Generelle reciever-spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Generelle reciever-spørsmål

Har ikke så mye peiling på surround-recievere, så stiller noen generelle spørsmål

1. Hvis man biamper frontene med forsterkerene til bakkanalene og jeg vil lytte til musikk i stereo og velger Pure Direct, får jeg også da den ekstra effekten fra bakhøyttalerne?

2. Hvis jeg vil kobler kabel-tv dekoderen min med hdmi til reciever og så videre til tv. Så hvis jeg vil se på tv og kun få lyd fra tv, hvordan gjør jeg dette? Må reciever slås på og volum skrus til 0 ?

Takker for svar

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har ikke så mye peiling på surround-recievere, så stiller noen generelle spørsmål

1. Hvis man biamper frontene med forsterkerene til bakkanalene og jeg vil lytte til musikk i stereo og velger Pure Direct, får jeg også da den ekstra effekten fra bakhøyttalerne?

2. Hvis jeg vil kobler kabel-tv dekoderen min med hdmi til reciever og så videre til tv. Så hvis jeg vil se på tv og kun få lyd fra tv, hvordan gjør jeg dette? Må reciever slås på og volum skrus til 0 ?

Takker for svar
    1. Ja.

2. Ikke alle receivere som "videreformidler" lyd. Søstra min kjøpte en HK AVR155 (tror jeg det var). Med den fikk jeg ikke lyd fra når jeg hadde tilkoplet CD dekoder. Viste seg at jeg måtte kople lyden fra dekoder med en coax kabel..

EDIT: Du må inn i oppsettet på receiver å velge at utgangene brukes til Bi-Amp FL og FR.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man velger i receiverens meny om lyden skal sendes videre til TV, eller til høyttalerutgangene. Noen av de nye receiverne sender lyden til TV når de er slått av, noe som er genialt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Man velger i receiverens meny om lyden skal sendes videre til TV, eller til høyttalerutgangene. Noen av de nye receiverne sender lyden til TV når de er slått av, noe som er genialt.
    Ja det hadde jo vært det aller enkleste

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Hvis man feks skal bruke Zone2-out, kan man da velge å feks sende bilde/lyd fra kabel-tv dekoder til Zone2 på barnerommet, også bruke Blu-Ray spilleren til å se på film i rommet man har recieveren?

Hvis Zone2 kun har lyd, kan man velge å sende forskjellige ting ut på HDMI-1 og HDMI-2 dersom man har 2 utganger på reciever?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Hvis man feks skal bruke Zone2-out, kan man da velge å feks sende bilde/lyd fra kabel-tv dekoder til Zone2 på barnerommet, også bruke Blu-Ray spilleren til å se på film i rommet man har recieveren?

Hvis Zone2 kun har lyd, kan man velge å sende forskjellige ting ut på HDMI-1 og HDMI-2 dersom man har 2 utganger på reciever?
    Dette tviler jeg på går an - går hvertfall ikke på Pioneer-reciveren jeg har!
    Mulig noen andre fikser dette - det må noen andre svare på,men jeg tviler
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Dette tviler jeg på går an - går hvertfall ikke på Pioneer-reciveren jeg har!
    Mulig noen andre fikser dette - det må noen andre svare på,men jeg tviler
    Takker for svar

Noen andre som vet?

(kan jo nevne at det er en Marantz SR7005 jeg har i tankene)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI 1 og 2 fungerer kun sammen. Men ikke samtidig heller. Man velger hvem man skal ha på, slik at man kan enten se på TV eller Prosjektor.

Jeg finner ingen manual på denne enda, men jeg tipper den slekter veldig mye på min AV8003, og denne gjør det slik.

Når det kommer til Zone 2 og bilde så skal du kunne velge hvilken inngang du ser på uavhengig av hva som skjer i sone 1. Her må du velge mellom komponent eller komposit. Ser at den har fått komponent mulighet, min har kun komposit for sone 2. Du skal da få se BD filmer der også, men altå nedgradert. Selv med komponent, så vil du kun får SD, og ikke HD (720p eller 1080i), dette er i begrensningene til BD formatet. MEN vet at den del forsterkere, inkludert min, ikke nedskalerer fra HDMI til analogt. Det kan hende dette er kommet med denne.

Vent uansett med å handle til Manualen dukker opp på nettet, så får du lest deg til at du trenger å vite. Manualene deres er meget gode og lette å skjønne.

Bare husk at for å bruke Sone 2, så må du skaffe en IR mottaker å trekke en kabel til dette rommet. Det finnes også noen trådløse tror jeg, men de må du nok lime fast på fronten.

Så først det nye runde displayet på den nå. Må si det var litt penere med den normale firkantete som de hadde før. Dette trengs litt tilvending etter min mening, men selve forsterkeren er skit pen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    HDMI 1 og 2 fungerer kun sammen. Men ikke samtidig heller. Man velger hvem man skal ha på, slik at man kan enten se på TV eller Prosjektor.

Jeg finner ingen manual på denne enda, men jeg tipper den slekter veldig mye på min AV8003, og denne gjør det slik.

Når det kommer til Zone 2 og bilde så skal du kunne velge hvilken inngang du ser på uavhengig av hva som skjer i sone 1. Her må du velge mellom komponent eller komposit. Ser at den har fått komponent mulighet, min har kun komposit for sone 2. Du skal da få se BD filmer der også, men altå nedgradert. Selv med komponent, så vil du kun får SD, og ikke HD (720p eller 1080i), dette er i begrensningene til BD formatet. MEN vet at den del forsterkere, inkludert min, ikke nedskalerer fra HDMI til analogt. Det kan hende dette er kommet med denne.

Vent uansett med å handle til Manualen dukker opp på nettet, så får du lest deg til at du trenger å vite. Manualene deres er meget gode og lette å skjønne.

Bare husk at for å bruke Sone 2, så må du skaffe en IR mottaker å trekke en kabel til dette rommet. Det finnes også noen trådløse tror jeg, men de må du nok lime fast på fronten.

Så først det nye runde displayet på den nå. Må si det var litt penere med den normale firkantete som de hadde før. Dette trengs litt tilvending etter min mening, men selve forsterkeren er skit pen.
    Takker for utfyllende svar!

Ja får se litt mer når den kommer på markedet.

Personlig synes jeg det runde displayet var veldig pent jeg.
    Kjekt at den har stort display under dekselet når man skal gjøre justeringer, men kun det lille synlige til vanlig bruk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4. Noen som har testet om det er noen lydmessig forskjell på om man kobler BD-spiller sin strømkontakt inn på baksiden av recieveren (sett at mange har inngang for euro-kontakt) i forhold til om man plugger BD-spilleren sin strømkabel rett i veggen ?
    (kan ikke se for meg dette men)

Dette påvirker vel ikke hva recieveren maks kan trekke fra strømnettet eller?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4. Noen som har testet om det er noen lydmessig forskjell på om man kobler BD-spiller sin strømkontakt inn på baksiden av recieveren (sett at mange har inngang for euro-kontakt) i forhold til om man plugger BD-spilleren sin strømkabel rett i veggen ?
    (kan ikke se for meg dette men)

Dette påvirker vel ikke hva recieveren maks kan trekke fra strømnettet eller?
    Det blir akuratt den samme strømmen, ingen rensing eller noe slikt. Og normalt maks belastning er 100w pga relekontakten som er på den.

Du kan godt bruke den, hvis det er noe du ønsker å slå av og på samtidig med forsterkeren.

En annen ting er at den kontakten muligens ikke er der når du kjøper den her hjemme. På min AV8003 så er den der i USA, men ikke på den europeiske utgaven. Jeg hadde også planlagt å bruke den, men måtte finne en annen løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ca hvor lang levetid har en reciever sånn i praksis?
    Den er sikkert utdatert med tanke på software og muligheter før den tar "kvelden" skulle man tro.

Hva er typisk at blir ødelagt på recievere over tid?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir akuratt den samme strømmen, ingen rensing eller noe slikt. Og normalt maks belastning er 100w pga relekontakten som er på den.

Du kan godt bruke den, hvis det er noe du ønsker å slå av og på samtidig med forsterkeren.

En annen ting er at den kontakten muligens ikke er der når du kjøper den her hjemme. På min AV8003 så er den der i USA, men ikke på den europeiske utgaven. Jeg hadde også planlagt å bruke den, men måtte finne en annen løsning.
    Er det typisk for Marantz å ikke ha strømuttak? Min Yamaha har det. To hvis jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca hvor lang levetid har en reciever sånn i praksis?
    Den er sikkert utdatert med tanke på software og muligheter før den tar "kvelden" skulle man tro.

Hva er typisk at blir ødelagt på recievere over tid?
    Det er vel egentlig helt umulig å anslå hvor lenge en vil kunne leve. Enkelte har forstatt 3-40 år gamle forsterkere i bruk. Og andre ryker etter en uke.

Men normalt så er det nok rett at de lever lenge nok til at de er utdatert før de ryker. Min første skikkelige forsterker, Sony VA555ES som jeg kjøpte i 2002/3 eller noe slikt (Var utgående da). Lever i beste velgående enda.

Det fine med forsterkere er at de ikke har noen mekaniske deler som brukes hele tiden og slites ned. Hvis man da ikke er ekstrem på å måtte slå av med hovedbryteren hver eneste dag.

Ellers så vil jeg si det første som ryker er hodetelefon utgangen hvis denne brukes veldig mye. Ellers så kan en eller annen inngang ta kvelden.

Men står den og ikke blir flyttet så skal de leve lenge. På den nevnte Sonyen, så røk den ene analog inngangen når jeg flyttet. Han som kjøpte den av meg har også fått den sparket hardt til slik at det er bulker og den ene regulerings hjulet ikke funker. Men alt annet funker strålende enda.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det typisk for Marantz å ikke ha strømuttak? Min Yamaha har det. To hvis jeg ikke husker feil.
    Tipper nok dette varierer veldig fra produsent til produsent. Både Sony og Pioneers som jeg har hatt, hadde disse uttakene.

Vet ikke hvorfor Marantz har droppet dem, kanskje de ikke hadde skikkelige releer som taklet 230v? Eller ikke fikk billige nok uttakt til å ha bak på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig helt umulig å anslå hvor lenge en vil kunne leve. Enkelte har forstatt 3-40 år gamle forsterkere i bruk. Og andre ryker etter en uke.

Men normalt så er det nok rett at de lever lenge nok til at de er utdatert før de ryker. Min første skikkelige forsterker, Sony VA555ES som jeg kjøpte i 2002/3 eller noe slikt (Var utgående da). Lever i beste velgående enda.

Det fine med forsterkere er at de ikke har noen mekaniske deler som brukes hele tiden og slites ned. Hvis man da ikke er ekstrem på å måtte slå av med hovedbryteren hver eneste dag.

Ellers så vil jeg si det første som ryker er hodetelefon utgangen hvis denne brukes veldig mye. Ellers så kan en eller annen inngang ta kvelden.

Men står den og ikke blir flyttet så skal de leve lenge. På den nevnte Sonyen, så røk den ene analog inngangen når jeg flyttet. Han som kjøpte den av meg har også fått den sparket hardt til slik at det er bulker og den ene regulerings hjulet ikke funker. Men alt annet funker strålende enda.
    Takker for svar!

Nei vurderer litt Emotiva UMC-1 samt UPA-7 eller XPA-5, og som kjent må man koste reperasjoner selv (selv om man får delene gratis innenfor 5 første år da). Og i Norge har man jo 5 års reklamasjon.

Så tenkte at hvis denne type utstyr ofte lever i over 5 år før noe tar kvelden, så får jeg i grunn mye mer for pengene ved å kjøpe Emotiva-komboen kontra en reciever her i Norge til samme pris

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte XPA-5 fra Emotiva, og denne støyet noe veldig, og etter å ha prøvd alt så solgte jeg den.

Jeg kjøpte også forforsterker og effektforsterker i Sverige, og der røk den ene kanalen på effektforsterkeren. Heldigvis innenfor reklamasjonstiden, men igjen en del ekstra arbeid.

Kommer ikke til å kjøpe noe annet enn BD spillere fra USA/utlandet, har ikke hatt noe problemer med noen av de 4 jeg har kjøpt slik. Men dyrere utstyr så handler jeg heller her hjemme, og heller betaler det ekstra den 5 års garantien koster. Leter man godt nok så finner man billige og trygge butikker her hjemme også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte XPA-5 fra Emotiva, og denne støyet noe veldig, og etter å ha prøvd alt så solgte jeg den.

Jeg kjøpte også forforsterker og effektforsterker i Sverige, og der røk den ene kanalen på effektforsterkeren. Heldigvis innenfor reklamasjonstiden, men igjen en del ekstra arbeid.

Kommer ikke til å kjøpe noe annet enn BD spillere fra USA/utlandet, har ikke hatt noe problemer med noen av de 4 jeg har kjøpt slik. Men dyrere utstyr så handler jeg heller her hjemme, og heller betaler det ekstra den 5 års garantien koster. Leter man godt nok så finner man billige og trygge butikker her hjemme også.
    Ja det enkleste er jo å hande her hjemme i grunn men..
    Men er del vel ofte bare 1 års garanti og 5 års reklamasjon vel?

Men hvis noe slutter å fungere så går det kanskje ofte på reklamasjon også...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det enkleste er jo å hande her hjemme i grunn men..
    Men er del vel ofte bare 1 års garanti og 5 års reklamasjon vel?

Men hvis noe slutter å fungere så går det kanskje ofte på reklamasjon også...
    Jeg tar det som det samme. Ryker ting innen 5 år i Norge, så får man det fikset.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det skjønner jeg godt etter de erfaringene dine, tenkte igjennom dette nøye før jeg bestillte emotiva selv , bla dette med trafostøy og gikk for upa serien fordi det ikke har vært noe slike tilfeller så vidt jeg vet med upa

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •