Hjelp med rørforsterker, noen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med rørforsterker, noen?

Etter noen år med å bygge meg en "respektivt" hjemmekino,(så langt fruen tillater), trenger jeg litt hjelp på nåværende tidspunkt.
    Jeg vurderer å anskaffe meg en rørforsterker til å drive diskant/mellomtone i oppsettet mitt, men er usikker på om dette vil forbedre lyden.
    Vurderer også bruke denne ene og alene når jeg spiller vinyl.

Høyttalere er Dali Helicon serien med en Onkyo-905 som drivkraft.
    Har lest inn og ut på forumet om hvordan kunne få best mulig lyd og jeg sitter igjen med like mange spm. som svar.

Er dette et fornuftig kjøp, hva bør jeg høre/se etter ved et evt kjøp av en rørforst., og vil lyden bli forbedret?

Føler at jeg for øyeblikket sitter med en litt kald og klinisk lyd og ønsker gjøre noe med dette. Er det noen som har forslag på hva jeg kan/burde kjøpe?

(Sannheten skal selvfølgelig være sagt, og den er jo at jeg ønsker å bygge videre på anlegget mitt uten at jeg trenger bruke en liten formue (10-15.000), og samtidig slippe fruens vrede ved bruk av penger på slikt).

Håper det er noen som kan hjelpe denne novicen fremover

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforsterker pleier å gi en varm og deilig lyd, og gir stram og fin bassgjengivelse, hvertfall de jeg har hørt.
    Hadde sikkert ikke vært et dårlig kjøp hvis du tenker på det.
    Rørforsterkere har som regel kraftige strømforsyninger så nok power er det sikkert til å drive dine høyttalere

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja.. forskjellige forsterkere har forskjellig gain, og forskjell krefter, da vil ikke nødvendigvis samspillet mellom f.eks diskant / mellomtone og bass være like lett å få til.

hva slags høytalere har du , tenker da størrelse/modell?

er det av gulvstående, hadde jeg i utgangspunket ville sett litt ¨på effektforsterkere, kan være seg rør også, men hadde vel vurdert en kraftig transistor med varm lydsignatur med mye krefter.

Evt en skikkelig rør forsterker til å drive hele greia..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!
    Har Helicon 400, altså gulvstående høyttalere.
    Testet ut med en 5-kanals Rotel og Nad 2-kanals eff.forst. uten at jeg synes lyden ble noe bedre.
    Fikk mer kraft, men lydbildet forble uforandret. (Min personlige mening).

Kanskje disse ikke var bra nok???

Burde kanskje skrevet at det er i et surroundoppsett jeg ønsker å bruke en evt rørforst. Og i tillegg når jeg spiller vinyl på min Thorens platespiller.
    For å få en litt varmere klang, samt luftigere lyd.

Vet ikke om dette var svar nok?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kail
    Hei igjen!
    Testet ut med en 5-kanals Rotel og Nad 2-kanals eff.forst. uten at jeg synes lyden ble noe bedre.

Burde kanskje skrevet at det er i et surroundoppsett jeg ønsker å bruke en evt rørforst. Og i tillegg når jeg spiller vinyl på min Thorens platespiller.

personlig synes jeg rør har sin storhet til musikk, og kunne selv tenkt meg en god rørforsterker til stereo.

Til film derimot liker jeg heller ha ha krefter, som passer bra til film synes jeg.

De forsterkerne du har testet kan være de hadde en lydsigatur som ikke helt passet deg?

Har hørt at mange liker Parasound til Dali, som til så mye annet - de passer bra nettopp fordi de har en lydsignatur som er litt mørk/varm i klangen, med litt typisk feit amerikansk bass. i tillegg har de jo bra driv og mye krefter.

400 er jo relativt store høytalere, og trives sikkert mye bedre me mer krefter enn hva Onkyoen kan bidra med..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Hadde tidligere en Cayin A88T rørforsterker.Den kan også brukes som ren effekt da den har preout,disse går for rundt 10000.- brukt.vakker sak
    Eneste grunn til at min ble byttet bort var for at barn og samboer bruker anlegget flere ganger om dagen å da er jo ikke rør det beste,så nå går det på hybrid klasse A både i kjeller og stue.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Det er det som er problemet med de fleste surroundoppsett.
    Man får en noe mere steril gjengivelse ved stereo.
    Tenkt å gå over til stereo.. Eller en kombinasjon?
    Da kan feks. en løsning med en rørforsterker være tingen?
    Du har ikke nevnt noe om musikksmak. Det kan gi en pekepinn på hva du evt kan trenge.

Du nevner Bi-amp som ett alternativ, men lurer på hvor mye magi du kan skvise ut av ett oppsett med en surroundreceiver som pre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin A-100T til salgs(ny pris) - FINN Torget
    Denne har en pre inngang og 80rørwatt.. Fordelen her er at du kan koble den til surroundreceiveren slik at du får surroundlyd gjennom den uten å justere volumet for hver gang. Da får du også brukt den max til stereo siden du slipper å koble musikkdelen via receiveren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hadde tidligere en Cayin A88T rørforsterker.Den kan også brukes som ren effekt da den har preout,disse går for rundt 10000.- brukt.vakker sak
    Eneste grunn til at min ble byttet bort var for at barn og samboer bruker anlegget flere ganger om dagen å da er jo ikke rør det beste,så nå går det på hybrid klasse A både i kjeller og stue.
    Tåler ikke rør å skrus mye av og på ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har også en rørforsterker til salgs for en billig penge om du er intrisert.
    Xindak V30

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Tenker mer på oppvarmingstid og lign så koster det jo en del hvis det skal stå på hele dagen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Cayin A-100T til salgs(ny pris) - FINN Torget
    Denne har en pre inngang og 80rørwatt.. Fordelen her er at du kan koble den til surroundreceiveren slik at du får surroundlyd gjennom den uten å justere volumet for hver gang. Da får du også brukt den max til stereo siden du slipper å koble musikkdelen via receiveren.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Dengang alt gikk på rør, var det en vedtatt sannhet at utstyr ikke måtte slås av og på, uten tilstrekkelig "hviletid" imellom. Selv det å høre nyhetene på radio måtte planlegges...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å anskaffe meg en rørforsterker til å drive diskant/mellomtone i oppsettet mitt, men er usikker på om dette vil forbedre lyden.
    Vurderer også bruke denne ene og alene når jeg spiller vinyl.

Høyttalere er Dali Helicon serien med en Onkyo-905 som drivkraft.
    Jeg går ut fra at surround-oppsettet ditt er fler-kanaler? Rørforsterkere (de fleste) er 2-kanaler!Vet ikke helt hvordan du hadde tenkt deg oppkoblingen?

Til Thorens´n din i et rent 2-kanalers oppsett, vil en rørforsterker være "bulls eye".
    Når det gjelder høyttalerne dine, så er det en vanlig feiloppfatning (også blandt noen av de som har skrevet i denne tråden) at en tungdreven høyttaler ikke egner seg til rør - det er strengt tatt bare tull.
    Følsomheten til en høyttaler sier kun hvilket lydtrykk (db) den er i stand til å levere, og dette har ikke noe med om den er egnet til rør eller ikke (så fremt vi ikke snakker om single ended rørforsterkere på 3 - 10w).
    Det er den samlede imperdansekurven til høyttaleren som er avgjørende for om den egner seg eller ikke - jo mer linjær, jo bedre. Det mest uheldige for en rørforsterker er "store" imperdansefall ved lave frekvenser. Eks. ned i 2-3ohm i området 50-100hz.
    Jeg har kjørt min AudioSpace (KT88 - 2x58w) på f.eks. både B&W803 og Dali Evidence 870. På B&W´ne hadde den ikke full kontroll i bunnen ved "høyt" nivå på "kompleks" musikk, mens 870´ne var det 0 problem med.
    Og mine HF275, med 87,5 db drives helt uanstrengt.

Hi-Fi klubben er sikkert behjelpelige med å få frem data om imperdansekurven til Helicon - om de ikke er oppgitt på noen nettsider.

Forøvrig kan det hende at min AudioSpace blir til salgs om 3-4 uker (ca. 8000,-). Går med oppgraderingsplaner, og tror jeg kanskje har funnet noe det er verd å oppgradere til (Leben CS600 - selvom det koster). AS´n har forøvrig "overlevd" mange andre forsterkere som jeg har hatt til test/vurdering (Div Spark/Cayin, EC, Ayon, MA, Papworth m.fl). Kan evt. prøvelyttes på i Oslo.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, ja bli klok den som kan

Regner med at den beste måten å kanskje angripe "problemet" mitt på, er å sjekke mulighetene rundt å evt. kunne låne med meg en rørforst. hjem.

Vil vel muligens være det smarte i dette tilfellet, slik at jeg ikke bruker 5-10.000 på noe jeg i værste fall ikke er fornøyd med.

Tror fruen hadde sagt sitt da.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen andre som er i samme gate som cayin a-100t, og har pre ut?
    Ser at det annonseres en del rørforst. på Finn.no, men ingen sier om det er pre out på de.
    Jeg vil jo gjerne kunne hooke den opp med recieveren, og ikke måtte koble om når jeg vil høre på vinyl.
    Men det er vel kanskje vanskelig å få i både pose og sekk

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom rør ikke er et must, kan kanskje roksan kandy være noe? Den gav meg mye mer enn denon(reciver)+rotel(effekt) og parasound(pre-amp m/by-pass)+rotel(effekt). Men den enkleste løsningen ble til slutt å dele kino og stereo i to seperate oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Hadde håpet å slippe "dele" anlegget i 2.
    Ønsker å kunne koble alt sammens, og ikke måtte bytte kabler hver gang jeg skal høre på vinyl eller se film.
    Er blitt svært usikker på om jeg skal kjøpe meg en eff.forst. eller rør. Som sagt tidligere, bli klok den som kan

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en tråd her om integrerte forsterkere med prosessorinngang, det er en slik du trenger. Om der er noen rørforsterkere på den liste kan du sjekke.
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orinngang.html
    Vitsen med dette opplegget er at du har èt anlegg, alle stereokilder er tilsluttet den integrerte forsterker sammen med dine front høyttalere. Der går da en kabel fra PreOut Front fra din Onkyo til den integrertes prosessorinngang.
    Det betyr, at når du ser film slår du på den integrerte og velger prosessorinngang, da betjener du din Onkyo som vanlig for nå vil den integrerte drive dine fronthøyttalere automatisk. Du kan også bruke den innebygde kalibrering i Onkyoen, som vanligt.
    Når du vil høre stereo slår du på den integrerte, velger f.eks. Phono, og du spiller en vinylskive, den fungerer nå som en helt vanlig integrert forsterker.
    Lytter du mye til stereo er der ingen vei uten om en stereo forsterker, de fleste surround receivere kan slett ikke følge med i kvalitet når det kommer til stereo....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er en tråd her om integrerte forsterkere med prosessorinngang, det er en slik du trenger. Om der er noen rørforsterkere på den liste kan du sjekke.
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orinngang.html
    Vitsen med dette opplegget er at du har èt anlegg, alle stereokilder er tilsluttet den integrerte forsterker sammen med dine front høyttalere. Der går da en kabel fra PreOut Front fra din Onkyo til den integrertes prosessorinngang.
    Det betyr, at når du ser film slår du på den integrerte og velger prosessorinngang, da betjener du din Onkyo som vanlig for nå vil den integrerte drive dine fronthøyttalere automatisk. Du kan også bruke den innebygde kalibrering i Onkyoen, som vanligt.
    Når du vil høre stereo slår du på den integrerte, velger f.eks. Phono, og du spiller en vinylskive, den fungerer nå som en helt vanlig integrert forsterker.
    Lytter du mye til stereo er der ingen vei uten om en stereo forsterker, de fleste surround receivere kan slett ikke følge med i kvalitet når det kommer til stereo....

Takker for meget bra svar! Dette hjalp meg veldig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •