Pre-amp og forsterker samtidig på samme receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pre-amp og forsterker samtidig på samme receiver

Hei,

En tung tittel det der.

Men... jeg driver å skal teste litt bi-amping / tri-amping. Jeg har et par Audiovector M3 høytalere som har funnet veien inn i mitt hjemmekinosystem (som jeg også bruker til musikk). Videre har jeg følgende forsterkere som jeg tenkte å teste litt med.

* Yamaha RX-V3800 Reciever
    * Abrahamsen v4
    * Sony DA50ES Reciever

Min tanke var at jeg kunne bruke Yamaha forsterkeren til å driver eksempelvis mid/diskant, eller kun mid avhengig av om jeg velger bi eller tri (med eller uten Sony´en) samtidig som jeg også bruker pre-out fra Yamaha´n til Abrahamsen effektforsterkeren som igjen driver bassen på Audiovectorene.

Men i manualen til Yamaha receiveren står det at man ikke skal bruke pre-out samtidig som man bruker høytaler utgangene. Hvorfor det egentlig? Jeg syntes det hørtes fornuftig ut å kunne dra nytte av saften i denne også? Jeg er litt grønn på dette, men er jeg helt på jordet?

Tanken min er:

Signal -> V3800 Decoder -> V3800 Pre-Out -> DA50ES -> M3 Tweet
    \
    -> V3800 Speaker out -> M3 Mid
    \
    -> V3800 Pre-Out -> v4 -> M3 Bass

Bør ikke dette la seg gjøre? Er det noe spesielt jeg bør tenke på. Er det virkelig slik at om man ønsker å bruke pre-out så kan man ikke bruke receiveren´s forsterker?

Hadde satt pris på litt info fra dere med peiling inne her, er en noob i nød. :-D

PS: Jeg vet det er en underlig blanding av receivere / forsterkere, men jeg har bare lyst til å prøve dette før jeg går til anskaffelse av noen andre effektforsterkere evt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldrig testet dette selv, men sier manualen at man ikke skal bruke preout og ht-out på samme kanaler samtidig regner jeg med at det har med last å gjøre. Vil ikke anbefale det når produsenten fraråder det
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har aldrig testet dette selv, men sier manualen at man ikke skal bruke preout og ht-out på samme kanaler samtidig regner jeg med at det har med last å gjøre. Vil ikke anbefale det når produsenten fraråder det
    Nei, jeg er enig i det. Men siden dette er en surround receiver, mener de da at jeg ikke skal koble til noen. Det jeg mener er om jeg kjører pre-amp og effektforsterker på frontene, kan man da ikke bruke center og bak fra HT på den. For meg høres det bare for dumt ut.

Den har også Bi-amp mulighet. Der den kjører SB kanalene som front om denne er satt til "on". Det står spesifikt at om dette er satt, vil også pre-out putte ut front i denne. Prøvde dette, men der kommer det ikke signaler i det hele tatt. Argh!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest her om folk som har brukt receiver på topp og effekt på bunn på Yamaha, men det er nok på egen risiko. Jeg klarer ikke å se for meg hva som eventuelt kan gå galt, men det er vel en grunn til at Yamaha sier du ikke skal gjøre det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skriver vel bare dette fordi der er mange folk derute der ikke tenker seg om , og de kobler i hytt og pine. "Jeg koblet høyttalerkablene fra receiveren til høyttaleren, og da koblet fra preout til effektforsterkeren, og da koblet jeg disse kablene til høyttaleren også for da, ifølge specs, ville jeg få dobbelt effekt til mine høyttalere, desverre gik både effekttrinet og receiveren utganger til hxxxxxx da jeg slo utstyret på. Hvordan kunne dette skje? Disse bøyler på høyttaleren, hvorfor er de der?"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill folkens.

Ja, jeg kom til å tenke på at jeg har faktisk brutt reglene allerede med oppsettet mitt da jeg har brukt pre-out til SW. Så om man skal følge instruksen 100% som lyder:

Sitat Opprinnelig postet av Yamaha
    Notes:
    • When you make connections to the PRE OUT jacks, do not make connections to the SPEAKERS terminals.
    • Each PRE OUT jack outputs the same channel signals as the corresponding SPEAKERS terminals.
    • Adjust the volume level of the subwoofer with the control on the subwoofer (see page 52).
    • Some signals may not be output at the SUBWOOFER PRE OUT jack depending on the settings for “Speaker Set” (see page 91) and “Bass Out” (see page 92).
    • You can use the automatic setup feature even if you use an external amplifier (see page 37).

... så kan manikke engang bruke den aktive subwooferen som jeg har gjort hele tiden. Den er jo endel av pre out.

Forresten, ville jeg merke noen god forskjell på tri-amping og bi-amping på dette oppsettet. (tenker da på Audiovector M3)?

Jeg tenkte på kanskje å skaffe meg en Onkyo A-5VL stereo forsterker. Er det et godt valg i et bi-amping / tri-amping prosjekt som dette? Regner da med at Abrahamsen bør drive bass, og Onkyo mellomtone og eller diskant?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De skriver vel bare dette fordi der er mange folk derute der ikke tenker seg om , og de kobler i hytt og pine. "Jeg koblet høyttalerkablene fra receiveren til høyttaleren, og da koblet fra preout til effektforsterkeren, og da koblet jeg disse kablene til høyttaleren også for da, ifølge specs, ville jeg få dobbelt effekt til mine høyttalere, desverre gik både effekttrinet og receiveren utganger til hxxxxxx da jeg slo utstyret på. Hvordan kunne dette skje? Disse bøyler på høyttaleren, hvorfor er de der?"
    LOL Priceless Niels

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen med bi/triamping er god nok, ikke noe galt der, men jeg er overbevist om du får myyye bedre resultat om du kjøper en brukt Bryston 4B SST til å drive dine høyttalere på vanlig måte.
    Loven om "diminishing returns" slår inn når du skal triampe, det kan være stor investering og resultatet, spesiellt med forskjellige forsterkere, blir sikkert ikke som du hadde ventet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf
    Takker for innspill folkens.

Ja, jeg kom til å tenke på at jeg har faktisk brutt reglene allerede med oppsettet mitt da jeg har brukt pre-out til SW. Så om man skal følge instruksen 100% som lyder:

... så kan manikke engang bruke den aktive subwooferen som jeg har gjort hele tiden. Den er jo endel av pre out.

Forresten, ville jeg merke noen god forskjell på tri-amping og bi-amping på dette oppsettet. (tenker da på Audiovector M3)?

Jeg tenkte på kanskje å skaffe meg en Onkyo A-5VL stereo forsterker. Er det et godt valg i et bi-amping / tri-amping prosjekt som dette? Regner da med at Abrahamsen bør drive bass, og Onkyo mellomtone og eller diskant?
    Men du har vel ikke en sub-høyttalerutgang...?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs litt hva Yamaha har ment - på sitt ikke helt presise engelsk:

When you make connections to the PRE OUT jacks, do not make connections to the SPEAKERS terminals.

Det KAN jo bety at du ikke skal koble direkte fra pre-out til høyttalerterminalene - og det er det jo sikkert ikke lurt å gjøre. Hvordan man skal få til det, står ikke helt klart for meg - men det aner meg at dette er en sikkerhetsforanstaltning fra Yamahas side for at de ikke skal bli saksøkt for milliardbeløp av amerikanske advokater.

Jeg ville glatt ha koblet fra pre-out til en aktiv sub - det er jo slik man må gjøre det - og slik "alle" gjør det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen med bi/triamping er god nok, ikke noe galt der, men jeg er overbevist om du får myyye bedre resultat om du kjøper en brukt Bryston 4B SST til å drive dine høyttalere på vanlig måte.
    Loven om "diminishing returns" slår inn når du skal triampe, det kan være stor investering og resultatet, spesiellt med forskjellige forsterkere, blir sikkert ikke som du hadde ventet.
    Det blir kanskje litt i meste laget å bruke penger på nå, og da blir jo Abrahamsen overflødig.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men du har vel ikke en sub-høyttalerutgang...?
    Nei, har nok ikke det gitt. Det er det vel svært få receivere som har.

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det spørs litt hva Yamaha har ment - på sitt ikke helt presise engelsk:

When you make connections to the PRE OUT jacks, do not make connections to the SPEAKERS terminals.

Det KAN jo bety at du ikke skal koble direkte fra pre-out til høyttalerterminalene - og det er det jo sikkert ikke lurt å gjøre. Hvordan man skal få til det, står ikke helt klart for meg - men det aner meg at dette er en sikkerhetsforanstaltning fra Yamahas side for at de ikke skal bli saksøkt for milliardbeløp av amerikanske advokater.

Jeg ville glatt ha koblet fra pre-out til en aktiv sub - det er jo slik man må gjøre det - og slik "alle" gjør det.
    Ja, ikke sant. Jeg syns vel også det burde være mulig å bruke andre kanaler også (surround, center) som man ikke bruker i pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg gjorde dette, hadde det vært totalt overkill å bi-ampe med abrahamsen v4? Og vil forskjellen være veldig tydlig på v4 og Bryston 4B SST?

Bare nysgjerrig her.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg i utgangspunktet mot man biamper med forskjellige forsterkere.
    Forskjellige forsterkere har forskjellig gain, og lyd, og selvom man f.eks. i teorien kan ha klasse D til bassen og rør til høytone er jeg skeptisk til løsningen.
    En kvalitetsforsterker som Bryston må du bare høre, den er helt rå, på alt, helt ulik vanlige forsterkere. Bassen er i et jerngrep, fantastisk transparens og oppløsning i hele registret, virkelig definisjonen av high end, og der vil gå laaang tid før du føler du har lyst på ny forsterker, og får du det er det gjerne Brystons større modeller der da står for tur.
    Så ja, var jeg deg ville jeg glemme alt om biamping, selge de forsterkere du ikke har bruk for, og kjøpe noe a la Bryston.
    For å få det beste resultat må du dog kjøre stereo, og ikke fra en surround receiver.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen Niels.

Når jeg hører på musikk kjører jeg "Pure Direct" på yamaha´n. Regner med at dette vil bli bra ikke sant?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, vet ikke, kjender ikke din Yamaha, men jeg vet at mange med surround har fått bakoversveis når de forsøkvis kobler en rimelig integrert forsterker, eventuelt med prosessorinngang, på istedet. Mange surround receivere spiller dårlig stereo....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har gjort endel tester nå, og etter din anbefaling, skaffet jeg meg en v.3.0 på ryddesalg for å kjøre gjennom HT(Home Theater) eller prosessorinngang.

Jeg hadde også en eldre Jamo A300 forsterker som jeg brukte for å teste ut bi-amping i tillegg til alt det skvipet jeg listet i en tidligere post. Pokker som den sølet til lydbildet.

Det er helt klart at det låter MYE bedre med kun v.3.0 og v.4.0 uten noen form for biamping eller triamping. Så du har rett Niels. Forskjellige forsterkere (og spesielt når man kobler til drit) låter ikke kule.

Det eneste som irriterer meg nå er at du har satt griller i hode mitt med den Bryston forsterkeren!!! :shock:

Det er jo en kar her inne som selger en til en fornuftig pris også.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, veldig vanskeligt dette. Mange med surround receivere lever jo lykkeligt med effektforsterker hektet på, men de høyttalere du har kan levere kvalitetslyd så man inngår et kompromis med en surround receiver i stereo etter min mening.
    Hører man ikke forskjell er der jo liten vits i å kaste penger ut vinduet, og før var jeg av den mening at der ikke var så stor forskjell på forsterkere, men jeg har sett lyset.
    Der er ikke noe galt med å eksperimentere med biamp og triamp med forskjellige forsterkere, bare for å se om det virker, men resultatet er som regel ikke godt nok i lengden.
    Ja, Bryston, ville være fint om du kunne prøve det først, Bryston har en helt vanvittig transparens som man enten elsker, eller hater. Noen siger de er spisse i lyden for de er ikke vant med å høre så ren lyd.
    På hifiSentralen finder du en tråd der Bryston diskuteres VennetrÃ¥der for hifimerker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg må si det har gått opp noen lys for meg også etter å ha fiklet med dette, som jo var grunnen til at jeg begynte med dette.

En siste ting som jeg lurer på som kanskje du eller andre kan svare på selv om det sikkert eksisterer endel religion der ute.

Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med mine Audiovector høytalere. Men, jeg kan få tak i et par Kef XQ40 for en hyggelig pris. Ville dette vært noen som helst "oppgradering" i forhold til de litt eldre Audiovector høytalerne mine?

Jeg har alltid egentlig hatt en softspot for Kef siden jeg hørte et par midt på åttitalet en gang.

Jeg hører egentlig mest på rock, og har skjønt at Kef kan låte mer "sinna" enn Audiovector?!

PS: Skal lese litt mer om Bryston.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf
    Hei,

En tung tittel det der.

Men... jeg driver å skal teste litt bi-amping / tri-amping. Jeg har et par Audiovector M3 høytalere som har funnet veien inn i mitt hjemmekinosystem (som jeg også bruker til musikk). Videre har jeg følgende forsterkere som jeg tenkte å teste litt med.

* Yamaha RX-V3800 Reciever
    * Abrahamsen v4
    * Sony DA50ES Reciever

Min tanke var at jeg kunne bruke Yamaha forsterkeren til å driver eksempelvis mid/diskant, eller kun mid avhengig av om jeg velger bi eller tri (med eller uten Sony´en) samtidig som jeg også bruker pre-out fra Yamaha´n til Abrahamsen effektforsterkeren som igjen driver bassen på Audiovectorene.

Men i manualen til Yamaha receiveren står det at man ikke skal bruke pre-out samtidig som man bruker høytaler utgangene. Hvorfor det egentlig? Jeg syntes det hørtes fornuftig ut å kunne dra nytte av saften i denne også? Jeg er litt grønn på dette, men er jeg helt p

Signal -> V3800 Decoder -> V3800 Pre-Out -> DA50ES -> M3 Tweet
    \
    -> V3800 Speaker out -> M3 Mid
    \
    -> V3800 Pre-Out -> v4 -> M3 Bass

Bør ikke dette la seg gjøre? Er det noe spesielt jeg bør tenke på. Er det virkelig slik at om man ønsker å bruke pre-out så kan man ikke bruke receiveren´s forsterker?

Hadde satt pris på litt info fra dere med peiling inne her, er en noob i nød. :-D

PS: Jeg vet det er en underlig blanding av receivere / forsterkere, men jeg har bare lyst til å prøve dette før jeg går til anskaffelse av noen andre effektforsterkere evt.

Jeg, har koblet slik du tenker på onkyo 805. Kjører 3 oberon efektforsterkere til front og senter, og bruker onkyoen til bakhøytalerne. Dette går helt fint og avlaster onkyo forsterkeren så den ikke så lett får pusteproblemer. Tror den advarselen i bruksanvisningen til yamaha er en dårlig oversettelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norsksvensken
    Jeg, har koblet slik du tenker på onkyo 805. Kjører 3 oberon efektforsterkere til front og senter, og bruker onkyoen til bakhøytalerne. Dette går helt fint og avlaster onkyo forsterkeren så den ikke så lett får pusteproblemer. Tror den advarselen i bruksanvisningen til yamaha er en dårlig oversettelse.
    Hei,

Takk for det. Jeg har også koblet det sånn nå. Og det virker bra det.

irriterende med dårlige brukermanualer. Er jo ikke rart folk slutter å lese det! :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •