Lyd fra Blu-Ray på gammel Denon-receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra Blu-Ray på gammel Denon-receiver?

Jeg lurer på en ting som ingen har klart å oppklare for meg....og jeg håper noen kan svare meg på dette her inne...

Jeg har altså en Denon AVR-2105 receiver som jeg kjøpte i 2003 tror jeg det var. Den er jo ikke akkurat verken spenstig eller spesielt god, men samma det, jeg har den i hvertfall.... og det jeg nå lurer på er dette med tilkobling av Blu-Ray spiller.
    For ikke så lenge siden kjøpte jeg meg en LED-tv som jeg personlig synes har et fantastisk bra bilde, en Samsung UE46B7070, og som jeg synes fortjener en skikkelig signal-kilde, altså Blu-Ray.

Men så er det dette med lyden da.... jeg har omtrent så og si bestemt meg for å kjøpe Panasonic BD-65 som kommer hvert øyeblikk....

Men hvordan blir det da med lyden?
    Hva skjer med lyden når jeg spiller en BD-film som har f.eks DTS-HD som ikke min receiver kan nyttegjøre seg, vil den spille lyd i det hele tatt fra filmen, som f.eks vanlig DTS eller kommer det rett og slett ikke lyd i det hele tatt??

Noen som kan forklare meg dette? :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydspor velger du jo i filmen når den starter....da kan du jo velge vanlig DTS f.eks.
    Vil du absolutt ha HD lyd må du enten (andre må korrigere meg om det ikke er korrekt) i BD spillerens meny velge at den skal sende hd lyden som bitstream via hdmi til receiveren, da er lyden ferdig dekodet i BD spilleren, eller, du bruker BD spilleren sine analoge 5.1 utgange til receiverens analoge 5.1 innganger. Da dekoder også BD spilleren lyden....
    Panasonic BD65 har vel ikke analoge 5.1 utgange, da må du opp i BD80 (85?)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her ligger i at min Denon AVR-2105 ikke har HDMI. Så det jeg tenkte er følgende oppsett:

Bilde: Fra BD-65 til LED-TV -> HDMI
    Lyd: Fra BD-65 til Denon AVR-2105 -> Optisk

Hva skjer da med lyden da? Har sett på baksiden på flere BD-cover at det står Lydspor: DTS-HD.
    Siden min AVR-2105 ikke kan behandle DTS-HD, vil den da likevel gi meg "vanlig" DTS? Hvis den gjør det så er det jo helt greit for min del....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du får ikke HD lyd overført med HDMI

Eneste måten for å få HD lyd med din reciver er da at en Blu Ray spiller decoder HD lyden og sender den som multikanals analogt til din reciver (RCA phono kabler)

Da motar du lyden inn (ext.in) reciver
    I manual til reciver er dette omtalt på side 12 og side 42
    Har du ikke manual til reciveren kan du hente den her
    http://usa.denon.com/AVR-2105_885S-O...nersmanual.pdf

Alternativ er å droppe HD lyd og bare mota Dolby Digital og DTS
    over optisk / coax kabel

Uansett .....går du for HD lyd må du ha spiller som decoder til multikanals analogt
    Dette gjør ikke en Panasonic DMP-BD65 men du må ha en Panasonic DMP-BD85

(eller selvsagt andre spillere ...eldre panasonic eller eldre/nye fra andre fabrikanter)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •