Hjelp til video-output på Yamaha RX-V3900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til video-output på Yamaha RX-V3900

Hei!

For å spare noen for lesning, her er et kort sammendrag:
    Vet du om det er mulig/hvordan jeg kan få lyd fra optisk input på en RX-V3900 til å sendes ut sammen med bilde på HDMI output portene?

Hele historien:
    Jeg har nå prøvd og feilet, lest manual, og trålet nettet etter svar på noen problemer som jeg i utgangspunktet tok for gitt. Ettersom jeg ikke har funnet noen løsning, søker jeg forumet som aldri skuffer ;-)

Jeg har altså en Yamaha RX-V3900 reciever med blandt annet en PS3 koblet til via HDMI (både lyd og bilde) og en HTPC koblet til via DVI-HDMI for bilde og optisk kabel til lyd. (Det er mer tilkoblet, men det burde ikke påvirke denne saken.)

Inntil nylig har jeg kun hatt én skjerm, tilkoblet til HDMI out port nr 1. Nylig har jeg fått en ny TV på soverommet, som beleilig nok henger vegg i vegg med TVen på stua. Jeg borret derfor et hull i denne veggen, og trakk en kabel fra HDMI out port nr 2 på recieveren og til TVen på soverommet i håp om å kunne bruke denne som skjerm til "sone 2" på recieveren. Dette ville løst problemet som oppstår en gang i blandt, når jeg og min kone ønsker å se på forskjellige ting. Jeg kunne eksempelvis spilt PS3 på soverommet, mens min kone ser på TV i stua. Ideelt sett ønsker jeg altså å sette opp "sone 2" til å være soverommet, og kunne sende både lyd og bilde via HDMI til denne sonen.

Mitt problem er todelt. Først og fremst skulle jeg ønske at HDMI output 1 og HDMI output 2 kunne vise bilde fra forskjellige input kilder. Dette ser dessverre ikke ut til å være mulig, men hvis noen vet noen smarte triks her, er jeg svært takknemmelig!

Mitt andre problem er at jeg ikke får lyd når på TVen på soverommet når jeg viser HTPCen der. Bilde går greit, men ettersom PCen er koblet til via DVI til HDMI, kan ikke lyd sendes via samme kabel, og må gå via en optisk kabel ved siden av. Denne lyden får jeg ikke til å sende videre med HDMI, hverken til HDMI output 1 eller 2. Ettersom jeg aldri bruker lyden på TVen på stua, kun på anlegget naturlig nok, har jeg ikke tenkt over problemet før. På soverommet har jeg ingen andre høytalere enn de som er i TVen, og jeg finner ingen måte å vise bilde fra HDMI og lyd fra en annen kilde, så jeg sliter med å få lyden fra PCen inn på soverommet.

Det kan godt hende det er andre løsninger og koblingsmåter som ville vært bedre, men som jeg ikke har tenkt på.
    Alle tips tas imot med takk! :-D

På forhånd takk!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Problem 1 lar seg ikke gjøre. Kan ikke sende forskjellig bilde på 1 og 2 samtidig.

Problem 2 lar seg i utgangspunktet ikke gjøre.
    Du kan ike mikse inn optisk lyd til å komme med over på HDMI-kabelen og til tv.
    Men du kan løse problemet med en annen metode.
    Du nevner PS3, og den kan du lett koble til din HTPC i nettverk.
    Så hvis du kjører PS3 med en HDMI inn i Yamahaen, så kan du bare sette PS3-en sin HDMI til "Through" i Receiveren. Så behøver ikke receiveren slåes på. (Kan bare stå i standby).

På PS3-en innstallerer du programmet PS3 Mediaserver. Et genialt program som klarer alle mulige filformat. (mkv, ISO, avi, wmv, FLAC, waw osv osv osv)

Jeg har en pc som står i hjørnet av stuen fyllt opp med media.
    PC-en er koblet i nettverk med PS3.
    RX-V3900 satt opp med HDMI-thrugh og er koblet til PS3 med en HDMI.
    HDMI out 1 går til plasma, og HDMI put 2 går til projektor.

Alt kjører som smør. Og PS3 spiser og spytter ut alt.
    Med denne løsningen kan du også spille PS3 på soverommet mens det er vanlig tvtitting i stuen.
    Det er da gitt at tv-en i stuen får bildesignalet fra intern tuner, eller ekstern tuner som ikke bare går via receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen du skisserer er i utgangspunktet bare halvgod, men i praksis er den i hvert fall bedre enn ikke noe!

PCen brukes til mye mer enn bare å vise film eller spille musikk. Det er nesten mer "vanlig" PC bruk som surfing, mail, programmering, osv, enn media-bruk. Med løsningen du skisserer vil dette ikke være mulig på soverommet. MEN: Nesten alle disse oppgavene har en løsning til felles. De krever ikke lyd! Dermed kan jeg koble PCen som den står nå, og godta at det kun er bilde og ikke lyd som kommer når jeg viser PCen på soverommet. Musikk og film kan jeg ta via PS3, som forøvrig alt er satt opp slik du nevner.

Men dette oppsettet er som sagt bare nesten godt nok. Det blir heller ikke mulig å se på forskjellige ting på soverom og stue med mindre en av delene er vanlig TV. PS3 og PC, DVD og PS3, osv., samtidig går ikke med mindre jeg får forskjellige signaler ut til hver HDMI kabel.

Ellers har jeg prøvd ut en annen løsning også. TVen på soverommet har både HDMI og DVI inngang. DVI-inngangen har i tillegg en 2,5mm jack inngang for PC lyd. Hvis jeg dermed kobler HDMI 2 utgangen på reciever med HDMI-DVI kabel til DVI inngangen på TVen, kan jeg koble lyden fra sone 2 utgangen på recieveren. På den måten får jeg i hvert fall alle lyd og bilde signaler inn på soverommet, uansett hva jeg måtte koble til.

I teorien høres dette bra ut, men jeg fikk et uventet problem når jeg forsøkte. Når en full HD TV er koblet til RX-V3900 med HDMI og en HD ready TV er koblet til via HDMI-DVI samtidig, vil ikke min PC tillate høyere oppløsning enn 720x540 (ca... husker ikke nøyaktig tallene, men de var svært lave)! PC er som sagt koblet til via DVI-HDMI, og kjører Windows 7. I Windwos XP kunne man velge oppløsninger som skjermen ikke støttet hvis man huket av ett sted at disse skulle vises. Denne muligheten finner jeg ikke i Windows 7. Er det ikke mulig, eller leter jeg bare på feil sted?
    Andre forklaringer på hvorfor dette problemet oppstår?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •