Hjelp en amatør med å koble rett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp en amatør med å koble rett

Hei!
    Jeg er mildt sakt en amatør når det gjelder stereoanlegg, jeg har hadd mine CerwinVega E-315 i mange år nå. Har bestandig vist at de får alt for lite strøm fra en Harman/Kardon HK3270, men med tanke på at jeg har folk boende både over og under meg har det aldri vært ett problem. Bestandig fått klager vist volumknappen har passert mer enn 1/3 av det den kan gå uansett.

Pleier å være her inne å surre enkelte ganger, og fant en (sikkert gammel) annonse på en slik forsterker som jeg har. Der sto det at den kan enten være 2 x 65 Watt ved 8 Ohm eller 2 x 95 Watt ved 4 Ohm. Prøvde å laste ned bruksanvisningen til forsterkeren uten å finne ut annet der enn at det faktisk er mulig. Spørsmålet mitt nå er hvordan får jeg den ned i 4 ohm? ops:

Eller er den kanskje allerede det? Er bare en stereoforsterker, men kan ha totalt fire høyttalere på den. Er en knapp fremme for å velge om det er 1 eller 2 sett med høyttalere som er i bruk. Jeg har bestandig hadd dette koblet kun på ene rekken av terminaler bak og bare knappen for 1 sett høyttalere nede.

Håper noen kan forklare på en enkel måte hvordan jeg skal gjøre dette. Selv om jeg aldri kan gi mye volum på høyttalerene, så har de vel ikke vondt av å få mer strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

8 eller 4 Ohm

Betegnelsen ....W i 8 ohm og .....W i 4 ohm på en forsterker så er det impedansen på høytaleren forterkeren er koblet opp mot. På din forsterker så kan du ikke veksle mellom 8 og 4ohm. Men du må se på terminalene på dine høytalere om de er 4 eller 8ohm (noen har 6, elektrostat høytalere varierer) står som oftest skrevet ved terminalene.
    Så gir din forsterker den angitte effekt til angitt Ohm på høytaler terminal.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står at de fungerer med forsterkere på 8 ohm eller lavere, så da er det vel 8 ohm for øyeblikket. Så da er det vel ingen andre måter å gi stakkarene mer strøm enn å kjøpe ny forsterker en gang i tiden. Takk uansett!

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    riktig det det er noen kanon høytalere som det bor et mindre jordsjelv i, må bare ha nok effekt på di så spiller di helt rått

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •