Forsterker til SA Explorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til SA Explorer

Hei!

Har nylig anskaffet ett par SA Explorer, og kjører dette for tiden med en litt svak Primare-kombo (I21 + CD21). Dermed er jeg ute etter å oppgradere elektronikken, primært forsterker, men også cd-spiller etterhvert.

I utgangspunktet har jeg følgende alternativer:

Primare I30
    Hegel H200
    Densen B-130 / (ev. B-150)

Jeg vet at det er en del som kjører både I30 og H200 med Explorere, men er det noen som har prøvd Densen med Explorer? Dessverre har ingen butikker både SA og Densen, så vanskelig å få lyttet på kombinasjonen. Tar i mot erfaringer og tips med takk. Eventuelt andre råtips til forsterker? Jeg er spesielt interessert i noe som virkelig har kontroll i bassen, med tanke på at jeg synes den er slurvete og litt "mye" med i21. Kan være rommet som generer mye bass også, men likevel føler jeg det er litt ute av kontroll. Hvor høyt det kan spille er egentlig irrelevant. Faktisk er det svært viktig at forsterkeren gir prima dynamikk og tilstedeværelse / perspektiv på lavere volum for meg.

-R

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begrunnelser ønskes!

Hei! Setter stor pris på en begrunnelse for valget også. Virket kanskje litt mot min hensikt å opprette avstemning...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hegel h200

jeg synes du bør gå for h200 fordi den spiller oppløst dynamisk og har konge kontroll på explorer!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de du nevner der har jeg bare prøvd Hegel H200.
    Men du verden for en lyd det gav på mine Focal Electra 1027 BE!!!
    Hadde jeg satset på stereo, så hadde den vært innkjøpt og stående for alltid.
    Den hadde rett og slett stålkontroll.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    kunne du ikke brukt H200 sin HT inngang da, så du kunne brukt H200´n på frontene dine i hjemmekinoen?????? Da trenger du jo bare en relativt rimelig hjemmekino reciver med PRE-OUT til å drive center og bakhøyttalere...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Hegel'en uten tvil siden Primare kan låte spisst...
    SA låter fett med rør btw

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt hegel 200 men med SA master explorer, og fy flate for en lyd! veldig klar lyd (nesten på grensen mot skrikende etter min menig) også masse dynamikk, hvertfall for å være nokså små elementer.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    kunne du ikke brukt H200 sin HT inngang da, så du kunne brukt H200´n på frontene dine i hjemmekinoen?????? Da trenger du jo bare en relativt rimelig hjemmekino reciver med PRE-OUT til å drive center og bakhøyttalere...
    Joa.. tanken var der. Men jeg lånte den bare en ukes tid av en kompis.
    Og nå kjører jeg Klipsch og Parasound i kinoen.

Mens Focalene står og blir brukt til tv lyd med en pioneer AX2.. ops:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Densen som du nevner vil jeg tro blir en mellomting mellom Primare og Hegel. Men muligens en litt dårlig mellomting, siden den (for meg) virker litt lysere enn Primare. Litt mer liv i den. Men ganske lik mtp kraft. Har ikke hørt mye på Densen, og ikke under kontrollerte former, så ta dette med en klype salt.

Primare I30 tror jeg vil passe best. Den låter varmere enn Hegelen. Og mer oppløst i toppen.

Hegel H200 oppleves som kaldere enn alternativene. Jeg har H200 selv og syntes denne rocker bra. Har MASSE kraft, og bra driv i bassen. Mellomtonen syntes jeg er veldig bra på denne, med masse detaljer, Det jeg ikke liker derimot er toppen. Syntes den blir for "hard". Klarer ikke forklare det bedre. Også en bonus med HT-inngang.

Mtp pris burde du også sjekke ut H100. Denne vil være like sterk som Densen og Primare.

Nad M3 burde du teste da denne skal ha ennå bedre mellomtone enn H200, men litt slankere bass. Har ikke testet denne selv, men vil nevne den. Har ca like mye kraft som H200.

Lyngdorf sine integrerte kan også fungere bra, både med og uten romkorreksjon. Veldig bra om du skal bruke sub. Men syntes den, i allefall hos meg, manglet dynamikk. Men masse kraft her også med herlige detaljer og behagelig lyd. Kanskje det beste kompromisset mellom H200 og I30.

Geir Arne

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hegel'en uten tvil siden Primare kan låte spisst...
    SA låter fett med rør btw
    Her må jeg nesten gå i forsvarsposisjon, for er det noe Primare er så er det i hvertfall ikke spiss i toppen. Men presser man primare-forsterkere til de får pustebesvær blir de jo også harde som alt annet forsterkeri som begynner å forvrenge.

Med Primare I30 vil ikke trådstarter få fullt utbytte av Explorer, den er ikke kraftig nok. H200 er et bedre alternativ, men jeg ville også tatt med Musical Fydelitys integrerte i vurderingen. Eller du kunne kanskje bare huket disse monoblokkene fra MF på primaren din: audioart.no - for musikkelskere, av musikkelskere

...eller, jeg så denne først nå:
    Hvor høyt det kan spille er egentlig irrelevant.
    Da ville jeg kanskje tatt med en av Sugden sine integrerte i vurderingen. De har vel stort sett bare fått skryt, ser det er rabatter på de også nå.
    Maxwell Import

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, folkens - og takk for svar så langt. Jo flere tilbakemeldinger, jo bedre!

Det jeg tyder av tilbakemeldingene er at det er en viss konsensus om at H200 + Explorer kan by på en litt vel slitsom diskant over tid, men denne kombinasjonen gir mer dynamikk og kontroll på høyttalerne i bassområdet. Når det gjelder Primare så har den mye lavere oppgitt effekt enn H200, men er jo mer eller mindre i samme prisklasse. Hva gjelder f.eks. strømforsyning mistenker jeg at det ikke er stor forskjell på disse to, men kondensatorbankene har jeg ikke kjennskap til. Er det rimelig å anta at H200 er mer korrekt angitt mtp. utgangseffekt, og at Primaren egentlig ikke er så langt unna? Eller er generelt Hegel mer "bang for the buck?"

Hva gjelder Densen er dette først og fremst noe som falt meg inn da jeg tilfeldigvis kom over en test av B-150 et eller annet sted, og ikke minst, at produktene ser ekstremt bra ut (noe som forsåvidt er underordnet lyden - men sånt gjør meg i hvert fall nysgjerrig på produktet). Densen er den vanskeligste komponenten å få testa med explorerne, da det ikke er soundgarden som fører dette, derfor er vel i30 / H200 de som er mest aktuelle for meg.

Som sistemann her er inne på, så gjør boligsituasjonen at det å kunne spille høyt ikke er særlig viktig. Det er dynamikk og stereoperspektiv i normale lyttevolumer som er det desidert viktigste for meg... Flere tilbakemeldinger ønskes!

Ganilsen: Du har Hegel200 + SA (Explorer?) Du sier kombinasjonen låter skarpt. Har du vurdert å bytte ut noen av komponentene, i så fall, til hva?

R

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt både I30 og Hegel 200 på Explorer. Foretrakk Primare siden den ikke har den litt kjølige og "sterile" klangen som med Hegel. Mitt inntrykk er at Primare spiller temmelig nøytralt. Hegel er god i bassen, ja. Har ikke noen tro på Densen med dem.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blodkjeft
    Ganilsen: Du har Hegel200 + SA (Explorer?) Du sier kombinasjonen låter skarpt. Har du vurdert å bytte ut noen av komponentene, i så fall, til hva?

R
    Hjemme har jeg kun hatt Hegelen på Ranger fra SA. Det har kun vært en tilfeldig løsning. Ville personlig valgt I30 til SA. Hegelen ble for min del kjøpt inn for å drive mine AP Scorpio II i et stereo-oppsett. Tanken var at H200 skulle brukes som et springbrett videre. Den har veldig god kontroll grunnet masse kraft, og takler lave impedanser som høytalerne mine har. Design var også veldig viktlg for meg og når jeg ville ha Hegel sin dac var veien til H200 kort.

Mine Scorpio mener jeg er ganske like dine Explorer når det kommer til klang. Mine trykker riktignok mer en bunn grunnet 4 stk 7" i hver kasse, mens diskanten til Explorer er så mye mer lyftig og nydelig. Nettopp derfor ville jeg IKKE valgt Hegel H200 til Explorer med mindre du skal spille høyt. Det skal nevnes at jeg ikke har hørt veldig mange timer på I30. Denne er også ganske gammel. Men min oppgradering gikk fra H200 og over til Primare SP32 og A32.

Mulig jeg brukte litt for billige/feil kabler når jeg hadde Hegelen på AP'ene. Hegelen har stått i stuen noen mnd nå og spillt litt på SA Ranger som virkelig ikke funket her. Har også brukt noen Dynaudio Focus 140 som fungerte bedre. Nå spiller den på noen vegghøytalere fra Artcoustic som nettopp er hengt opp. Så får jeg ta en avgjørelse på om den passer til de når de er spillt inn.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har også brukt noen Dynaudio Focus 140 som fungerte bedre.
    Ja, jeg kan tenke meg at dette er en bra match. Kan du si noe mere om den kombinasjonen?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Her må jeg nesten gå i forsvarsposisjon, for er det noe Primare er så er det i hvertfall ikke spiss i toppen. Men presser man primare-forsterkere til de får pustebesvær blir de jo også harde som alt annet forsterkeri som begynner å forvrenge.

Maxwell Import
    Nei det var nå bare min personlige erfaring, og om du har god erfaring her og oppnådd ditt nirvana er je det bare bra.

Sier vel kanskje litt om hvor viktig det er for en person å teste ut før man kjøper?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Både Primare og Hegel bør fungere bra på disse høytallerene. System Audio er vel ikke den høytalleren som er mest kresen på elektronikk. ( Ala Klipsch osv )

Personlig ville jeg nok gått for noe Bladelius til denne høytalleren. Min erfaring med Bladelius er at det kan minne om Hegel bare at de har en mindre pågående diskant ( mer fløyel i toppen ) .

Er forøvrig en Bladelius Advantage S150 effektforsterker på bruktmerkedet til en særdeles god pris, denne burde passet ypperlig om du vil gå for for + effekt løsning.

Michael Bladelius har forøvrig også vert med å utvikle noen Primare produkter, f.eks Pre 30.

Det beste er uansett å få høre selv, vil tro et merke som Electrocompaniet også vil høres bra ut med Explorer ( Nå bruker jeg selv EC AW 70 på ett par system audio 1750 i anlegg nr 2, ikke samme klasse men signaturen er ganske så lik ) .

Poenget er att alle forsterkerene vil nok fungere bra på sin måte, men det er en subjektiv vurdering om hva du liker best.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Aldri hørt Primare som "spisse" jeg heller. Når det gjelder effektsvake høyttalere og hardhet så er min logikk og erfaring (ikke bred) det motsatte. En forsterker som får "pustevansker" får høyttalerne til å virke daffe og dermed heller mykere. Derimot blir det jo hardt hvis den klipper toppene, men det er en så fæl lyd at man skrur umiddelbart ned og her er det enten eller.

...eller, jeg så denne først nå: Da ville jeg kanskje tatt med en av Sugden sine integrerte i vurderingen. De har vel stort sett bare fått skryt, ser det er rabatter på de også nå.
    Maxwell Import
    Sugden er glitrende forsterkere, men A21SE er ganske så kompromissløs når det gjelder dårlige innpillinger. Ingen varm og myk forsterker alså.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Både Primare og Hegel bør fungere bra på disse høytallerene. System Audio er vel ikke den høytalleren som er mest kresen på elektronikk. ( Ala Klipsch osv )

Personlig ville jeg nok gått for noe Bladelius til denne høytalleren. Min erfaring med Bladelius er at det kan minne om Hegel bare at de har en mindre pågående diskant ( mer fløyel i toppen ) .

Er forøvrig en Bladelius Advantage S150 effektforsterker på bruktmerkedet til en særdeles god pris, denne burde passet ypperlig om du vil gå for for + effekt løsning.
    Det er lett å bli offer for nye impulser med denne hobbyen, gitt! Jeg ble ekstremt nysgjerrig på Bladelius nå, og særlig etter å ha lest noen tester og brukeranmeldelser... Det som er noe dritt er at ting er så mye enklere når alle produkter befinner seg i samme butikk for testing(Les: Soundgarden). Men det er kanskje akkurat den utfordringen jeg må prøve å få bukt med ved å prøve å få låne med ting fra forskjellige butikker...

Nå er bladelius'en du nevnte (s-150) solgt, men lurer på å sjekke ut Thor MKIII en av de nærmeste dagene, da jeg synes den ser interessant ut. Ser en del karakteriserer Bladelius som mer nøytral / mindre engasjerende enn f.eks. Primare, men det koker vel ned til at jeg bare må få testet noen ulike kombinasjoner.

I teorien er det i30 / H200 / Thor MKIII det når står mellom for min del, men av de tre forsterkerne er jo to ganske gamle, og en rimelig fersk. Har hørt rykter om at Primare slipper nye produkter denne høsten, så det frister jo litt å vente for å se om det kommer noe nytt og spennende. Men aller helst er jeg jo ute etter et godt bruktkjøp...

Takk for verdifull diskusjon så langt. La ballen rulle videre...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Sugden er glitrende forsterkere, men A21SE er ganske så kompromissløs når det gjelder dårlige innpillinger. Ingen varm og myk forsterker alså.
    Er det Sugdens ene og alene sin skyld, jeg trodde høyttalerne dine måtte ta litt av skylden for den utilgivlige spillestilen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •