Noen som har erfaring med disse to? Pioneer SC-LX82 vs Denon AVR-4810

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har erfaring med disse to? Pioneer SC-LX82 vs Denon AVR-4810

Hei

Noen her som har erfaring med disse to receiverene?, Pioneer SC-LX82 og Denon AVR-4810.
    Vet det er to store tråder med begge disse receiverene, men de begynner å bli meget lange og orker ikke å lese gjennom x-antall sider.
    Derfor lurer jeg på om det er noen som faktisk har erfaring og prøvd disse to receiverene opp mot hverandre. Hvilken er best?, +/- med begge receiverene?
    Og hvilken passer best med B&W CM9?

Hva som gir mest for pengene orker jeg ikke å spørre om engang, da det ikke er så interresant i denne omgang og jeg antar at det er Pioneer.

Takker for hjelp, tilbakemeldinger og svar!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer SC-LX82 eller Denon AVR-4810 til B&W CM9?

Hei

Ingen som har vært borti begge disse receiverne?

Hadde egentlig bestemt meg for Denon AVR-4810, men den koster "flesk" i forhold til mange andre receivere i "samme klasse".

Er veldig nyskjerrig på Pioneer SC-LX82 receiveren også, har fått mye god omtale, men er samtidig litt skeptisk til dette ICEPower greiene.

Kommer jeg til å trå feil med Pioneer til B&W CM9?

Yter Pioneer receiveren "mye mer" enn Denon receiveren pga. ICEPower teknologien den benytter?

Pioneer receiveren ser utrolig lekker ut også, og det tiltaler, selv om lyden som kommer ut av den er det viktigste.

Noen med innspill?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med Denon,men er hvertfall kjempefornøyd med min Pio LX 82!
    Den har krefter i bøtter og spann,og er veldig musikalsk!
    Skulle jeg sette fingeren på noe,må det vere muligheten til å justere noe mer i subområdet - PEQ kan ikke settes lavere enn 63 hz!
    Ellers fungerer MCACC (RK) meget bra!

Og som du sier...... den er virkelig LEKKER:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ytelse resultater av Pioneer SC-LX82 & Denon AVR-4810/4310

Hei

Har sett litt rundt om og funnet endel tester av overnevnte receivere, og det er vell ingeting som skulle si at noen av disse receiverne utklasser noen av de andre?, slik jeg forstår og leser ut fra disse testene er jo disse receiverne ganske jevngode i forhold til ytelse i watt?
    Eller er det andre ting jeg overser?

Pioneer SC-LX82 : Home Theater: Pioneer Elite SC-27 A/V Receiver
    TestLab : Home Theater: Pioneer Elite SC-27 A/V Receiver

Denon AVR-4810 :
    Home Theater: Denon AVR-4810CI A/V Receiver
    TestLab : Home Theater: Denon AVR-4810CI A/V Receiver

AVR-4310 :
    Home Theater: Denon AVR-4310CI A/V Receiver
    TestLab : Home Theater: Denon AVR-4310CI A/V Receiver

Det eneste jeg lurer på er hvorfor AVR-4810 "faller" så dramatisk i ytelse ved 7 kanal i drift???, AVR-4310 gjorde ikke det?

Kjapp gjennomgang av testene:

-AVR-4810
    Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 168.2 watts
    1% distortion at 187.7 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 123.5 watts
    1% distortion at 148.2 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 30.9 watts
    1% distortion at 36.0 watts (Protection Engages)

-AVR-4310
    0.1% distortion at 155.4 watts and
    1% distortion at 179.3 watts

0.1% distortion at 113.8 watts
    1% distortion at 131.0 watts

0.1% distortion at 104.6 watts
    1% distortion at 116.6 watts

-SC-LX82
    0.1% distortion at 151.6 watts
    1% distortion at 185.5 watts

0.1% distortion at 111.3 watts
    1% distortion at 131.4 watts

0.1% distortion at 107.4 watts
    1% distortion at 124.2 watts

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon AVR-4810 vs Pioneer SC-LX82

Heisann !

Har hatt Denon AVR-4810 på hjemlån, og samtidig hoppet på et tilbud fra Netshop og kjøpt inn Pioneer SC-LX82.
    Har som sagt fått testet disse receiverene litt noen dager.

Begge receiverne ble kun testet i stereo, der jeg bi-ampet frontene B&W CM9 og kjørte musikken med PureDirect Mode, altså alle såkalte hjelpemidler avslått.

Power & Watt : Begge receiverne har godt med krefter, og drev høyttalerne uten noen problemer. Ingen av receiverne skiller seg her ut etter min mening, at den ene virker sterkere enn den andre.
    Denon receiveren blir engod del varmere enn Pioneeren.

Lyden / Musikaliteten : Lyden som kommer ut av høyttalerne er veldig forskjellig. Pioneeren synes jeg er veldig "steril", mens Denon heller mer mot det "varme" Kjenner igjenn lyden fra Rotel RB-1572 effektforsterkern min i Pioneeren, bare denne gangen låter det mye bedre, antar det har med at jeg denne gangen ikke parrer to så forskjellige merker, bruker Denon som Pre, og Rotel ICEPower som effekt. Må si at den ICEPower lyden er veldig uvant, og synes bassen blir veldig "svak/innesluttet og stram", mangler litt punch og dynamikk hvis jeg kan si det sånn. Etter mitt syn opplever jeg lyden mye mer musikalsk fra Denon og liker helt klart den best.
    Dette er veldig mye smak og behag.

Design : Her synes jeg elt klart Pioneer scorer høyest, Pioneeren er griselekker. Denon receiveren ser absolutt bra ut den også.

Pris : Er ganske sykt å tenke på at Denon receiveren koster det dobbelte av hva man kan få Pioneer receiveren til, "grå-import" eller ikke.
    Men på en annen side, var vel veiledene pris på SC-LX82 rundt 22.000.kr?, og da er jo ikke prisen på AVR-4810 så skremmende allikavell, da den også kan kjøre height & wide og har trådløse muligheter også.

Konklusjon : -Begge receiverne har krefter i massevis.
    -Opplevde Denon som mer musikalsk enn Pioneer.
    -Designet på Pioneer mer tiltalende enn Denon.
    -Begge har en fin og oversiktlig GUI.
    -Pioneer gir mye mer for pengene med de prisene som er nå.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom dagens oppsett (Denon pre og Rotel ICE) mot Pioneers ICE-lyd?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom dagens oppsett (Denon pre og Rotel ICE) mot Pioneers ICE-lyd?
    Hei

Nå er det en stund siden jeg brukte Denon som Pre og Rotelen som effekt, men synes det låt bedre med kun Pioneeren slik jeg husker det. Pakket bort Rotelen ganske fort da jeg ikke likte lyden så godt. Synes som sagt det låt bedre med bare Pioneer!
    Tror nok at det har med at lyden ble farget når jeg kjørte Denon som Pre og Rotel som effekt, låt liksom ikke så bra syntes jeg.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hei

Nå er det en stund siden jeg brukte Denon som Pre og Rotelen som effekt, men synes det låt bedre med kun Pioneeren slik jeg husker det. Pakket bort Rotelen ganske fort da jeg ikke likte lyden så godt. Synes som sagt det låt bedre med bare Pioneer!
    Tror nok at det har med at lyden ble farget når jeg kjørte Denon som Pre og Rotel som effekt, låt liksom ikke så bra syntes jeg.
    ICEPower låter absolutt annderledes, noen synes dette låter fantastisk, andre synes det låter dårlig. Jeg personlig synes det låter "helt greit", men at noen mener at Pioneeren er så enormt musikalsk, noen tom. at det er den mest musikalske receiveren på markedet har jeg store problemer med å forstå!
    Men som sagt, man liker forskjellig.
    Det som jeg personlig liker minst med dette ICEPower greiene er at spesiellt bassen blir så merklig, låter fast og stram, men mangler totalt punch og dynamikk!
    Nå virker jeg kansje litt urettferdig i forhold til Pioneeren, har jo tross alt hørt på en kombinasjon av Denon/B&W de 10-12 siste årene, og det er klart at når man plutselig hører på noe annet og det låter annderledes, blir det liksom litt feil. Så kommer nok til å høre mer på Pioneeren, gi den en sjanse.
    Pioneers ICE lyd låter bedre enn Denon&Rotels ICE lyd !

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Det som jeg personlig liker minst med dette ICEPower greiene er at spesiellt bassen blir så merklig, låter fast og stram, men mangler totalt punch og dynamikk!

Jeg brukte nok mange uker på kalibrering av min Pioneer receiver, før jeg fikk optimalisert innstillingene. Her er mange fallgruber. Kan du kort nevne hvilke innstillinger du kjører?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Jeg brukte nok mange uker på kalibrering av min Pioneer receiver, før jeg fikk optimalisert innstillingene. Her er mange fallgruber. Kan du kort nevne hvilke innstillinger du kjører?
    Hei Ultima!

Gjorde det nokså enkelt nå når jeg testet, da det ble knapt med tid.
    Som sagt ble høyttalerne bi-ampet på begge receiverne, høyttalerne satt til Large, ingen subwoofer, musikken gjennom SONOS og kjørt i PureDirect på begge to. Er selvfølgelig som du sier mye å sette seg inn i med en ny receiver, har holdt på å lese i brukermanualen nå ikveld og kommer nok til å gi Pioneeren en sjanse ja. Tar tid å sette seg inn i alt som er nytt, ser jo det er et hav av muligheter og innstillinger på begge disse receiverne.
    Må nok innrømme at komboen Denon/B&W har satt sine spor, og derfor trenger jeg mer tid med Pioneeren, for det låter absolutt annderledes enn det som jeg er vant til. Mener absolutt ikke å "disse" Pioneeren, for i forhold til prisen jeg har betalt for produktet er det helt klart at man virklig har fått valuta for pengene, kunne faktisk handlet to for prisen av en AVR-4810, og det sier litt. Pioneeren er også griselekker!, så det er ikke bare negativt her nei. Men står nok for at jeg opplever Denon receiveren som mer musikalsk i mine ører. Ellers er jeg imponert over hvordan den driver høyttalerne uten problemer, og at den ikke går varm i det hele tatt i forhold til Denon receiveren. I helgen skal jeg se om det blir tid til å også prøve andre høyttalere på den, Monitor Audio RX6, mange MA eiere som bruker Pioneer og synes det er en god kombinasjon. Hvilke innstillinger synes du fungerer bra til musikk?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke innstillinger synes du fungerer bra til musikk?
    Hei;

synes nok musikk blir ganske tamt i pure, i forhold til mcac (romkorrigert), forutsatt at man ikke klusser med kurvene i mcacc etterpå.

Plasser målemikrofon ca i ørehøyde i sweetspot og kjør romkorreksjon. Når dette er gjort bør du justere opp volum i senter til 0 og frontene til ca -1. Etterpå tilpasses bakhøyttalerne til et fornuftig nivå. Grunnen til dette er at mcacc av en aller annen grunn demper volumet ganske mye, og slikt liker vi ikke!

Du har valgt store fronter og center og små bakhøyttalerne? Iallefall må CM9 være valgt som store for å yte sitt beste.

Når dette er gjort, bør du sette x-curve i høyttaleroppsettet til -1,5, ellers blir det litt skarpt på toppen. Bare prøv under musikkavspilling.

Hvis alt dette er gjort, så bør lydinnstilling settes til "direct", da ser du lysene for mcacc lyser på receiveren. Spill en CD og veksle mellom direct og pure, så kan du høre hvor stor forskjellen er i favør direct.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hei;

synes nok musikk blir ganske tamt i pure, i forhold til mcac (romkorrigert), forutsatt at man ikke klusser med kurvene i mcacc etterpå.

Plasser målemikrofon ca i ørehøyde i sweetspot og kjør romkorreksjon. Når dette er gjort bør du justere opp volum i senter til 0 og frontene til ca -1. Etterpå tilpasses bakhøyttalerne til et fornuftig nivå. Grunnen til dette er at mcacc av en aller annen grunn demper volumet ganske mye, og slikt liker vi ikke!

Du har valgt store fronter og center og små bakhøyttalerne? Iallefall må CM9 være valgt som store for å yte sitt beste.

Når dette er gjort, bør du sette x-curve i høyttaleroppsettet til -1,5, ellers blir det litt skarpt på toppen. Bare prøv under musikkavspilling.

Hvis alt dette er gjort, så bør lydinnstilling settes til "direct", da ser du lysene for mcacc lyser på receiveren. Spill en CD og veksle mellom direct og pure, så kan du høre hvor stor forskjellen er i favør direct.
    Hei Ultima

Skal absolutt ta å få romkorrigert iløpet av helgen, sikkert mye å hente på det. Også skal jeg få testet innstillingene dine. Faktisk litt artig å få prøvd noe annet enn Denon også, selv om jeg forsåvidt har blitt veldig komfortabel med Denon og B&W. Takker for hjelp og svar.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager alle Pioneer SC-LX82 eiere !

Hei

Etter å ha brukt litt mer tid med å lese brukerhåndboken og sette meg litt mer inn i menyen, GUI, ser og hører jeg at det er MYE å hente på det.
    Har prøvd litt fram og tilbake og lekt meg litt, men har fremdeles ikke kjørt romkorrigeringen, men funnet noe ok innstillinger i forhold til stereo delen som høres mye bedre ut enn PureDirect. Kilden som brukes er fremdeles SONOS koblet til CD inngangen med koaksial kabel. Musikken som avspilles er for det meste i 320kbps og Lossless. Rett ut av boksen, mener jeg fremdeles at Denon AVR-4810 låt mye bedre, men med litt finjusteringer her har dette potensiale til låte riktig bra. Så beklager til dere Pioneer ICEPower eiere, hvis jeg var veldig negativ i begynnelsen, det var ikke meningen. Begynner å bli mer fortrolig med produktet og kommer til å bruke helgen på å kjøre romkorrigeringen og lese meg enda mer opp. Alt i alt er jeg foreløpig veldig fornøyd, føler virklig at jeg har fått enormt mye for pengene her, gjør heller ikke noe at den er rålekker design, står virklig i stil til mine B&W CM9 i sort høyglans.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Etter å ha brukt litt mer tid med å lese brukerhåndboken og sette meg litt mer inn i menyen, GUI, ser og hører jeg at det er MYE å hente på det.
    Har prøvd litt fram og tilbake og lekt meg litt, men har fremdeles ikke kjørt romkorrigeringen, men funnet noe ok innstillinger i forhold til stereo delen som høres mye bedre ut enn PureDirect. Kilden som brukes er fremdeles SONOS koblet til CD inngangen med koaksial kabel. Musikken som avspilles er for det meste i 320kbps og Lossless. Rett ut av boksen, mener jeg fremdeles at Denon AVR-4810 låt mye bedre, men med litt finjusteringer her har dette potensiale til låte riktig bra. Så beklager til dere Pioneer ICEPower eiere, hvis jeg var veldig negativ i begynnelsen, det var ikke meningen. Begynner å bli mer fortrolig med produktet og kommer til å bruke helgen på å kjøre romkorrigeringen og lese meg enda mer opp. Alt i alt er jeg foreløpig veldig fornøyd, føler virklig at jeg har fått enormt mye for pengene her, gjør heller ikke noe at den er rålekker design, står virklig i stil til mine B&W CM9 i sort høyglans.
    Skal du fremdeles ha Cambridge 840A som jeg hadde vis du får Pioneer til å låte bra etter romkorreksjon?
    Synes også at på musikk, så låter "Direct" mye bedre enn "Pure Direct"
    Så får man med sub som jeg mener CM7 trenger en gang i blant.
    Er ganske fornøyd etter vært.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    Skal du fremdeles ha Cambridge 840A som jeg hadde vis du får Pioneer til å låte bra etter romkorreksjon?
    Hei Ropheim.

Ja, skal nok fremdeles ha Cambridge 840A forsterkeren, men da for å bruke den til stereo bruk og ikke nødvendigvis som effekt sammen med receiver.
    Men kommer nok til å teste hvordan det låter som effektforsterker til receiver også. Hadde som sagt en Cambridge 650A, så når jeg fikk muligheten til å gå for et dyrere å bedre produkt når den ikke svarte til forventnigene, koster egentlig 840A meg i underkant av 5000.kr, og det synes jeg er vanskelig å takke nei til. 840A er en forsterker jeg personlig setter meget høyt, likte den godt når jeg hadde den hjemme til test.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ropheim.

Ja, skal nok fremdeles ha Cambridge 840A forsterkeren, men da for å bruke den til stereo bruk og ikke nødvendigvis som effekt sammen med receiver.
    Men kommer nok til å teste hvordan det låter som effektforsterker til receiver også. Hadde som sagt en Cambridge 650A, så når jeg fikk muligheten til å gå for et dyrere å bedre produkt når den ikke svarte til forventnigene, koster egentlig 840A meg i underkant av 5000.kr, og det synes jeg er vanskelig å takke nei til. 840A er en forsterker jeg personlig setter meget høyt, likte den godt når jeg hadde den hjemme til test.
    Helt enig med deg i det.
    Savner Cambridge litt enda.
    Skal ha Cambridge igjen ved en annen anledning.
    Vurderte 840E og 840W, men det blir litt dyrt for meg nå.

Får ha Pioneer en stund til.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg i det.
    Savner Cambridge litt enda.
    Skal ha Cambridge igjen ved en annen anledning.
    Vurderte 840E og 840W, men det blir litt dyrt for meg nå.

Får ha Pioneer en stund til.
    Hei

Ja, HiFi er dyrt, må selv virkelig ha en opprydning nå til høsten og selge unna det jeg ikke har bruk for. Sitter på endel utstyr nå til min kones irritasjon. Samtidig er det litt kjipt å selge unna utstyr som man har blitt glad i!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ja, HiFi er dyrt, må selv virkelig ha en opprydning nå til høsten og selge unna det jeg ikke har bruk for. Sitter på endel utstyr nå til min kones irritasjon. Samtidig er det litt kjipt å selge unna utstyr som man har blitt glad i!
    Det er en ting jeg lurte på i forbindelse med biamp på LX82?
    Har det noen betydning om hvordan høyttalerterminal man bruker til hva?
    I manual står det at man skal koble "High" til "Front" og "Low" til "Surround back".
    Har koblet motsatt. Har dette noen betydning for lyden?
    Tenker da på om delefrekvensen blir rett. Om den deler av til 80Hz på diskant istedet for bassen om noen skjønner hva jeg mener??

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mcacc blir jo automatisk utkoblet i pure direct, men ikke i direct..
    Så om man har kjørt rk, så er det stor forskjell på direct og pure direct..
    Enig at det er klart best lyd i direct

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg lurte på i forbindelse med biamp på LX82?
    Har det noen betydning om hvordan høyttalerterminal man bruker til hva?
    I manual står det at man skal koble "High" til "Front" og "Low" til "Surround back".
    Har koblet motsatt. Har dette noen betydning for lyden?
    Tenker da på om delefrekvensen blir rett. Om den deler av til 80Hz på diskant istedet for bassen om noen skjønner hva jeg mener??
    Hei

Dette er jeg usikker på, men tror ikke dette skal ha noe å si. Jeg har alltid brukt de nederste terminalene på høyttalerne når jeg ikke har bi-ampet. Så hos meg er de nederste koblet til front og de øverste til bi-amp/surround back. Men er jo bare å bytte om kablene på høyttalerne, ta de øverste og sett dem ned og omvendt, enklere det enn å begynne å rote bak på receiver!
    Ja, jeg skjønner hva du mener, men blir meget overrasket om dette skal ha noe å si.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •