Hvilken kabel og hvordan koble aktiv sub til nad 375

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken kabel og hvordan koble aktiv sub til nad 375

Hei, eg lurer på hvordan eg skal koble nye subben til min forsteker. Har laget en tegning av hvordan eg trur det skal ver og hvilken type kabel eg skal bruke. Kan dere få bekreftet / avkreftet om det er korrekt? Takk på forhånd! :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk en helt vanlig rca kabel, bruk begge inn/utgange, altså både høyre og venstre.
    ELLER, du kobler et ekstra sett med høyttalerkabler fra enten forsterkerens terminaler du bruker til høyttalerne, eller fra dine høyttaleres terminaler til subbens høyttaler INN terminaler (HIGH LEVEL). Da trenger du ikke rca kablen.
    Står sikkert også forklart i manualen til subben.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og til "IN" på sub'en; ikke til "OUT" som du har merket av på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, skal ikke ver nødvendig noe av de delene i følge manualen. Noen så kjenner løsningen eg prater om? Skrives i manualen at eg kan bruk hvilken som helst av de 4 inngangene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poenget er at du har ikke en monoutgang på anelegget ditt (ikke som jeg kan se iallefall). og da må du nok overføre både L+R signalet. Man kan bruke en hvilken som helst RCA-kabel til dette.

Ser også ut som du må benytte crossover-funksjonen på subben, da forsterkeren sender ut signaler over hele frekvensspekteret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for all hjelpen! Då blir det en vanlig RCA kabel til in på subben. Skuffendes at eg ikke har mulighet for å bruke en liten sub kabel :cry:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha koblet til med høyttalerkabel og benyttet meg av highpassfilteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er fordelen med å kjøre med høyttalerkabel og highpassfilteret. Jeg kjører med rca kabel men syntes ikke dette fungerer noe særlig bra.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen er at du slipper å gjengi samme frekvensspekter i både subben og høytalerene. Dette kan føre til utfasinger og forsterkninger av enkelte frekvenser, noe som resulterer i at du mister enkelte frekvenser, og at andre blir høyere enn de skal være. Lyden (bassen) blir veldig rotete, og det blir vanskelig å skille instrumentene klart fra hverandre.

Har du høytalerkabel kan det være verdt ett forsøk å dele frekvensen med High Level input på subben. Setter du delefrekvens på subben til enabled og 80HZ vil alle frekvenser under 80 gå til subben, alle over til høytalerne

Uansett bør du bruke litt tid på å finne optimal plassering av subben i rommet. Samtidig som du leker deg litt med instilling av Crossover. Denne setter du til enabled og 80 HZ, og bruker dette som utgangspunkt.

Har du en lydtrykksmåler, ala Radioshack kan du kjøre noen testtoner for å stille riktig volum på subben. Om ikke, kan du laste noen testoner / sinusveip fra nettet og finne ett lydnivå på subben som ørene dine synes å matche høyttalerne. Her går mange i fella og stiller lydnivået på subben for høyt. En lydtrykksmåler er vel verdt pengene.

Har du subben i front sammen med dine B&W skal det i de fleste tilfeller ikke være nødvendig å justere fasen. Denne skal da stå på 0.

Deretter kan du begynne å prøve deg frem med Romkompenseringen og EQen på subben. Kanskje du ønsker å flytte delefrekvensen etter hvert? Det er mange som mener denne bør holdes så lav som mulig når man bruker store fronter uten bruk av Highpass. Nettop for at man ikke blir kvitt faseproblematikken. 40-50 HZ?
    Bare å prøve seg frem.

Det finnes mange fine guider til kalibrering av sub inne på forumet. Bare å søke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Problemet er ikke plassering, subben funket veldig bra med en eldre Yamaha forsterker med egen sub utgang. Nå har jeg byttet til en Nad 216 effektforsterker og en Nad forforsterker, lyden på høyttalerne ble mye bedre men bassen som jeg var veldig fornøyd med ble nesten borte. Skal prøve med høyttalerkabler å se om det blir bedre da. Har stativ høyttalere så de spiller ikke mye bass uansett er derfor avhengi av subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg ville ha koblet til med høyttalerkabel og benyttet meg av highpassfilteret.
    Det skulle vel holde å bare skru på Crossover på subben? Highpassfilteret benyttes vel for å filtrere ut de laveste frekvensene slik at høyttalerne slipper å spille dette.

Siden han har stativhøyttalere så kan det jo hende det er beste løsningen uansett, men.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •