Hvilken receiver KUN for å dekode HD-lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken receiver KUN for å dekode HD-lyd?

Jeg kjører et 2.0 system med PS3 som Blu-ray spiller og en Lyngdorf TDAI 2200. Jeg vurderer å kjøpe en receiver så jeg får dratt nytte av HD-lyden på Blu-ray, da Lyngdorfen ikke klarer dette. Jeg tenker å bruke Lyngdorfen som effekt (den har pre-in), så vurderer derfor å kjøpe en receiver som får som eneste oppgave å ta seg av dekodingen av lyden og sende den videre til Lyngdorfen. Er det noen annen måte å få utnyttet HD-lydsignalet på med mitt oppsett?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical
    Jeg kjører et 2.0 system med PS3 som Blu-ray spiller og en Lyngdorf TDAI 2200. Jeg vurderer å kjøpe en receiver så jeg får dratt nytte av HD-lyden på Blu-ray, da Lyngdorfen ikke klarer dette. Jeg tenker å bruke Lyngdorfen som effekt (den har pre-in), så vurderer derfor å kjøpe en receiver som får som eneste oppgave å ta seg av dekodingen av lyden og sende den videre til Lyngdorfen. Er det noen annen måte å få utnyttet HD-lydsignalet på med mitt oppsett?
    Blir vel en Onkyo 707 eller H/K 255 eller Yamaha RX-V 765..

Er de billigste receiverne som støtter HD og har PRE-ut..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Onkyo PR-SC5507 kanskje? Siden du ikke trenger forsterker så er jo en pre mer kostnadseffektiv selv om den koster ca 15.000kr. Det finnes tilsvarende brukt også. Mener jeg så en Rotel RSP-1570 på finn.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En Onkyo PR-SC5507 kanskje? Siden du ikke trenger forsterker så er jo en pre mer kostnadseffektiv selv om den koster ca 15.000kr. Det finnes tilsvarende brukt også. Mener jeg så en Rotel RSP-1570 på finn.
    For den prisen kan du jo kjøpe alle tre jeg nevnte Får jo fort en H/K avr 255 for 3500-4000..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips! Litt ambisiøst å slå til med en Pre til 15 000 tror jeg, solgte jo min NAD M15HD for å nedskalere

Mener dere det er verdt å investere eksempelvis 5000 kroner for å få dratt nytte av HD-lyden? Er forskjellen mellom LPCA 177,4 kHz eller hva det er og Dolby TrueHD/DTS-HD stor nok?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    For den prisen kan du jo kjøpe alle tre jeg nevnte Får jo fort en H/K avr 255 for 3500-4000..
    Men hva skal han med tre receivere? Det er sikkert bedre lyd, særlig på musikk på 5507'en og endel flere kjekt-å-ha funksjoner, men det er jo et prisspørsmål. Den står høyt på ønskelista mi, ja.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, PS3 kan ikke dekode HD lyd og sende den som 2kanals PCM over optisk eller coax??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det? Får man "plass" til HD-lyd på LPCM 177,4 kHz da? Nå er ikke jeg videre oppegående på dette feltet må jeg innrømme...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical
    Takk for gode tips! Litt ambisiøst å slå til med en Pre til 15 000 tror jeg, solgte jo min NAD M15HD for å nedskalere

Mener dere det er verdt å investere eksempelvis 5000 kroner for å få dratt nytte av HD-lyden? Er forskjellen mellom LPCA 177,4 kHz eller hva det er og Dolby TrueHD/DTS-HD stor nok?
    Nå er jo fleste BD plater 16 bit 48 kHz
    Personlig tror jeg ikke største lydeforskjell blir å kunne avspille 24 bit 192 khz i feks dts hd ma decodet å mixet til 2.0 stereo lpcm eller dolby thruehd 24 bit 48 khz decodet og mixet til 2.0 stereo lpcm eller dts hd ma 16 bit 48 khz decodet til 2.0 stereo lpcm

mot for samme lydeksempler decodet i avspiller (feks ps3) og downmixed til 2.0 stereo lpcm overført optisk/coax
    til en gammel reciver uten hd decoder
    (nå vil garantert ikke hd lyden bli decodet da men core lyden men også her blir ikke forskjellene enorme, litt avhengig av type film)

Det er forskjeller mellom spillere man må være obs på
    mange spillere som decoder hd lyd gir ikke ut høyere bit khz en 24 bit 96 khz.
    Mange bd spillere som decoder til stereo decoder ikke hd lyden men core lyden
    Hva en reciver decoder lyden som max ? vanskelig å finne info men noen decoder sikkert bare til max 96 khz og så resampler dac lyden eller noe slikt

DAC i en reciver
    en billig reciver har ofte billig dac løsning og langt fra bra digital til analog convertering av lyden , mange vil vel si at kjøre optisk/coax fra din ps3 å bruke ekstern DAC vil gi største forskjellen på lyd isteden for å fokusere på khz da forskjell lyd khz (etter min mening er utrolig liten) å hvordan digital til analog converteringen gir større lyd forskjeller

selvfølgelig vil en dyr reciver ha påkostet dac men da betaler du jo for mange andre ting en reciver har påkostet også (viseoscaler , forsterkerdel , utganger , lydprogrammer osv)

om du så ønsker å gå for en billig reciver for decoding og dac utøvelse for preout så prøv ulike merker.
    en yamaha , denon , hk , pioneer osv vil ha ulik lydsognatur å er du nøye på stereo lyden (man skulle tro etter som du er opptatt av khz) vil du finne store forskjeller mellom recivere + store forskjeller hvordan de passer dine høytalere , din lyttesmak osv

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe en BD-spiller med gode analoge utganger, istedet for å "kaste bort" pengene på en receiver du bare kommer til å utnytte en brøkdel av? Du får da en meget god BD-spiller til prisen av en OK mellomklassereceiver..?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hvorfor ikke bare kjøpe en BD-spiller med gode analoge utganger, istedet for å "kaste bort" pengene på en receiver du bare kommer til å utnytte en brøkdel av? Du får da en meget god BD-spiller til prisen av en OK mellomklassereceiver..?
    Fordi det ikke er den typen analoge innganger på lyngdorfen. Jeg har lest litt mer om temaet nå, og det virker som om hvis jeg stiller PS3 til å sende ut Linear PCM under Blue-ray-instillingene (den stod på bitstream før jeg byttet nå nettopp) og bruker optisk kabel så kan jeg få HD-lyd siden jeg bare har to kanaler? To kanaler er imidlertid maks, så hadde jeg eksempelvis hatt 5.1 ville jeg ikke kunne gjort dette på denne måten. Skal se This is it nå for å sjekke om jeg hører noe særlig forskjell fra LotR som jeg så med "bitstream" i går.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du spiller stereo ut spiller det ingen rolle om den står som bitstream eller pcm

Uansett tror jeg ikke det er hd lyden som decodes i ps3 ved optisk/coax bruk men core lyden (altså dd 5.1/ dts som blir decodet og ikke hd lyd codec)
    Hvorfor er pga hdcp og beskyttese fra at noen faktisk kan ta opp high res 2.0 stereo ut fra en bd spiller via optisk/coax ut

maxbegrensing optisk/coax er 1536 kbps så det blir ikke plass til mange bit eller khz selv i stereo

samme blir jo analogt som nevnt som alternativ (selv om du ikke kan bruke det)
    så ville du fått en downmix på 2.0 stereo analogt å ikke hd lyd 2.0 analogt
    (kan vel ikke svare for alle spillere men de fleste vil decode core lyden eller decode hd lyden til en 2.0 mix med lave bit og khz)

ta ut front right + front left fra multikanals analog utgangene tror jeg neppe er noen løsning for mange spillere/kanskje alle fordi
    Setter man alle høytalere utenom front som off vil bare center lyden bakes inn i frontlyden
    ikke surround eller surround back bakt inn å langt fra lfe kanalen
    (kanskje noen spillere greier å bake center + surround + surround back inn i frontlyden ? jeg vet ingen men fint om noen nevner en de mener greier det)

forskjell med å bruke en reciver er at du antakelig kan få decodet lyden til høy bit og khz til stereo lyd
    men med reciver må du huske dac kvalitet som resultat for hva du får som preout
    ræva dac behandling så hjelper det lite med høykvalitetslyd i bit og khz

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt interressant dette da jeg har en Lyngdorf selv, og selvfølgelig ønsker å få matet den med best mulig digitalt signal.

Hygen, vet du hvor man sjekker om spilleren dekoder HD sporet, og ikke kun core? Du vet ikke tilfeldigvis hvordan det er med Denon 2010?

Så vidt jeg vet kan man sende PCM 192kHz 24bit over coax og optisk, vel og merke i kun to kanaler, stemmer ikke dette?

Gratulerer med dagen alle mann!! 8)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Litt interressant dette da jeg har en Lyngdorf selv, og selvfølgelig ønsker å få matet den med best mulig digitalt signal.

Hygen, vet du hvor man sjekker om spilleren dekoder HD sporet, og ikke kun core? Du vet ikke tilfeldigvis hvordan det er med Denon 2010?

Så vidt jeg vet kan man sende PCM 192kHz 24bit over coax og optisk, vel og merke i kun to kanaler, stemmer ikke dette?

Gratulerer med dagen alle mann!! 8)
    Man kan sende 24/192 coax/optisk men veldig få spillere er laget for det
    Mange er max 16/48 , 24/48 eller endel er 24/96
    (fryktelig mange motakere er vel begrenset til vanlig 1536 kbps)
    Så har man
    Setter du BD spiller til coax/optisk utgang så har man teoretisk swichet til sd lyd og indikert for at man ikke skal semde hd lyd (pga optisk/coax begremsning)
    Da er det slik jeg vet noen spillere gjør og antar de fleste eller alle vil gjøre det------>altså spilleren velger da core lyd i dts hd/hd ma og dd 5.1 spor i dolby thruehd å ikke hd lyden når man decoder og skal sende lyden som 2.0 pcm over optisk/coax.
    Det skrives jo også i de fleste manualer til spillere at lyd over spdif sendes som 16 bit 48 kHz om kilden er kopisikret selv om orginal lyd er høyere

Litt rart er det også at de fleste (eller alle) bd spillere er dts essential som bla vil si at de ikke decoder vanlig dts 24/96 som er på noen få dvd plater
    (men bitstreamer man denne dts 24/96 til reciver så vil en reciver decode den riktig)

Litt forundelig blir det også hvorfor har da mange bd spillere innstilling for feks max 24 / 96 over optisk/coax om kopisikring nedgraderer det til 16 / 48 .
    Man kan jo bryte kopibeskyttelse og lage egene kopier av bd , dvd å kanskje her kan man avspille 2.0 sporet fra disc med høyere bit/khz eller om man får kjøpt eller lager egen film med høy bit/khz i et 2.0 stereo spor på disc ?

Ja man har bd spillere med 24/192 spdif utgang mener jeg , feks oppo bdp 83

man har ofte innstillinger til optisk , coax i bd spillere max 48 khz , max 96 khz og da noen med max 192 khz , innstillinger for å begrense til max khz en motaker takler (khz upsamples ikke opp til de ulike innstillinger)

Nevner feks respektable BD spillere
    Pioneer BDP LX71 .........There is also optical and coaxial digital audio output but those are not a perfect match for high definition sound....spilleren sender max 48 khz.....også feks bdp lx52

Denon DBP-4010UD .......downsampler all lyd over 48 khz ned til (24 bit) 48 khz når lyd skal ut som 2 ch digital out (optisk/coax) (en spiller solgt til samme tid som 2010 og et monster i forskjell men ikke imponerende khz)

Så har man jo mere khz problemer ang motakere
    For det første motar ikke alle motakere høyeste khz hverken med hdmi eller optisk , noen motar høyeste ...feks 192 khz men downsampler det til 96 khz...downsampler fordi de bare har 96 khz dac å ikke 192

Det er sikkert noen Oppo BDP 83 lesere som ser dette å kan feks svare hva de får ut av khz ved de ulike kilder ved optisk , coax
    Jeg er nesten sikker på at også oppo også decoder core istedenfor hd lyd ved optisk , coax men det står ikke ett ord i manualen om man får nedconvertert ved kopibeskyttet avspilling og ut oprisk , coax, Oppo har jo sacd , dvda mulighet også så får man 24/192 ut fra dvda , bd disc , får man 24/88,2 eller 24/176,4 fra sacd optisk , coax.
    Helt sikkert er det vel at format man kan avspille med usb takler høy khz om kilden er det .

Hva man kan greie av khz fra stream over nettverk fra pc , nettverksharddisk fra filer og ut optisk , coax på en bd spiller (de som takler stream og kopibeskyttelsen er brudt for lengst som regel)

Det står allt for lite om hvilken lyd for de som er opptatt av bit , khz å få mest mulig av det.
    Jeg jobber ikke med hifi å får ikke testet stort.
    Oppo BDP 83 er vel den spilleren jeg tror man kan nå lengst med ang mulighet med lyd men også kan finne mest info om pga forum og slikt fordi det er veldig mange lydopptatte folk som har skaffet seg denne (mye pga sacd , dvda men man finner sikkert også 2.0 ch brukere)

Denon 2010 har jeg ikke sjekket men har egentlig lite tro på at den har noe ekstra å gi

Nå kommer Denon med ny BD spiller som heter BDP 2011
    Den vil ha bedre video prosessor en tidligere modell
    Den vil ha wifi
    Den vil ha SACD og DVDA avspilling
    Den vil bli raskere i power on , disc eject osv mener jeg fordi den vil få quick start (som langt fra 2010 har som er forholdsvis treg)
    At den får sacd/dvda er kanskje en mulighet til høy khz ut optisk/coax men på hvilken måte...........også denon bd skriver i sine manualer at copibeskyttet bil bli sendt som 16 bit 48 khz

Analog er kanskje en mulighet på mange spillere men ikke alle
    HDMI er det jeg tror mest på men som nevnt ingen garanti ved nedconvertert surround til 2.0 stereo å kunne beholde opptil 192 khz
    Her må man lese seg frem + også passe på at prosessor/reciver også kan behandle feks 192 khz hdmi inn

Nå er det ikke mange 192 khz bd disc men endel 96 khz er det (fleste er 16 bit/24 bit----->48 khz)

Skriver du noen modellnr kan jeg selvsagt prøve å hjelpe til med å finne khz 2.0 stereo svar
    Ellers burde vel kanskje 2.0 intereserte og litt khz opptatte lage en egen tråd der folk kan legge inn sine faktiske målte resultater til guide og hjelp for andre så de faktisk har og får best mulig khz å ikke blir lurt trill rundt
    (mange reciver brukere kan jo lese hva de får som 2.0 inn i sitt display)

Ble kanskje langt dette...lite fakta men opplysninger om mange ting man må/bør sjekke for oppnå høy khz
    Gratulerer med dagen ja

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •