Yamaha RXV765B; problem med audio decoding.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Rene26 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RXV765B; problem med audio decoding.

Hei!

Jeg er helt ny innen dette emnet med recievere, hjemmekino ogslikt, så det skal være med klart. Kjøpte meg for en uke siden en Yamaha RXV765B surround reciever og 5.1 høytaler system fra hi-fi klubben.

Det jeg sliter med på recieveren er audio decodingen da jeg bruker min xbox. Har koblet min xbox 360 til recieveren med HDMI og HDMI ut til tven. Og noen ganger når jeg spiller for EKS forza 3 så står det på displayet til recieveren at audio decodingen er Dolby Digital og andre ganger Dolby pro logic II gaming ELLER Dolby pro logic II movie.

Hvilke av disse audio decodingene er det som er best?
    er det en måte og endre audio decodingen slik at den bruker dolby digital hele tiden? eller er det spillene som bestemmer hvilken audio decodingen som brukes kanskje. . i dont know.

Som jeg kanskje har forstått hittil er at dolby digital er tingen. Har lest igjennom hele manualen til recieveren for og finne litt ut om hvordan audio decoding fungerer uten lykke. Da jeg ser på film velger jeg hvilken audio decoding som skal brukes inne i film menyen men slikt er det ikke i spill, som for eks DTS-HD, så da er jeg fornøyd(da jeg ser på film).

Men det jeg vil frem til, er kun å få bruke den beste audio decoding til spilling også hvis noen har erfaring med den yamaha recievern og kan gi meg et svar blir jeg veldig glad ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen hit

Det stemmer at Dolby Digital er det beste, men er nok som du sier spillene som bestemmer. Dolby Digital er et 5.1 lydspor, altså surrounden har blitt mikset inn i spillet. Dolby pro logic betyr at du får inn et stereo 2.0 signal, som reciveren da dekoder om til surround.

Kjenner ikke Xbox godt nok til å vite om man kan "tvinge" den til å kjøre Dolby Digital, men tviler egentlig litt.

Aknot.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for det

okei sånn og forstå. For da det står Dolby pro logic blir det surround også, hører det suser ting i bak høytalerne, ganske stilig at den klarer og gjøre om 2.0 til surround takk for svaret. Var en lærdom det der.

Men du veit ikke om det er en mulighet på disse yamaha recieverne og velge hvilken audio decoding som skal brukes? veit bare åssen jeg bytter de dolby pro logic II til movie, gaming eller music. eller om det er innstilling på recieveren som gjør at det kommer frem dolby digital lyd? for det står jo på coveret til forza og halo da, "dolby digital" reklame bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den får inn et DD signal, velger den dette automatisk

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk Da skal jeg sjekke litt på xboxen om det er innstilling der eller noe ^^

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Rene26
    takk for det

okei sånn og forstå. For da det står Dolby pro logic blir det surround også, hører det suser ting i bak høytalerne, ganske stilig at den klarer og gjøre om 2.0 til surround takk for svaret. Var en lærdom det der.

Men du veit ikke om det er en mulighet på disse yamaha recieverne og velge hvilken audio decoding som skal brukes? veit bare åssen jeg bytter de dolby pro logic II til movie, gaming eller music. eller om det er innstilling på recieveren som gjør at det kommer frem dolby digital lyd? for det står jo på coveret til forza og halo da, "dolby digital" reklame bak.
    Dolby Digital betyr ikke nødvendigvis 5.1 lyd...det kan også bety 2.0.osv....og du kan ikke "tvinge" receiveren din til å lage noe som ikke er der....
    De fleste receivere er laget sånn at du kan bestemme hvordan den behandler et stereo signal fra f. eks en vanlig tv sending....fra DVD/BluRay og spill osv hvor det er lagt inn en lydkodeks så vil du få det som er lagt inn på din kilde...
    Du kan gjerne prøve med andre innstillinger når spillet ditt bare gir 2.0 lyd...
    som du har gjort....og Yamaha har så vidt jeg vet eget oppsett for f. eks gaming....som vil gi deg fin lyd på spill ....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert trykket på surround dec. knappen på fjernkontrollen. Da aktiverer du Pro Logic, som er simulert surround. Trykk på straight eller pure direct så får du DD.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei takk

her er det en med samme problem som meg: Can't get onkyo tx-sr805 to switch from PLIIx to Dolby Digital - AVS Forum
    "As the DVR can only output DD 5.1 it will always say DD PLIIx as it's simulating the full 7.1 setup. The same with the xBox and PS3 .. unless you are playing a DD 7.1 signal (rare) it's always going to say PLIIx"

Han hadde en reciever som trudde han hadde 7.1 system da han hadde 5.1. Da den trudde han hadde 7.1 stod det PLIIx på recieveren, men når han deaktiverte bak høytaleren(som han ikke hadde) ble det DD med en gang fra xboxen til recieveren.

Kan det være sånn at min recieveren tror jeg har 7.1? selv om det står på displayet at det er 2 front, 1 center, 2 surround hoytalere og en basser.
    har jo brukt den Yapo micen til yamaha og den fant jo ut at jeg hadde 5.1. så jeg vil ikke tro det.

Det står også PCM på displayet før det kommer PLII gaming.

sorry hvis jeg forklarer litt teit, men er ikke så flink innen temaet

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Du har sikkert trykket på surround dec. knappen på fjernkontrollen. Da aktiverer du Pro Logic, som er simulert surround. Trykk på straight eller pure direct så får du DD.
    Okei, det kan faktisk hende for jeg fant ut at hvis jeg trykket på surround dec knappen så byttet den PLIIx gaming, music osv. men prøvde i går på en måte å "deaktivere" denne eller bytte til noe annet. så jeg trykket på straight, pure direct osv, men uansett så trur jeg at audio decodingen fortsatt var PLIIx. husker ikke helt. skal sjekke da jeg kommer hjem
    kan hende jeg overså noe da jeg trykket på pure direct eller straight.

takk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Straight bruker rette dekoder i forhold til hvilken lyd den får. Lyden må være flag'et, dvs den må inneholde et "signal" som gir receiveren beskjed om hvilken dekoder den skal bruke. Pro Logic tror jeg ikke har et slikt signal så da må du i tilfellet velge den manuelt. Ellers på DD og DTS så skal receiveren velge rett selv hvis du bruker Straight.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, så det vil si at hvis jeg setter den til straight så velger den lyd decoder etter hva den får "beskjed" om? så hvis xboxen sender ut Dolby digital 5.1 og jeg har den på straight så vil den bruke dolby digital 5.1? mest sannsynlig. da skal jeg prøve dette takk :-D

da kan det hende det er noe med xboxen da.

setter jeg på en film på blu ray spilleren så velger den lyd decoder etter hva jeg har valgt i film menyen. velger jeg DTS HD i menyen så kommer det opp DTS HD på displayet på recieveren.

er bare xboxen jeg har litt problemer med.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar :-D DD med en gang
    Nå ble jeg kjempe fornøyd!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk at hvis du skal se en gammel film med pro logic så må du velge den dekoderen manuelt.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    will do