Yet another "What to do" tråd; effekt, biamp etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yet another "What to do" tråd; effekt, biamp etc.

Hei!
    Poster denne tråden for å lufte litt idèer, samt få litt synspunkt på problemstillingene mine...

Jeg har et 5-kanals oppsett med høyttalere jeg har byggd selv. Det er høyttalere med 1 diskant og 2 stk 6 1/2" i en 2-veis løsning (både front, center og bak er slik). Høyttalerene kjører da med 4-oms impedans, noe som gjør at min gamle Sony STR-DB940 med sine 5*100W i 8-ohm slet med å drive dem. Jeg tror Sonyen rett og slett gikk tom for strøm ved høye lydtrykk (selv på stereo). Derfor har jeg brukt en effektforsterker med Hypex UcD 400AD moduler til å drive frontene. Dette har gått helt fint, og låter glimrende.

Nå har jeg derimot kjøpt meg en Onkyo 875, et 23kg beist av en reciever som er oppgitt til 7*140W i 8ohm. Spørsmålet er da hva jeg skal gjøre? Jeg har 2 alternativer;

1. Kutte ut effektforsterkeren:
    Bruke 4 kanaler til frontene; Front + Surround (Onkyoen har mulighet for bi-amping av frontkanalene). Da får jeg "2*140W" pr kanal fremme. Effektforsterkeren trenger jeg da ikke bruke lenger.

2. Kjøre som før:
    Bruke Onkyoen som "Pre", samt effekt til center og bak. Frontene får fortsatt sin effekt fra Hypex-modulene.

Spørsmål: Tror dere Onkyoen har muskler nok i strømforsyninga til å drive 5 (2 også for den del) kanaler i 4-ohm uten å svette for mye?

En av grunnene til at jeg ikke "bare prøver", er at jeg har høyttalerkabler som er designet for bi-wirling... ikke Bi-amping... og derfor må lodde litt (eller tilsvarende) for å prøve.

Alle synspunkt/tanker er velkomne!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amp er greit nok, men tror ikke Onkyo'en, selv med 2 kanaler når Hypex'en lenger enn til knærne når det gjelder strømstyrke.
    Kan jo prøve Bi-amp med Onkyo'en til diskant og Hypex til mellombassene??
    Kan ikke garantere at det blir store forskjellen, men det skader ikke å prøve

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bi-amp er greit nok, men tror ikke Onkyo'en, selv med 2 kanaler når Hypex'en lenger enn til knærne når det gjelder strømstyrke.
    Kan jo prøve Bi-amp med Onkyo'en til diskant og Hypex til mellombassene??
    Kan ikke garantere at det blir store forskjellen, men det skader ikke å prøve
    Det er det jeg og tenker. Bi-amp med onkyo til diskant og hypex til mellombass... tjah. Det kan jo være verd et forsøk. Jeg får prøve det en gang i ferien. Får måle meg litt frem også, så jeg får kontrollert at det ikke kødder til noe i fasen.

Ser at Onkyoen kan trekke max 870W (hvis jeg husker riktig). 870W ... 70 går til Videodelen, da gjenstår 800. 50% i varmetap (regner med det er klasse AB forsterkertrinn?).., da gjenstår 400W fordelt på 7 kanaler... = 50W pr (Kontinuerlig pr kanal, alle kanaler i drift). ... eller har jeg regnet helt feil? Det kan jo egentlig stemme; ettersom Onkyo har spesifisert at dersom en brokobler forsterkeren, kan den yte 2*200W ...
    Fordelt på 5-kanaler blir det 80 pr kanal (dette er jo faktisk ganske mye da, og det er jo ikke ofte ALLE kanaler skal yte max samtidig!).

Så da blir det nok bare drift av center og bak; som da vil kunne oppnå 133W hver.., og hvis en regner med at 70% av det EGENTLIG brukes på center (pga bakhøyttalere vanligvis ikke får så mye signal), blir det mer enn nok til at centeren kan få en og annen svidd spole.

Tror det blir best slik. Bare synd man ikke kan bi-ampe centeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •