Forsterker til russe(bo)bil!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til russe(bo)bil!

Som en innledning kan jeg jo si at vi er 5 gutter fra sarpsborg, som har gått til inkjøp av en russebobil til russesesongen 2011. Vi har den sisste månden lett etter anlegg som for oss er ekstremt viktig. planen er å kjøpe et par cerwin vega høytalere, enten nye eller brukt ( hifiklubben i sarpsborg skal selge de billig for en sponsor plass ) problemet da er jo bare å finne en forsterker som ikke koster 20k, og heller ikke er så dårlig at det ødlegger lyden.

planen er å sette et aggregat på taket, og ha høytalerene inne i bilen

noen som har noen gode tips til hva slags forsterker vi burde gå for? har lest litt rundt og funnet ut at Crown XTi 2000 kan være et godt valg, hva mener dere?

har også lagt merke til at forsterkere gir forsjellig effekt ved forsjellige independenser (eller hva man kaller det) hva har dette å si for høytalere? kan man bruke en forsterker som har 400w i 4ohm på et par høytalere som står oppgitt til 8 ohm? all info dere synns er viktig for oss å ha, setter vi stor pris på!

MVH Erlend

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok finni en Klasse D forsterker, siden de oftest er mest effektive med tanke på inn watt/strøm og ut watt/strøm!

Om dere skal ha aggregat, og 230v. Da er det VELDIG få som slår denne:

Rotel Rb1092 Amp

Trenger da en duganes Preamp. NAD C165 hos hifiklubben er en god preamp til 4000kr!

MEn nå er det muligheter å lage vannvittige greier ut av bilstereo også da! Skjønner ikke hvorfor dere ikke lager et 12v anlegg istede... Anlegget skal vel stå inni bilen uansett?.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    MEn nå er det muligheter å lage vannvittige greier ut av bilstereo også da! Skjønner ikke hvorfor dere ikke lager et 12v anlegg istede... Anlegget skal vel stå inni bilen uansett?.
    Enig!!
    Må da være en mye bedre løsning?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enig!!
    Må da være en mye bedre løsning?
    Må sei meg enig eg og. Dette gir også mulighet for å skru fast utstyr! dumt å sette skruer i høyttalere dere skal bruka i bussen og sikkert vil ha ut igjen etterpå. tenk også på plass. 1000W monoblokk til bil tar liten plass i forhold til pre + effektforsterker. litt søl er det alltid i russebilen. bilstereokomponenter er ofte litt tettere, og dere slipper øl nedi forsterkeren 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vi ikke snakket så mye om, hva blir i såfall forsjell på et 230v anlegg og et bilstereo anlegg til rundt samma pris? 10-15k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eventuelt, hvordan vil et PA anlegg være? leie eller kjøpe?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere skal ha anlegg som spiller ute, så må dere ha pa høyttalere. Bilhøyttalere klarer ikke spille ute i store rom. Det gjorde vi feil med vår russebil. Med mindre dere vil bruke 10 ganger så mye penger da. Studenter er ikke akkurat viden kjent for å ha enormt med penger

Skal dere bare spille inne så går det bra å ha bilanlegg. Noen 6x9 sammen med Noen 15" funker fjell. Husk nok forsterker kraft. Tror ikke jeg har sett noen russebiler/busser der de har hatt nok forsterkerkraft. Utenom de få dagene i kongeparken. De fleste hadde 10 kasser, som spilte som 2-4 kasser. Ser bra ut, låter crap.

Ang forsterker Xti serien til crown er veldig bra. Du får xti4000 til 7k, på finn. De driver cls215. En slik pakke med 2 høyttalere og 1 forsterker ligger på rundt 12-14k(5-7+7). Husk en mixer også. Da vil du enkelt kunne koble til cd-spiller eller pc.

Skal dere være midtpunktet i russefeiringen så monterer dere noen store høyttalere bak, som spiller ut mot publikum. Åpner dere bare åpningen bak, og spiller musikk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakka med gutta nå, og de ville ha et anlegg som også kunne spille utafor bilen. blir litt dumt med å åpne bak, siden vi har en bobil, ikke en van som kan åpnes bak :L men har noen peiling på OBE høytalere? fant denne pakka som så fin ut: Pakke-tilbud T-45 - KSL Studio Import, digg at vi har plass til å stille de over hverandre inne bilen! 4000rms sikle sikle. koster jo 28k, men er det værdt det?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orlendo
    snakka med gutta nå, og de ville ha et anlegg som også kunne spille utafor bilen. blir litt dumt med å åpne bak, siden vi har en bobil, ikke en van som kan åpnes bak :L men har noen peiling på OBE høytalere? fant denne pakka som så fin ut: Pakke-tilbud T-45 - KSL Studio Import, digg at vi har plass til å stille de over hverandre inne bilen! 4000rms sikle sikle. koster jo 28k, men er det værdt det?
    Har ikke hørt om det merket tidligere, men det ser da brukbart ut,
    tipper det blir rimelig rått!

Tips hvis dere kjøper, få en som har litt peiling (og kanskje måleutstyr)
    til å justere EQen, etterpå "hjemmer" dere den så ikke alle mulige klåfingre
    tukler med den. Og ja dere trenger EQ på disse PA boksene. Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut som en bra pakke det. Har ikke hørt OBE, men tror det skal spille bra. 97Kg for de doble 18" tyder på at det er litt pondus. Tror ikke du blir skuffet, med mindre du er vant til større anlegg. Lykke til med ryggen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode og raske svar kommer nok til å slenge inn et par spørsmål senere også! og kanskje prøve å finne noen som kan sette opp anlegget perfekt

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode og raske svar kommer nok til å slenge inn et par spørsmål senere også! og kanskje prøve å finne noen som kan sette opp anlegget perfekt
    Hvis dere hadde bodd i Bergen kunne jeg sikkert tatt en titt.

Her er bilde av noen som har hatt veldig liknende oppsett som det dere tenker. Det de hadde spilte sykt bra. (Skal nevnes at bilen het Syre09). Så dere får nok bra lyd. Hvis dere absolutt må ha mer lyd så får dere bare tak i noen 18" mer.

Forsterker til russe(bo)bil!-4715_78192466703_732211703_1859266_2791566_n-jpg

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville droppet lyden utenfor, grunnen er at det er altids andre "hoder" som har det på plassene, og for å si det slik, det er kjipern når man sitter inni bilen når den kjøres rundt . PA Anlegg er for bussene.

Men dere gjør som dere vil, ha knall internlyd, eller kun ha lyd til andre, som ikke har betalt noe for anlegget deres .

Men en ting lurer jeg på:

På bilanlegg hadde dere 10-15k i resurser.. men på PA har dere 28000kr?!

_Husk å kjøpe med skikkelig aggregat iallefall, her kreves det masse strøm!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ville droppet lyden utenfor, grunnen er at det er altids andre "hoder" som har det på plassene, og for å si det slik, det er kjipern når man sitter inni bilen når den kjøres rundt . PA Anlegg er for bussene.

Men dere gjør som dere vil, ha knall internlyd, eller kun ha lyd til andre, som ikke har betalt noe for anlegget deres .

Men en ting lurer jeg på:

På bilanlegg hadde dere 10-15k i resurser.. men på PA har dere 28000kr?!

_Husk å kjøpe med skikkelig aggregat iallefall, her kreves det masse strøm!
    Ser den når du er på tryvann/kongeparken, dog så er det ikke ofte busser og biler står samme steder, så dere vil alltid få brukt anlegget. Da står bussene for seg selv, og bilene står for seg selv. Så da kan dere være midtpunktet hos bilene.

Det er sjelden russebussene har bra "ute rulle anlegg", de pleier som regel bare leie inn når de er på treff. Ellers har de bare sånn 5 kasser eller noe, med en crappy forsterker.

Dere kan droppe uteanlegget og snylte på alle andre. Eller dere kan ha en mobil fest når dere vil, uten å trenge å ha med en buss. Kjøre et sted sammen med 2-3 andre russebiler og spille. Helt annen frihet, enn å være avhengig av andre sin lyd.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på hifiklubben i går. snakket med en som jobber der, som la fra en pakke med xls-215 og en CW forsterker som ikke har kommet ut enda, men som han sa kom til høsten, prisen med kabler ble ca 17000. slev om vi egentlig hadde lagt fra oss CW så måtte vi jo se litt på prisene vi fikk :P men som sagt det PA anlegget fikk oss gutta til å sikle. jeg hørte med andre folk i Sarpsborg, og ikke hørt om noen som har planer om å skaffe så kraftig anlegg.. er heller ikke lov med busser her. selv om 28000 kanskje er litt overkill med budsjettet vårt, så er det jo ikke som om vi ikke får solgt det igjen etter russetia hadde vært utrolig morro å kunne bestemme musikken samme hvor i byen vi er når vi først skal har noe som skal spille ute, så SKAL vi være de alle hører.

EDIT:

+ at vi har plass til høytalerene inne i bilen når vi ruller

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på hifiklubben i går. snakket med en som jobber der, som la fra en pakke med xls-215 og en CW forsterker som ikke har kommet ut enda, men som han sa kom til høsten, prisen med kabler ble ca 17000. slev om vi egentlig hadde lagt fra oss CW så måtte vi jo se litt på prisene vi fikk :P men som sagt det PA anlegget fikk oss gutta til å sikle. jeg hørte med andre folk i Sarpsborg, og ikke hørt om noen som har planer om å skaffe så kraftig anlegg.. er heller ikke lov med busser her. selv om 28000 kanskje er litt overkill med budsjettet vårt, så er det jo ikke som om vi ikke får solgt det igjen etter russetia hadde vært utrolig morro å kunne bestemme musikken samme hvor i byen vi er når vi først skal har noe som skal spille ute, så SKAL vi være de alle hører.

EDIT:

+ at vi har plass til høytalerene inne i bilen når vi ruller
    Det heter CV(Cerwin Vega). xls215 spiller bra, men dere vil ha 4x18" mindre. Og mye mindre forsterker kraft. xls215 er laget for å brukes inne, eller små steder ute. De skikkelige pa høyttalerne tåler mer, og kan sikkkert spille en del høyere.

Det at det ikke er lov( WTF ) med busser, taler jo bare i deres fordel. Hvor mange er dere? 5-8 personer? Da blir det 1-2k mer på hver person for det største anlegget. Når dere spiller ute så må dere beregne mye mer høyttaler/subb enn inne. Den pakken til 28k er nok noe av det bedre. Dere kan jo også se på finn. Vet det er noen som selger noe "yorkville" pa. Det er bra merke også.

Hvis det stemmer det at det er "ingen" andre som har planer for anlegg ute så er det jo stor sjanse for at dere blir de med anlegget, og spiller for alle. Mye bedre å være midtpunktet, enn de som har anlegg men ingen tilskuere.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ostemannen] Det at det ikke er lov( WTF ) med busser, taler jo bare i deres fordel.QUOTE]

Ja, det er sånn jeg har forstått det, har aldrig sett noen busser i sarpsborg, ikke at jeg har sjekka det opp 100% men det er det folk sier, at det ikke er lov pga veiene her ikke er brede nok. Det er WTF!! håper det går med bobilen da, er jo 2,2m bred.. men tviler på at vi blir stoppa og gikk forelegg pga det? :O

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •