Hvilken DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Hvilken DAC?

Newcomer Skogseth sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken DAC?

Jeg spekulerer voldsomt i hvordan DAC som tilfredsstiller mitt behov. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å handle Hegel HD10, men denne er ikke fleksibel nok.

-Volumkontroll så denne kan være eneste ledd mellom signalkilde og effektforsterker (2-kanals, ikke surround)
    -Minimum 2x coax, 1x optisk og helst usb
    -Prosessorinput så jeg kan kjøre signal fra surroundprosessor gjennom denne så jeg slippe å bytte om kabler for å se film.

Hvilke produkter finnes som dekker disse behovene?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du finner noe annet produkt som oppfyller dine ønsker, så dersom du er ute etter god lyd og bruksvennlighet - da er Hegel-DAC-en tingen for deg.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg tror ikke du finner noe annet produkt som oppfyller dine ønsker, så dersom du er ute etter god lyd og bruksvennlighet - da er Hegel-DAC-en tingen for deg.
    Det lover jo ikke bra...

Men da må jeg kjøre signalet gjennom surroundprosessor etter dac'en? Vil ikke dette forringe litt av effekten?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at jeg kan kjøre digitalt ut av surroundprosessor. Denne utgangen er vel primært laget for opptaksutstyr, men om signalet går direkte fra input til output skal vel det gå greit..? Hvordan finner jeg ut om det først blir konvertert til analog for så tilbake til digitalt?

Tenkte å legge ved utdrag fra manualen, men tydeligvis noe galt med forumet for bildene blir aldri lastet opp...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke en integrert forsterker med prosessorinngang og dac innebygget.....eller denne kanskje :DAC1 PRE Overview | Benchmark Media Systems, Inc. | USB DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt om annet enn at digitale utganger er direkte "through-put". Men de fleste DAC'er vil vel ha en eller annen form for bufring av signalet, så det å bruke ulike DACer til de forskjellige kanalene virker ikke som noen god idé for meg.

Benchmark DAC1 HDR og PRE-versjonene har analog inngang, og når den analoge utgangen kan stilles til enten variabel eller fast, skulle vel dette tilsvare en prosessorinngang? Skifte mellom fast og variabel må riktignok gjøres manuelt for hver gang, med bryter på baksiden.

HDR har 1 optisk og 3 koaks-innganger pluss USB (alle 24bits) i tillegg til den analoge inngangen. Balansert og ubalansert analog utgang. Såvidt jeg vet er PRE identisk, men uten fjernkontroll.

HDR'en er ganske dyr -- for omtrent samme pris får man de rimeligste stereoforsterkerne med innebygd DAC og prosessorinngang.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill, nå har jeg iallefall noe å ta utgangspunkt i. Skal sette meg litt mer inn i de Benchmark variantene så får vi se.

Det med buffer hadde jeg ikke tenkt på og som du sier utelukker jo dette muligheten for å sette den mellom prosessor og effektforsterker.

En integrert stereoforsterker ser jeg ikke på som noen god løsning da det blir mye overflødig inne i den boksen som jeg betaler for og som ikke er med å bidrar til noen ting. Da kan jeg heller tenke meg at produsenten hadde brukt de produksjonskostnadene på den delen jeg faktisk trenger.

I forhold til budgett er det noe flytende, kommer mye an på hva jeg faktisk får ut av dac'en i form av lyd og brukervennlighet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi vi foreslår en integrert med prosessorinngang og dac er fordi surround normalt er dårlig på stereo. Ved å benytte en integrert med prosessorinngang kan denne brukes som en helt vanlig integrert, alle stereokilder er tilkoblet denne, og fronthøyttalerne.
    Ved kinomodus brukes da effektforsterkeren i den integrerte til å drive fronterne. Dette er en meget velfungerende løsning når man kombinerer kino og stereo.
    Ellers, en Logitech Transporter har digitale innganger, men ikke usb, og denne fungerer også som en forforsterker, me jeg er usikker på dette med pass-through...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogseth
    -Prosessorinput så jeg kan kjøre signal fra surroundprosessor gjennom denne så jeg slippe å bytte om kabler for å se film.
    Hva legger du i dette? Ren to kanals analog audio, rett gjennom?

Da kan det nesten se ut som denne kan gjøre susen:

RME ADI-2 24 Bit / 192 kHz, AD/DA 2 i/o, ADAT - RME - Prolyd

Se også manualen og spesielt flytdiagrammet litt nedover i dokumentet:

http://www.rme-audio.de/download/adi2_e.pdf

Helt passthrough blir det ikke da det analoge signalet går gjennom en ADC -> DAC sløyfe.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen V6.0 har som følger: 2xRCA, 1 toslink, USB.

Og dette til 4000.-

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0