TX-NR808... hvordan koble høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TX-NR808... hvordan koble høyttalere?

Jeg har 2 stk Infinity Kappa 7.1i høyttalere som jeg har tenkt å koble opp mot Onkyo TX-NR808. (Har ikke flere høyttalere så det blir bare de to nå i sommer... )

Spørsmålet er hvordan jeg kan koble de? Hver høyttaler har 2 utganger (1 low pass + 1 high pass).

I bruksanvisningen for NR808 står det at man ikke skal koble mere enn en kabel til hver høyttaler-terminal, og ikke koble samme høyttaler til flere terminaler.

På min stereoforsterker så har jeg mulighet for A+B input, så der var det ikke noe problem...

Forslag?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amp eller bruk en liten lednings stump til å koble high og low sammen på ht terminalen.

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Har ikke tenkt å ha flere forsterke koblet opp nå, så da blir eneste mulighet å koble sammen low+high på høyttaleren?
    Det høres ikke ut som noen forbedring av lydbildet... , vil det være merkbart dårligere?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-amp fungerer fint, da bruker du 2 kanaler til hver høytaler, du kan fortsatt ha 5.1 oppsett på forsterkeren.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Har denne receiveren selv, og det skal gå og biampe forsterker. Det innebærer du bare får 5.1. Mener at det skal stå på det fargekartet som forklarer hvilke høytaler som kobler til hva. Ellers så les i instruksjonboka for biamping.

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Må forske litt på dette... visste ikke helt hva bi-amp betydde..., trodde det var ett oppsett med en ekstra effektforsterker...

5.1 skulle holder en stund, det er faktisk det jeg hadde lagt opp til når jeg kjøpte forsterkeren.

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..., jeg brukte ett voltmeter for å sjekke polariteten på høyttaler-ledningene nå, og da oppdaget jeg at det er kontakt mellom + og - på woofer (low bass). Tweeter er ok. Trodde først at det var feil på ledningene, men ser nå at det er nødt til å stamme fra høttaleren. Det gjelder begge høyttalerne. Kontaktene ser ut som på bildet øverst, og de er selvsagt ikke forbundet med noen skinne mellom + og -, om noen skulle tro det..

Hva betyr det at det er kontakt mellom + og minus på høttaler-elementet på woofer-delen?? Er det noe som er røket inne i høyttaleren?
    Har ikke merket noe spesielt når jeg har brukt de i det siste...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruksanvisninger er skrevet for at man ikke skal kortslutte noe og saksøke de etterpå.
    Du kan jo koble så mange kabler du vil på en utgang, bare disse kablene går til samme høyttalere, det er jo derfor man har single og double biwire kabler f.eks. Man trenger dog ikke kjøpe spesielle kabler, man kan jo legge opp 2 kabler, i forsterkerenden er de koblet til samme utgang, og på høyttaleren er de koblet til de fire terminaler.
    Eller, man kan ha en liten kabelbit (eller skinne) imellom de to pluss terminaler, og en annen kabelbit 8eller skinne) imellom de to minus terminaler på høyttaleren og da bruke en helt vanlig single høyttalerkabel, med bananplugger f.eks.
    Desuten, en høyttaler har ingen utganger, den har INNganger, og en forsterkers høyttaler terminaler er ikke innganger, men UTganger.
    Om noe var kortsluttet i din høyttaler hadde din forsterker gått opp i røyk, eller sikringskretsløpene slått inn så du trenger ikke bekymre deg.

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om noe var kortsluttet i din høyttaler hadde din forsterker gått opp i røyk, eller sikringskretsløpene slått inn så du trenger ikke bekymre deg.
    Men hva betyr det at det er kontakt mellom + og -?
    Bruker diodetest, og får pipelyd om jeg måler mellom + og - på høyttaler-elementet for woofer-delen. Ingen kontakt på tweeter delen. Har koblet ifra ledningene, sånn at de ikke skal være en mulig feilkilde ved f.eks kortslutning der.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bass enheterne originale? har noen tuklet med høyttalerne?
    Noen enheter har kortsluttningsring i magnetsystemet, kanskje det er derfor, vet ikke.
    Peerless HDS 134-830860 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Hvorfor driver du å tester polaritet på enhetene? Noen konstruksjoner har f.eks. diskanten feilvendt fase med vilje fra konstruktørens side, ikke rot med ledninger på enheter og filter er mitt råd...

Newcomer cy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor driver du å tester polaritet på enhetene?
    Jeg holder på å bytte ut min 15 år gml stereoforsterker med denne fra Onkyo. Og jeg har ganske lange høyttalerledninger med dårlig merking, så det var bare for å dobbeltsjekke at jeg fikk + og - riktig at jeg tok "diodetesten". Og det var sånn jeg oppdaget at det er forbindelse mellom + og - på "woofer-delen" på høyttalerene.
    Høyttalerne er originale og kjøpt for 15 år siden. Jeg har en svak erindring at de var til reparasjon for mange mange år siden, men klarer ikke helt å huske om det var forsterkeren eller høyttalerne som var problemet den gangen...

[EDIT] Løst. Det er visst helt normalt at det er kontakt mellom + og -. En spole har veldig liten motstand mot likestrøm, men større motstand mot vekselstrøm. Jeg såg forresten på diodetesten at det var en liten motstand der, selv om jeg fikk pipelyden fra apparatet på at det var kontakt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •