Surroundreceiver til Dali Mentor serien?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundreceiver til Dali Mentor serien?

Hei

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med receivere sammen med Dali Mentor serien?

Har selv et par Mentor 6 som jeg er svært fornøyd med. Synes kanskje at de blir litt kvasse sammen med min Onkyo 805. Noen som vet hvordan de låter med f.eks Yamaha RX-V3900? Den skal jo være noe varmere enn Onkyo? Litt mer guffe i bassen samtidig som å være mer oppløst i diskanten.

Har hørt mye bra om Denon og NAD til disse, men finner ingen receivere i min prisklasse. Denon 3310 er jo utsolgt. Og NAD synes jeg ikke har nok utstyr.

Takker for respons.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tralletodd
    Hei

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med receivere sammen med Dali Mentor serien?

Har selv et par Mentor 6 som jeg er svært fornøyd med. Synes kanskje at de blir litt kvasse sammen med min Onkyo 805. Noen som vet hvordan de låter med f.eks Yamaha RX-V3900? Den skal jo være noe varmere enn Onkyo? Litt mer guffe i bassen samtidig som å være mer oppløst i diskanten.

Har hørt mye bra om Denon og NAD til disse, men finner ingen receivere i min prisklasse. Denon 3310 er jo utsolgt. Og NAD synes jeg ikke har nok utstyr.

Takker for respons.

jeg ville sjekket inne på dali tråden, der er det sikkert mye kompetanse om dette men tror du uansett havner på en receiver + effekt etterhvert

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

receiver

vil nok desverre tur at de fleste receivere ikke vill være strømkraftig nok til å drive så gode høytalere til sitt fulle potensialet.
    spessielt hvis du skal drive flere kanaler samtideg, bak og senter osv.

en god høytaler som dali mentor 6, burde ha opptil 200w i 8ohm's kontinuelig effekt for å kunne yte maximalt.

hvis du feks. har en receiver til 15.000 som skal yte 7x180w så høres jo dette veldig imponerende ut, men om du leser nøyere på spesifikasjonene, så er det ikke akkutar slik det fungerer.

enkelte merker måler 6ohm i spesifikasjonene, som vill bety det samme som ca 140w i 8 ohm.
    men i tilleg er dette kun hva receiveren klarer å drive 2 kanaler samtidig, når du da setter på alle de 7 kanalene samtidig vill effekten synske til ca 100 watt per kanal, siden strøm forsyningen i vanlige receivere ikke er kraftig nok.

jeg ville annbealt å kjøre en forforsterker og en ekstern effektforsterker til anlgegget ditt, blir nok ganske mye dyrere, men hvert det, i mine øye hvertfall.

kan sikkert høres litt patetisk ut, men min lille regel er at opptimalt, så burde alle høytalerene i oppsettet tilsvare verdien på effektforserkeren.

hvis du for eks bruker dali mentor 6, dali mentor 2 og dali mentor vokal.
    så kunne jeg vlle annbefale nad t175hd og nad t975

dessignet er kansje litt stusselig, men nad har ekstremt store strøm fotsyninger og lever skikkelig hifi lyd til en rimelig penger, i forrhold til de samme spesifikansjonene fra en dyrere leverandør.

denne effektforserkeren fra nad yter hele 7x140w i kontinuelig effekt i 8ohm, med alle de 7 kanalene drevet samtidig.

mvh.
    espen

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon + Emotiva

Da får du mange muligheter fra denon, og plenty av effekt til mentorene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem alt som heter og omhandler effekt/watt fra første stund. Mentor serien er lettdrevne høyttalere. Spesielt Mentor 6. Søk en forsterker som leverer kvalitet opp i frekvens, det er der Mentor leverer varene om den blir parret riktig. Parasound er rolige forsterkere som passer Mentorserien veldig godt. NAD Master serien fungerer også glimrende, men da bør du ha god kontroll på akustikken i rommet, gjerne godt dempet, ellers blir diskanten fort veldig fremtredende og ubehagelig ved lytting på alt annet enn akustisk musikk.

Du vil ikke få utnyttet potensialet i denne høyttaleren fullt ut med å huke på KUN en reciever. Selv om de er relativt lettdrevne trenger de en forsterker med god dempningsfaktor for å få bukt med slørete bass.

Måtte jeg på død og liv koble til kun en reciever til Mentor 6 ville det blitt en Yamaha DSP Z7.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •