Stereoforsterker til <10.000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker til <10.000

Jeg får litt mer enn forventet tilbake på skatten og tenkte å bruke noe av det på oppgradering av stereoen. Burde kanskje ha begynt med nye høyttalere, men forsterkeren fusker en del, så det er nok den som byttes ut først.

I dag har jeg en NAD304 forsterker (som jeg kjøpte etter konfirmasjonen rundt '95 eller deromkring), NAD T 533 DVD-spiller, en Paradigm 12" aktiv sub og et par B&W LM-1 høyttalere. Alt skal byttes ut litt etter litt, så det er egentlig ikke veeeldig viktig at forsterkeren "passer godt" til det jeg har fra før, men det er jo en fordel sånn inntil videre.

Dette med forsterkere til rundt 10000-lappen viste seg å være vanskeligere enn forventet, siden utvalget av forsterkere som får gode skussmål i tester er sinnsykt stort i den prisklassen.

Favorittene så langt er
    NAD375BEE (Veldig gode tester i Lyd og Bilde, samt Stereoplay. What HIFI var mer lunkne).
    HK980
    Cambridge 740 eller 840
    Rega Mira 3 (Er det noen forhandler av denne i Oslo)
    Naim Nait 5i (Samme spørsmål som Rigaen. Stygg som juling, men alle testene jeg leser av den er helt i hundre...)
    Rotel RA-1520
    Roksan Kandy K2 (Igjen problemet med forhandlere. Igjen stygg som juling).
    Primare i21 (pro: er på tilbud, kon: kommer ganske dårlig ut av testen i AVReview mot en del av de andre forsterkerne på lista).
    MA KT88 (Virker som det er sterke følelser både for og mot denne, men det er jo veldig sexy med rør. Det er dog mange versjoner der ute og det jeg har inntrykk av at den krever mye engasjement og teknisk innsikt for tube-rolling og modding. Ser også ut til å ha litt få innganger).

Lurer også på hvordan det er med oppsett av for- og effektforsterker. Ser mange billige effektforsterkere brukt og tenkte kanskje jeg da kunne legge litt ekstra i forforsterker. Har effektforsterkeren mye å si for lyden, eller er oppgaven dens stort sett bare å levere kraft?

Vet ikke hvor mye jeg vil ha til CD-spiller når den tid kommer, så det er kanskje greit å ha en som er litt nøytralt utseende og sånt, slik at jeg ikke binder med til én enkelt spiller, type Abrahamsen V2.0, som "må" pares mot V1.0.

Når det gjelder bass og volum liker jeg å kunne "dra litt på" når jeg spiller Xbox, eller en sjelden gang finner frem noe gammel hip hop. Stort sett går det dog i variert musikk på nabo-og-samboer-tilpasset lydnivå.

Tråden ble visst litt lang, så takk for at du gadd å lese hele greia

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva USP-1 + XPA-2 =)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    Emotiva USP-1 + XPA-2 =)
    Bra saker det ja, uten tvil. Men noen som kan bekrefte at disse passer bra, lydmessig med B&W?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ingen ting om dessverre. =/

Kan jo evt. kombinere XPA-2 med en annen forforsterker som passer lydsignaturen til B&W bedre.

Emotiva lager forholdsvis nøytrale forsterkere, så jeg vil tro de går ganske bra sammen med de fleste høyttalere. Jeg har i vertfall fått inntrykk av det. Bassen er ikke like presis som hos andre, dyrere merker, men det legges ikke på noe ekstra.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opera

Har ikke hørt'n sjøl, men denne så ikke så dum ut.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=64750&cat=13

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg deg så ville jeg ha sjekka ut Onkyo A-9755.

TonArt &bull; Onkyo A-9755

Koster 8-10 tusen her til lands, importerer du sjøl fra f.eks. Tyskland så kan du få den for ca. 6000-6500 inkl. frakt og mva.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    Emotiva USP-1 + XPA-2 =)
    Spennende! Dette var et helt nytt merke for meg. Det virker litt irriterende at diodene ikke slås av, siden forsterkeren skal stå i stua. Ifølge testen her http://avforum.no/forum/dybdetester-...1-xpa-2-a.html virker det også som de ikke fungerer så godt på lavt volum. Ellers var de lekre som bare og såvidt jeg forstår mye for penga? Har Emotiva forhandler i Norge? Lokal forhandler er ikke kjempeviktig, men absolutt en fordel.
    Musikken jeg hører på varierer stort sett mellom temmelig kompleks metal med veldig mettet lydbilde og raske taktskift, lo-fi svartmetall (som jeg sikkert kunne spilt helt fint fra en gammel kasettspiller), dessuten mye akustisk, ting med kvinnevokal, samt noe jazz og klassisk. Samboeren er også veldig glad i mer elektronisk musikk. Ting som nesten aldri spilles her er vel egentlig bare "typisk" rock og pop.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Har ikke hørt'n sjøl, men denne så ikke så dum ut.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=64750&cat=13
    Har sett på annonsen selv, men er litt usikker, siden det er så lite omtaler og tester å finne på nett. Å kjøpe uhørt er ikke noe stort problem, men da må jeg i alle fall ha en viss idé om hvordan den låter.

Når det gjelder Onkyoen, hvordan gjør den seg den mot andre kraftplugger som Marantz PM8003, NAD 375BEE, HK980 og Kandyen som alle skryter sånn av?

Edit: Å hente forsterker fra Tyskland er ikke noe problem, siden jeg reiser til Berlin et par ganger i året.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville satset på Cambridge 840A V.2.

Krefter nok til det meste, funksjonalitet ingen av konkurrentene kan matche, og kraftig redusert pris (det kommer vel en 850 om ikke lenge).

Cambridge'n er den store stjernen blant hi-fi-entusiaster -- men jeg har sett at flere bransjefolk har nevnt den som en av de aller beste forsterkerne fra England, uansett pris.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Durloth
    Har sett på annonsen selv, men er litt usikker, siden det er så lite omtaler og tester å finne på nett. Å kjøpe uhørt er ikke noe stort problem, men da må jeg i alle fall ha en viss idé om hvordan den låter.

Når det gjelder Onkyoen, hvordan gjør den seg den mot andre kraftplugger som Marantz PM8003, NAD 375BEE, HK980 og Kandyen som alle skryter sånn av?

Edit: Å hente forsterker fra Tyskland er ikke noe problem, siden jeg reiser til Berlin et par ganger i året.
    Veit ikke, men her er en test fra Lyd & Bilde.

http://img9.custompublish.com/getfil....lydogbilde.no

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Veit ikke, men her er en test fra Lyd & Bilde.

http://img9.custompublish.com/getfil....lydogbilde.no
    Støtter Ditt forslag.. Finfine forsterkere og komponenter

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg kjøpte den HK980'en. Jeg fikk ha den hjemme hos meg mens han pusset opp stuen sin. Jeg må si jeg ble litt skuffet over kraften i den. Jeg testet den opp mot Abrahamsen V4.0 både på XTZ 99.21 og Usher S520. Den manglet mye synes jeg i forhold til mitt oppsett (Yamaha RXV1900 og Abr. V4.0). Den manglet kontrollen i bassen, HK980 ble litt for spe synes jeg. Den var ikke så klar i toppen heller, diskanten falt litt sammen og mellomtonen var for anonym. Jeg ville personlig sett bort fra HK980.
    Personlig ville jeg tatt Roksan Kandy litt i øyesyn live, samt Nait.
    Det er forsterkere som får mye skryt, både fra eiere og presse. Også Abrahamsen V2.0 er en god forsterker som overrasket meg positivt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Dette var et helt nytt merke for meg. Det virker litt irriterende at diodene ikke slås av, siden forsterkeren skal stå i stua. Ifølge testen her http://avforum.no/forum/dybdetester-...1-xpa-2-a.html virker det også som de ikke fungerer så godt på lavt volum. Ellers var de lekre som bare og såvidt jeg forstår mye for penga? Har Emotiva forhandler i Norge? Lokal forhandler er ikke kjempeviktig, men absolutt en fordel.
    Musikken jeg hører på varierer stort sett mellom temmelig kompleks metal med veldig mettet lydbilde og raske taktskift, lo-fi svartmetall (som jeg sikkert kunne spilt helt fint fra en gammel kasettspiller), dessuten mye akustisk, ting med kvinnevokal, samt noe jazz og klassisk. Samboeren er også veldig glad i mer elektronisk musikk. Ting som nesten aldri spilles her er vel egentlig bare "typisk" rock og pop.
    Mye for pengene ja. XPA-2 veier omtrent 40 kg, så den var en tung kloss å få i hus. De har ikke forhandlere i Norge, men det er ikke vanskelig å importere fra USA. Send en mail til Cathy anngående hva du ønsker å bestille. Så sender hun deg et invoice til din PayPal konto. Når du har betalt sender de varene. Mva. tar Fedex seg av, og de sender da regningen på dette til deg etter et par måneder.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig syns jeg Emotiva og B&W passer som hånd i hanske, etter å ha brukt XPA-3 på først 685 og så 804N. Jeg har faktisk et par LM-1, men de er litt borte etter at jeg sendte dem hjem fra USA, så det får jeg dessverre ikke testa ennå.

Ellers kan dette være et godt kjøp, siden du har valget med ren klasse A drift, hvilket hvertfall jeg syns er veldig koselig på B&W

XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @HPL: Så godt å kunne eliminere en av forsterkerne, fremfor å bare få enda flere å velge i...

@Sir.KnowsAlot: Hvem er Cathy? Sånn rent utseendemessig er den i alle fall godkjent av samboeren, noe som hjelper på

@Alinoe: Den virker jo som et kupp til 5000! Ljud & Bild kaller den den beste forsterkeren til prisen. Vet du om den også gjør seg mot noe dyrere forsterkere? Fant bare den ene testen.

@Fahnsen: Den er fortsatt høyt på favorittlista, men synes kanskje det virker som om en del av det som gjør at den får så god score i testene jeg har lest er funksjoner som jeg ikke har bruk for, som det at den kan styre flerroms anlegg...

Supert med så god respons! Dette begynner virkelig å bli spennende Hva med spørsmålet mitt angående for- og effektforsterkere? Ser jo ut til at der er mange brukte effektforsterkere der ute til finfin pris. Har den mye å si for lyden, eller leverer den bare kraft til forforsterkeren, som jeg bør legge mer penger i?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale Hegel H70! Knallforsterker til prisen. Skal også nevnes at den har en knallbra innebygd dac, som faktisk er bedre en den til Hegel H100.
    Her får du mye forsterker for pengene

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke hørt XTZ-forsterkeren, men den har fått en mengde skryt og går som regel for svært lite pristap på bruktmarkedet, så den er ikke så risikabel å prøve. Det er også en fordel at den har sub-out og digitale innganger.

Når det gjelder egenlyd i effektforsterkere mener jeg så absolutt at dette finnes.

Cambridge-forsterkeren har jeg ikke hørt, men jeg har hatt cambridge 340a v2 og 640a v.2 på b&w DM601 og 640a v.2 på CDM1 SE, og liker veldig godt blandingen B&W og Cambridge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Fahnsen: Den er fortsatt høyt på favorittlista, men synes kanskje det virker som om en del av det som gjør at den får så god score i testene jeg har lest er funksjoner som jeg ikke har bruk for, som det at den kan styre flerroms anlegg...
    Den får også ros for nøytral lyd, lav forvrenging og solide krefter.

Flerromsfunksjonene er egentlig en ubetydelig sak; opplegget koster bare småpenger i komponenter og har ingen betydning for andre egenskaper. Blir knapt nevnt i de testene jeg har sett.

Angående "egenlyd", "lydsignatur" o.l., så er dette noe en god forsterker skal ha minst mulig av i mine øyne (ører). Det betyr i klartekst at frekvenskurven ikke er "flat", og kan i noen tilfeller bety høy harmonisk forvrengning. Nettopp her scorer Cambridge høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Fahnsen: Kan være noe jeg bare har hengt meg litt opp i.

@Emotiva-folket: Har funnet en brukt XPA 2, som jeg kanskje får til en grei (enda litt greiere enn den allerede snille nyprisen) pris. Hvordan har dere ordnet det med strøm? Er det bare å bytte ledning til europeiske kontakter, eller krever det med arbeid?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Fahnsen: Kan være noe jeg bare har hengt meg litt opp i.

@Emotiva-folket: Har funnet en brukt XPA 2, som jeg kanskje får til en grei (enda litt greiere enn den allerede snille nyprisen) pris. Hvordan har dere ordnet det med strøm? Er det bare å bytte ledning til europeiske kontakter, eller krever det med arbeid?
    Riktig som du sier, bare å bruke en vanlig norsk strømkontakt av "pc-typen".
    Emotiva har innebygget auto-detect av både 110v og 230v, så ingen jobb som må gjøres

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •