NAD 375BEE- Koble tvn til Forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD 375BEE- Koble tvn til Forsterker?

Ahooi.

Har en stund kjørt lyd fra tvn til min NAD forsterker, gjennom AUXutgang på forsterker og til faktisk øreklokke inngangen på tvn. Det blir lyd, men siste tiden har jeg tenkt at dette umulig ikke kan være riktig oppsett, og maks uttelling på lyd. Forhørte meg med elkjøp idag og dem trodde en optisk audio kabel, skulle gjøre susen. Den gang ei, da ikke min NAD forsterker har en Optisk audio utgang. Tvn har det dog.

1000 kr spørsmålet er derfor: Hvordan kabel er det jeg trenger? Er det noen overgang av noe slag eller hva? Er litt grønn her ja.

På forhånd takk.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje en Cambridge dacmagic er noe? Har den på Hifi-klubben

CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huh? Nå¨fulgte jeg ikke helt med.

Er vel en kabel jeg først og fremst er ute etter, slik at oppkobling fra forsterker til tv, blir riktig

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, det er langt lettere for oss å hjelpe om vi vet hvilken tv det er du har.
    Har den Audio Out utganger bakpå kan du bruke de til din Aux, eller om den har scart utgang kan du bruke en scart-rca adapter kabel og da koble denne på en rca til din Aux.
    Har tv`en bare digital utgang må du jo ha en digital-analog (D/A) konverter der kan gjøre lyden analog til din Aux inngang.
    Desuten, bare til orientering, det heter hvilken kabel, ikke hvordan kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvn som blir brukt er: Sony KDL40NX700. Og den har slik jeg ser det digital audio out utgang bak. Så der hadde kabelen som elkjøp anbefalte meg, passet inn. Problemet er at NADèn min ikke har en slik inngang/utgang.

Hvordan blir det da? Hvilken kabel må jeg lete etter AUX utgangen fra NADEN min som må bli brukt? Og Elkjøp spurte om forsterkeren min hadde HDMI inngang. Den har jo ikke det. Er det da slik at jeg ikke kan oppleve dts-hd lyd ?

Takk for orienteringen. Det går fort med skrivingen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gefen Digital Audio Decoder DD D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

NAD 375: Det er ikke HDMI på den nei .. men det er heller ikke noe surround muligheter i den . Tror dog du ikke kommer til å savne noe pga. sistnevnte .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte vanlige phonoplugger (En rød og en svart plugg i hver ende) fra TV til forsterker.

Alle "Nye" eller flatskjermer har lyd ut, hvis ikke har du et elendig tv

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob: hmm, fiffig liten sak. Men koster en liten slump da. Elkjøp viste meg en sånn overgangssak også, til rundt 700 kr tror jeg. Men er dette et "must"?

aleksanders: Hvor koblet du phono pluggene ut fra tvn?? Jeg bruker phono kabler nå, men greia er at jeg bruker Øretelefonugangen på tvn til AUX utgang fra forsterkeren. Det er lyd, og det er jo ikke noe gælig med lyden. Men jeg innbiller meg bare at det finnes en annen, mer riktig", måte å koble på

Fiffig

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på spec'en på denne. Mulig en scart - rca kabel vil fungere? Var kun spesifisert scart som inngang - men mulig det fungerer andre veien også.

Hvor henter tv'en signaler fra ? Om det er fra decoder/tuner har denne antakelig rca utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Otern: Signalene kommer fra en dekoder ja. Men hvis jeg kobler scart kabel fra den til forsterker, så vil jeg jo ikke få lyd fra steroen når jeg ser film på på bluspillern?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Jeg brukte vanlige phonoplugger (En rød og en svart plugg i hver ende) fra TV til forsterker.

Alle "Nye" eller flatskjermer har lyd ut, hvis ikke har du et elendig tv
    De aller nyeste har mer og mer kun digital utganger nå.. slik som Samsung! Så TV'en behøver ikke være elendig .

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun HDMI utgang fra blu-ray spilleren ?

Bruker du scart fra dekoder til tv eller HDMI ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene fra Blu-Ray spillerens stereo audio utgang kan du koble til f.eks CD eller Tape Inn på din Nad. Da kan du koble fra dekoderens Audio Out utgang til din Aux på Nad. Nu har du lyd fra begge og du trenger f.eks. ikke ha tv`en slått på om du spiller en cd på Blu-Ray spilleren.
    Dette er måten jeg har koblet også, jeg tar ingen lyd fra tv`en, jeg tar fra kilden. Jeg har Get HD PVR, med hdmi til tv, og da lyd ut fra Get boksen til forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Otern: Det er HDMI fra blurayen og på Tvn selvsagt. Så bilde er det ingenting og utsette på. Lyden er jo også bra med det phono oppsettet jeg har beskrevet tidligere. Men som sagt. Øreklokker utgangen fra tvn er vel ikke optimalt, tror jeg. Jeg bruker scart fra dekoder og inn til tvn, da jeg ikke har HD-boks. Har dog bestilt det. Må jo trossalt se Premier League til høsten, med HD. Skulle bare mangle

Niels Nielsen: Ahhh, kjempe messig. Du tar fra kilden ja. Jeg kjører med andre ord alt med audio fra bluray og dekoder bare til forsterkeren, istedenfor til tvn selvsagt Skjønner. Er jo ikke vits å kjøre audio inn til tvn, når jeg ikke bruker Tv-høytaller, nei. hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels Nielsen: Bare så jeg har forstått deg rett. Fra bluray spillern, så går det altså HDMI kabel fra bluray, til tvn. Du mener nå at jeg skal kjøre phono kabler, fra audio out til tape in på Forsterker?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, muligens må du inn i menyen på Blu-Ray spilleren, under Audio, og da se hvilke innstillinger du har for lyd ut på den analoge utgange, vet ikke helt om der er noen justeringer der, du kan sjekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får slike, under merkenavnet CYP, til en brøkdel av den HFK-prisen, f.eks. fra engelske nettbutikker. Jeg betalte ca 200 for min, inkl frakt (dermed heller ingen norsk moms, siden grensen der er en kjøpspris på 200).

Eneste ulempen med dem er, at lydnivået ut er lavere enn det som er normalt f.eks. fra CD-spillere, og sannsynligvis lavere enn fra TVens analoge lydutgang.

Sony-TVen det er snakk om , har nemlig en analog lydutgang, ifølge Sonys nettsider. Om den er av RCA/høyre+venstre-typen, eller jack, vet jeg ikke — men jeg vedder en tier på at den sitter på baksiden.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke vanskeligere enn å ta phono/rca, eller hva det heter, kabel fra forsterker, og inn på tv. Regner med at tv har det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det endelig godlyd her Ved bruk av kildene, med phonokabler. Takk for tips Niels Nielsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    De aller nyeste har mer og mer kun digital utganger nå.. slik som Samsung! Så TV'en behøver ikke være elendig .
    var nå bare for å sette det på spissen :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •