Lyngdorf Millennium Mk IV - spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngdorf Millennium Mk IV - spørsmål

Denne forsterkeren er en såkalt digital forsterker. Den har da også bare digitale innganger for å understreke Lyngdorfs filosofi.
    Kanskje dumt spørsmål, men... Hva slags spiller trenger man egentlig å koble til denne? En CD-spiller til 50.000 høres ut som mye bortkastede penger. Kommer vel ikke til å gi bedre lyd enn f.eks. en "rimelig" Oppo-spiller til noen tusenlapper? Right? Eller en PC med bitperfect avspilling (Foobar2000)? Ting er jo digitale all the way uansett... Ikke noe jitter å tenke på, trenger ikke ta hensyn til støy fra annen elektronikk osv. Noen tanker rundt dette? Er kanskje interessert i å kjøpe denne en dag.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en TDAI 2200 Room Perfect med AD modul, som er bygd på samme prinsipp, uten så vannvittige påkostede komponenter som er i Millenium. Jeg klarer ikke å skille mellom de digitale kildene mine ved avspilling av samme medium. Uansett hvor kritisk lyttingen blir.

Bruker HTPC med ett Essence STX lydkort koblet med optisk, en Qnap mediaspiller med coax, samt en Denon BluRay med coax. Kjøper man en CD spiller til 50 lapper og plugger til er det ikke for å få bedre lyd. Da har det med byggekvalitet og eierglede å gjøre...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha grisedyr CD-spiller så må det være for at man ikke har ekstern DAC, eller DAC i forsterkeren slik at man må bruke den som er i CD-spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, er forsåvidt enig i det dere sier, kan tenke meg at den mest optimale lyden fås ved å kjøpe musikkfiler med studiokvalitet online (håper dette blir mer utbredt snart), lagre det på en SSD (ingen bevegelige deler) og spille det av med wasapi aktivert i Foobar eller noe lignende. Men jeg leser jo støtt og stadig hvor viktig det er med byggekvalitet, at cd-drevet ikke skal påvirkes av vibrasjoner osv. osv. Foreløpig er CD'er fortsatt det jeg har mest av. En dyr CD-spiller vil isåfall i teorien gi bedre lyd? Eller er dette i samme gate som kabel-debatten? Mistenker at jeg ikke kommer til å høre noe forskjell akkurat som Amazon...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    En dyr CD-spiller vil isåfall i teorien gi bedre lyd? Eller er dette i samme gate som kabel-debatten?
    En god DAC gir bedre lyd. Ekstra ledd i den analoge signalkjeden kan tilføre støy og forvrenging. Alt annet er "kabeldebatt".

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som ikke må glemmes. Lyngdorf TDAI og Millennium er "True Digital" forsterkere som holder signalet digitalt hele veien gjennom. Det står kun en spole og en kondensator i utgangstrinnet for å filtrere bort uønsket høyfrekvent støy. DVS at forsterkerne fungerer som en power DAC, der signalet aldri er analogt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at en kvalitets-DAC kan forbedre lyden, har en ekstern en selv og er ganske fornøyd med den.
    Det jeg egentlig lurte på er:
    Ser man bort fra det analoge (som jo er uinteressant her) i en CD-spiller, så sitter man igjen med et CD-drev som leser av en plate og sender signalet digitalt videre til forsterker (som er bygd på "digitalt hele veien"-prinsippet). Vil byggekvalitet (i form av vibrasjonsdemping, valg av komponenter og materialer osv) påvirke avlesingen av platen eller ikke? Da snakker vi om laser treffer plate - trinnet.
    Slik jeg forstår det utfra deres svar så er en Oppo spiller til noen tusenlapper like god på dette som en high end CD-spiller? Evt.: man klarer ikke høre forskjell. Skal jo seff teste spillere hvis jeg kjøper forsterkeren en dag, synes bare det er interessant å høre hva andre synes.
    Er forresten usikker på om diskusjonen bør flyttes til signalkilde-delen av forumet...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil byggekvalitet (i form av vibrasjonsdemping, valg av komponenter og materialer osv) påvirke avlesingen av platen eller ikke?
    Avlesningen er vel ikke det avgjørende her (med mindre mekanismen skulle være så dårlig at den faktisk ikke klarer å lese platen skikkelig), men signalet som sendes til DAC/forsterker.

Og da er svaret NEI.

Det betyr ikke at det ikke finnes folk som mener de hører forskjell...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken blir :
    CDspiller ifra alle kanter VS Lyngdorf sin cdspiller. Min DPA-1 dro i allefall nytte av at cdspilleren til Lyngdorf kunne oppsample til 192 på digitalutgangen.

Nå har jeg en Pioneer cdspiller jeg er veldig fornøyd med, pga SACD mulighetene i den! Skulle jeg hatt ren CDspiller, måtte det blitt lyngdorf sin egen.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om kassen på CD spilleren er laget av 5 eller 15 kilo aluminium har ingen betydning på lydkvaliteten. Selvfølgelig heller ikke hvor mange tusen som er brukt på den analoge signaldelen. Det er totalt umulig å skille mellom noen digitale avspillingsenheter så lenge de fungerer slik de skal og samme mediet blir avspilt.

Ett eksempel. Min far bruker å sette seg ned med anlegget når han er innom. Han er glad i å høre på musikk, og liker god lyd. Jeg langer over en kald pils og finner frem litt akustisk musikk som spilles av via mediastreamern. Jeg har nettop surfet på dataen, Windows skrivebordet vises på lerretet. Han tror han hører musikk via PCen, men musikken streames via Qnap.

Jeg spør han hvordan det låter,

- Joda. Grei lyd, men å spille musikk fra dataen kan jo aldri bli optimalt...

Jeg forklarer han at musikken kommer gjennom luften og spilles av via den lille svarte boksen borti racken der.

-Næææ!!! Trådløst. Herregud, ja det var jo det jeg hørte, det er noe som ikke stemmer her.

OK! Tenker jeg, nå skal han arresteres en gang for alle. Jeg starter "N. Lofgren Acoustic Live" på alle avspillere jeg har, samtidig. Original skive i CD spilleren, FLAC fra PCen, FLAC på Qnapen. Gir han fjernkontrollen og ber han bytte mellom kildene slik det passer han. For sikkerhets skyld satte jeg navnet på alle inngangene på forsterkeren til CD, slik at han aldri viste hvilken kilde han hørte på.

Hva resultatet av dette ble kan vel tenkes...

Men, jeg har i følge han en alt for dårlig CD spiller. Ikke det at det låter dårlig, men, men, men, en god CD spiller låter jo bedre enn lyd fra PC. Jeg spør hvorfor det? Men det blir bare noen kraftige åretak, så er vi laaaangt forbi fiskeskjær. Jeg lukker øra og gir gubben ei ny pils.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt å høre. Da blir min kjære mye enklere å overtale hvis jeg evt. kjøper denne vannvittig prisete forsterkeren. "Ja, men vi sparer penger på avspiller!"
    Er forresten kabel-skeptiker i tilfelle noen lurte...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jitter og Millennium mk IV

Jeg har lest litt om forskjellen mellom versjonene av Millennium. De nyeste mk III og IV har en mye bedre evne til å redusere jitter enn mk I og II. For at mk I og II skulle spille optimalt, kunne Lyngdorf/Tact levere en CD-spiller som var spesial-modifisert til å synkronisere datastrømmen til en klokke som forsterkeren Millennium lagde. Så jitter er absolutt et problem å ta hensyn til også med hel-digitale forsterkere. Jeg vet ikke hvor god mk III og IV er til å redusere jitter, men jeg vil anta at det fortsatt kan være en fordel å ha lite jitter inn til forsterkeren. Selv bruker jeg Logitech Transporter som kilde, for den har lite jitter. Forsterkeren er en Millennium mk IV.
    PS: Dersom jeg skulle kjøpe en brukt Millennium, ville jeg på grunn av jitter-problematikken bare vært interessert i mk III eller IV. Disse to nyeste versjonene tror jeg stort sett er like gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DagHenrik
    Jeg har lest litt om forskjellen mellom versjonene av Millennium. De nyeste mk III og IV har en mye bedre evne til å redusere jitter enn mk I og II. For at mk I og II skulle spille optimalt, kunne Lyngdorf/Tact levere en CD-spiller som var spesial-modifisert til å synkronisere datastrømmen til en klokke som forsterkeren Millennium lagde. Så jitter er absolutt et problem å ta hensyn til også med hel-digitale forsterkere. Jeg vet ikke hvor god mk III og IV er til å redusere jitter, men jeg vil anta at det fortsatt kan være en fordel å ha lite jitter inn til forsterkeren. Selv bruker jeg Logitech Transporter som kilde, for den har lite jitter. Forsterkeren er en Millennium mk IV.
    PS: Dersom jeg skulle kjøpe en brukt Millennium, ville jeg på grunn av jitter-problematikken bare vært interessert i mk III eller IV. Disse to nyeste versjonene tror jeg stort sett er like gode.
    Har kommet frem til det samme som deg når jeg har studert dette litt (søkt på nettet) de siste dagene. Det er vel også noen store endringer mtp. EQ/romkompansering fra MKII til MKIII om jeg ikke husker helt feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DagHenrik
    Så da er det lurt å kjøpe Lyngdorf sin CD-spiller, antar jeg? Hvis man går for Millenium MKIV.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er det lurt å kjøpe Lyngdorf sin CD-spiller, antar jeg? Hvis man går for Millenium MKIV.
    I forbindelse med at jeg kjøpte Millennium mk IV for to år siden, leste jeg mange tester og omtaler på nettet. Jeg fant ikke noe som tydet på at Millennium mk IV fungerer spesielt bra sammen med CD-spilleren fra Lyngdorf. Det er naturligvis pent å ha to Lyngdorf-apparater i racket, fordi kabinettene har samme stil og form. Men digitalutgangen fra Lyngdorf CD tror jeg ikke er spesielt godt egnet til Lyngdorf sine hel-digitale forsterkere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •