Valg av receiver i forhold til høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av receiver i forhold til høyttalere

Hei, som førstegangsinvesterende i hjemmekino (5.1 oppsett i første omgang) håper jeg å få litt veiledning her inne på forumet :-D Jeg skal bruke det til både film og variert musikk.

Det første oppsettet jeg tenkte på var:

NAD 747 med
    Front: Dali Lektor 6 (alternativt Lektor 8 )
    Senter: Dali Lektor LCR
    Bak: Dali Lektor 1
    Sub: Dali Lektor sub

Nå viser det seg at det er lang leveringstid på NAD 747 og jeg har derfor sett på Onkyo TX-SR608 og TX-NR807. Går ut fra at disse klarer å drive Dali-høyttalerne ovenfor, eller? Kan vel ikke bare være NAD som leverer varene selv om jeg skjønner at mange er tilhengere av NAD? Men jeg hadde liksom litt lyst å få dette på plass nå :-)

Men så har jeg lest litt tester og ser at B&W kommer veldig godt ut som allround-høyttalere. Men ut fra hva jeg klarer å lese meg frem til er B&W noe mer krevende enn Dali. Vil Onkyo TX-SR608 eller TX-NR807 klare f.eks. dette høyttaleroppsettet fra B&W:

Front: B&W DM 683 evt. B&W DM 684 (Mulig 684 holder siden stua ikke er av de største).
    Senter: B&W HTM 62
    Bak: B&W DM 686
    Sub: B&W ASW 610

Er takknemlig for alle innspill som kan hjelpe meg videre, også forslag til andre receivere og høyttalere.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på HFK for litt siden å hørte på lektor settet. husker ikke hva dem matet dem med, men det er en veldig bra allrounder, synes nå jeg. Så villej eg gått for Onkyo 807. Den recivern har fått masse masse skryt i div. tester. Og det er ikke så ille pris på den heller.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gerfalcon
    Hei, som førstegangsinvesterende i hjemmekino (5.1 oppsett i første omgang) håper jeg å få litt veiledning her inne på forumet :-D Jeg skal bruke det til både film og variert musikk.

Det første oppsettet jeg tenkte på var:

NAD 747 med
    Front: Dali Lektor 6 (alternativt Lektor 8 )
    Senter: Dali Lektor LCR
    Bak: Dali Lektor 1
    Sub: Dali Lektor sub

Nå viser det seg at det er lang leveringstid på NAD 747 og jeg har derfor sett på Onkyo TX-SR608 og TX-NR807. Går ut fra at disse klarer å drive Dali-høyttalerne ovenfor, eller? Kan vel ikke bare være NAD som leverer varene selv om jeg skjønner at mange er tilhengere av NAD? Men jeg hadde liksom litt lyst å få dette på plass nå :-)

Men så har jeg lest litt tester og ser at B&W kommer veldig godt ut som allround-høyttalere. Men ut fra hva jeg klarer å lese meg frem til er B&W noe mer krevende enn Dali. Vil Onkyo TX-SR608 eller TX-NR807 klare f.eks. dette høyttaleroppsettet fra B&W:

Front: B&W DM 683 evt. B&W DM 684 (Mulig 684 holder siden stua ikke er av de største).
    Senter: B&W HTM 62
    Bak: B&W DM 686
    Sub: B&W ASW 610

Er takknemlig for alle innspill som kan hjelpe meg videre, også forslag til andre receivere og høyttalere.
    Hei

B&W er absolutt gode "all-round" høyttalere. Nå har ikke jeg hørt på Onkyo receiverene du nevner, men spesifikasjons messig bør nok 807 kunne drive ditt tenkte B&W oppsett "greit", da med 683 som fronter.
    Det vil nok spille bedre med 684 som fronter! Onkyo selger de på Elkjøp, ville rett og slett kjøpt receiveren der, tatt den med til nærmeste HFK og testet ut. Ellers er jeg selv veldig glad i komboen Denon & B&W.
    Både NAD og Dali greier jeg meg fint uten, men mange andre er veldig glad i den kombinasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Det heller nok mot at jeg satser på B&W. Det som frister meg etter å ha lest ennå mer er Onkyo TX-NR1007. Prisen er overkommelig for min del og testen i Hjemmekino 5/2010 gjorde meg ikke mindre lysten. Den skulle i allefall ikke ha noe problemer med å drive B&W-oppsettet mitt vil jeg tro...

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Det heller nok mot at jeg satser på B&W. Det som frister meg etter å ha lest ennå mer er Onkyo TX-NR1007. Prisen er overkommelig for min del og testen i Hjemmekino 5/2010 gjorde meg ikke mindre lysten. Den skulle i allefall ikke ha noe problemer med å drive B&W-oppsettet mitt vil jeg tro...
    Har den selv, og den er en knallreceiver:-D
    Anbefales varmt fra min side.
    Og de viktigste er jo att den har pre-out så muligheten for effektforsterker er åpen

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du kommer nok ikke til å angre på valget av B&W, har selv både 683 og CM9, knall høyttalere begge to. Hvis økonomien tillater det ville jeg også hørt på CM7 også hvis jeg var deg.
    Lykke til med din første hjemmekino!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Og de viktigste er jo att den har pre-out så muligheten for effektforsterker er åpen
    Pre-out er et must,slik at alt er klart NÅR man kjøper effektrinn
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skulle i allefall ikke ha noe problemer med å drive B&W-oppsettet mitt vil jeg tro...
    Du kommer til å bli skuffet... Jeg har nettopp pakket bort mine DM683 i vente på bedre tider på bruktmarkedet.

1. DM683 krever strøm, det blir lyd med 807... men det blir bedre med effekttrinn.

2. HTM61 er en møkkahøytaler, du er herved advart om du skulle gå for DM683, det er ikke vits i å gå for HTM62 hvis du ikke skal ha 684 som front da. HTM61 er en stor grunn for at jeg skrinla hele 5.1 oppsettet i 600 serien til B&W.

3. Jeg tenkte også på sub fra B&W, men hvorfor ikke se etter noe som gir deg mere smell for pengene?

4. Skal du drive front, senter og bakhøytalere med bare receiver så kommer det til å bli hett under topplokket på receiveren etterhvert tenker jeg.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

4. Skal du drive front, senter og bakhøytalere med bare receiver så kommer det til å bli hett under topplokket på receiveren etterhvert tenker jeg.
    Nå blir jo Onkyo kjempe varm.
    Min er som en xtra ovn i stua her,ok jeg har kun koblet på bak ht
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var ikke enkelt dere. Jeg er fortsatt noe forvirret med hensyn til høyttalere. Det er tydeligvis ikke bare du Zebby som ikke er fornøyd med 5.1 oppsett med B&W, ser det finnes mange som deler din mening. B&W 683 i stereo derimot er det vel flere som liker. Men med så mye negativ omtale av resten av B&W er det lite fristende (har ikke hørt dem i 5.1 selv). Mulig jeg havner tilbake på Dali igjen...:???:

Ser jo at kombinasjonen Dali/Onkyo får mye rosende omtale så det er kanskje veien å gå. Men jeg må vel se om jeg kan få til en tur innom HFK å høre på flere av modellene, tenker da på Ikon-serien. Lektor holder sikkert for en novise som meg, men man vet jo aldri når man får hørt på de andre.

Det som nok er mest sikkert er at jeg kommer til å bestille meg en Onkyo TX-NR1007, så jeg er nå ett steg videre...

Dersom det er noen som har høyttalere fra andre produsenter å anbefale sammen med Onkyo 1007 er jeg fortsatt åpen for forslag. Men takk for alle tips og synspunkter så langt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en kikk på Swans.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var ikke enkelt dere. Jeg er fortsatt noe forvirret med hensyn til høyttalere. Det er tydeligvis ikke bare du Zebby som ikke er fornøyd med 5.1 oppsett med B&W, ser det finnes mange som deler din mening. B&W 683 i stereo derimot er det vel flere som liker. Men med så mye negativ omtale av resten av B&W er det lite fristende (har ikke hørt dem i 5.1 selv). Mulig jeg havner tilbake på Dali igjen...:???:

Ser jo at kombinasjonen Dali/Onkyo får mye rosende omtale så det er kanskje veien å gå. Men jeg må vel se om jeg kan få til en tur innom HFK å høre på flere av modellene, tenker da på Ikon-serien. Lektor holder sikkert for en novise som meg, men man vet jo aldri når man får hørt på de andre.

Det som nok er mest sikkert er at jeg kommer til å bestille meg en Onkyo TX-NR1007, så jeg er nå ett steg videre...

Dersom det er noen som har høyttalere fra andre produsenter å anbefale sammen med Onkyo 1007 er jeg fortsatt åpen for forslag. Men takk for alle tips og synspunkter så langt :-D
    Hei

Vil absolutt annbefalle deg å ta med receiveren til nærmeste HFK og prøve receiveren på B&W oppsettet du tenkte på før du gjør noen valg.
    Kan jo hende at DU SYNES det låter bra, selv om andre ikke gjør det.
    Tror nok begge senter høyttalerne i B&W 600 serie er gode senter høyttalere, selv om det finnes senter høyttalere som er bedre.
    Et annet høyttaler merke som du burde høre på hvis du har muligheten er Monitor Audio, har selv ikke hørt dette merket selv på mange år, da det ikke finnes noen forhandlere av dette merket der jeg bor, men de har gjort det meget skarpt i tester rundt om med flere av modellene sine den siste tiden. Monitor Audio skal også være mer lettdrevne enn B&W og blir ofte beskrevet som gode "all-round" høyttalere. RX serien fikk også karakter 6 i siste Hjemmekino da de testet den.
    Enkelte her inne har ENORME KRAV og FORVENTNINGER til både høyttalere og receivere og blir aldri fornøyd med noe ting!
    Derfor, ta med receiver og test selv!
    Selvfølgelig vil en høyttaler som 683 komme mer til sin rett og spille bedre med et effektrinn, det vil de fleste/alle høyttalere!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei
    Tror nok begge senter høyttalerne i B&W 600 serie er gode senter høyttalere, selv om det finnes senter høyttalere som er bedre.

Selvfølgelig vil en høyttaler som 683 komme mer til sin rett og spille bedre med et effektrinn, det vil de fleste/alle høyttalere!
    DM684 og HTM62 kan jeg ikke svare for, men DM683 og HTM61 er en katastrofe, høres ikke ut som de kommer fra samme produsent engang, langt mindre samme serie. Så hvordan folk kan godta å ha denne senteren i stua sammens med DM683 er for meg en gåte.

Jeg har kanskje store krav, og jeg krever jaggu litt av senter som koster over 5000 kroner og veier 15 kg, å la den slippe igjennom nåløyet bare fordi det står B&W på den og produsenten sier at dette er en matchende senterhøytaler når den låter slik den gjør holder bare ikke, her har dem driti seg ut, rett og slett.

Og jeg er overbevist om at alle, absolutt alle hører at det er stor forskjell på 683 og HTM61 når du bruker pink noise. At HFK forklarer dette med en annen type deling enn 683 får så være... Det er ikke flisespikkeri og småpirk vi snakker om her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Vil absolutt annbefalle deg å ta med receiveren til nærmeste HFK og prøve receiveren på B&W oppsettet du tenkte på før du gjør noen valg.
    Kan jo hende at DU SYNES det låter bra, selv om andre ikke gjør det.
    Et annet høyttaler merke som du burde høre på hvis du har muligheten er Monitor Audio, har selv ikke hørt dette merket selv på mange år, da det ikke finnes noen forhandlere av dette merket der jeg bor, men de har gjort det meget skarpt i tester rundt om med flere av modellene sine den siste tiden. Monitor Audio skal også være mer lettdrevne enn B&W og blir ofte beskrevet som gode "all-round" høyttalere. RX serien fikk også karakter 6 i siste Hjemmekino da de testet den.
    Enkelte her inne har ENORME KRAV og FORVENTNINGER til både høyttalere og receivere og blir aldri fornøyd med noe ting!
    Derfor, ta med receiver og test selv!

Det er nettopp HFK som er problemet. HFK der jeg bor er så uengasjert som det overhodet er mulig. Når jeg står med 30k+ klar til å handle for forventer jeg virkelig at en butikk som markedsfører seg med "Våre entusiastiske medarbeidere setter også sin ære i å finne den riktige løsningen for deg -..." lever opp til det de markedsfører seg med. Jeg har vært innom mange ganger nå og de finner meg tydeligvis ikke interessant som kunde. Fikk en kort demo for 3 uker siden på det anlegget de hadde oppkoblet på lytterommet men det er langt over mitt budsjett, rundt 65k. Men det er ikke noe problem når de "innvidde" kommer innom registrerer jeg, da spilles det villig vekk på det som er i butikken... Bestemte meg for å forsøke en siste gang i går før jeg gav opp men det nytter rett og slett ikke. Selgeren var mer opptatt av å sortere opphengskroker og svarte bare halvhjertet på mine spørsmål. Han snudde rett og slett ryggen til meg og syntes tydeligvis det var viktigere å følge med på filmen de viste på demoskjermene i butikken. Jeg bestemte meg der og da for at jeg aldri kommer til å besøke den butikken mer. Så der står jeg pr. i dag. Har foreløpig satt alt på vent til jeg finner ut hvordan jeg skal løse dette. Selv om jeg reiser en del er det en stund til jeg skal til et sted hvor HFK har butikk. Alternativet er selvsagt å bestille en receiver på Elkjøp (Onkyo) med 30 dagers returrett og bare bestille høyttalere fra HFKs nettbutikk og evt. benytte meg av returretten der også. En fryktelig tungvint løsning men kanskje den eneste gangbare med den HFK butikken vi har her...

Som jeg var inne på tidligere i tråden er det så lang leveringstid på NAD at jeg vurderer Onkyo som fås hos Elkjøp til en hyggelig pris, men har nå "oppgradert" valget til evt. TX-NR1007. På høyttalersiden frister Dalis nye Ikon Mk2 serie meg Ikon 6 Mk2 eller 7 Mk2 som fronter. Kan jo ikke bestille både B&W og Dali på nettbutikken :???:

Alt ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd når det ikke er mulig å få hjelp hos det jeg trodde var en proff aktør i markedet som kunne hjelpe en nybegynner på dette feltet.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp HFK som er problemet. HFK der jeg bor er så uengasjert som det overhodet er mulig. Når jeg står med 30k+ klar til å handle for forventer jeg virkelig at en butikk som markedsfører seg med "Våre entusiastiske medarbeidere setter også sin ære i å finne den riktige løsningen for deg -..." lever opp til det de markedsfører seg med.

Alt ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd når det ikke er mulig å få hjelp hos det jeg trodde var en proff aktør i markedet som kunne hjelpe en nybegynner på dette feltet.
    Hei

Ring din lokale HFK, be om å få snakke med daglig leder og forklar ham problemet! Be deretter om å få en demo med de utvalgte alternative oppsettene. Ta med Onkyo receiveren hvis det er den du har bestemt deg for! Selvfølgelig er HFK innterressert i å få kloa i dine 30k+ !
    Vær ærlig og forklar at du har vært der inne to ganger og ikke føler du har fått den service og hjelp som du har hatt behov for.
    Tror nok at det vil ordne seg, hvis ikke tar du pengene dine å bruker dem et annet sted!
    Hvis dem har mulighet for hjemlån er jo det det beste!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •