Hjelp med forslag til brukt forsterker til rundt 20k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med forslag til brukt forsterker til rundt 20k

Jeg hadde egentlig siktet meg inn på Lyngdorf TDAI 2200 RP når jeg skulle bytte ut forsterkerene mine nå, men tenkte å lufte spørsmålet her inne for å se om det finst bedre elektronikk å gå for i den prisklassen.

Gikk i fra Electrocompaniet EC 4.7 + Midgard Oberon 6.1 nå og hadde igrunnen ikke så mye å utsette på den comboen utenom at det kankje ble litt tynt i bunn. Høyttalerene som skal drives er B&W CDM9NT (ønsker ikke å miste den kontrollen oberon hadde på dem). Jeg må også ha en mulighet til å koble til sub'n min.

Sikter meg inn på bruktmarkedet og har ikke stort mer en 20-22k å bruke på dette, men budsjetter sprekker stadig vekk uansett så er åpen for forslag.. Har kikket litt på en TacT Millenium MK2 som ligger på hifisentralen, men da er bakdelen at jeg for omtrent samme prisen får tak på en MK3 i danmark og slik jeg forstod det så skjedde det noe vesentlig med disse fra MK2->MK3. Er det da lurt å gi 30k for en MK2 i norge?

Som dere sikkert forstår er jeg ute etter en forsterker som har romkorreksjon/EQ og gjerne innebygd DAC, men dette er absolutt ikke et "must" om andre forsterkere i denne prisklassen er mye bedre på generell basis.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt denne; Lyngdorf TDAI2200
    for så å oppgradere den med RP kort hvis det er det du ønsker deg.
    Ellers Matcher denne ht dine svært bra; Krell KAV 300iL

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Ville kjøpt denne; Lyngdorf TDAI2200
    for så å oppgradere den med RP kort hvis det er det du ønsker deg.
    Ellers Matcher denne ht dine svært bra; Krell KAV 300iL
    Har vært veldig inne på tanken. Hadde vært morro å hørt "room perfect" løsningen og hva den kan gjøre med lyden før jeg oppgraderte også i tilfelle det ikke er verdt de 10k den oppgraderingen vil koste.

Det vil ikke bli problemer med at krell'n vil låte omtrent som det oppsettet jeg hadde tidligere da? Har hørt at krell blir ganske klinisk og korrekt. Det er vel mye av beskrivelsen som henger på midgard blokkene også.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Fant lite info om denne forsterkeren rundtom. Hvordan vil det låte i forhold til det jeg har hatt tidligere? Hva inneholder denne forsterkeren?

Takk for gode tips&svar!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim

Fant lite info om denne forsterkeren rundtom. Hvordan vil det låte i forhold til det jeg har hatt tidligere? Hva inneholder denne forsterkeren?

Takk for gode tips&svar!
    AVI Hi-Fi Legacy - Lab Series Integrated amplifier
    tror du vil finne mye nyttig her
    Iallefall husker jeg at den fikk mye skryt hos både Fidelity og L&B for en 4-5 år siden. Og mener at muligens Rolf Danielsen hadde en i sitt referanse-anlegg

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Var på utkikk etter en tdai 2200 RP en stund til mine Vienna Acoustics uten særlig resultat. Verken i pris eller tilgjengelighet.
    Endte opp med en Krell s-300i som matcher mine høytalere meget bra. Trengte enn litt klinisk og tørr forsterker til å stramme opp de litt romantiske å små bløte Beethoven høytalerne. Lyngdorf, Krell og en del andre har nettopp denne egenskapen! Ville vært litt forsiktig med å parre en forsterker med slik lydsignatur med en allerede "slank" høytaler. Kan etter min mening bli litt spisst. Har VELDIG liten erfaring med B&W, så sier ikke at matchen med en av de nevnte forsterkerne blir gal - bare at man er obs på viktigheten av riktig matching, framfor antall watt etc.

Kenneth

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    AVI Hi-Fi Legacy - Lab Series Integrated amplifier
    tror du vil finne mye nyttig her
    Iallefall husker jeg at den fikk mye skryt hos både Fidelity og L&B for en 4-5 år siden. Og mener at muligens Rolf Danielsen hadde en i sitt referanse-anlegg
    her var det jo mye god lesing. Skal prøve å lese meg litt opp på denne forsterkeren i morgen så får vi se. Etter å ha lest på produsenten sin hjemmeside så ser jo dette absolutt lovende ut

Sitat Opprinnelig postet av K.S
    Hei
    Var på utkikk etter en tdai 2200 RP en stund til mine Vienna Acoustics uten særlig resultat. Verken i pris eller tilgjengelighet.
    Endte opp med en Krell s-300i som matcher mine høytalere meget bra. Trengte enn litt klinisk og tørr forsterker til å stramme opp de litt romantiske å små bløte Beethoven høytalerne. Lyngdorf, Krell og en del andre har nettopp denne egenskapen! Ville vært litt forsiktig med å parre en forsterker med slik lydsignatur med en allerede "slank" høytaler. Kan etter min mening bli litt spisst. Har VELDIG liten erfaring med B&W, så sier ikke at matchen med en av de nevnte forsterkerne blir gal - bare at man er obs på viktigheten av riktig matching, framfor antall watt etc.

Kenneth
    Det ser jo ikke helt bra ut for meg heller. Det er jo litt sånn at om jeg kan få tak i en forsterker til 32k ny på hifiklubben og det beste tilbudet på bruktmarkedet er på 25k for en som er brukt i et år eller to så kjøper jeg like godt en ny.. Jeg har jo igrunnen ikke dårlig tid, men det er jo litt kjedelig at det er helt stille i stuen nå som jeg har solgt unna alt det andre :S Kanskje jeg er for kresen mtp. pris?

Vet ikke helt hvordan jeg ville definert lydsignaturen på B&W høyttalerene mine, men "slank" er ikke post-it lappen jeg ville hengt på dem akkurat Nå har jeg jo en subb i tillegg også og den vil jo sikkert kunne håndtere 80Hz og nedover når jeg klarer å få den skikkelig integrert (håper room perfect kan hjelpe meg med slikt), men hittil så har den brumlet litt vel mye i bunn når jeg har brukt den til musikk.

Antall watt har jeg hatt nok av med Midgard blokkene det er det ingen tvil om, men det jeg mente med at jeg måtte ha nok til å drive dem er mer at jeg ikke vil ha det som med den forrige integrerte saken jeg hadde. Den siste integrerte forsterkeren jeg hadde var en NAD C370 og duverden så stor forskjellen var når jeg fikk tak på et par midgard blokker med litt effekt i. Bassen strammet seg opp og jeg fikk nye høyttalere omtrent. Planen var da å ikke ta steget tilbake til en forsterker som ikke klarte å holde like god kontroll på høyttalerne lenger.

Ang. lydsignatur på de forskjellige forsterkerene så er jeg rimelig blank og helt åpen for tips da jeg har fryktelig lite erfaring med slikt! Jeg var av den oppfatningen av at man kunne skape den signaturen man ønsket med Lyngdorf forsterkeren ettersom den tillater at man legger inn egne "target" curver eller voicings som de kaller det. Om dette stemmer vet jeg vel egentlig ikke da jeg har snappet det opp i fancy produkt-demoer/brosjyrer..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått et tilbud på en Tact RCS 2.2 (første utgaven). Denne skal selger kvitte seg med for 9000kr uten målemic. Er dette noen "erstatning" for Lyngdorf TDAI2200RP? Er klar over at dette kun er en forforsterker, men med erstatning så mener jeg romkompanseringen. Forsterkeren var ny i 2000.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •