Receiver, Surround Receiver, Effekt Forsterker, Hjemmekinoforsterker???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer SimonV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg er relativt ferskt når det gjelder AV utstyr, bortsett fra en evig modning gjennom div. innkjøp gjennom mange år men når har jeg satt av tid og krefter til å bygge egen hjemmekino (2 barn som begynner å bli store, en sønn som spiller el. gitar i band og har lyst til en kjeller han kan spille HØYT i og en kona som har gitt meg fritøyler ):

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-prosjekt.html

Som en "noob" er jeg veldig interessert i tips og råd når det gjelder komponenter som anbefales men også trenger litt hjelp til å forstå, hva i all verden forkjellen mellom de forskjellige komponenter er?

Kjelleren min er på 30m2 (5.5m x 5.5m) og jeg planlegger å sette opp både LCD skjerm og lerret med prosjektor etter hvert. Når det gjelder selve systemanlegget og høytaler konfig er jeg litt usikker. Når jeg først er i startfasen er planleggingen, som jeg har skjønt, det viktigste! Når det gjelder El/kabel anlegget skal dette være skjult og jeg skal forsøke å ta hensyn til de fleste konfigurasjoner men kan ikke ta hensyn til alt selvfølgelig.

Jeg vet at denne tråden kommer til å piske i vepsebolet :-D men jeg vil sette stor pris på noen ekspertråd og tips her!!

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt svar på det jeg tror du spør om iallefall:

Receiver er ofte en forkortelse på Surroundreceiver, men kan også være en STEREO receiver, dette er bare en betegnelse på en forsterker++ som har radiomottaker i seg. Skal du ha hjemmekino må du ha en hjemmekinoforsterker eller surroundreceiver.

Du kan også ha en surround PROSESSOR som er en hjemmekino forforsterker uten effektforsterker, da må du ha sistnevnte i tillegg.

Effektforsterkere kalles også sluttrinn og er altså bare forsterkerdelen som forsterker opp signalet med både strøm og spenning for å kunne drive høyttalerne. Disse har normalt ikke volumkontroll eller noen form for bytting av kilde , altså bare en inngang og en utgang til hver kanal.

Det enkleste er nok å gå for en passe bra surroundreceiver (Denon, Onkyo, Pioneer eller lignende), men det avhenger litt av hvilke høyttalere du har tenkt å bruke, hvor mange kanaler du trenger (5 eller 7) og hvor mye penger du har tenkt å bruke. Legger du i litt ekstra riksdaler kan du også få en hjemmekino-receiver med linje-utganger slik at du kan koble på ekstra effektforsterkere for å få mer kraft og dermed bedre (mer) lyd.

Så håper vi bare jeg har svart på det du lurte på, og ønsker videre lykke til!

Newcomer SimonV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker! Dette var et kjempe bra svar! Nå må jeg bare går i tenkerboksen når det gjelder høytalleroppsett. Jeg tror jeg må nok gå i 7.1 tanken når det gjelder kanaler og er noe som jeg har blitt vant til med mini hjemmekinoanlegget mitt. Når det gjelder Nkr må jeg bruke litt tid fremover med innkjøp da jeg svidde av mye pæng til grunnarbeidet :???:

Det som er viktigste for meg foreløpig er at jeg setter opp det skjulteanlegget riktig med innganger/utganger slik at jeg ikke setter opp gipsplatene og tenker f*** det glemte jeg! Det blir nok mest behov bak komponentene for riktig antall koblingsbokser og størrelse på k-rør men det er nok for et annet forum enn dette :-D

Men takk for svaret! Skal grave litt rundt i forumet mht produsentene du nevnt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •