Onkyo TX-SR608 vs. Pioneer VSX-1020-K(1025 hos elkjøp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX-SR608 vs. Pioneer VSX-1020-K(1025 hos elkjøp)

Hei.

Til min frustrasjon ser jeg nå at Pioneer sin receiver kommet hos elkjøp.
    Har bestil onkyo forsterkeren, men lurer nå på om jeg skal gå for pioneer sin. Hovedgrunnen for skifte er egentlig utseende som vil passe mye bedre til det jeg allerede har, men hvis det har lite for seg i forhold til kvalitet avstår jeg.
    Har Kef 3005 høytaller systemet.
    Er jo en prisforskjell her på 2500 kr, der pioneer er dyrere.

Hva synes dere? Har ikke fått lest siste hjemmekino som har test av pioneer vsx-920, så må nesten få sett på den testen før jeg bestemmer mæ.

Mvh
    TV

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Vinnerne av hjemmekino-testen:

1. Yamaha RXV765
    2. Onkyo SR608
    3. Pioneer 920

Står i samme suppe som deg, og vet ikke helt hvem jeg skal velge. Onkyoen ble kåret til årets receiver av Eisa og skal vistnok være den beste lydmessig, mens yamaha har mer kraft. Utseendet er etter min personlige mening, finest hos Pioneer.

Noen som har kommentarer til hvilken receiver som er best?

Vil også slenge inn: Pioneer VSX-1020/1025 i denne lista. noen som vet forskjellen på de to?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste over spesifikasjonene på 1020 og 1025, men fant ingen forskjeller. Derimot har de forskjellig design. 1020 har vanlig pioneer finish, mens 1025 har matt børstet aluminium.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva valget ble

Jeg valgte onkyo sin. Mye pga av pioneer aldri rekker opp til onkyo og Yamaha lydmessig. Onkyo og yamaha er ganske likestilt når det kommer til lyd.
    Yamaha sin var ikke tilgjengelig når jeg kjøpte da jeg skulle ha 3D.
    Jeg er storfornøyd med onkyo sin, men jeg innser nå at selgeren hadde rett og forsterkeren er ikke god nok for mitt høytaller system.
    Derfor blir det Yamaha RX-V2067 på mæ når den kommer i butikken. Da har jeg en forsterker som er sterk nok og som uansett kommer best ut i den prisklassen.
    Valget er enkelt, hvis yamahaen som nevnes her er sterkere en onkyo så gå for yamaha sin. Om du velger onkyo eller yamaha kommer du ikke til å bli skuffet er redd pioneer sin blir for spinkel i lyden.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vateri
    Jeg valgte onkyo sin. Mye pga av pioneer aldri rekker opp til onkyo og Yamaha lydmessig. Onkyo og yamaha er ganske likestilt når det kommer til lyd.
    Yamaha sin var ikke tilgjengelig når jeg kjøpte da jeg skulle ha 3D.
    Jeg er storfornøyd med onkyo sin, men jeg innser nå at selgeren hadde rett og forsterkeren er ikke god nok for mitt høytaller system.
    Derfor blir det Yamaha RX-V2067 på mæ når den kommer i butikken. Da har jeg en forsterker som er sterk nok og som uansett kommer best ut i den prisklassen.
    Valget er enkelt, hvis yamahaen som nevnes her er sterkere en onkyo så gå for yamaha sin. Om du velger onkyo eller yamaha kommer du ikke til å bli skuffet er redd pioneer sin blir for spinkel i lyden.....
    Du er storfornøyd med Onkyo, men innser at at selgeren hadde rett og at forsterkeren ikke var god nok for ditt høytalersystem. Derfor blir det Yahama... og videre anfører du at man ikke blir skuffet om man velger onkyo eller Yamaha. Beklager, men her er det så mange selvmotsigelser at jeg blir forvirret. Jeg vurderer KEF 3005, men er usikker på hvilken receiver jeg skal velge. Ser at surround.no selger dette høytalersettet inkl. forsterker. Hvilken? Jo, SR608.

Men spørsmålet er om de passer i lag? Man skulle jo tro det, men kanskje ikke ut i fra det du skriver... eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KHT3005 tjener veldig på en litt kraftig forsterker. TXSR608 vil gå fint, men jeg ville valgt noe med litt mere futt i. Bladet hjemmekino har jo hatt sine årlige kåringer, og "årets pakke 2009" slik de mente det var KHT3005 med VSXLX52 (53 i år). Har selv testet dette settet med LX52 og med TXSR606, og det ble merkbart bedere med LX52. Så om du velger noe i samme klasse som VSXLX53 er du safe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TX-SR608 virker å ha bra med "futt" (så lenge man ikke driver mer enn 5 kanaler).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at man skal kjøpe et 5.1 høyttalersett og bare benytte seg av frontene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Jeg mener kun at 82.3 Watt ganger 5 (målt) er ganske mye "futt" og at det åpenbart skjer en eller annen reduksjon i output ved drift av 7 kanaler. VSX-LX53 har, til sammenlikning, en strømforsyning på 410W (vs. 620W for TX-SR608 ), så den kan umulig tilby noe bedre på "futtfronten" med drift på 5 kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VSXLX53 har ICEPower forsterkertrinn som er en digitalforsterker. Det er forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.

For alt jeg vet betyr det noe relevant. Sånn bortsett fra at VSX-LX53 ikke har dette iflg. Pioneers specs., hvorfor er "ICEPower" et bedre ord enn "WRAT (Wide Range Amplifier Technology) eller "High-Current Low-Impedance Drive" hva "futt" angår.

Jeg bare påpeker at med 5 stk. 8-ohms høyttalere målt ved 0.1% forvrenging har TX-SR608 blitt målt til mere "futt" enn VSX-LX53 selv i teorien er i stand til levere. Disse rimelige Onkyoene har sikkert sine mangler, men "futt" er ikke blant dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICEPower har en høyere virkningsgrad en hva du finner på en klasse a eller ab forsterker, og kan derfor ha en mindre strømforsyning. At sr608 har futt er greit nok det, og jeg har personlig ingen erfaring med denne. Men da jeg testet for et år siden ble både sr606, lx52 og rxv1900 brukt. Den gang var det en stor lydforbedring ved å bevege seg bort fra sr606 og opp på lx52 og rxv1900. Personlig syntes jeg lx52 ga best lyd, men hvilket lydbilde man vil ha er jo personelig. SR606 oppleveds som tam og det ble et mer åpent og detaljerikt lydbilde med de 2 andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Det har du sikkert rett i. TX-SR608 må sikkert skorte noen steder (det være seg presisjon, frekvensrepons, ellerhvadetnåmåttevære) med den effekten til den prisen (Pioneerene med den B&O-forsterkeren drar jo knapt strøm i det hele tatt ser jeg), men på "futten" er det nok ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qwert
    Ah. Det har du sikkert rett i. TX-SR608 må sikkert skorte noen steder (det være seg presisjon, frekvensrepons, ellerhvadetnåmåttevære) med den effekten til den prisen (Pioneerene med den B&O-forsterkeren drar jo knapt strøm i det hele tatt ser jeg), men på "futten" er det nok ikke.
    Takker for svar. I samme gate som lx52... Da kan vel kanskje Onkyo 708 være en høvelig kandidat.Jeg ser at elkjop selger denne receiveren til 6200,-.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Jeg mener kun at 82.3 Watt ganger 5 (målt) er ganske mye "futt" og at det åpenbart skjer en eller annen reduksjon i output ved drift av 7 kanaler. VSX-LX53 har, til sammenlikning, en strømforsyning på 410W (vs. 620W for TX-SR608 ), så den kan umulig tilby noe bedre på "futtfronten" med drift på 5 kanaler.
    Nå må dere slutte å se på hva slags strømtrekk recieverne er oppgitt med - det har ingen ting med virkelig makstrekk å gjøre!
    Både Pioneer og Yamaha har gått ut med at dette er et gjennomsnittstrekk ved en viss belastning,og ikke hva de kan dra på maks!
    Dette har litt med markedsføring som "miljøvennlig" å gjøre også - ikke alle land som har like "lave" strømpriser som norge!

Hvis dette hadde hatt noen betydning,så vil det si at den "krutttønna" Onkyo 606 til 3k, med stømtrekk på 620w,er over dobbelt så kraftig som f.eks Pio LX 82 til 15k,som er oppgitt med 330w i strømtrekk!
    Bare vas og tull,og har ingenting rot i virkeligheten!

Når det er sagt lager begge gode produkter,og det kommer nok litt an på smak og behag!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Nå må dere slutte å se på hva slags strømtrekk recieverne er oppgitt med - det har ingen ting med virkelig makstrekk å gjøre!
    Hadde du fulgt linken i stedet for å raljere hadde du lagt merke til at dette var uavhengig målt og hadde ingenting med papirspecs å gjøre.
    Både Pioneer og Yamaha har gått ut med at dette er et gjennomsnittstrekk ved en viss belastning,og ikke hva de kan dra på maks!
    Det er heller slikt som er "bare vas og tull". Maks effekt kontinuerlig ut fra høyttalerne er begrenset av strømforsyningens kapasitet minus effekttap og elektronikken. Makseffekt over kortere perioder kan selvsagt variere gitt strømforsyningenes oppbygging, forskjellige kondensatorer osv.

At er forsterker som er målt til >410W i fem kanaler gir mere effekt en som maks kan trekke 330W fra veggen har så definitivt rot i virkeligheten.

At sistnevnte sikkert i dette tilfellet er en mye bedre forsterker både objektivt og subjektivt tviler jeg forsåvidt heller ikke på, men å skulle forklare dette med kraft eller "futt" er bare ikke teoretisk mulig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du fulgt linken i stedet for å raljere hadde du lagt merke til at dette var uavhengig målt og hadde ingenting med papirspecs å gjøre.

Det er heller slikt som er "bare vas og tull". Maks effekt kontinuerlig ut fra høyttalerne er begrenset av strømforsyningens kapasitet minus effekttap og elektronikken. Makseffekt over kortere perioder kan selvsagt variere gitt strømforsyningenes oppbygging, forskjellige kondensatorer osv.

At er forsterker som er målt til >410W i fem kanaler gir mere effekt en som maks kan trekke 330W fra veggen har så definitivt rot i virkeligheten.

At sistnevnte sikkert i dette tilfellet er en mye bedre forsterker både objektivt og subjektivt tviler jeg forsåvidt heller ikke på, men å skulle forklare dette med kraft eller "futt" er bare ikke teoretisk mulig.
    Dette er slett ikke vas og tull nei!
    Skal se om jeg finner dette igjen !!
    Og ser på målingen du linker til at den faller til 30 w pr kanal med 7 kanaler i drift!
    Dette er helt normalt i denne prisklassen,og ikke spesielt for Onkyo!
    Onkyo er recievere som yter veldig bra i forhold til pris,så det er ikke det jeg vil frem til!
    Det jeg vil frem til,er at du kan ikke gå ut fra spesifisert strømtrekk,når du skal angi hvilken reciever som er kraftigst,for måten dette oppgis på,varierer fra produsent til produsent!

Dette kommer vel bra frem av denne målingen av Pio sc 07 (usa modellen til LX 81)
    Pioneer Elite SC-07 A/V receiver | Sound and Vision Magazine

Denne har oppgitt strømtrekk til 330 w, og det stemmer vel ikke mye overens med målingene eller?
    5x 138w pluss svinn i forhold til virkningsgrad blir vel atskillig mer enn 330w så vidt jeg kan forstå!!

Fant dette ang Yamaha etter et kjapt søk:

Siden det ikke står hvordan strømtrekket er målt, har du vel lite grunnlag for en slik påstand. Hvis du sjekker dagens modeller, skriver Yamaha følgende om effektforbruk:

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ser på målingen du linker til at den faller til 30 w pr kanal med 7 kanaler i drift!
    Ja? Som jeg da også påpekte.
    Det jeg vil frem til,er at du kan ikke gå ut fra spesifisert strømtrekk,når du skal angi hvilken reciever som er kraftigst,for måten dette oppgis på,varierer fra produsent til produsent!
    Spesifisert maks strømtrekk er omtrent det eneste som ikke bør variere fra produsent til produsent. Slikt er omfattet av rimelig strenge regler. I motsetning til praktisk talt alle andre effektmål hvor de kan oppgi praktisk talt hva pokker de vil.
    Denne har oppgitt strømtrekk til 330 w, og det stemmer vel ikke mye overens med målingene eller?
    Nei, det gjør det sannelig ikke. Jeg stoler nå ennå mindre på effektmålinger av denne typen (som jeg alltid har sett på som rimelig vitenskapelige).

Som sagt ser jeg gladelig for meg at en dyrere og bedre konstruert forsterker kan flytte og fordele effekten den har til rådighet både adskillig mer effektivt og presist enn en billigere en som faktisk spytter ut mere kraft totalt sett. Dette vil selvsagt påvirke den subjektive opplevelsen av kraft all den tid det er reelle lydkilder man gjerne hører på og ikke hvit støy.

Men at dette kontinuerlig skulle kunne bli mer enn den er spesifisert til å trekke fra strømnettet? I så fall er det en nobelpris i fysikk å hente i et land rett østover.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå stoler du ikke på målinger mer heller nå altså?

Helt enig i at dette burde vert likt oppgitt og spesifisert for alle produsenter,men det er det altså IKKE !

Her er tilsvarende diskusjon hentet fra en anne tråd http://avforum.no/forum/receivere-fo...forbruk-2.html

SITAT

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av harman/kardon
    Watt ut kan ALDRI overstige Watt ut....
    Se bak på forsterkeren trekker fra nettet, trekk så fra 50% det halve i varmatap og del svaret på anntall kanaler....

Dette er tull. Hvis du leser lenger opp, så vil du se at en del leverandører aldri oppgir maksforbruk, men et slags "middelforbruk" som sier noe om hva utstyret trekker i vanlig bruk (ikke når man kjører på maks).

Det vil derfor være mange forsterkere som kan trekke mer effekt fra strømnettet enn det som står i spesifikasjonene. Det er nok mye nyttigere å vite noe om størrelsen på transformatoren. Min Arcam AVR300 er spesifisert til 7*100W kontinuerlig i 4 eller 8 ohm med alle kanaler drevet, og har strømforsyningstrafo på 1200VA. Det kaller jeg god dimensjonering.

Dette svaret er fra Roffe som er Site Moderator,og som mest sannsynlig vet noe mer om dette enn både du og meg

Her er enda et sitat fra forumet :

Effektforbruk vs uteffekt har lite med hverandre å gjøre. For å bruke Yamaha som eksempel så er dette klippet direkte fra Yamaha's hjemmeside:

"Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har dette sifret ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk."

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå stoler du ikke på målinger mer heller nå altså
    Litt mindre enn før.

Hadde faktisk ikke sett et slikt misforhold tidligere. Tester som oppgir målte effektresultater burde strengt talt også oppgi hvor mye effekt som faktisk dras fra veggen. Alternativt ville trafostørrelse, som nevnt under, vært relevant. Da kunne man fått et bilde av effektiviteten også.

Helt enig i at dette burde vert likt oppgitt og spesifisert for alle produsenter,men det er det altså IKKE !
    Jeg skjønner ikke hvor denne informasjonen om at ting varierer kommer fra. Kravene for merking og godkjenning av utstyr som skal kobles til strømnettet er strenge og helt standardiserte (UL 60065, så vidt jeg kan se). Nøyaktig hvordan det måles vet jeg ikke (orker ikke google opp en "piratkopi"), men at det er likt fra produsent til produsent kan vi ta for gitt.

Hvis det er slik at class-d forsterkere oppfører seg helt annerledes enn hva som forutsettes av måten målingene gjøres på kan det nok bli uforutsette utslag (i.e. epler og pærer, osv). Mulig det er det som er årsaken her, og standardene undergår da også "kontinuerlig" oppdatering.

Jeg tror dog ikke vi er så himla uenige, egentlig; og nå er vi langt unna mitt opprinnelige poeng om at TX-SR608 ikke mangler "futt" i forhold til de aktuelle alternativene som var nevnt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •