Bytte av rør i effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte av rør i effektforsterker

Hei. Jeg har en effektforsterker hvor et rør er røket. Forsterkeren har 2x 211 rør, 2x EL34-B rør og 4x12AT7 rør. Det ene 12AT7 røret har røket. Kan jeg bytte et til et annet merker? Må jeg bytte alle 4? Bør jeg bytte alle fire i begge forsterkerne? Må jeg foreta BIAS justering etter å ha byttet disse? Eller gjelder det kun for de store rørene? Forsterkeren er en Doge 9. Takk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bytte bare et rør, men det aller beste er å bytte alle fire når du først er i gang. Bytter du et rør, bør det være det samme røret som de tre andre, da en ikke ønsker å få forskjellige lydsignaturer på forskjellige kanaler.

Biasjustering trenger du ikke å endre så lenge det er "smårørene" du bytter, dette gjelder fortrinnsvis ved de "store" rørene, i dette tilfellet EL34.

Det sikreste er uansett å ta en telefon til importør, i dette tilfellet er det vel Frode hos Acoustic Tuning, for å høre om forsterkerens oppbygning, og om du bør bytte 1,2 eller 4 rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå byttet alle 12at7 røree. år jeg nå slår på forsterkeren, får jeg en aggresiv basspulsering på rundt 4Hz. Hva kan dette skyldes?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av christianlie
    Jeg har nå byttet alle 12at7 røree. år jeg nå slår på forsterkeren, får jeg en aggresiv basspulsering på rundt 4Hz. Hva kan dette skyldes?
    At de nye 12AT7-rørene rett og slett har en lydsignatur som framhever de nedre frekvenser? Spesielt før rørene er innbrent. Hvilket merke (produsent) er forresten de nye rørene? Samme som de gamle?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •