Effektforsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har akkurat kjøpt en effektforsterker fra Rotel. Den er over 20 år gammel og brukes sammen med en NAD surround forsterker og Kef høyttalere. Mulig det er placebo, men jeg synes med en gang det kom en større ro over lydbildet. Bassen ble bedre, også på lavt nivå. Virker også mindre "hardt" når jeg drar på litt.
    I følge selgeren på hifi-guiden i Hamar, sa han at desto eldre desto bedre, når det slike ting. De brukte bedre komponenter før. Om det er sant eller ei aner jeg ikke, men jeg er uansett fornøyd med min Rotel.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hifi guiden

Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    Jeg har akkurat kjøpt en effektforsterker fra Rotel. Den er over 20 år gammel og brukes sammen med en NAD surround forsterker og Kef høyttalere. Mulig det er placebo, men jeg synes med en gang det kom en større ro over lydbildet. Bassen ble bedre, også på lavt nivå. Virker også mindre "hardt" når jeg drar på litt.
    I følge selgeren på hifi-guiden i Hamar, sa han at desto eldre desto bedre, når det slike ting. De brukte bedre komponenter før. Om det er sant eller ei aner jeg ikke, men jeg er uansett fornøyd med min Rotel.

har god peiling han, bor du i hamar?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    Alt var bedre før. Nuvel....enkelte produsenter har kanskje vridd på krona ettersom markedet (i allefall "low-end") har blitt tøffere, men "bedre komponenter" er egentlig et veldig intetsigende utsagn så fremt man ikke snakker om konkrete produkter.

Om noe, så har ting kun blitt billigere å produsere pga. mer effektive produksjonsmetoder, gode integrerte kretser og et tøffere marked. En god forsterker til 10 000kr i dag er neppe dårligere enn en til 5000kr (justert for inflasjon) i 1990.

Det sagt, Rotel har alltid vært gode produkter. Husker vi brukte en del eldre Rotel forsterkere på skolen. Ryddig og gjennomført kretsdesign. Nå har det vel heller ikke skjedd så mye revolusjonerende innen klasse A/B forsterkere de siste ti-årene heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hamar er nok ikke langt unna sannheten og betviler ikke at mannen kan sine saker, har bare ikke samme erfaring/kunnskap selv til å verken bevise eller motbevise utsagnet. Men det er derfor man går til en faghandel ikke til en stor kjede. Der kan du være heldig og treffe på noen som kan sine saker, men også ofte det motsatte. Det bare fint å høre pro/kontra på dette.
    Jeg er ingen stor forkjemper for verken det ene eller det andre, bare det lyder bra. Det gjør Rotelen og tviler på at effektforsterkerene deres er blitt dårligere med årene. Den jeg har blir veldig varm. Strømstyring er kanskje noe som har kommet de senere år?
    Det er uansett min første effektforsterker og kan bare anbefale andre å kjøpe det. Fungerer brillefint med min surroundforsterker og innbiller meg at jeg nå nærmer meg lydkvaliteten til en brukbar stereoforsterker. Da snakker jeg sef. ikke hi-end.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal ha forsterkere med "bra komponenter" skal du nok lengere tilbake, gjerne 60 tallet, men ok, der er unntak.

Hvorfor ikke se etter en ny integrert forsterker? Jeg synes ikke du vinner mye ved å kjøpe effektforsterker når du fortsatt må bruke Nad`en som forforsterker, den holder ikke mål når det kommer til god lyd, men det er min mening da.

Du nevner Rotel RB-1510, dette er absolutt noe du bør se på, med det i tankerne at du kanskje må ha ny forforsterker på et litt senere tidspunkt, Rotel`en er skremmende god. Forforsterker er virkelig kritisk for god lyd, og alltid totalt ignorert, alle tenker effektforsterker.
    Selv den legendariske Nad 3020 sin forforsterker var ikke god, det var effektdelen der var verdensklasse, mange hadde f.eks. en Luxman forforsterker sammen med Nad 3020 brukt som effektforsterker.

Jeg tror langt de fleste får seg en overraskelse når de sammenlikner en surroundforsterker med effektforsterker og en vanlig integrert stereo forsterker, surroundforsterkere er normalt dårlige på stereo.

Som et eksempel på hva en god forforsterker betyr, da kan de der har mulighet prøve det jeg prøvde i dag: jeg har et sett D`Feldt A2 aktive høyttalere der var tilsluttet Get boksen sin analoge utgang og lyden var helt uinteressant, skrikende, forferdelig. Samme tamme lyd fikk jeg når jeg brukte de med pc`en.
    At denne høyttaleren har fått så mye skryt skjønte jeg virkelig ikke noe av.
    I dag koblet jeg de til preout på min Bryston og nå skjønner jeg hvorfor de har fått så mye skryt, helt forvandlet. Faktisk vil jeg overhodet ikke anbefale disse til pc bruk uten en forsterker imellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At surroundforsterker ikke duger til musikk er noe jeg har lest mange ganger her på forum. Ved siden av min NAD t755, er jeg også eier av en cambridge 340 stereoforsterker. Da jeg prøvde en direkte sammenligning, spilte Nad fletta av Cambridge. Dette var på Dali concept 6 ht.
    Nå vet jeg det er mange parametre en kan sammenligne på, men kort oppsummert hørtes Nad-en bedre ut på de fleste områder, spesielt der mange instrumenter og høyt tempo var involvert. På rolig musikk var ikke forskjellen like stor. Nad-en har mer kraft og dette har nok også en del å si. Men derfra til å si at Nad=dårlig lyd får ikke jeg helt til å stemme. Nå kostet den jo litt mer enn cambridge, men den ene er stereo og burde ergo bare av den grunn spille bedre.
    Ellers ikke et vondt ord om Cambridge heller. Sammen med et par concept 1 er den utmerket følgesvenn på kjøkkenet.
    Nå er riktig nok ikke dette high end utstyr, men det er sikkert flere enn meg på dette forumet opererer innenfor dette prisleiet.
    Når det er sagt/skrevet ønsker man jo stadig bedre lyd og sakte men sikkert oppgradere. Da tror jeg innkjøp av en effektforsterker kan være god ting.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt meg en effektforsterker, og valget jeg tok, var på en rotel rb-1510.
    Så nå venter jeg bare spent her, og gleder meg til å prøve det ut her.

Burde da rotel styre diskant/mellomtone og nad bass?
    noen som kan svare på det?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •