Hegel H200 vs. Bladelius Thor Mkll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei.

Har planlagt å anskaffe meg nytt forsterkeri til sommeren og har flere kandidater på listen, noen selvsagt mer useriøse enn andre (selvsagt...)
    Er lov å drømme, men til nå lurer jeg kanskje på om Hegel sin H200 og Bladelius Thor er de fremste kandidatene.
    Hvis det skulle være andre alternativer som er verd å se på så tar jeg gjerne imot tips.

Forsterkeren skal parres med SA Ranger og bruker Cayin CD153. Har nok med tiden tenkt å bytte CD med matchende elektronikk til kommende forsterker, men det er en god spiller

Av lydsignatur er jeg glad i den oppløste og detaljerte delen. Jeg liker det store lydbildet og samtidig punchet i musikken (derav SA) Jeg hører det meste på progressiv metal, halvakkustisk musikk og noe pop-jazz - så god kontroll er alfa & omega 8)
    Takker for hjelp...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har prøvd begge hjemme da jeg skulle ha ny forsterker. Begge er meget gode. Anbefaler å låne med hjem hvis mulig.
    Jeg fant likevel Bladelius Thor Mkll best til mitt bruk og har ikke angret på kjøp av den. Den er kraftig og jeg opplever den som meget klangnøytral. I test i Lyd og Bilde ble Thor kåret til årets forsterker foran h200 i den grad det er interessant.
    Vet at Soundgarden lenge har parret Hegel og SA. Og at mange sikkert er fornøyd med det. Men det jeg har hørt av den kombinasjonen er at det kan bli litt mye "fres" oppover etter min mening. Smak og behag.
    Uansett ville jeg byttet kilde også ja. Har selv hatt cayin cd153 og den er ikke god nok i ditt nye opsett slik jeg vurderer det.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer en mk3 versjon nå tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den skal visst komme i flere versjoner. Kan velge innebygget riaa eller dac for CA 7000 kr tillegg i prisen. Ellers vil grunnmodellen i følge svensk forum(minhembio) bli borti 10 000 kr dyrere enn dagens MKII. Effekten skal være økt til 2*175w.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut. Trur ikke det vil bli den tredje versjonen av Thor, når den kommer til å ligge en del over mitt prissjikte deverre.
    Forhåpentligvis får jeg kanskje lånt med meg begge forsterkerne, har uans tenkt meg å ta turen innom NAT iløpet av neste uke el etter der.
    En plussting for tiden er jo kampanjen Soundgarden kjører nå, hvor man får med Hegel sin DAC. Er jeg heldig kan jeg jo utsette tiden ved å kjpe ny CD-spiller, hvis jeg i det hele tatt vil trenge det!

Har du / dere noen personlige tanker om gode oppstillinger av SA Ranger?
    Har brukt masser av timer og tepper i hytt og gevær, men føler jeg ikke helt finner en god plass. Nå skal det sies at rommet er klint umulig, men greit å høre hva andre mener!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hawenger
    Den skal visst komme i flere versjoner. Kan velge innebygget riaa eller dac for CA 7000 kr tillegg i prisen. Ellers vil grunnmodellen i følge svensk forum(minhembio) bli borti 10 000 kr dyrere enn dagens MKII. Effekten skal være økt til 2*175w.
    I følge Morten på NAT vil den koste det samme som mk II. Ta en telefon til han og hør om pris, euroen er gunstig om dagen, og han skisserte en lavere pris for et par uker siden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde også Hegel H200 på mine VA Mozart Grand og syns ikke den var overvettes bra.

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er ikke disse to forsterkerne sammenlignbare med tanke på kvalitetene de innehar, Bladelius'en er en så til de grader bedre forsterker. Med ett fantastisk stort lydbilde og en utrolig 3D følelse du ikke får med Hegel'en. Hegel'en er også mye spinklere i lydbildet og har en mer "flisete" topp.. Med Thor'en får du en vanvittig kontroll og ro over lydbildet. Den har også stålkontroll over bassen og du vil nok oppleve toner i dypbassen du ikke viste at SA'ene dine hadde. Mye takket være en meget velbygget strømforsyning på 1800VA!

Jeg hadde ikke vært i tvil. Det ligger en Thor ute for salg nå, denne ville jeg slått til på! Det kommer til å bli en kjempe match med SA'ene dine.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt her?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det! Jeg prata med en kar fra Soundgarden som hadde noen gode fakta om nettopp dette. Han hadde brukt H 200 selv og har nå Thor. :
    Han mente Hegel H 200 ville være et bedre valg framfor Bladelius' Thor Mkll. Ikke fordi Hegel nødvendigvis er bedre, men fordi de ville være en bedre match for SA enn det Bladelius er. Thor har en VELDIG stor strømforsyning, noe som hjelper veldig hvis man har ht av den tyngre typen: altså at Thor ville ha god kontroll ved lave impedanser når volumet kommer oppover. SA har jo små elementer og går som kjent ikke helt ned på subwoofer-nivå. Siden små elementer som er lette(ere) og kontrollere og impedansen ikke når langt ned ville Hegel passe bedre siden den har mer kraft og god teknologi.

En annen ting som har vært i ettertanke er Lydsignaturen til Bladelius. Personlig har jeg ikke hatt gleden av å lytte til den, men har nå lest og hørt andres erfaringer. Av det som går igjen er dens ekstreme nøytralitet. Noe jeg i bunn og grunn synes er veldig fint, men som samtidig kan bli min store ergelse! En "100%" nøytral forsterker er vel så bra, men kan fort gi motsatt effekt hvis ikke resten av anlegget er på det samme "nøytrale" nivået. F.eks. i mitt tilfelle trur jeg CD-spilleren ville vært problemet. El lettere sagt: Man kan mest sannsynlig høre alle feilene lettere.

Nå sier jeg ikke at den ene forsterkeren er bedre enn den andre ol. men de tingene her kan jo være greit å tenke på hvis man vurderer mellom de to forsterkerne her!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm. Har du mulighet så lån med en hegel h 200 hjem og prøv på SA høyttalerne dine. For meg det rart at Soundgarden anbefaler den komboen. De demostrerer komboen ofte i butikkene også.
    I mine ører låter det så skarpt at musikken blir slitsom å høre på etter kort tid. Mener ikke tråkke de som har den komboen på tærne. Men prøv det først og hør om du liker det. Min erfaring er at hegel kan låte meget bra på høyttalere som er litt varmere i klangen som f eks dynaudio.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det jo sies at jeg tok valget, som endte på Hegel. Slik oppsettet er, vil jeg mene den passer bedre inn. Uten at jeg videre vet hvordan Bladelius ville ha vært Hva mener du med at det er rart at Soundgarden anbefaler den komboen? --> Altså SA og Hegel? Strengt talt hadde det jo falt seg mer naturlig med Primare ville jeg tru

Jeg hører at Hegel sine tidligere produkter/modeller fikk godt med kritikk for akkurat det med altfor skarp lyd, men som skal ha blitt endret av dagens modeller. Jeg har fått teste H 200 på Ranger og master, med både Hegel's CDP4 og HD10 (fra ipod vel og merke) uten å kunne påpeke det som altfor skarpt. Men som kjent så er jo alt dette individuelt.
    Jeg husker når jeg var på utkikk etter nye ht, så endte jeg tilslutt opp med valget mellom SA Ranger og en modell av Dynaudio som jeg ikke husker i farten. Jeg må si at Dynaudio var en riktig så flott ht, danskene kan dette med høytalere! Dynaudio var mer varm i tonen som du sier, synes den var meget nøytral og detaljert og hadde en noe dypere bass en SA.
    Grunnen til at valget ble SA var den utrolige evne til å gi meg nærhet av musikken, der jeg synes Dynaudio var noe forsiktig og tilbakelent i forhold. Den er vel ikke fult så analytisk som Dynaudio, men jeg mener SA var uslåelig på helheten av lydbilde.

Ble det vel dratt litt ut her, men sånn er det .... Skal nå iallfall legge inn mine tanker om hvordan jeg synes komboen virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lykke til med ny forsterker! Alltid ment at H200 er bra. Husk at jeg har ikke hørt SA/Hegel mer enn et par ganger på demo. Det fungerer helt sikkert bra hjemme hos deg. Man må til sist alltid stole på egne ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk! Gleder meg som et lite barn :-D Skal skrive her når tiden er inne om hvordan jeg føler det låter. Uans vil jeg ikke tru jeg blir missfornøyd :-D

For dere andre som også lurer på det samme, men heller kanskje litt mer mot Bladelius, så vil den nye versjonen av Thor være snart i butikkene- om de ikke allerede har kommet. Jeg ringte for noen uker tilbake og da håpa de den skulle være i butikk uka etter. (Har vært forsinkelse pågrunn av stor leveranse i utlandet.).
    Den kommer i to versjoner slik jeg forsto: en "vanlig" modell og en tilsvarende utstyrt med DAC og RIIA-trinn. Prisleie ligger noe over dagens; 33k for "vanlig" og en 6-7-8 tusen over for den med DAC og RIA hvis jeg ikke husker helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bladelius Thor MKIII

Bladelius Thor MKIII er i butikk nå.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hawenger
    Bladelius Thor MKIII er i butikk nå.
    Hva er veil pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lille j
    Takk takk! Gleder meg som et lite barn :-D Skal skrive her når tiden er inne om hvordan jeg føler det låter. Uans vil jeg ikke tru jeg blir missfornøyd :-D

For dere andre som også lurer på det samme, men heller kanskje litt mer mot Bladelius, så vil den nye versjonen av Thor være snart i butikkene- om de ikke allerede har kommet. Jeg ringte for noen uker tilbake og da håpa de den skulle være i butikk uka etter. (Har vært forsinkelse pågrunn av stor leveranse i utlandet.).
    Den kommer i to versjoner slik jeg forsto: en "vanlig" modell og en tilsvarende utstyrt med DAC og RIIA-trinn. Prisleie ligger noe over dagens; 33k for "vanlig" og en 6-7-8 tusen over for den med DAC og RIA hvis jeg ikke husker helt feil.
    Gratulerer med meget bra forsterker , bare husk at H200 trenger en del timers innspillingstid for å yte sitt beste :-D
    (uansett hva de sier på hegel og soundgarden )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bladelius Thor MKIII

Jeg er ikke sikker på pris. Ta evt en telefon til Norsk Audioteknikk. Men grunnmodellen skulle i utgangspunktet ha samme veil pris som forrige
    modell(26400kr).
    Modellen men dac og riaa trinn skulle visst være ca 7000 kr dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge prislistene til Norsk Audioteknikk ligger III'ern på 26.900 NOK.

Prisliste i PDF

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0