Noen som har erfaring med disse to? Pioneer SC-LX82 vs Denon AVR-4810 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Dette er jeg usikker på, men tror ikke dette skal ha noe å si. Jeg har alltid brukt de nederste terminalene på høyttalerne når jeg ikke har bi-ampet. Så hos meg er de nederste koblet til front og de øverste til bi-amp/surround back. Men er jo bare å bytte om kablene på høyttalerne, ta de øverste og sett dem ned og omvendt, enklere det enn å begynne å rote bak på receiver!
    Ja, jeg skjønner hva du mener, men blir meget overrasket om dette skal ha noe å si.
    Jeg har også alltid gjort som du beskriver.
    Skal bytte når jeg kommer hjem. Så er det iallefall riktig koblet uten at jeg også tror det har noe å si.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    Jeg har også alltid gjort som du beskriver.
    Skal bytte når jeg kommer hjem. Så er det iallefall riktig koblet uten at jeg også tror det har noe å si.
    Hei

Byttet om selv nå, merker absolutt ingen forskjell, høres ut som tidligere.
    Men greit å bare følge det som står i bruksanvisningen, selv om jeg personlig ikke tror det gjør noe fra eller til i forhold til høyttalerne/receiveren og lyd. Gjerne gi en tilbakemelding når du har skiftet om du også, om du hører noen forskjell?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    Det er en ting jeg lurte på i forbindelse med biamp på LX82?
    Har det noen betydning om hvordan høyttalerterminal man bruker til hva?
    I manual står det at man skal koble "High" til "Front" og "Low" til "Surround back".
    Har koblet motsatt. Har dette noen betydning for lyden?
    Tenker da på om delefrekvensen blir rett. Om den deler av til 80Hz på diskant istedet for bassen om noen skjønner hva jeg mener??

Nei, det har ikke noe å si lydmessig. Har prøvd begge deler.

Har dog koblet høyttalerne, slik det står forklart i receiveren. Low til back og high til front.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hei;

synes nok musikk blir ganske tamt i pure, i forhold til mcac (romkorrigert), forutsatt at man ikke klusser med kurvene i mcacc etterpå.

Plasser målemikrofon ca i ørehøyde i sweetspot og kjør romkorreksjon. Når dette er gjort bør du justere opp volum i senter til 0 og frontene til ca -1. Etterpå tilpasses bakhøyttalerne til et fornuftig nivå. Grunnen til dette er at mcacc av en aller annen grunn demper volumet ganske mye, og slikt liker vi ikke!

Du har valgt store fronter og center og små bakhøyttalerne? Iallefall må CM9 være valgt som store for å yte sitt beste.

Når dette er gjort, bør du sette x-curve i høyttaleroppsettet til -1,5, ellers blir det litt skarpt på toppen. Bare prøv under musikkavspilling.

Hvis alt dette er gjort, så bør lydinnstilling settes til "direct", da ser du lysene for mcacc lyser på receiveren. Spill en CD og veksle mellom direct og pure, så kan du høre hvor stor forskjellen er i favør direct.
    Hei Ultima

I natt kjørte jeg gjennom romkorrigeringen, ja det låter bedre med Direct enn PureDirect etter romkorrigering. Har også satt følgende innstillinger som beskrevet over, Fronthøyttalere til Large, X-Curve til -1,5 og Volum Channel til -1 til fronter og senter til 0. Som sagt høres mye bedre ut, men føler fremdeles at jeg ikke er helt i mål.
    Noen raske spørsmål, har det noe å si hva man setter delingsfrekvensen til?, har jo ikke sub, kan settes til 50Hz, 80Hz osv......
    Når frontene er satt til Large skal vell de spille LFE signalene også?
    Er det noen muligheter for flere målinger?, utvide sweetspot?, på Denon kunne jeg ta opp til 8 målinger, og den fant også ut hvor langt ned høyttalerne skulle spille, i mitt tilfelle da, satte den frontene til å spille ned i 40Hz om jeg ikke husker feil.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ultima

I natt kjørte jeg gjennom romkorrigeringen, ja det låter bedre med Direct enn PureDirect etter romkorrigering. Har også satt følgende innstillinger som beskrevet over, Fronthøyttalere til Large, X-Curve til -1,5 og Volum Channel til -1 til fronter og senter til 0. Som sagt høres mye bedre ut, men føler fremdeles at jeg ikke er helt i mål.
    Noen raske spørsmål, har det noe å si hva man setter delingsfrekvensen til?, har jo ikke sub, kan settes til 50Hz, 80Hz osv......
    Er det noen muligheter for flere målinger?, utvide sweetspot?, på Denon kunne jeg ta opp til 8 målinger, og den fant også ut hvor langt ned høyttalerne skulle spille, i mitt tilfelle da, satte den frontene til å spille ned i 40Hz om jeg ikke husker feil.
    Det er jo langt fra sikkert at de innstillingene en annen bruker paser til deg og dine høytalere,for ikke å si ditt rom!
    Første bud når det gjelder kanalnivået er jo at det er like høyt i alle kanaler!
    Og dette fikse jo MCACC rimelig bra,så hvis du øker frontene til f.eks 0 db,så må du også øke de andre kanalen tilsvarende!
    Men som du sier så så spiller frontene alt de klarer når de står som Large,og setter du de andre som Small,så vil vel all bass under x-over rutes til frontene så lenge du ikke har sub!

Du kan jo også gå inn å justere EQ manuelt! Jeg bruker som regel ALL CHANNEL ADJUST som utgangspunkt etter å ha kjørt MCACC,så går jeg inn og ser hva den har gjort,og eventuelt gjør noen justeringer der! Et tips er å kopiere det den har gjort over til en annen memory,og så bruke den til å forske litt,og sette dine innstillinger! Da kan du lett bytte mellom de forskjellige memoryene etterpå,for å høre hva du liker best!

Selv bruker jeg stort sett stereo i stedet for Direct - synes det blir best her hos meg! Men som sagt så må dette vurderes i hvert enkelt tilfelle, etter rom og smak og behag!
    Du kan også kjøre MCACC i flere posisjoner - tre tror jeg det er,det står om det i manualen!

Du er nok ikke ferdig å forske på Pio'en din ennå
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Selv bruker jeg stort sett stereo i stedet for Direct - synes det blir best her hos meg! Men som sagt så må dette vurderes i hvert enkelt tilfelle, etter rom og smak og behag!
    Du kan også kjøre MCACC i flere posisjoner - tre tror jeg det er,det står om det i manualen!

Du er nok ikke ferdig å forske på Pio'en din ennå
    Hei Torolan

Jeg også har faktisk brukt Stereo i stedet for Direct og PureDirect.
    Har også brukt å slått på/sminket enkelte lavbits mp3 filer med Sound Retriever med stort hell, øker faktisk dynamikk og bassen godt.
    Men går det og kjøre flere målepunkter?, som sagt på Denon kunne jeg kjøre opp til 8 forskjellige målepunkter på sammme kalibrering, også summerte Audyssy det opp etterpå og fant "riktige" innstillinger, dette hjalp også med å utvide "sweetspot".

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Torolan

Jeg også har faktisk brukt Stereo i stedet for Direct og PureDirect.
    Har også brukt å slått på/sminket enkelte lavbits mp3 filer med Sound Retriever med stort hell, øker faktisk dynamikk og bassen godt.
    Men går det og kjøre flere målepunkter?, som sagt på Denon kunne jeg kjøre opp til 8 forskjellige målepunkter på sammme kalibrering, også summerte Audyssy det opp etterpå og fant "riktige" innstillinger, dette hjalp også med å utvide "sweetspot".
    Sound Retriver funker bra den ja
    Mener du skal kunne kjøre tre målepunkter ja,men aldri gjort det selv!
    Du får ta en titt i manualen

Hvilken kalibrering hører du på i stereo?
    Symmetry, All Channel adj el front align?
    Og har den gjort "store" justeringer i EQ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sound Retriver funker bra den ja
    Mener du skal kunne kjøre tre målepunkter ja,men aldri gjort det selv!
    Du får ta en titt i manualen

Hvilken kalibrering hører du på i stereo?
    Symmetry, All Channel adj el front align?
    Og har den gjort "store" justeringer i EQ?
    Hei

Hvor finner jeg svar på akkuratt dette?, sorry men tar litt tid å sette seg inn i alt her, er ganske forskjellig fra Audyssy i Denon. Vet ikke om den har gjort store forandringer i EQ, men det kan man vell se der i EQ Data?, der man kan se forskjellen på Before og After?, et sted?
    Skal få sett mer på det her ikveld igjenn, passer litt dårlig og holde på med det her når man har 3 unger rundt seg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sette subwoofer til "no" under speaker oppsettet ditt, hvis du spiller uten.
    Ellers baserer MCACC seg på én punktmåling - sweet spot.

Men nå kan man jo eksperimentere litt. Det er tross alt 6 "memories" å leke eg med. Vet ikke hvordan man resetter dem tilbake til fabrikk, som du spurte om. Det var på en måte feil av meg å si det de ikke er fabrikkinnstilt, men alle kurver og parametre er satt til 0 (unntatt spekaker avstand - 3m), så man kan nesten ikke kalle det en innstilling heller.

Skal forsøke å angi mine høyttalere til THX - og sjekke hvordan det låter med MCACC THX-kalibrert
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sette subwoofer til "no" under speaker oppsettet ditt, hvis du spiller uten.

Men nå kan man jo eksperimentere litt. Det er tross alt 6 "memories" å leke eg med. Vet ikke hvordan man resetter dem tilbake til fabrikk, som du spurte om. Det var på en måte feil av meg å si det de ikke er fabrikkinnstilt, men alle kurver og parametre er satt til 0 (unntatt spekaker avstand - 3m), så man kan nesten ikke kalle det en innstilling heller.

Skal forsøke å angi mine høyttalere til THX - og sjekke hvordan det låter med MCACC THX-kalibrert
    Hei Ultima

Fant selv det jeg spurte om, angående resette receiver, side 86 i bruksanvisningen, nullstille systemet som det heter der.
    Skal prøve å få sett enda mer på det her ikveld, mye å sette seg inn i som sagt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Nå ble jeg litt forvirret her..

Hva mener du med "stereo", egentlig? Den knappen ved siden av auto/directknappen forandrer jo bare bredde/rom (ALC) og gjør ikke noe fra eller til med lyden, dersom receiveren står i f.eks. "direct" modus. Man ser at lyset for romkalibrering fortsatt er tent. Er det noe annet?

Likeens med MCACC, at man kan benytte tre ulike posisjoner -og så summere dem er nytt for meg. Mente det var 'opplest og vedtatt' at denne romkalibreringen benyttet seg av kun ét målepunkt?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub bør står til no ja!

Mcacc kan bruke tre målepunkter - står om det på side 100 i manualen!
    Er vel bare å ta menory-clear i Data Managment hvis man vil resette en måling!
    I direct så kutter den en del innstillinger som f.eks EQ,Sound Retriver Loudness osv!
    I stereo så blir alle innstillinger beholdt/aktivert !

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub bør står til no ja!

Mcacc kan bruke tre målepunkter - står om det på side 100 i manualen!
    Er vel bare å ta menory-clear i Data Managment hvis man vil resette en måling!
    I direct så kutter den en del innstillinger som f.eks EQ,Sound Retriver Loudness osv!
    I stereo så blir alle innstillinger beholdt/aktivert !

Mulig det er en forskjell mellom lx 71/81 og 72/82? Finner ikke noe om 3 målepunkt i min manual..
    Skal lete litt på nettet.

Igjen er det visst forskjell på LX71 og LX82. Det står i manualen min at all romkalibrering er intakt i direct, jeg hører da heller ingen forskjell mellom direct og stereo. I så fall burde vel 'stereo' velges på LX 82 for å få med EQ ved avspilling av musikk..
    Disse forskjellene er viktige å få med seg for dem som har LX82!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er en forskjell mellom lx 71/81 og 72/82? Finner ikke noe om 3 målepunkt i min manual..
    Skal lete litt på nettet.

Igjen er det visst forskjell på LX71 og LX82. Det står i manualen min at all romkalibrering er intakt i direct, jeg hører da heller ingen forskjell mellom direct og stereo. I så fall burde vel 'stereo' velges på LX 82 for å få med EQ ved avspilling av musikk..
    Disse forskjellene er viktige å få med seg for dem som har LX82!
    Hovedforskjellen mellom Direct og Stereo ser ut til å vere at i stereomodus,så får du med funksjoner som Sound Retriver,midnight loudness,DNR,og tone kontroller!
    I Direct så får du kun det som er gjort i MCACC!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedforskjellen mellom Direct og Stereo ser ut til å vere at i stereomodus,så får du med funksjoner som Sound Retriver,midnight loudness,DNR,og tone kontroller!
    I Direct så får du kun det som er gjort i MCACC!

Det sammenfaller med min receiver, ja. EQ er på også i direct.
    Ellers burde vel kanskje direct benyttes ettersom "pure direct" som nevnt kobler ut alle unødvendige kretser - som de modus du nevner for best mulig lyd. Forutsatt at man ikke "mishandler" receiver og høyttalere med komprimert lyd og av den grunn muligens har nytte av Sound Retriver?

Forøvrig artig å gå inn i stereo og høre hvor stor forskjell det er mellom EQ av - og på. Mye bedre lyd med denne på (romkorrigert)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sammenfaller med min receiver, ja. EQ er på også i direct.
    Ellers burde vel kanskje direct benyttes ettersom "pure direct" som nevnt kobler ut alle unødvendige kretser - som de modus du nevner for best mulig lyd. Forutsatt at man ikke "mishandler" receiver og høyttalere med komprimert lyd og av den grunn muligens har nytte av Sound Retriver?

Forøvrig artig å gå inn i stereo og høre hvor stor forskjell det er mellom EQ av - og på. Mye bedre lyd med denne på (romkorrigert)
    Hvilke modus man vil benytte får vere opp til den enkelte,og ikke minst hvilke kilde man hører på!
    Har man et godt rom,og god høytalerplassering,slik at MCACC gjør lite fra eller til,og en god kilde (Dac/CD spiller),og musikk i cd-kvalitet,så bør jo egentlig "Pure Direct" vere det beste alternativet!

Men f.eks her hos meg,så gjør MCACC en god jobb med lydbildet, det låter mye større og bedre på alle måter!
    Og jeg synes slett ikke man skal undervurdere "Sound Retriver" funksjonen!

Jeg spiller mye musikk fra Spotify via Squeezebox Duet,og da er det helt klart bedre med denne innkoblet!
    Har også en god del musikk i Mp3 selv,og hvorfor ikke gjøre det beste ut av det,selv om det egenlig ikke er "HIFI-Riktig"??

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk i cd-kvalitet,så bør jo egentlig "Pure Direct" vere det beste alternativet!
    Har alltid også ment at musikk i cd-kvalitet gjør seg best, og er mest korrekt i "Pure-Direct", her syntes jeg personlig at Pioneer skuffet veldig, låt mye bedre på min Denon 3808A og 4810.

Denne funksjonen synes jeg er knall til lavbits mp3, synes faktisk den hjelper godt på, er avslått på musikk i cd-kvalitet, 320kbps --> Lossless.
    Denon har en lignende funksjon kalt Restorer.

Jeg spiller mye musikk fra Spotify via Squeezebox Duet,og da er det helt klart bedre med denne innkoblet!
    Har også en god del musikk i Mp3 selv,og hvorfor ikke gjøre det beste ut av det,selv om det egenlig ikke er "HIFI-Riktig"??
    Må bare skyte inn her at det som er "HI-FI Riktig" er jo tross alt å bruke "PureDirect", altså kjøre musikken rett gjennom uten å sminke den på noen måte!

Ellers hjalp det veldig mye som sagt og kjøre romkalibrering på denne receiveren, løftet seg mange hakk synes jeg. Alt i alt er jeg meget tilfreds med produktet her, massevis av krefter, og løfter seg flere hakk etter romkalibrering, og ikke minst kan fåes til en latterlig lav pris!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid også ment at musikk i cd-kvalitet gjør seg best, og er mest korrekt i "Pure-Direct", her syntes jeg personlig at Pioneer skuffet veldig, låt mye bedre på min Denon 3808A og 4810.

Denne funksjonen synes jeg er knall til lavbits mp3, synes faktisk den hjelper godt på, er avslått på musikk i cd-kvalitet, 320kbps --> Lossless.
    Denon har en lignende funksjon kalt Restorer.

Må bare skyte inn her at det som er "HI-FI Riktig" er jo tross alt å bruke "PureDirect", altså kjøre musikken rett gjennom uten å sminke den på noen måte!

Ellers hjalp det veldig mye som sagt og kjøre romkalibrering på denne receiveren, løftet seg mange hakk synes jeg. Alt i alt er jeg meget tilfreds med produktet her, massevis av krefter, og løfter seg flere hakk etter romkalibrering, og ikke minst kan fåes til en latterlig lav pris!
    Godt å høre at du begynner å bli fornøyd da

Helt enig med deg i at det låter best med MCACC aktivert - og gjerne sammen med Sound Retriver!
    Jeg blåser en lang marsj i hva andre mener er riktig - jeg bruker de innstillingene jeg syns gir best lyd i mine ører og i mitt rom

Det er jo en grunn til at disse funksjonene finnes vel?

Kan også nevne at jeg har fått en Abrahamsen V 2.0 i hus nå,og har koblet om denne både som effekttrinn til Pio'n,og som ren stereoforsterker!

Og jeg kan hvertfall si at forforsterker delen til Pio er meget god!!
    For det stort sett bedre i mine ører (veldig små nyanser) med å bruke Abrahamsen som effekt,og Pio som forforsterker med MCACC aktivert!

Men må innrømme at Abrahamsen har noe mer skyv i bassen enn Pio'en alene ja!
    Den har tatt mine GS 20 til enda et nivå - og da særlig i bassområdet!
    Virker som om den er utømmelig på strøm

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man et godt rom,og god høytalerplassering,slik at MCACC gjør lite fra eller til,og en god kilde (Dac/CD spiller),og musikk i cd-kvalitet,så bør jo egentlig "Pure Direct" vere det beste alternativet!

Men f.eks her hos meg,så gjør MCACC en god jobb med lydbildet, det låter mye større og bedre på alle måter!
    Huff, my bad :twisted:

Jeg skulle skrive "stream direct" som kommer opp i displayet når man kjører i direct modus, ikke pure direct! Hva jeg mente å si er altså at direct er å foretrekke på CD. 'Pure direct' kutter ut all romkorrigering og høres flatt og kjedelig etter min smak.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, my bad :twisted:

Jeg skulle skrive "stream direct" som kommer opp i displayet når man kjører i direct modus, ikke pure direct! Hva jeg mente å si er altså at direct er å foretrekke på CD. 'Pure direct' kutter ut all romkorrigering og høres flatt og kjedelig etter min smak.
    Hei Ultima

Er helt enig meg deg der, "PureDirect" høres utrolig flatt og kjedlig ut, ble i grunnen ganske satt ut med engang. Følte virkelig at jeg hadde kjøpt katta i sekken. Enda godt at dette gikk fint å justere på, så takk for god hjelp til deg Ultima, og Torolan og Ropheim!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •