Trenger forsterkere "oppvarming"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger forsterkere "oppvarming"?

Hei
    Er det slik at forsterkere, både de til stua og bilforsterkere, trenger å oppnå en viss arbeidstemeratur for å yte sitt beste?

Eller er det pr definisjon ingen forskjell på en kald forsterker og en varm?

Tenker da på både generell ytelse og lydkvalitet.

Husker en gammel skolekompis som for mange år siden hadde et relativt heftig stueanlegg med en stor forsterker. Han mente at forsterkeren måtte stå på en stund før han kunne "guffe" opp og få den ytelsen og lydkvaliteten han ønsket...
    Er dette bare tull eller er det noe i det? Gjelder dette både nyere og litt eldre forsterkere?

Har ikke testet dette selv med hjemmekinorecieveren min, men i bilen har jeg en 4 x 150w forsterker som jeg synes yter bedre etter 10-15 minutter spilling.
    Jeg synes lyden i sin helhet blir bedre/ fyldigere når forsterkeren er blitt varm, spesielt hørbart på bassen.
    (Kanal 1 og 2 er koblet til et Boston frontsett via hvert sitt passive delefilter og kanal 3 og 4 er brokoblet og går til en PhoenixGold subwoofer i trykkammer. Både positiv og negativ strømkabel er på tykkelse med en voksen manns pekefinger, så strømforsyningen skulle være ok..)

Hva mener dere?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer godt det.
    For at en forsterker skal kunne jobbe optimalt må den helst ha stått på i minst 20-25min...
    Iallefall sånn med både EC'n jeg hadde før og ST-70'n jeg har nå

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer noe med lyden når forsterkeren blir varm. Dette er en naturlig følge av at motstander, ledningsevne og andre elektriske egenskaper i alle de dippeduttene og kablene som en forsterker består av, er mer eller mindre temperaturavhengige. I og for seg relativt marginalt for hver enkelt komponent - isolert sett - men i sum blir det som regel merkbart.

Det kan være verdt å nevne at en del forsterkere er laget slik at de holder en viss lunk også når de står i standby, og dermed trenger de ikke fullt så lang oppvarmingstid.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1.
    En forsterker er uansett billig eller dyr,eller for den saks skyld som bil- eller hjemmeforsterker, avhengig av en riktig driftstemperatur og spenningsstabilisering av andre komponenter som kondensatorer og motstander i systemet.

Men dette gjelder nok først og fremst for forsterkere og utstyr i en litt høyere prisklasse, da man her har kalkulert med, og tatt hensyn til de variasjonene som nødvendigvis finner sted når riktig driftstemperatur er oppnådd.

Eksempelvis kan det jo nevnes at en 100k motstand vil ha en lavere verdi når den er kald, enn når den er varm = riktig driftstemperatur.
    Verdivariasjonene kan i gitte tilfelle, få ganske store lydmessige konsekvenser.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del forsterkere har vel også soft-start og trenger derfor litt tid på seg for å bli skikkelig varme iom. at de starter gradvis opp. Eller gjelder dette bare i PA-verdenen?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soft-start er bare en innebygget elektrisk krets som begrenser strømmen som trekkes fra nettet i startøyeblikket - når man slår på anlegget - for at ikke sikringene i husets sikringsboks skal gå hver gang man starter opp. Vi snakker typisk om noen få sekunder her - deretter kobles soft-start-kretsen ut, og alt fungerer som om man kjørte uten soft-start. Dettte skulle m.a.o. ikke ha noen praktisk betydning for oppvarmingstiden.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid trodd at softstart var for å beskytte høyttalerne mot påslag og "smell", ikke for å hindre at sikringene gikk? Mulig jeg er feillært her da.

Forøvrig er det mye korrekt det som skrives her, men jeg føler det viktigste ikke er nevnt enda - nemlig transistorer. Halvledere generelt er veldig påvirka av temperatur, og i motsetning til f.eks motstander leder halvledere BEDRE når de blir varme, det er en av de viktige grunnene til at man har kjøling på denne typen komponenter.

Heldigvis er 99.9% av alle transistorkretser designet med dette i bakhodet, og har egne "reguleringskretser" (vanligvis en motstand som begrenser strøm når temperaturen øker, fordi motstanden da vil øke).

Strømras i en transistor foregår som følger: Transistoren blir varm, den leder mer strøm, mer strøm på gitt spenning gir mer effekt som gir mer varme, transistoren blir enda varmere og leder enda bedre - til den ryker.

Et poeng her er at alle transistorer har et arbeidspunkt , altså et område der den jobber optimalt mtp temperatur, spenning og strøm. Veldesignede musikkforsterkere er laget for å operere innenfor dette området, og derfor låter de bedre når komponentene, og da spesielt transistorene, har blitt litt varme og får optimalt arbeidsgrunnlag.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at soft-start har en egen betydning innen hifi - hva vet vel jeg. Men vanlig ellers er å bruke soft-start om en strømkrets som reduserer den startstrømmen som trekkes fra nettet i startøyeblikket. Jfr. f.eks. Wikipedia:

Soft start - Wikipedia, the free encyclopedia

Soft start is an electronics term describing any circuit which reduces excess current during initial power-up.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det kan godt hende at soft-start har en egen betydning innen hifi - hva vet vel jeg. Men vanlig ellers er å bruke soft-start om en strømkrets som reduserer den startstrømmen som trekkes fra nettet i startøyeblikket. Jfr. f.eks. Wikipedia:

Soft start - Wikipedia, the free encyclopedia

Soft start is an electronics term describing any circuit which reduces excess current during initial power-up.

Kan jo hende det ene medfører det andre? At inrushet ved påslag påvirker høyttalerne? Dette er litt over mitt hode, så mye elektronikk har jeg rett og slett ikke satt meg inn i. Vet iallefall at "softstart" på mange LM3886 forsterker-design er en enkel kondensator og motstand satt inn på mute-pinnen på chippen som gjør at lyden ut er dempet ved påslag til spenningene er stabiliserte og kondensatoren får ladet seg ut slik at mute-funksjonen slås av. Om dette kan kalles en ekte softstart i det hele tatt vet jeg derimot ikke, men det er en finurlig løsning.

Edit: etter litt googling ser jeg at softstart faktisk forhindrer dette påslags-dunket i mange konstruksjoner, men det er egentlig laget med det formålet du skriver, å forhindre stort strømtrekk når man slår på forsterkere med store kondensatorbanker eller andre enheter som har stor inngangs-strøm. Bøyer meg i støvet.

Men nå sporer vi kanskje litt av her? Beklager trådstarter.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En softstart virker vel også i en såpass begrenset periode i forbindelse med strømforyningen, (Trafo startsstrøm og kondensator oppladning), at den ikke i noen serlig grad påvirker tiden det tar å nå arbeidstemperatur for forsterkeren ellers. Softstart vil vel også forlenge levetiden til ladelyttene og likeretter osv i stømforsyningen, så sånn sett vil vel det øke ytelsene til forsterkeren over tid....

Det at utgangstrinnet har releer som forsinker kobblingen mot høytaler terminalene til forsterkeren har stabilisert seg ved oppstart eller bryter stømmen tidlig ved nedlukking, kalles vel ikke soft start, men kanskje heller beskyttelses kretser. Disse aktiviseres gjerne ved unormale tilstander for forsterker osv også, hvis forsterkeren har et slikt selvkontrollerende sikkrings kretsløp.

Når det gjelder stand by på forsterkeren, er vel dette ikke for å oppretholde arbeidstemperatur, mer man ønsker å holde watt forbruket nede og slippe å begynne oppstarten helt fra en helt spenningsløs tilstand og manuellt trykke på power knappen

Eller ser det vel såpass mange arbeidsprinsipper og konstruksjoner ute å går i forstereker, der det f.eks ikke er sikkert at en Klasse A (full forspenning og watt forbruk over av transistorene) og en KlasseD forsterker som nermest switcher av og på transistorene vil ha samme nytteverdien av å oppnå arbeidstemp før den yter sitt beste.
    Klasse AB forsterkere kan ha en såpas lav tomgangs spenning på transistorene at man ikke oppnår ordentlig arbeidstemperatur før forsterkeren har jobbet litt (selv om den har stått på i timesvis i forveien). Transistor forsterkere er vel sånn sett heller ikke "farlig" å begynne å spille på med en gang, men de yter ofte sitt beste når de har fått opp riktig arbeidstemp. Dette gjelder f.eks D/A konvertere i CD spilleren og annen AV og hifi elektronikk osv også.

Har man f.eks elektrostat høytalere, kan disse ha godt av å få litt tid på seg til å ha ladet opp speningen jevnt utover mebranene sine, og rør forsterker bør vel få noen minutters oppvarming før man i det hele tatt begynner å belaste rørene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •