Forsterker til SA Explorer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Er det Sugdens ene og alene sin skyld, jeg trodde høyttalerne dine måtte ta litt av skylden for den utilgivlige spillestilen?

Det har du helt rett i . Men det er mange som tror at alle Sugden har "varm" og "rund" lyd, noe som ikke stemmer. Ville bare påpeke dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører H200 på mine Rangere, du vil neppe bli skuffet om du kjører Explorer gjennom den! Og så får du jo med HD10 hvis du går for den (hvis tilbudet fortsatt gjelder da...). Det beste er vel om du får folka hos SG til å sette opp en demo for deg, med nettopp H2008)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny forsterker i hus

Takk for alle innspill i jakten på ny forsterker!

Siste innspurten ble en hjemmetest av Bladelius Thor MkIII og Primare i30. Tenkte jeg skulle si litt om disse to forsterkerne før jeg runder av tråden.

Grunnlaget for å teste Bladelius var innspill fra en i denne tråden. Jeg sjekket opp hvem som forhandler disse - Norsk audioteknikk i Oslo. Jeg hadde en kort e-postkorrespondanse med dem, og jeg må si det er gledelig med en butikk som har såpass mye engasjement i produktene de selger. Meget god service også, for øvrig. (Ikke at jeg har noen vonde opplevelser med Soundgarden heller, men NAT er noen hakk over). Uansett.

Koblet opp disse to forsterkerne til min CD21 og Explorere og kjørte litt testing frem og tilbake. Det første som slo meg (med begge to), var at det låt utrolig bra. Når man sammenlikner med min gamle i21 er det en selvsagthet, men uavhengig av hva den presterte så synes jeg det låt fantastisk. Oppløst og fyldig, men ikke slitsomt i det hele tatt, noe som gjaldt begge forsterkerne. Så til forskjellene.

Bladelius'en er en splitter ny forsterker, og modellen jeg lånte har også innebygd DAC, samt RIAA-innganger. Primare'n er en langt eldre forsterker, og har ingen DAC. Prisen er henholdsvis 33k (26k uten DAC), og 19,9k.

Byggekvalitet:
    Primare er kjent for pent design og god byggekvalitet, og jeg synes i30 er meget pen å se på. Den sorte varianten passer også perfekt, siden jeg hadde tenkt å beholde cd21. Thor MkIII er fire hakk hvassere hva byggekvalitet angår... Her har du et frest alumiumschassis mot Primares stål-chassis, og generelt føles det ekstremt solid og gjennomført. Høyttalerterminalene er også av beste sort (jeg knakk bananpluggen min inne i en av i30-terminalene i helga også, derfor la jeg kanskje spesielt merke til dette). Hva gjelder designen er Thor et realt machoprodukt, og er noen hakk mindre pen enn Primare etter min mening, men kvalitet og finish er i en egen klasse.

Lyden:
    Den første av forsterkerne jeg testet var Thor. Jeg klemte inn en test-cd som blant annet inneholder noen spor fra Liveplata til Kari Bremnes, og jeg må si - 3d- / stereoperspektivet med Thor er helt makeløst, og i en høyere klasse enn hva som kan sies om i30. Selv med en mindre optimal høyttalerplassering føles lydbildet utrolig bredt, og tilstedeværelsen er helt unik. Testet både via cdspiller og den innebyde dac'en, og sistnevnte hadde ikke noen stor forbedring av perspektivet (følte ikke at det var noe å forbedre her heller), men lyden føltes ett hakk mer oppløst med DAC'en, som forventet. Basskontrollen var også meget god, og diskant / øvre mellomtone hadde en helt unik tilstedeværelse og "ekthet", uten at det ble slitsomt å høre på. Når det gjelder krefter, er nok også Thor i en annen klasse enn i30, med 2X175 W (8 ohm) mot 2x100 W (8 ohm). Bare strømforsyningen på 1800 VA sier litt. I praksis betyr dette at jeg aldri hadde volumet over nivå 16-17, mot maksimalt 48-50 på i30. Slike nivåer sier selvsagt veldig lite når de ikke baserer seg på samme skalaer, men det var helt åpenbart hvilken som hadde styrken på sin side.

Over til i30, med samme testplate. Førsteinntrykk: Det var ikke SÅ stor forskjell?! Med andre ord - et veldig godt førsteinntrykk. Etter litt lytting merker jeg at stereoperspektivet ikke er det helt samme som på Thor, men fortsatt veldig bra. Jeg vil ikke si at i30 er veldig mørk i klangen, men den har ett hakk mindre ATTACK enn Thor, noe som først og fremst kom frem ved spilling av metall / hardrock. Ingen stor forskjell, men merkbart. Bassen er mer eller mindre den samme, men jeg sverger på at det var et par veldig dype basslyder jeg ikke hørte på i30 som kom frem på Thor. Men dette var unntaket, og jeg merket det kun på én sang (husker ikke hvilken).

Konklusjon:
    I farta har jeg kanskje glemt noen vitale inntrykk fra lytteseansen, men det hele koker ned til at forskjellene var der, men de var etter min mening ikke store nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen (i stor grad som følge av at jeg fikk en meget god pris på i30 hos Soundgarden, for øvrig). Hadde jeg måttet betale fullpris for begge (19995 vs 26500) hadde jeg helt mot Bladelius'en. Mest på grunn av at den har mer av alt, ekstremt god byggekvalitet, og krefter nok til å være en trofast forsterkervenn nærmest uansett hvilke høyttalere du vil oppgradere til. Hvis jeg hadde bodd i enebolig hadde jeg også vurdert Bladelius sterkere, da det ikke er tvil om at den orker mye mer. MEN. Siden jeg bor i leilighet og må holde meg til normale lyttevolum og ikke har veldig tungdrevne høyttalere som låter veldig bra med i30, så falt valget på den forsterkeren. Angrer ikke et sekund, men jeg er sikker på at jeg kommer til å skaffe meg en Bladelius når lommebok og lytterom ligger til rette for det.

Skal sies at jeg også testet H200, som ga en ekstremt oppløst og fin lyd, men som en del som påpeker - jeg synes det blir litt intenst å høre på i lengden, sammenliknet med de andre alternativene. For de som vurderer H200 vil jeg sterkt anbefale en kikk på Thor MKIII, som jeg synes kombinerer det beste fra i30 og H200 uten å bli slitsom, men til en litt høyere pris, vel å merke.

Neste innkjøp får bli en DAC så jeg kan kjøre balansert signal inn i30. En åpenbar kandidat er HD10, men synes det er litt mye penger. Uansett ikke aktuelt før etter jul.

Takk for hjelp!

R

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forsterker! Det var interessant lesning. Jeg har bare hørt den tidligere modellen til Bladelius Thor som ikke var helt min preferanse (med unntak av ikke helt nøytrale Dynaudio Focus som den kledde veldig godt).

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Veldig bra inlegg blodkjeft, gøy å lese dine erfaringer . Du har beskrevet Bladelius veldig lik oppfatningen min er til det merket. Og ja, de får frem noen veldig dype toner jeg ikke hører fra mange andre merker. Får bare håpe du ikke savner Bladelius for mye .

Lykke til videre med dine Explorer.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare såklart

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse fint som blir nevnt, men hva med NAD M3?! syns den gjør det meste veldig bra jeg...

EDIT: Eventuellt den litt "avglemte" Harman kardon HK990!

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om H200 fra Hegel er av interesse, så har jeg en for salg..

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=66829&cat=500

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •