Forslag til forforsterker som kler EC AW180

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til forforsterker som kler EC AW180

Har et par EC monoblokker av typen AW180, men oppgradert med strømforsyningen til AW250, og disse leter nå etter en passende forforsterker. Har en EC3 pre også (og en Meridian 502 i et annet oppsett), men aner at denne er et svakt punkt, dog uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Nytt eller brukt, men helst ikke over 6-8000,- antar jeg. Kommer uansett til å tenke litt. Som jo er mer enn halve gleden

Bruker for øyeblikket en Primare DVD26 som cd-spiller, men kan selvsagt fort forandre på dette Selv om jeg liker den godt, må det innrømmes. Høytalere har jeg jo også, men kommer til å forandre på dette også i nær fremtid, så derfor: hva bør jeg sikte meg inn på mtp forforsterker, dvs hvilke forforsterkere kler et par AW180 som hånden i hansken?

Er rimelig altetende musikkmessig, dvs alt fra Sondre Bratland og Kari Bremnes, via Vamp, Øyvind Fjeld og Henning Kvitnes, til Evergrey, Heavenly, Dream Theatre og eldre rock som Purple m.fl. Har også et tresifret antall klassiske cd'er som spilles hver gang jeg er in the mood for it, men preferansen ligger nok mest i retning av prog eller den mer melodiøse delen av rocken, må det innrømmes.

Har sett fristende tilbud på Helicon tidligere her på forumet, men er sannelig ikke sikker på om EC kler disse, da jeg frykter bunnen kan bli for bløt og dissete her. Men har, som dere forstår, aldri hørt denne kombinasjonen selv.

Tilsvarende med Audio Physic, som jeg hørte på nittitallet og forelsket meg i da, dog uten å ha gjort noe med dette siden Denne forfriskende åpenheten, som å stå på en fjelltopp en sky og disfri dag og bare se og se utover landskapet... Men passer de med EC, mon tro? Vet ikke om noen her i nærheten med slike, så derfor spør jeg likegodt her.

Men altså: forforsterkeren først...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg komme med forslag for jeg vet for lite om dette, men jeg ser for meg at du kommer til å få spørsmål om hva du synes mangler i oppsettet ditt nå.

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå skal ikke jeg komme med forslag for jeg vet for lite om dette, men jeg ser for meg at du kommer til å få spørsmål om hva du synes mangler i oppsettet ditt nå.
    Luftighet. Ikke som i "helle mot et lysere lydbilde", men mer som i "vidt utsyn fra en fjelltopp i vindstille vær", om du skjønner hvor jeg vil hen her. Luftighet kombinert med en viss lunhet, heller enn en overdreven friskhet, mao. Jeg foretrakk derfor Meridian fremfor Micromega, og Arcam fremfor Audiolab forrige gang jeg var på seriøs leting etter nyvinninger på feltet. Noe som altså ikke var i går. Og, ja - jeg endte til sist opp med Meridian... :-D

Men jeg savner også litt kontroll, her. Spesielt på mer kompleks musikk samt på rock som trøkker litt, da det hele flyter litt ut så snart saker og ting begyner å røre på seg. På f.eks Vamp I Full Symfoni er dette tydelig, da kontrollen over lydbildet kommer og går med dynamikken og kompleksiteten i muikken. Noe jeg tviler på kan lastes lydkilden, Primare DVD26'en, som også funker aldeles utmerket med cd'er. Eller altså monoblokkene.

De midlertidige høytalerene - Mirage OM14, opprinnelig innjøpt for bruk bakerst i et surroundoppsett som havnet på is - er som sagt på vei ut av hovedoppsettet så snart jeg finner ut hvor jeg skal bo til høsten (vi bor midlertidig hos svigers for tiden pga flytting til ny landsdel). De er helt greie, og har sine sterke sider, som de har sine svakere sådanne uten på noen som helst måte å være dårlige.

Men Mirages omnipolare høytalere vil vel pr def ikke gi samme type pinpointed soundstage - i mangel av bedre ord - som mer konvensjonelle løsninger, antar jeg, noe jeg selvsagt er inneforstått med. I det minste Mirage i prisklassen rundt 10k og under (har dog aldri hørt de gamle monolittene M1/M3 som bla TAS i sin tid gikk ned i spagaten for).

Og jeg er dessuten like klar over at de aldri kommer til å gi meg den grad av luftighet - omnipolare aldri så mye - eller den grad av kontroll jeg drømmer om, selv om de jo fungerer aldelses utmerket med rolig, akustisk musikk a-la Ole Paus, Jonas Fjeld og Brolle, som jeg har foret dem litt med i det siste. Og lett kosejazz a-la Silje Nergaard. Mens f.eks Jethro Thull og progmetal slett ikke var livretten, viste det seg :cry:

Men likevel så føler jeg (som kona sier når hun mangler bedre argumenter :-D ) som sagt likevel at pre'en - en EC3 jubileums- utgave i larvikitt fra siste halvdel av nittitallet, også fungerer som en flaskehals i systemet. Selv om den er aldri så pen:

Kommer derfor til å bruke litt tid på å kikke etter avløser til denne, så får nye (evt nyere) høytalere komme når tiden er inne.

mvh Benth

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vel for meg noen høyttalere som kan ta videre de svakhetene som ligger i EC og dra det til noe positivt. I mine tanker er det evt. Klipsch eller SA som kan bidra noe her. Muligens sistnevnte som har en rask bassgjengivelse og gjerne kan bli litt hvass oppover?

Men tilbake til spørsmålet ang. pre... Muligens greit å holde seg til EC? Eller vil du prøve noe nytt? Kan da anbefale rør.

Du sier du har Mirage og mitt inntrykk er at de er tilbakelent og gjerne trenger endel krefter for å spille høyt, og heller ikke går spesielt høyt. Samme problemet kan du få med Audio physics. Og kan bli litt traust sammen med EC. Har hørt EC AW400 sammen med Virgo og det låt riktig godt, men litt usikker på om 180 kan riste nok liv i dem?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg kjenner har EMC 1UP og EC AW180 med ECs nyeste og beste stereopre, 4.8. Dette låter veldig bra. Men jeg tok også med en Audio Valve Eclipse over for å sammenligne, og denne er et lite hakk bedre. Den låter enda mer oppløst enn 4.8 samt at ting låter enda litt mer naturlig og ekte. Det siste mye takket være rørene selvfølgelig. Han er veldig klar på at EC-lyden er et bevisst valg for hans del, og ble derfor glad når han oppdaget at Audio Valve Eklipsen tok det som EC er best på og ytterligere raffinerte det, i stedet for å endre klangbildet i en annen retning.

Med andre ord så er vi i hvertfall to som har hørt AV Eclipse i et rent EC anlegg med AW180 som mener denne er hakket bedre til "EC-formål" en ECs egen EC 4.8 stereopre. Så dette er i hvertfall et tips fra min side.

EC 4.8 er vesentlig bedre enn den preen du har regner jeg med i tillegg.

Selv bruker jeg Eclipse på AW400 i dag. Jeg har også hatt EC 4.8 og Parasound Halo JC-2 på disse før.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel eller en DP pre amp vil nok temme de EC blokkene veldig bra .

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ser vel for meg noen høyttalere som kan ta videre de svakhetene som ligger i EC og dra det til noe positivt. I mine tanker er det evt. Klipsch eller SA som kan bidra noe her. Muligens sistnevnte som har en rask bassgjengivelse og gjerne kan bli litt hvass oppover?

Men tilbake til spørsmålet ang. pre... Muligens greit å holde seg til EC? Eller vil du prøve noe nytt? Kan da anbefale rør.

Du sier du har Mirage og mitt inntrykk er at de er tilbakelent og gjerne trenger endel krefter for å spille høyt, og heller ikke går spesielt høyt. Samme problemet kan du få med Audio Physics. Og kan bli litt traust sammen med EC. Har hørt EC AW400 sammen med Virgo og det låt riktig godt, men litt usikker på om 180 kan riste nok liv i dem?
    Hei og takker for svar.

Klipsch har jeg hørt og lest mye om, men har aldri riktig turt å ta sjansen da jeg har vært redd for at hornene i toppen kunne bli litt vel...skjærende for min smak. Er ståpelsallergisk mot sirkelsaghyl-assosiasjoner i diskanten SA hadde jeg i tankene for noen år siden. Men min erfaring med disse er blitt gammel og håpløst utdatert, derfor er det kankje på tide å skaffe seg en ny?

Det eneste logiske altenativet er selvsagt å sette av en dag til en lytterunde, men da dette i såfall må bli etter en laang kjøretur til Kr.sand eller noe slikt, sitter jeg og dagdrømmer foran bruktbørsene litt også. Kortere kjøretur, vet du...hmmm, SA Explorer...kunne dét være noe, mon tro...eller Helicon 400...skal se om jeg finner et par AP Virgo/Tempo med god pris.... You know the game :-D

Forforsterkeren, ja. Tja...jo...har ikke noe i mot en oppgradering til en nyere EC heller. For mye av det gode må være deilig, kanskje :-D ?? Men har også tenkt litt alternativt i flere retninger. Du nevnte rør, og da jeg måtte selge Music Angelen min da jeg kjøpte EC blokkene (for at ikke kona skulle gå rett ut i spagaten), var det ikke fritt for at dette var med tungt hjerte. Hørte denne og en MHZS CD88E cd-spiller som jeg solgte samtidig, i A/B sammenligning med et Hegel-sett, og i mine ører var dette rett og slett rått parti.

Som i: klinisk analyse, mot....musikk.

Ja, såpass rått at Hegel rett og slett ikke er noe aktuelt alternativ for meg som preamp lengre. Jada, har fått med meg at andre lovpriser merket opp i skyene, og dette har jeg jo selvsagt null problemer med. Men så var det dette med presonlige preferanser, da vet du...8)

Derfor gjorde jeg som du foreslo, og sannelig fant jeg denne på brukt'en:

Har ingen erfaring med merket, men ser at den får ros av andre, så kanskje du har hørt den...?

mvh Benth

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hegel
    Sorry, men Hegel har jeg vel rett og slett slått i fra meg nå, jf forrige innlegg.

Mulig dette er en tabbe, men det blir i såfall kun en av mange, etter hvert :-D

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En jeg kjenner har EMC 1UP og EC AW180 med ECs nyeste og beste stereopre, 4.8. Dette låter veldig bra. Men jeg tok også med en Audio Valve Eclipse over for å sammenligne, og denne er et lite hakk bedre. Den låter enda mer oppløst enn 4.8 samt at ting låter enda litt mer naturlig og ekte. Det siste mye takket være rørene selvfølgelig.
    Du kjøpte den i sort og gull, da antar jeg 8) Jeg føler nok at dette merket ligger litt utenfor min prisklasse for øyeblikket, men tviler ikke et sekund på at jeg hadde siklet ned det persiske teppet om jeg hadde fått den inn i oppsettet mitt. Som du skriver, er EC-lyden en preferanse man kan velge eller velge bort. Og for min del er mørk, gjennomsiktig fløyel (dvs det jeg håper at EC i sine beste stunder vil kunne bidra med) preferansen jeg strekker meg etter.

Dette betyr ikke at jeg ikke er villig til å kikke utenfor EC eller rør-verdenen heller. Synergier er jo stikkordet her, og da jeg i lengden ikke kan leve med et anlegg som ikke rocker også, hadde det kanskje vært en tanke å bruke noe friskere i forforsterkerdelen? Å tenke helt nytt, mao. Jeg er som dere skjønner, fortsatt i villrede her, men hva ville f.eks en Adyton Modus Signatur ha tilført her? Eller ikke tilført, som vel Adyton ville ha sagt det :-D

Alternativt Densen B200 pre. Vakker og stilfull, i tillegg til frisk og presenterende, som den er:

Undrer Benth

som merker at han sikler betydelig for øyeblikket...:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •