Testede forsterkere på Infinity Kappa 9.2i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Testede forsterkere på Infinity Kappa 9.2i

Jeg husker tilbake til da jeg 18 når jeg siklet etter et slikt par høyttalere. Misunnelsen ble ikke mindre da en kamerat kjøpte dem med 2xNad218, men husker fra dengang at selv disse forsterkerne kom til kort.

Kjøpte for 2 mnd siden et par 9.2i selv, og driver å tester litt.

Det står endel om forsterkervalg til disse høyttalerne rundt om, men tenkte jeg skulle dele mine egne erfaringer om dem.
    Før noen komenterer det, så visste jeg på forhånd at de 2 første oppsettene kommer til kort.
    Dette er kun mine oppservasjoner og erfaringer. Flere forsterker oppsett vil følge

Oppsett 1:
    Parasound HCA 1200
    Dette låter ikke veldig bra i mine ører, og kommer klart til kort når det gjelder det å gi nok effekt/stabilitet samt riktig lydsignatur.
    Bassen er ikke så værst på moderat nivå, men ved litt høyt volum, så låter det ikke bra. Det er null problem å få den til å gå i protect, spesielt under karaftig bass på film.
    Men det største problemet ligger i toppen som er alt for skarp generelt, og faller helt igjennom ved litt høyt volum.

Oppsett 2:
    Biamp:
    Parasound HCA1200 i bassen
    Doxa 70 på topp

Noe forbedring i bassen, og tåler litt mere pådrag.
    Toppseksjonen er vesentlig bedre med dette oppsettet, men effekten er for lav for realtivt høyt nivå. Forsatt for skarp i toppen selv med nivåregulering endel nedjustert
    Selv om det ikke er helt optimalt, så spiller dette engasjerende ganske godt på moderat nivå.

Oppsett 3:
    Neste ut er en kraftig og ganske vellydende pa forsterker. (ifølge det jeg har lest)
    Qsc RMX2450 2x750watt @4ohm og 2x1200 @2ohm
    Med 2 ohm stabil, så burde den takle sakene greit. Denne kommer i posten fra Thomann.de om et par uker, og jeg vil komme med uttalelser om denne når jeg får lyttet litt.

Kom gjerne med egne erfaringer ang. rimlige alt til å drive disse beistene.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak!

Hvis du smelter sammen dine opplevelser med Dag Johnsen´s får vi en ultimat guide. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sommeren kom, og det tok litt tid å få bestillt, men nå har jeg endelig fått en QSC RMX2450 i posten fra thomann i Tyskland.
    Ypperlig kundeservice og levert på en uke.

Prisen er det ingenting å si på:
    Norsk pris: 9000-10000+ frakt
    Fra Thomann: 5300 inkl frakt og norsk moms!

Vitale data:
    Stabil i 2ohm
    2RU høy = 9cm høy
    450 watt 8ohm 20-20k Hz
    650 watt 4 ohm 20-20k Hz
    1200 watt 2 ohm 1khz
    Ringkjernetrafo
    20kg

Skal den forutinntatte skeptiske holdningen min til PA forsterkere få seg en knekk?

Førsteintrykket er at det er noe som ikke stemmer helt. Bassen er ikke helt på plass, og det låter slapt. Som en ekte mann så har jeg selvfølgelig ikke lest bruksanvisningen. "Når intet annet nytter" så er det bare å lese litt, for å finne ut at et 50Hz filter er aktivert. Deaktiverer dette, og godlyden begynner å komme.
    Jeg får også bekreftet mistanken om at jeg er nødt til å gjøre noe med støynivået på viften, for den er uholdbart bråkete.
    Jeg har aldrig trodd veldig mye på oppvarming og inspilling av forsterkere, men her tar virkelig ting seg opp etter en halvtimes oppvarming.
    Sammenlignet med mine tidligere oppsett beskrevet i første post, så er denne forsterkeren etter mine øre svært mye bedre egnet for å gi meg store lytteopplevelser foran anlegget. Nå snakker jeg ikke om å spille drønnhøyt som de andre forsterkerene uansett var for små til, men også på moderate nivåer.

Der de forrige oppsettene hadde store problemer både i bass og skjærende mellomtone/diskant, så er dette nå en saga blot. God kontroll, nydelig bass, og der jeg tidligere mått skru tonekotrollene til diskant og melllomtone bak på høyttalerene helt ned og det forstsatt ikke var bra, så står de nå i midtposisjon med svært god resultat.

Hadde ikke lyden blitt vesentlig bedre med denne forsterkeren, så hadde jeg nok solgt kappaene og kjøpt noe enklere. Men nå ser det ut som at dette blir stående en stund. Bonus er mye mer plass i stereobenken, som jeg kan fylle med nye gadgets

Musikken som ble brukt til første lytting i kveld er hovedsakelig Kari Bremnes, og Bjørn Eidsvåg.

puh... det var lenger enn jeg tenkte skrive.
    Jeg håper noen har nytte av dette, og finner ut at PA slettes ikke bør være feil i et godt hifi anlegg.

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Flott tiltak!

Hvis du smelter sammen dine opplevelser med Dag Johnsen´s får vi en ultimat guide. :-)
    Takk for det. Dag er nok en svært mye mere erfaren mann innen dette en meg, så jeg holder meg i denne tråden foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved hvilken frekvens er det 9.2 har sin impedansdipp?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •