Flerkanals effektforsterker på en høytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flerkanals effektforsterker på en høytaler

Hei.
    Lurer på om det er noen her som har erfaring med å bruke flerkanals effektforsterkere i stedet for monoblokker.
    Har akurat kjøpt nye høytalere, (Mirage OMD-28), og de har da 3 terminaler. Er det mulig å bruke f.eks. en Emotiva XPA-3 til hver av de? Regner med at jeg må ha noen form for splitt på signal fra prosessor til effekt, og høytalerkabler fra alle kanalene til hver av terminal på høytaleren. Om dette skulle være mulig, vil XPA-3 med sine 3 x 200 watt da fungere som en 600 watt`s monoblokk eller vil XPA-1 med sine 1 x 500 watt bli et bedre alternativ?
    Mulig jeg kommer med et utrolig latterlig forslag her, men det var bare en idè jeg fikk. Håper noen kan hjelpe meg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mulig a biampe/triampe en høytaler med 2 eller 3 høytalerinnganger. Hvor stor lydmessig effekt dette har varierer veldig fra høytaler til høytaler. Hvis høytaleren har vanskelig impedanse kurve kan det være mer å hente enn på lettdrevne høytalere.Jeg har kjørt biamping i flere egne oppsett over flere år og resultatet har vært veldig varierende.
    ved a bruke en 3x200 watt forsterker vil du ikke få 600watt, men du kan få en del andre positive effekter. Ulempen med å bruke en mulitikanalsforsterker som XPA-3 er at den har en felles trafo for alle tre kanelene og derfor vil alle 3 forsterkertrinnene hente strøm fra samme trafo og kondensatorbank. Jeg har kun brukt monotrinn eller multikanalsforsterkere med egen trafo pr. kanal (f.eks Emotiva MPS-2 som jeg bruker nå) i biamp oppsett.

For litt mer info kan du ta enn titt her.
    General FAQs - Doesn't passive biamping waste the amp's power because each channel still has to amplify the full range signal and not just the highs or the lows? - Welcome to the New Official Anthem® Audio Video Website.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •