Pioneer SC LX-72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer SC LX-72

Heisann.

Har kjøpt meg en Pioneer SC LX-72 for en måned siden.
    Før hadde jeg en NAD C375BEE.

Jeg synes lyden blir ekstremt "tynn" og ikke like "varm" som med NAD forsterkeren. Hva kommer dette av? Digital og analoge forsterkermoduler kan jeg tenke meg til?

Jeg har kjørt korreksjon, og stilt inn selv etterpå med god musikk for å få finest mulig "stereo" lyd, men blir aldri fornøyd.

Og det er ikke det at den ikke klarer å drive mine B&W 683, syns den driver de ganske bra.

Hva kan jeg gjøre?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Heisann.

Jeg synes lyden blir ekstremt "tynn" og ikke like "varm" som med NAD forsterkeren. Hva kommer dette av? Digital og analoge forsterkermoduler kan jeg tenke meg til?

Jeg har kjørt korreksjon, og stilt inn selv etterpå med god musikk for å få finest mulig "stereo" lyd, men blir aldri fornøyd.

Og det er ikke det at den ikke klarer å drive mine B&W 683, syns den driver de ganske bra.

Hva kan jeg gjøre?
    Det å matche riktig forsterker til riktige høyttalere kan være veldig avgjørende for resultatet....du får kikke litt på andre forum på nettet og se hva du finner....er sikkert noen her som har sine meninger og råd....
    og du har jo avslørende høyttalere...på godt og vondt :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Hva kan jeg gjøre?
    Hei

Du opplever nok noe av det samme som meg og mange andre, å gå fra en A/B forsterker/receiver til ICEPower/Class D gjør at det låter annderledes.
    Reagerte selv da jeg koblet opp min Pioneer SC-LX82, ICEPower låter annderledes. Men med romkorrigeringen skal det være mulig å finne en lydklang som du liker, er mye prøving frem og tilbake der.
    A/B receivere/forsterkere opplever også jeg at låter "varmere", og NAD synes jeg låter veldig "varm/mørk", for mye for min smak.
    Annbefaller deg også å lese godt i brukermanualen og se på hvilken muligheter som ligger i justeringer av lyden og klangen der.
    Jeg har ihvertfall etter mye testing fram og ttilbake funnet noe som lyder godt hos meg. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Ja regnet med at det var pga ICE modulene at det høres "tynt" ut i forhold til NAD.

Men har prøvd å stille inn, justert å testa i snart en måned. Jeg har funne en innstilling jeg liker best av alt jeg har prøvd, men synes ikke det låter like "varmt" som med NADen. De skrøt jo sinnykt mye av receiveren og lydkvalitet, men må si at jeg ble skuffet i forhold til forventningene.

På film merker jeg ikke stor forskjell, men da kjører jeg jo med sub samtidig. Og da låter det veldig bra.

Og det tar jævli med tid å justere manuelt, men er vel verdt det, når jeg får den akkurat som jeg vil..

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Hva kan jeg gjøre?

Det er slett ikke gitt at den passer disse høyttalerne, like lite som den NAD'en du har er en god match med B&W CM9, for det er den ikke - det har jeg prøvd. NAD'en er først og fremst kjent for sine store krefter, ikke for sin evne til å gjengi detaljer. Og det kan være akkurat det dine strømkrevende 683 trenger, selv om LX 72 altså har godt med krefter, den også

Nå er det en tråd om denne Pioneeren lengre ned på siden (dvs LX82, men det blir ett fett)

Du har kjørt romkorrigering skriver du, men har du justert opp utgangseffekten etter dette til ca 0 på fronthøyttalerne? (individuelt korrigert etter db forskjellen selvsagt) Det bør du gjøre ellers mister du mye power. Dvs du kan jo vri volumknappen og få sus, men det vil jeg ikke anbefale.

Har du satt x-curce i speakeroppsett til ca -1,5? Ellers gjør folk mye rart med innstillingene etter romkorrigering. F.eks. nulle ut EQ, da er hele vitsen borte. MCACC fungerer fantastisk godt etter min mening. Er du i tvil om det så foreta ei ny korrigering, og legg det inn på en av de andre memoryene, så du kan sammenligne forskjellige oppsett. Er frontene satt til "large" i speaker oppsettet ditt? Det må de være for å yte høyttalerne - og forsterkeren rettferdighet.

Så vil jeg også si noe om kilde, selv om mange kjøper utstyr for titusener, så synes de tilsynelatende det er allright å ødelegge alt med komprimert lyd inn på den flotte receiveren. SC LX 72 har en kostbar og meget god Wolfson DAC innebygget. Du skal ha en svært god og dyr CD eller BD spiller for å vurdere å kjøre annet enn digital lyd via HDMI eller opt/coax fra spilleren direkte inn på receiveren!

Til slutt, er du helt sikkert på at romkorrigeringen din er aktivisert? Pure direct deaktiverer alt - og lyden blir flat etter min smak. Bruk heller "direct" ved avspilling av CD og forviss deg om at lyset for MCACC lyser i frontpanelet.

Sikkert ikke noe hjelp i dette, ,men det skader ikke å forsikre seg om at alt er gjort noenlunde riktig
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh! Tusen takk!

Tenkte ikke på de tipsene du gav.. skal testes! Har høyttalerne godt på - sia.. pga romkorreksjonen har gjort det.. Og ja MCACC er inne hele tiden

Takk for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •