Må bare beklage melding ang Onkyo 607 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    På korte avstander (under 8-9 meter) så har det lite å si.
    Men når man kommer opp på 10 meter og lengre, så blir det mye tap i kabelen.
    Det samme trodde jeg, frem til for noen måneder siden. Jeg har en kjenning som hadde akkurat samme problem som trådstarter. Bildet falt ut i tide og utide, på bluray med HD-lyd kom det ikke bilde i det hele tatt. Etter en uke med feilsøking, fikk han tips her på forumet om å prøve høykvalitetskabler, selv om hans lengste HDMI-kabel var 3m. Han kjøpte en 3m kabel av god kvalitet, og problemet forsvant.

Det ser ut til at de fleste HDMI-kabler takler HD-bilde i korte lengder, men når det blir snakk om HD-lyd i tillegg til HD-bilde, blir det for mye.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Heh ser prinsippsaken din.
    Det var jo for en stund siden en test av disse HDMI kablene, mener og huske at det var på tv2hjelper deg.
    Den testen tv2 gjennomførte var katastrofalt dårlig. For det første var testplata ei plate som kun er 1080i, bare halvparten av informasjonsmengden som full-hd (1080p).
    For det andre er det ingen form for høyoppløst lyd på den plata, slik at den totale informasjonsmengden var ekstremt mye lavere enn det man får med en full-hd film med full-hd lyd.
    For det tredje testet de vel bare med 1 meters lengder.

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med slike, men er jo en billig mulighet å teste:

DealExtreme: $20.63 1080P HDMI V1.3 Amplified Extender/Repeater

Dersom andre har dårlig erfaring med slike, så er det bare å rette meg..8)

Eventuelt denne, ser ut til å være av bedre kvalitet(står monster på bildene, men ingen ting i beskrivelsen):

DealExtreme: $49.12 1080P HDMI V1.3 Amplified Extender/Repeater with Power Adapter (100~240V)

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det samme trodde jeg, frem til for noen måneder siden. Jeg har en kjenning som hadde akkurat samme problem som trådstarter. Bildet falt ut i tide og utide, på bluray med HD-lyd kom det ikke bilde i det hele tatt. Etter en uke med feilsøking, fikk han tips her på forumet om å prøve høykvalitetskabler, selv om hans lengste HDMI-kabel var 3m. Han kjøpte en 3m kabel av god kvalitet, og problemet forsvant.

Det ser ut til at de fleste HDMI-kabler takler HD-bilde i korte lengder, men når det blir snakk om HD-lyd i tillegg til HD-bilde, blir det for mye.

Kan bekrefte det som Pirium her sier da jeg er kjenningen som løste problemet mitt med en kabel av veldig god kvalitet.Hadde spart meg for enormt mye frustrasjon om jeg hadde visst dette da

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Hvis du tror at signaloverføring har noe med tverrsnitt og motstand å gjøre så må du ha misforstått totalt.
    Kan du komme med noe fakta på bordet som forteller meg at hvis du skal sende informasjon i en kabel, at kabelen ikke har noe betydning?

en liten impuls i en kabel(f.eks fjernstyring av cdspillern din med trådbundet fjernkontroll), ja det er et signal, det trenger ikke store kabler. men bilde og lyd signaler, trenger ikke det større tverrsnitt?

Hehe8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du komme med noe fakta på bordet som forteller meg at hvis du skal sende informasjon i en kabel, at kabelen ikke har noe betydning?

en liten impuls i en kabel(f.eks fjernstyring av cdspillern din med trådbundet fjernkontroll), ja det er et signal, det trenger ikke store kabler. men bilde og lyd signaler, trenger ikke det større tverrsnitt?
    Signalkabler for lyd har svært lite tverrsnitt, uansett pris og antatt kvalitet. Dyrere kabler har ikke nødvendigvis større tverrsnitt på lederne enn billigere.

For digitale kabler gjelder det, at de enten er gode nok, eller at det blir store feil på lyd eller bilde -- kanskje ikke noe lyd eller bilde i det hele tatt.

Den erfaringen de fleste har gjort, er at en HDMI-kabel til middels pris alltid virker -- mens man blant billigkablene av og til finner noen som ikke virker.

Spør du meg, har dette heller med dårlig terminering og kvalitet på plugger å gjøre, enn med kabelen i seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Signalkabler for lyd har svært lite tverrsnitt, uansett pris og antatt kvalitet. Dyrere kabler har ikke nødvendigvis større tverrsnitt på lederne enn billigere.

For digitale kabler gjelder det, at de enten er gode nok, eller at det blir store feil på lyd eller bilde -- kanskje ikke noe lyd eller bilde i det hele tatt.

Den erfaringen de fleste har gjort, er at en HDMI-kabel til middels pris alltid virker -- mens man blant billigkablene av og til finner noen som ikke virker.

Spør du meg, har dette heller med dårlig terminering og kvalitet på plugger å gjøre, enn med kabelen i seg selv.
    Det er jo helt korrekt, det ER dårlig terminering som gjør at billige kabler ikke fungerer. Det som er mellom pluggene det får signalene frem, men hastigheten det kommer fram med varierer med mengde informasjon og plassen i kabelen for å si det enkelt.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For fakta så kan du se på innegg #13, hvor jeg la inn en link.
    Det er svært lang avstand mellom dine "kabelen ikke har noe betydning" og "ledninger med høyere tverrsnitt har mindre motstand for å oveføre signaler i mengder".

Tverrsnitt og motstand har betydning for overføring av energi, dvs mengden strøm er vesentlig. Dette kjenner de fleste til, det er nærmest folkeskolepensum.
    Men signaloverføring ligger på et helt annet plan, da er det høye frekvenser som styrer.
    Både terminering og selve kabelen spiller meget stor rolle, mens tverrsnitt og motstand er ikke parametre av betydning. Impedans og demping er derimot viktig.

Det som er mellom pluggene det får signalene frem, men hastigheten det kommer fram med varierer med mengde informasjon og plassen i kabelen for å si det enkelt.
    Sorry for å si det, men jeg kaller slikt for svada. Det er totalt intetsigende.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •