Ingen lyd i bakhøytelere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen lyd i bakhøytelere

Det er seg slik at jeg låner en Pioneer VSX-D1011 forsterker og 2 høytalere av en kompis.

Så fikk jeg låne 2 høytalere til som jeg tenkte og ha som bakhøytalere.
    Jeg tok da og koblet de inn på Surround inngangene. (De høytalerene jeg hadde sto på front)

Jeg har prøvd og få forsterkeren over i surround, men får det bare ikke til, kikket i bruksanvisningen og fulgt den, men det står fortsatt bare stereo i displayet og jeg får ikke noe som helst lyd i bakhøytalerene.

Er nokså grønn på dette området, så er det noen som har noe forslag til hva som må gjøres?

-b1dik

Legger ved et bilde av tilkoblingene til høytalerene.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen som ny her på avforum b1dik

Er ikke lett å svare for årsakene er mange
    (hvordan reciveren var satt opp før du prøver den eller hvordan du har satt den opp og kanskje oversett/glemt noe ved innstillinger)

først...de to ekstra høytalerene skal koples til surround (høyre + venstre) å ikke surround back (høyre og venstre)
    og de andre på front høyte + venstre

Les manual litt tror jeg så er det enklere
    Pioneer user manual

du må sjekke om høytalerutganger er aktivert eller ikke
    er de aktivert for de utganger du har koplet til høytalere vil du få lyd ved riktige innstillinger i forhold til lyd du avspiller , er feks ikke surround utgangene aktivert kommer det ingen lyd

er det stereo du skal fake til surround må du lese om surround og alle valg du har til å utvide stereo til ulike surround lyder
    (feks dolby pro logic II) eller (DTS NEO 6) osv

er det ekte surround du skal avspille (fra dvd / blu ray) med optisk , coax eller multikanals analog kabler må du sørge for at innstillinger er riktig i avspiller for type lyd du skal sende å at reciveren er stillt inn til å type lyd kilde den skal mota fra
    (det er bare ekte surround mange lamper lyser , faker du stereo til surround lyser bare front right + left)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk det til nå etter mye prøving, det som var feilen var at jeg måtte velge den optiske inngangen på riktig kanal, eller noe sånt:P virker ihvertfall nå,

takk for bra svar. Hva vil du anbefale og bruke med 4 høytalere? Neo6 eller pro logic II?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du bruker feks optisk fra en dvd spiller og dvd plater med dolby digital5.1 eller dts ville jeg satt spilleren til å bitstreame lyden (ikke pcm)

det sitter dolby digital 5.1 / dts decoder i reciveren som decoder den ekte surroundlyden ... reciveren decoder dette automatisk og lampene i reeciver vil lyse i forhold til hvor mange lydkanaler det er i den ekte surroundlyden
    (som er mye bedre lyd en fake stereo til surround)

Du mangler selvsagt noen høytalere for å dra full nytte av ekte 5.1 surround
    (center og subwoofer) men når du setter ingen som center i reciver og har 4.0 oppsett (2 front + 2 surround) bakes centerlyden inn i frontlyden så det eneste du da vil miste av full ekte surroud fra dvd eller blu ray er lfe som er dypbass fra subwoofer

er det stereo (2.0 pcm) du sender over optisk kabel til reciver å skal fake den til surround får du prøve deg frem med pro logic , dts neo osv + selvsagt velge lyd signatur med movie , cinema , entertainment , hall eller hva alle innstillinger som farger lyden litt

men som nevnt har du dvd spiller , dvd plater , optisk kabel så bitstream lyden over optisk for best resultat

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. jeg skjønner.

Men når jeg startet opp COD på PS3 en, så står det Digital EX. hva er det for noe?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Digital EX lager en utvidelse fra 5.1 til 6.1 eller 7.1 høytaler oppsett
    Har ingen betydning så lenge du ikke bruker flere høytalere enn et 5.1 oppsett
    litt på samme måte som DTS ES
    (altså ingen ting å bry seg om før du tar ibruk 6.1 eller 7.1 høytalere)

Dolby - What is Dolby Digital EX?

Det du kanskje bør lese er hva du får ut av optisk ved de ulike lydformat du kan avspille med PS3 og dvd/bd film
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0