørsmålet blir vel egentlig. Hva må jeg ut med for å få en HD forsterker uten å måtte gå ned i lydkvalitet i forhold til Arcam forsterkeren min. Er den så gammel at det vil bli en oppgradering lydmessig selv om jeg bare kjøper en billig 5000 kroners receiver? Kan jeg eventuelt beholde Arcam forstereren min og bruke den eksterne 5.1 tilkoblingen direkte fra en blueray spiller?

Jeg har forresten en Doxa 70 stående i skapet som jeg skal begynne å bruke etterhvert. Dette vil vel ha litt å si med tanke på at fronthøytalerene blir drevet av den.

Høytalerene jeg har er 10 år gamle Qln 929 i front, pluss den store centeren de hadde, pluss noen små Qln bakhøytalere. Har også en Tannoy Saturn 15 subwoofer som gir (til tider altfor mye) bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del av dem jeg kjenner som ikke går like nøye til verks når det gjelder lyd sier at dem er så fornøyd med BD, bildet er fantastisk. Ja det er mulig at bildet er fantastisk, men de har ikke fått med seg at lyden også er fantastisk, som jeg synes er det viktigste Hjelper ikke med ett flott bilde når lyden er flat.

Er ganske stor forskjell på lyd fra en BD plate og DVD feks...lyden fra tvdekodere er vel mere prisgitt produsentene enn selve elektronikken, så langt har jeg til gode å høre virkelig god lyd fra en tv kanal.

Du har en Doxa sier du, vi har vår egen Doxa klubb her på forumet, velkommen skal du være. Jeg ville ha gått for en rimelig receiver med pre out, dvs at du kan koble feks Doxaen til som effektforsterker. For tiden er det HDMI 1.3 som er dominerende, men 1.4 er på full fart inn pga 3D. Når 3D tar av så tipper jeg at det vil bli mye fint utstyr å få kjøpt på bruktmarkedet. I tillegg så får du romkorreksjonen som vil hjelpe deg ganske mye.

Eneste faren er at hvis du tar steget opp til HD verdenen, så lurer mange nye fristelser rundt omkring. Receivere jeg ville ha kikket på er Onkyo og Yamaha, finnes selvfølgelig flere alternativer, er bare lommeboken som begrenser. Men jeg ser ikke noe poeng i å legge en masse penger i receiverkraft.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det jeg lurer på å gjøre er å kjøpe den billigste forsterkeren med en av de beste dekoderen i. Om du forstår hva jeg mener.

Når det gjelder fristelser så er jeg veldig lett å friste. Jeg begynte med å kjøpe en surround receiver til 4 000 kroner, og hoppet fort videre oppover og endte med en som kostet ca 13 000, og i tillegg så måtte jeg selvsagt ha effekttrinn osv. Jeg tror det er mange som kan kjenne seg igjen der...

Saken er vel mest den at jeg syntes at Arcam har en fantastisk surroundreceiver som spiller meget bra i stereo i tillegg. Og det veier ganske tungt hos meg. Hadde jeg sett meg råd til det så hadde jeg kjøpt en av de nyeste til Arcam, men jeg vil ikke betale 40 000 for en forsterker.. Da må jo jeg kjøpe alt det andre nytt også!

Jeg må forresten nevne at jeg er allergisk mot alle sånne duppeditter som klangen i forskjellige kirker og stadioner. Vil ha kun det essensielle. Dolby digital, dts og disse nye HD formatene som jeg er ukjent med akkurat nå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArcamAVR200
    Jeg må forresten nevne at jeg er allergisk mot alle sånne duppeditter som klangen i forskjellige kirker og stadioner. Vil ha kun det essensielle. Dolby digital, dts og disse nye HD formatene som jeg er ukjent med akkurat nå
    Helt klart på nett her, når vi snakker om romkorreksjon så er det noe helt annet. Her utfører receiveren en "analyse" av rommet og avstanden til høytalerne ved hjelp av mikrofon, største fordelen her er du får korrekt avstand slik at du i all hovedsak slipper utfasinger mellom fronter og sub, i tillegg vil du få en opprydding i problemområder uten å måtte ty til drastiske tiltak som modifisering av rommet. I praksis er det litt mere komplisert hvis man liker å gå i dybden, men for dem som vil ha anlegget til å spille optimalt så finnes det masse lesestoff om dette. Man må bare ta små steg i gangen for det er ganske mye info som skal inn før man skjønner sammenhengen og hvordan receiveren fungerer.

Du kan selvfølgelig gå utenom alt av elektroniske kretser når du lytter på musikk.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens.

Jeg er som dere ser helt ny i forumet.
    Velkommen!

Spørsmålet blir vel egentlig. Hva må jeg ut med for å få en HD forsterker uten å måtte gå ned i lydkvalitet i forhold til Arcam forsterkeren min. Er den så gammel at det vil bli en oppgradering lydmessig selv om jeg bare kjøper en billig 5000 kroners receiver? Kan jeg eventuelt beholde Arcam forstereren min og bruke den eksterne 5.1 tilkoblingen direkte fra en blueray spiller?
    Du kan jo ikke skifte forsterker med det brukernavnet.

Ja, du kan bruke 5.1 tilkoblingen til en BD avspiller (med analoge 5.1 utganger). BD avspilleren vil ta seg av dekodingen av formatene. Dette er en helt kurrant løsning, og vil gi deg full støtte av HD lyd.

Jeg har en nyere 5000kr receiver på soverommet (Yamaha), og kan si med ganske stor sikkerhet at verken DAC eller forsterkere er av samme kvalitet som AVR200. Som et no-nonsense produkt hadde jeg tatt Arcam over en billig receiver anyday. Det eneste jeg sitter med på soverommet er en passe svak forsterker og en fjernkontroll med 2000 knapper jeg aldri bruker.

Fordelen med en billig receiver i dag er at du får romkorreksjon som gjør at du har litt "EQ" å jobbe med. Sliter du med for få justeringsmuligheter i dag (du nevner for mye bass), så kan dette bidra en god del om det blir satt opp korrekt. Du slipper også en A/D konvertering i kjeden med receiver, men jeg hadde ikke vektlagt det så tungt i dette tilfellet.

Jeg hadde nok kjøpt en BD avspiller (for det skal du vel ha uansett?) med analoge utganger og prøvd det først siden du sier du allerede er fornøyd. Det vil gi deg et stort løft i lydkvaliteten på film uten at du risikerer noe endring i lydkvalitet på musikk. Det er også den desidert billigste løsningen, og du har fortsatt alle muligheter til å oppgradere receiver senere om du skulle se et behov for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du spør om en ting i headingen og en ting i innlegget 8) Men hvis du lurer på om det er forskjell kan jeg si at det er stor forskjell, lydbildet er mye mer detaljert i HD formatene.

Men hvor viktig det er er en annen sak... Jeg kjører streaming av mine 400+ HD filmer, de er som oftest i DTS 1500kb og jeg bryr meg egentlig ikke om HD audio...

Men selv jeg merket stor forskjell på mine 10 år gamle Dali 808 med en onkyo 875.

Jeg er gått lei av plater og covere etter XBMC overtok jobben med å være husets underholdningsformidler, så tviler på at jeg kommer til å bruke BD spilleren til noe annet enn å samle støv....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke hørt Arcam receiveren din, men utifra tester og tilbakemeldinger så ville jeg tro den holder meget bra nivå til musikk. En ny og rimelig surround receiver fra produsenter som Yamaha, Onkyo, Denon, Pioneer, H/K låter enkelt og greit ikke bra. De er har dårlig D/A konverter, dårlig forforsterker og effektdelen er heller ikke å skryte av. Bortsett fra H/K så oppgir de tullewatt. Jeg tror heller ikke om du kjøper et av disse merkene i prisklassen 10-15k at de vil være like bra som Arcamen. Effektdelen begynner nok å bli ganske bra når du passerer ca. 9k, men forforsterkerne er neppe av spesielt av god kvalitet. Det er folk her inne som har hatt en av toppmodellene fra Yamaha til ca. 30k og har opplevd at en dedikert forforsterker til 3-4k var bedre enn pre delen i Yamahaen.

På bakgrunn av tilbakemeldinger, virker det som om Emotive sin UMC-1 et et veldig godt produkt. Sitter både meget god D/A konverter i den og forforsterkeren skal være veldig ren og fin. Det er snakk om en ren surround prosessor og du trenger da effektrinn til kanalene. Den har ikke støtte for 3D (HDMI 1.4), men kan oppgraderes til det senere.
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

En annen løsning kan være å kjøpe en rimelig receiver med pre-out (f.eks Yamaha sin 600-serie), bruke effektrinn til frontene og koble på en stereo forforsterker med såkalt prosessor inngang. Da bruker man denne stereo forforsterkeren når man lytter til musikk og så kobler den seg ut når det er snakk om surround. En løsning som gir det beste av to verdener. Emotiva har slik som skal være eksepsjonelt god til prisen (se tester).
    Emotiva Audio USP-1 Stereo Preamplifier

Mitt tips er i alle fall at du bare glemmer disse typiske surround receiver merkene til musikk bruk. De holder bare ikke mål. Jeg har en Onkyo 708 receiver hjemme nå som jeg tester og den kommer til å gå umidelbart tilbake til butikken.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som gir bort kvalitet men tar betalt for mengde kvalitet
    (noen tar selvsagt overpris)

Kostet en slik Acram 8-12000,- kr i 2002 (var vel rundt da den kom)
    så var det mye i folhold til lønn den gangen.
    I dag sammenlignet med pris stigning , lønnsøkning vil vel en reciver i 15-20000,- kr klassen tilsvare kjøpekvalitet

Nei da er ikke en ny reciver til 5000,- den samme

Tullewatt er vel egentlig tullete av orso å skrive om da watt måles og fremstilles ulikt mellom produsenter å man betaler hovedsakelig for watt å får ingen kjempewatt gratis fra enkelte produsenter.

Ja du kan kjøpe billig BD spiller med multichannel analog ut men betyr ikke DAC kvalitet på surround noe ? (er jo ikke allverden til DAC på billigspillere)
    (dårlig er ikke DAC å mange er fornøyd men ekstra bra DAC får man ved dyrere spillere)

Ja du kan kjøpe dyr BD spiller med påkostet DAC til multichannel analog ut

Er målet å beholde Acram til digital (optisk/coax inn) for DAC behandling av stereo lyd..............så ligger det vel begrensninger i gamle acram (bit , khz DAC) så stereo går bra men hva med all high def stereo som ligger på BD , mvi dvd , dvd osv

Mit tips
    kjøp deg en bra gammel BD spiller brukt
    (den har svakheter som litt treg i bruk men bra analog lyd og bra bilde..........feks Pioneer BDP LX71 som ligger på
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=65905&cat=all)
    denne har bra justering av delefrekvens på multichannel analog lyden også

eller
    Behold det du har i dag å spar til litt dyrere reciver
    9-15 000,- kr klassen (ganske ny men brukt eller ny)
    (det er jo bare å prøve å låne en Pioneer , Denon , Marantz, Yamaha i denne prisklassen så finner du jo ut om det er noe du bør sikte på)

senere når du er lei av å spille bytter du ut PS3 til BD spiller
    (er jo litt urovekkende om man skal koste på seg og være opptatt av lyd og lyddetaljer men samtidig har en så bråkete spiller som står og jamrer)

acram avr 200 har vel fixed crossover på 100hz eller noe
    Selvfølgelig får du bedre og mere styringsmuligheter til lyd med ny , nyere recivere
    Preout for effektforsterkere om man ønsker og selvsagt kan man kjøpe en extern DAC som også takler high def stereo å kanskje gi deg enda et alternativ til stereo lyd ved siden av det en ny reciver kan gi
    __________________________________________________ _________________________________
    Når det gjelder forskjell HD lyd -----SD lyd
    så er HD lyd master ukomprimert til mere komprimert
    å SD lyd er enda mere koprimert
    Hva forskjellen blir er jo også avhengig av type lyd
    (på samme måte som forskjell fra cd til mp3 der en cd med mye lyder koprimert til mp3 blir et dårligere resultat enn en cd med få lyder komprimert til mp3)
    Altså forskjellen kan være stor , liten , ubetydelig
    Forskjellen kan være hele filmen , deler av filmen , bare korte øyeblikk eller ubetydelig forskjell
    Forskjell vil variere fra film til film

Så har det selvfølgelig noe med utnyttelsen av HD lyd
    på samme måte som HD film
    1080 24 bd film har feks ulike video codec , vi har ulike avspillere , vi ser jo film på ulike tv med ulik kvalitet skjermer rundt omkring og vi har forskjellige sitteavstander.
    (vi opplever da forskjellig differansen SD film /HD film)

Slik blir det jo med utnyttelse og forskjell SD lyd----->HD lyd
    ulike codec , ulikt utstyr som behandler lyd , ulikt sitteavstander hjemme , ulike høytalere , ulike rom og innventar som påvirker lyden.
    (vi opplever da forskjellig differansen SD lyd/HD lyd)

Men uten HD lyd mulighet har man ingen mulighet til det ekstra som kan ligge i slik lyd
    hvor mye er noe du selv må oppleve men det er få som er blitt skuffet av en HD lyd oppgradering

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden går fort gitt! Er allerede en uke siden jeg var her sist.

Takker så mye for svarene folkens. Det som er litt underliggende med spørsmålet er at jeg ikke har lyst til å bruke så veldig mye penger på noe nytt elektronisk utstyr. Så å begynne å trikse og mikse for mye med dac og sånt er vel egentlig utelukket. Men takk for forslaget om ikke noe annet!

Grunnen til at jeg spør om hvor viktig det nye lydformatet er, er at jeg nå mer eller mindre lever i mp3 verden. Jeg streamer fra nettet og er fornøyd med det. Jeg er også fornøyd med Dolby Digital og DTS lyd de gangene jeg får det. Ikke at ikke merker forskjell på en mp3 og en skikkelig cd, men jeg bryr meg ikke så mye om det lengre. Og heldigvis for det! Er jo så fryktelig dyr hobby å ha. Jeg kan forsåvidt også nevne at en del filmer er av den lånte typen man finner på diverse websider og ikke er ikke engang en fullkvalitets dvd...

Jeg tror at det billigste og (for tiden) det beste alternativet er å gjøre som Håkon foreslår. Kjøpe en OK bluerayspiller og bruke dekoderen i spilleren. Grunnen for det er at dersom jeg begynner å bytte ut komponenter, så ender jeg opp med å ha ett nytt komplett anlegg, som jeg sannsynligvis ikke kan benyttet skikkelig på grunn av naboer og lignende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •