Hvorfor/hvorfor ikke bilde gjennom receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor/hvorfor ikke bilde gjennom receiver?

Finnes det noe diskusjon på dette her inne? (Blir forundret om det ikke gjør det, men...) Jeg har lett en del, men ikke funnet noe. Link gjerne til den hvis noen finner noe.

Jeg tenker som så:

OK, det kan være praktisk å styre både lyd og bilde gjennom receiveren, med bare en kabel opp til tv, men:

Bildemessig: Men blir det ikke bare et ekstra (forstyrrende) ledd? Kan det gå utover bildekvaliteten? Jeg har alltid vært tilhenger av kortest mulig vei fra kilde til mål. Dvs koble utstyret rett i tven.

En annen ting er at med kun en kabel opp til TV, så bruker man jo bare en inngang på TV. I dagens oppsett på min Philips 8404 har jeg jo kalibrert bildet forskjellig på hver HDMI inngang. Det blir jo litt vanskelig på bare en inngang.

Grunnen til at dette kom opp nå, er at jeg skal ha en ny receiver, og vurderer Onkyo TX-SR608, men TX-SR607 ligger jo til en knallpris nå, og det virker som om forskjellene mest ligger på bildesiden. Jeg gir fullstendig blaffen i 3D på dette tidspunkt også.

Kjører dere alt gjennom receiver, eller kobler dere rett i TV? TV'en min har forresten også en digital utgang som er veldig praktisk. Da trenger man bare å ha receiver på en inngang, og lyden til alle kilder som er koblet til TV kommer ut der.

Hva gjør dere her???

EDIT: Hvis man ikke kjører HDMI inn i receiveren, så får man kanskje ikke HD-lyd??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beach
    Jeg har alltid vært tilhenger av kortest mulig vei fra kilde til mål.
    Dette kan være et poeng med analoge signaler, der mellomledd kan tilføre støy eller forvrengning.

Med digitale signaler er det en helt annen sak.

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i AV-dvale noen år, så jeg er vel fortsatt litt analog i hodet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordeler og ulemper ved begge valgene.

Lyd burde gå til receiver via HDMI for å kunne få utnyttet alt av muligheter når det kommer til lydspor-valg.
    Men på den andre siden så burde man også ha en HDMI kabel til TV'n ifra hver komponent slik at man kan kalibrere de etter ønsket bilde på hver kilde. (Vi alle vet at forskjellige komponenter leverer forskjellig bildekvalitet)
    Samt så vil man i ny og ne kunne få synkroniseringsproblemer mellom bilde og lyd om man går receiver->tv, siden tv'n gjerne bruker en liten tid ekstra på å gå igjennom bildet slik at den vet hvordan den skal behandle det. Og dermed vil lyden komme før bildet om man er riktig uheldig (Snakk om noen få ms da, og er gjerne noe man fort kan legge merke til om man studerer bildet - spesielt om man har aktivert mye av teknikken i tv'n)

Så en form for sammarbeid mellom tv og receiver iforhold til lydsynkronisering og muligheten for 2 HDMI utganger enten på komponent eller muligheten for å kalibrere bildet på selve receiveren på hver inngang, burde nesten bli mulig =)

Alt i alt så tror jeg de fleste kjører alt via receiver og finner en mellomting iforhold til kalibreringen på tv'n.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører PS3/Mediasenter-->hdmi til Reciver-->hdmi til TV og prosjektor. Har kalibrert projektor og TV for film, men hvis jeg spiller så kan det bli noe mørkt, men det endrer jeg lett i spillet sin meny. Og synk kan jeg stille på reciveren på hvert enkelt modus. Har en Denon 4308

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet digital TV-tuner, PS3 og BD-spiller til receiver med HDMI kabler. TV-inngangen som er koblet med receiver utgangen er kalibrert med signal fra BD-spilleren. Dette er uproblematisk med tanke på bildekvalitet fra de andre kildene. Det viktigste etter min mening er at man nyttegjør
    seg HD-lyd fra BD-spilleren ihvertfall.

Bilde fra Mac Mini'en kjører jeg på en egen TV-inngang med HDMI, og her har valgt en litt annen innstilling på TV. Noe høyere skarphet, fargetemperatur og lysstyrke som jeg synes passer bedre for en datamaskin. Lydsignalet går optisk via en DAC, siden jeg vil tyne det jeg kan av musikk-avspillingen fra den.

Bildesignalet fra Xbox360 er også koblet direkte i TV, grunnet at jeg foretrekker litt høyere lysstyrke på spill. I tillegg har TV en "game" modus som reduserer input-lag, som er kritisk for en som spiller 1. person skytespill online ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv alt via reciver og ser ingen forskjell i bildekvalitet om jeg kobler det rett i tv. Har kalibrert alt mot HDMI1 og PS3 som kilde. Litt annet farge rom og lys innstillinger på SD med crap boksen fra CD sine signaler men dette utgjør veldig lite og lever fint med 1 kalibrering. Kjører all scalering i TV.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en receiver som sender bildet uforstyrret videre til tv'n mens den kun tar av seg lydbiten? Vil helst kjøre alt gjennom HDMI. Minst mulig med kabler

Har en PS3.
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikaelft
    Finnes det en receiver som sender bildet uforstyrret videre til tv'n mens den kun tar av seg lydbiten? Vil helst kjøre alt gjennom HDMI. Minst mulig med kabler

Har en PS3.
    Det gjør vel de aller fleste nye moderne recievere tror jeg, er bare en innstilling det.

Men hvorfor vil du at PS3 skal ta seg av bildebehandlingen?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Det gjør vel de aller fleste nye moderne recievere tror jeg, er bare en innstilling det.

Men hvorfor vil du at PS3 skal ta seg av bildebehandlingen?
    Hmm, mulig det.

PS3'n sender jo full-HD bilde (Og 3D). Kan umulig se for meg at en receiver kan gjøre bildet bedre. Kjøper jeg en receiver med 1.3 støtte så kan jeg sende 3D signal videre til tv'n dersom receiver holder seg unna bildebehandling.
    ---

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mulig det.

PS3'n sender jo full-HD bilde (Og 3D). Kan umulig se for meg at en receiver kan gjøre bildet bedre. Kjøper jeg en receiver med 1.3 støtte så kan jeg sende 3D signal videre til tv'n dersom receiver holder seg unna bildebehandling.
    Det kan du godt si. Men PS3 er vel ikke kjent for å gi det beste bildet på markedet egentlig. Mange recievere har en bedre billedbrikke enn PS3 har.

Det fine er jo at det er bare å prøve deg frem og se hva som gir de beste bildet!
    Ang 3D er jeg enig, men 3D er et nyfødt barn. Der kommer ting til å eksplodere fremover tipper jeg.

Hvilken reciever har du?

Dessuten kan du godt prøve å sende sd-bilde ut av PS3, for deretter å la en reciever oppskalere til full hd. Ofte kan det gi bedre bilde enn om PS3 gjør det. Alle nyere recievere har den oppskaleringsmuligheten.
    Man må bare prøve seg frem og finne det man selv syns gir best resultat!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Det kan du godt si. Men PS3 er vel ikke kjent for å gi det beste bildet på markedet egentlig. Mange recievere har en bedre billedbrikke enn PS3 har.

Det fine er jo at det er bare å prøve deg frem og se hva som gir de beste bildet!
    Ang 3D er jeg enig, men 3D er et nyfødt barn. Der kommer ting til å eksplodere fremover tipper jeg.

Hvilken reciever har du?
    Jeg er bare i planleggingsstadiet enda
    Har foreløpig 2 stykk Cerwin-Vega DC12 (foret med 2x NAD 216 effektforsterkere)
    NAD forforsterker og en Cerwin-Vega LW-12X subwoofer

Planen er å beholde DC12 som fronthøytalere og sub'en jeg har som sub.
    Kjøpe en NAD 7.1 (eller 5.1) receiver (Helst en som lar sende bildet uforstyrret og behandler kun lyd). Eventuellt en som kommer med HDMI 1.4 støtte.
    Cerwin-Vega XLS-6 til bakhøytalere CERWIN-VEGA XLS-6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Cerwin-Vega CLS-6C til senterhøytaler. CERWIN-VEGA CLS-6C Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Et annet spørsmål. Kabelen til effektforsterkerne er jo RCA, vil dette ha noe å si for lydkvaliteten?
    ---

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål. Kabelen til effektforsterkerne er jo RCA, vil dette ha noe å si for lydkvaliteten?
    Here we go again!!

Her vil du få begge meninger. Noen sier at kabel ikke har noe å si, mens andre mener det har noe å si.
    Selv forholder jeg meg nøytral, og har valgt å gå opp et par hakk i forhold til det som følger med utstyret når du kjøper det.
    Om det gir bedre lyd skal jeg ikke formene noe om, men det psykiske aspektet forteller mitt hode at det blir litt bedre!

Hver sin mening med andre ord!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •