Nivåforskjell hvis man benytter effektforsterker kun på fronter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nivåforskjell hvis man benytter effektforsterker kun på fronter?

Sikkert et dumt spørsmål, men korrigerer kalibreringen/auto-oppsettet i en reciever for eventuell forskjell i nivå dersom man benytter et to-kanalstrinn til fronter?

Tenker da spesielt på senter som ikke blir drevet av samme forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Ja!
    Takker for kjapt og enkelt svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en sannhet med modifikasjoner..

En kamerat av meg har et 5.1 oppsett med KEF IQ serien. Alle høyttalere er altså fra samme serie så nivåforskjellen kommer ikke herfra. Han har en Cambridge (husker ikke modell) som surroundreciever og i tillegg bruker han en Abrahamsen v1 heter den vel, den integrerte til Abrahamsen. Den har Home Theater in inngang så i surround mode brukes den som effektforsterker til frontene.

Men problemet er at frontene blir så mye lavere enn senter og bakhøyttalere. I Cambridgen kan man skru +- 10 db, men det er ikke nok. Senter og bak står på -10 db og fronter står på + 10 db, men forskjellen er fortsatt for stor. Helt utrolig idiotisk, jeg veit, men det er nå sånn det engang er hos han.

Så det går an å trå feil, men det skal nok veldig mye til. Men da er du i hvert fall obs på det.

Hilsen Vebjørn.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Dette er en sannhet med modifikasjoner..

En kamerat av meg har et 5.1 oppsett med KEF IQ serien. Alle høyttalere er altså fra samme serie så nivåforskjellen kommer ikke herfra. Han har en Cambridge (husker ikke modell) som surroundreciever og i tillegg bruker han en Abrahamsen v1 heter den vel, den integrerte til Abrahamsen. Den har Home Theater in inngang så i surround mode brukes den som effektforsterker til frontene.

Men problemet er at frontene blir så mye lavere enn senter og bakhøyttalere. I Cambridgen kan man skru +- 10 db, men det er ikke nok. Senter og bak står på -10 db og fronter står på + 10 db, men forskjellen er fortsatt for stor. Helt utrolig idiotisk, jeg veit, men det er nå sånn det engang er hos han.

Så det går an å trå feil, men det skal nok veldig mye til. Men da er du i hvert fall obs på det.

Hilsen Vebjørn.
    Oi, det hørtes ikke bra ut...

Andre som har opplevd det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mange forskjellige effektforsterkere, monoblokker og surround-recievere. Også senter-høyttalere som ikke er samme merke/størrelse som frontene, men aldri hørt dette problemet noe annet sted. Heller aldri hørt om problemet, men jeg synes de er litt sære de Abrahamsen-produktene. Cd-spilleren lever sitt eget liv mtp når den velger å åpne og lukke skuffen. Det er ikke alltid Home Theater inngangen fungerer så man må skru den av og på osv. MEN på den annen side har jeg prøvd en Abrahamsen som effekt på akkurat samme måte som hos han og det fungerte. Så da må nesten problemet ligge i Cambridgen, hvilket betyr at problemet kommer uansett, hvilket egentlig betyr at Cambridgen er ødelagt spør du meg.. hehe.

Veit ikke om dette blei så oppklarende, men.. hehe.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom problemet er større enn at det kan korrigere med +/- 10dB på forsterkeren, da er det en utpreget mismatch mellom receiver og effektforsterker (inn- og utgangsimpedanser). Dette burde ikke være noen stor sak, og det er sjelden jeg har opplevd at det ikke kan korrigeres godt innenfor de rammene vi snakker om her....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •