Onkyo TX SR 608, støy på sub pre out

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX SR 608, støy på sub pre out

Jeg mottok for noen dager siden min nye Onkyo TX SR 608, og lykken var stor.
    Alt så ut til å fungere som det skulle, inntil jeg koblet til subwooferen.
    Oppsettet er slik:
    En stk. Mediacenter PC og en stk. Canal digital HD PVR kabel dekoder er begge tilkoblet HDMI-innganger på Onkyoen. Derfra går det en HDMI ut til tven. Bildet funker utmerket på begge kilder. (lyden tas også ut fra HDMI-kablene)
    5 høyttalere er tilkoblet, disse fungerer også utmerket.

Problemet er at når jeg kobler til subwooferen (en Parasound 275 forsterker med en passiv veggmontert sub) så hører jeg støy fra suben. Det virker som støyen (likner litt på en blanding av viftestøy og mobiltelefonstøy) går i takt med bildet på tven. Når jeg muter receiveren, er støyen der fremdeles. Jeg kan f.eks dra en vindu i Mediacenteret fram og tilbake, og dette får suben til å støye ekstra mye!
    Plugger jeg ut signalkabelen fra receiveren, blir suben stille.

Kan noen hjelpe meg med å forstå dette, eller er receiveren defekt?

Takk

Øyvind

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kabel bruker du mellom Pre-out sub og til forsterker? Det er viktig å ha en godt skjermet kabel til oppgaven for å elimenere støy problemer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du samme støy uten PC tilkoblet?

Jeg har en PC tilkoblet min hk avr255 og den gir støy via hdmi i frontkanalene. Når jeg kobler vekk HDMI til PC så blir støyen borte.

Tråd her: http://avforum.no/forum/generell-htp...-via-hdmi.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hvilken kabel bruker du mellom Pre-out sub og til forsterker? Det er viktig å ha en godt skjermet kabel til oppgaven for å elimenere støy problemer.
    Takk for svar! :-) Jeg bruker en Monster kabel, sikkert 10 år gammel, antakeligvis i 300-kroners klassen. Det er en slik dobbel phono kabel, der jeg bruker bare en av ledningene.

For å teste dette med støy, flyttet jeg i kveld signalkabelen og høyttalerkabelen som er koblet til sub-forsterkeren unna alle andre kabler, klarte ca. 10 cm, og støyen er der fremdeles.

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Får du samme støy uten PC tilkoblet?

Jeg har en PC tilkoblet min hk avr255 og den gir støy via hdmi i frontkanalene. Når jeg kobler vekk HDMI til PC så blir støyen borte.

Tråd her: http://avforum.no/forum/generell-htp...-via-hdmi.html
    Takk for svar fra deg også! :-)

Etter å ha prøvd å isolere kabelen som ble foreslått først (bedre skjerming), gjorde jeg en ny test med PC'en. Jeg har funnet ut at både aktivitet på skjermen og på harddisken lager støy i suben.
    Jeg startet derfor en filkopiering fra serveren til mediacenteret, som varte i mange minutter. Støyen var veldig tydelig.
    Deretter koblet jeg over til kabeltv-dekoderen. Støyen var der fremdeles!
    Så tok jeg ut hdmi-kabelen fra PC'en. Støyen ble litt dempet, men den var der fremdeles! Og mens jeg fremdeles hadde kabel-tvdekoderen, avbrøt jeg filkopieringen, og suben ble helt stille!!!

Hva i huleste er dette da?
    Det støyer selv om ingen kabler går fra PCen til receiveren! Er det et eller annet som transporteres via strømnettet og i såfall bør vel kanskje støyen være der selv om jeg plugger ut signalkabelen på sub-forsterkeren?

Det skal jeg prøve nå!

Og resultatet ble stillhet. Så det blir helt stille når jeg fjerner signalkabelen mellom receiver og sub-forsterker.
    Jeg forstår ingen verdens ting her nå!
    Støyen går med andre ord via strømnettet til receiveren, som sender den til sub-forsterkeren?
    Alternativt at den går via strømnettet til sub-forsterkeren men at den krever signalkabel i for å lage lyd?

Det er vel uansett strømnettet som overfører denne støyen, hvordan kan jeg få fjernet den?
    Er det strømforsyningen i PC'en som er problemet?
    Finnes det filtre mot sånt?

Men først tror jeg at det er på tide å koble opp receiveren til en annen strømkurs, for å se om det gjør noe fra eller til...

Og da har jeg gjort det også:
    Først, receiveren på en egen kurs: Hjalp ingenting.
    Deretter bare sub-forsterker: Litt støy, når jeg dro ut hdmi, forsvant støyen helt.
    Tislutt: begge på annen kurs: Samme som over, litt støy.

Min konklusjon så langt er at det overføres støy på strømnettet, OG gjennom hdmi-kabelen fra mediacenteret.

HJELP! Hva gjør jeg?

Øyvind

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet mitt anlegg til en UPS av denne typen: Komplett.no - APC Smart-UPS Line Interactive 750VA Den er litt i minste laget for mitt anlegg så jeg skal kjøpe en til, men jeg tviler på at å ha de på forskjellig ups vil ha noen effekt ettersom det er HDMI som er problemet mitt.

Jeg får ikke noe støy via strømnettet, men nå har jeg ikke testet uten. Jeg får støy via HDMI fra PC til receiver.

Jeg har lært meg å leve med støyen. Anlegget står i en stue med åpen kjøkkenløsning så støyen fra PC'en overdøves uansett av kjerringa som kokkelerer og gjør andre plikter. Egentlig er det vel kjøleskapet som støyer mest - med mindre hun kommer over denne tråden.. :twisted:

Kanskje det vil fungere bedre med en SSD-disk?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv onkyo 608.
    Kobler til subben, men den spiller bare når jeg har på surround.,
    Er det ikke mulig å få subben til å spilles når jeg spiller musikk bare stereo

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens.

Har selv en Onkyo ts-xr608, har ikke noe problem med hverken sub, støy eller noe lignende, min sub spiller så det bråker enten surr eller ikke, har dere kjørt opptimaliseringen/installeringen ved bruk av mic som følger med?

Før jeg gjorde det hadde jeg også støy, men så fort jeg intallerte via mic, forsvant det Jeg har ikke hatt noe problem med mitt anlegg, kjører alt via hdmi

Håper det hjelper

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •