Verdt å sette opp Audyssey MultEQ XT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Verdt å sette opp Audyssey MultEQ XT?

Hei

Må innrømme at jeg aldri har orket eller tatt meg bryet verdt å sette meg inn i eller sette opp Audyssey på receiverne mine.
    Det jeg lurer på er om det er verdt å sette seg inn i dette og sette det opp?
    Er det mye å hente på det?
    Om jeg skulle sette det opp, kan jeg fremdeles slå dette av på en enkel måte?
    Jeg har selvfølgelig vært inne i menyen og satt på Høyttaler størrelse, avstand, delingsfrekvens osv......
    Men er det mye annet Audyssey gjør?

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Må innrømme at jeg aldri har orket eller tatt meg bryet verdt å sette meg inn i eller sette opp Audyssey på receiverne mine.
    Om jeg skulle sette det opp, kan jeg fremdeles slå dette av på en enkel måte?
    Jeg har selvfølgelig vært inne i menyen og satt på Høyttaler størrelse, avstand, delingsfrekvens osv......
    Men er det mye annet Audyssey gjør?
    Har selv prøvd Audyssey tidligere, og etter hva jeg selv (og hørt andre si) er det ikke mye og hente på de.
    De beste resultatet får du vel av å innstille de etter egne ører (eller andres om dine ikke er kalibrert) :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Audyssey er det aller enkleste og beste du kan gjøre for å bedre lyd i anlegget ditt. Det ville jo være synd om du ikke utnyttet alle mulighetene som ligger i receiveren din, spesielt ettersom Audyssey nok er noe av det beste som er å få. Når jeg nylig skulle kjøpe en ny receiver var ett av hovedkriteriene mine at den skulle ha Audyssey MultEQ.

Hvis du har brukt litt tid & flid på ht-plassering, osv., så vil forhåpentligvis ikke Audyssey gi dramatiske endringer. Derimot vil du sikkert oppleve at sweetspot utvider seg i størrelse - man behøver ikke lenger sitte dønn i senter for å få en god stereo- eller surround-opplevelse.

Kanskje noen av linkene nedenfor kan få deg inspirert til å sette igang? Noen av disse omhandler riktignok XT Pro utgaven, men din MultEQ XT utgave skal gi tilsvarende resultater.

God lesning! ...og det er bare å sette i gang.

(bare vær påpasselig med å lese instruksjonene nøye, sørg for så lav bakgrunnsstøy som overhodet mulig, bruk et kamerastativ for å holde mic'en, og plasser mic'en i de 6-8 ulike posisjonene i henhold til instruksene.)

Home Theater Audio Calibration - Audyssey | MultEQ

Denon AVR-3806 Audyssey MultEQ XT Test Report — Reviews and News from Audioholics

Audyssey Labs' MultEQ — Reviews and News from Audioholics

Active Room Correction: A Primer to Audyssey MultEQ Pro — Reviews and News from Audioholics

Audyssey MultEQ Pro Sound Equalizer Review — Reviews and News from Audioholics

Audyssey MultEQ XT Pro Sound Equalizer Review at AVForums.com

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har vi testet Audyssy !

Hei

Da har jeg lekt meg litt med dette Audyssy.
    Tok like godt 8 målinger da jeg var igang.
    Frontene mine fikk et avik på 0,5 cm fra hverandre i forhold til sweetspot, vet ikke om det har noe å si.
    Satte opp et 5.1 system, men det jeg har er jo 5.0 system da suben ikke er kommet på plass.
    Lyden etter kalibrering vil jeg beskrive som mye "mørker" og mye mer dynamisk! Dette er noe som jeg sikkert kommer til å prøve å sette meg mer inn i etterhvert, og sånn i farten tenker jeg at dette er noe jeg sikkert kommer til å kunne bruke til film, men til stereo synes jeg det var bedre slik det var, så da slår jeg nok av alt som heter Audyssy, Room EQ, Dynamic EQ og Dynamic Volume.
    Noen som kort kan forklare hva Room EQ, Dynamic EQ og Dynamic Volume egentlig skal gjøre og forbrede?
    Går det ann og lagre flere Audyssy kalibreringer/oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Room EQ er det grunnleggende. Det kompenserer for noen av unotene rommet tilfører lyden.

DynamicEQ kompenserer for ørenes varierende følsomhet ved forskjellig nivå. DVS at du fremdeles får bra trøkk og god surroundeffekt selv om du ikke spiller på referansenivå(=svært høyt)

Dynamic Volume er rett og slett en form for dynamikk-begrensning. Den prøver å holde nivået mest mulig konstant, slik at ikke store dynamiske utsving skal vekke hele huset.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Room EQ er det grunnleggende. Det kompenserer for noen av unotene rommet tilfører lyden.

DynamicEQ kompenserer for ørenes varierende følsomhet ved forskjellig nivå. DVS at du fremdeles får bra trøkk og god surroundeffekt selv om du ikke spiller på referansenivå(=svært høyt)

Dynamic Volume er rett og slett en form for dynamikk-begrensning. Den prøver å holde nivået mest mulig konstant, slik at ikke store dynamiske utsving skal vekke hele huset.
    Hei

Ok, men hva er Manuel EQ?, er det det jeg selv har "justert inn", størrelse på høyttaler, delingsfrekvens osv.....?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Dynamic Volume er rett og slett en form for dynamikk-begrensning.
    Audyssey peker på 2 viktige faktorer.

Pkt. 1
    "Raising the volume to hear dialogue nuances, and then readjusting when sound effects become too loud."

Pkt. 2
    "Immediately reducing volume when loud, overbearing commercials start after a program break."

I praksis er pkt.1 ikke ønskelig for de som er hekta på film, mens pkt. 2 er en velsignelse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyden etter kalibrering vil jeg beskrive som mye "mørker" og mye mer dynamisk! Dette er noe som jeg sikkert kommer til å prøve å sette meg mer inn i etterhvert, og sånn i farten tenker jeg at dette er noe jeg sikkert kommer til å kunne bruke til film, men til stereo synes jeg det var bedre slik det var, så da slår jeg nok av alt som heter Audyssy, Room EQ, Dynamic EQ og Dynamic Volume.
    Et tydelig tegn på at du ikke er i havn med bruk av målemikrofonen.

Siden du ennå ikke har investert i selve fundamentet i all lyd - sub, så får du sikkert anledning til å gå flere runder med kalibrering. Det er verdt hver krone

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Et tydelig tegn på at du ikke er i havn med bruk av målemikrofonen.

Siden du ennå ikke har investert i selve fundamentet i all lyd - sub, så får du sikkert anledning til å gå flere runder med kalibrering. Det er verdt hver krone
    Hei

Har vært inne på tanken selv, at mangelen på sub som forårsaker dette, men den er påvei, så da blir det noen runder til med kalibrering til.
    Når jeg kjører auto-oppsett, setter Audyssey senteren min til large/stor, burde ikke den hvert satt til small/liten?, det er en CMC, den satt også bakhøyttalerne mine til large, det er CM1, burde ikke disse også vært satt til small/liten? Audyssey satt også delingsfrekvensen på 40 på alle høyttalerne, er ikke det veldig lavt på senteren og bakhøyttalerne?
    Eller er dette ting som jeg ikke trenger å tenke på?
    Synes også at ved bruk av Audyssey / Room EQ at det virker som frontene går "dypere" om jeg kan si det slik.
    Og på musikk er det også endel mer "punch" i bassen, som om den er "strammet litt opp", men kansje en tanke for mye!
    Avviket på frontene da, 0,5.cm, er dette noe å bry seg med?

Ellers har jeg vell bestemt meg får å kjøre på med en AVR-4810, greit med de "10 ekstra wattene", og slik jeg forstod det har den en bedre/større strømforsyning enn AVR-4310?, og det kan jo være greit når høyttalerne er CM9 og bruken av effektforsterker helst er utelukket!
    Så er jo det også greit med muligheten for ytterligere bygge ut.
    På 4810 kan du bi-ampe frontene og fremdeles kjøre 7.1?, men på 4310 kan man vell kun kjøre 5.1 hvis man bi-amper frontene?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere allerede har sagt; du har litt vei å gå med å finne frem til de ideelle innstillingene for deg, og vil få et markant løft når du også får deg en god sub.

Audyssey MultiEQ (Room EQ) er altså basisinnstillingene som korrigerer for resonnanser i rommet og evt. skjevheter i frekvensgangen til høyttalerne. Denne korrigeringen er aktiv for alle modi unntatt Pure og Direct, som begge lar signalet gå ubehandlet igjennom.

Manual EQ setter til side alle disse korrigeringene gjort av Audyssey MultEQ og lar deg stille inn den frekvenskurven du selv liker. Blir sjelden like bra som det Audyssey får til, bl.a. fordi Manual EQ ikke er en PEQ funksjon, men har låste frekvenser den kan korrigere.

Innstillingene for avstand og nivå for hver høyttaler gjøres stort sett helt utmerket av Audyssey, men du kan gjerne endre disse manuelt om du har noen grunn til det. Du har nå 5cm forskjell på de to frontene, og det er absolutt ingenting å bry seg om, det betyr bare at mikrofonplasseringen din ikke var helt symmetrisk.

Crossover settes av Audyssey basert på hvor dypt høyttalerne kan spille. I ditt tilfelle har den satt crossover til det nivået hvor det faktisk kommer lyd ut av høyttalerne, og den kutter ut frekvensene nedenfor hvor det uansett ikke kommer noen lyd, men hvor signalet kunne virket forstyrrende for høyttalerne i å produsere frekvensene ovenfor.

Når du en dag får en god subwoofer vil du nok ønske å sette opp crossover til et sted mellom 60-80Hz, selvom Audyssey nok fortsatt vil sette den til 40. Det er uansett bedre å la suben ta seg av de dypeste frekvensene, så spiller høyttalerne mer uanstrengt i frekvensene over.

Den dagen du får deg en sub skal også alle ht. settes til small, se denne artikkelen: link. Inntil det kan de godt stå som Large hvis du vil at de skal spille fullfrekvent, eller de kan settes til Small dersom du vil at det skal appliseres en crossover som filtrerer bort de laveste frekvensene (som ht. uansett ikke er i stand til å gjengi, men som kan forstyrre eller ødelegge allikevel).

Dynamic EQ skrur opp bassen når du skrur ned volumet. Kan stilles inn på flere nivåer (0dB, 5dB, 10dB, 15dB) avhengig av hva man skal lytte til (se manualen). Synes selv at 10dB innstillingen fungerer bra til det meste av musikk & TV, og 0dB til DVD & BD. Er OK ved film, men kan være forstyrrende ved ren musikklytting. Denne funksjonen skrus imidlertid av når du evt. bruker Pure eller Direct modus.

Dynamic Volume jevner ut lyden, dvs. komprimerer den, og sørger for å minimalisere volumsvingninger mellom sanger/programinnslag/kanaler/osv.. Kan stilles på flere nivåer (Light, Heavy, osv). Jeg bruker kun dette ved TV-titting på lavt nivå på kvelden når ungene skal sove da jeg synes det gir litt tydeligere dialoger og mindre dynamikk/svingninger i lydnivået. Denne funksjonen skrur seg også av ved bruk av Pure el. Direct. Jeg synes uansett den er uegnet til musikklytting da den gjør musikken "flatere".

Du får bruke litt tid på å finlese manualen, og prøve deg frem til hvilke innstillinger som fungerer best for deg til ulik bruk. Det er uansett absolutt bryet verdt å sette seg inn i dette, og verdt det å gjøre Audyssey-kalibreringen helt etter boka. Resultatet pleier å bli veldig bra.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Crossover settes av Audyssey basert på hvor dypt høyttalerne kan spille. I ditt tilfelle har den satt crossover til det nivået hvor det faktisk kommer lyd ut av høyttalerne, og den kutter ut frekvensene nedenfor hvor det uansett ikke kommer noen lyd, men hvor signalet kunne virket forstyrrende for høyttalerne i å produsere frekvensene ovenfor.

Når du en dag får en god subwoofer vil du nok ønske å sette opp crossover til et sted mellom 60-80Hz, selvom Audyssey nok fortsatt vil sette den til 40. Det er uansett bedre å la suben ta seg av de dypeste frekvensene, så spiller høyttalerne mer uanstrengt i frekvensene over.

Du får bruke litt tid på å finlese manualen, og prøve deg frem til hvilke innstillinger som fungerer best for deg til ulik bruk. Det er uansett absolutt bryet verdt å sette seg inn i dette, og verdt det å gjøre Audyssey-kalibreringen helt etter boka. Resultatet pleier å bli veldig bra.
    Hei

Hva er grunnen til at jeg kan forandre Crossover både på senter og bakhøyttalerne, men ikke på frontene?, frontene er liksom "grået ut".
    Er dette kansje forde jeg mangler sub'en enda?, så da tar frontene seg av de dypeste frekvensene ned til 40Hz?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står på sidene 25-29 i manualen din som du finner her: link.

Problemet ditt er at du har satt dette opp som et 5.1 system selvom du ikke har noen subwoofer installert.

Les og følg manualen, så går det nok bra....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hva er grunnen til at jeg kan forandre Crossover både på senter og bakhøyttalerne, men ikke på frontene?, frontene er liksom "grået ut".
    Er dette kansje forde jeg mangler sub'en enda?, så da tar frontene seg av de dypeste frekvensene ned til 40Hz?
    Har du ikke sub så skal du ikke sette på crossover på frontene. Når du eventuelt setter på crossover(SMALL) på frontene så ""fjerner"" du bassen under gitt frekvens, denne bassen sendes til sub slik at den kan ta seg av dette slik at du ikke mangler noe lydinformasjon.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg vell bestemt meg får å kjøre på med en AVR-4810, greit med de "10 ekstra wattene", og slik jeg forstod det har den en bedre/større strømforsyning enn AVR-4310?, og det kan jo være greit når høyttalerne er CM9 og bruken av effektforsterker helst er utelukket!
    Så er jo det også greit med muligheten for ytterligere bygge ut.
    På 4810 kan du bi-ampe frontene og fremdeles kjøre 7.1?, men på 4310 kan man vell kun kjøre 5.1 hvis man bi-amper frontene?
    Er det ikke bedre å gå for et effektrinn istede for det "10 ekstra wattene" du får med 4810?
    Tror du ville merket større forskjell med et effektrinn.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Er det ikke bedre å gå for et effektrinn istede for det "10 ekstra wattene" du får med 4810?
    Tror du ville merket større forskjell med et effektrinn.
    Hei

Har jo allerede ett effekttrinn i Rotel RB-1572.
    Ser jo helst at jeg slipper å bruke noe effekttrinn, dette pga. plass i racket i stuen. Regner jo med at 4810 vil drive CM9 bedre enn 3808 og 4310, med de 10 eksra wattene, men mest pga. bedre forforsterker del og større strømforsyning. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.
    Skjønner at en effektforsterker egentlig vil være en bedre løsning, men pga. mangel på plass i racket lar det seg egentlig ikke gjøre, RB-1572 er en relativt kompakt effektforsterker, tviler på at jeg finner noen andre effektforsterkere som tar mindre plass enn den.
    Finner gjerne noen som er i samme størrelse, men er det klasse A/B så trenger dem igjenn mer luft enn en klasse D forsterker igjenn.
    Den dagen jeg får ett dedikert rom til hjemmekino får jeg heller bygge på med en skikklig effektforsterker, da blir ikke plass i racket et problem heller.
    Men så lenge dette er en "stue-hjemmekino" løsning så blir beste løsningen å drive oppsettet med kun receiver.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har jo allerede ett effekttrinn i Rotel RB-1572.
    Ser jo helst at jeg slipper å bruke noe effekttrinn, dette pga. plass i racket i stuen. Regner jo med at 4810 vil drive CM9 bedre enn 3808 og 4310, med de 10 eksra wattene, men mest pga. bedre forforsterker del og større strømforsyning. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.
    Skjønner at en effektforsterker egentlig vil være en bedre løsning, men pga. mangel på plass i racket lar det seg egentlig ikke gjøre, RB-1572 er en relativt kompakt effektforsterker, tviler på at jeg finner noen andre effektforsterkere som tar mindre plass enn den.
    Finner gjerne noen som er i samme størrelse, men er det klasse A/B så trenger dem igjenn mer luft enn en klasse D forsterker igjenn.
    Den dagen jeg får ett dedikert rom til hjemmekino får jeg heller bygge på med en skikklig effektforsterker, da blir ikke plass i racket et problem heller.
    Men så lenge dette er en "stue-hjemmekino" løsning så blir beste løsningen å drive oppsettet med kun receiver.

Plass i racket har jeg slitt litt med selv.
    Regner med det er litt og hente på forforsterker delen i en 4810.
    Har selv hatt noen Denon modeller,og lånte en kompis sin 3808 for et par år siden.
    Alle høyalere trives bedre med masse strøm,å det er de få om ingen receivere som leverer.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...807-plass.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanonbra innlegg Stevens, lærte litt her på natta og har ett par ting som jeg nå skal kikke på i morgen, spesielt dynamic EQ Noe skjedde på forrige korrigering som gjorde at jeg mistet mye bass, nå tror jeg vet hvorfor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Kanonbra innlegg Stevens, lærte litt her på natta og har ett par ting som jeg nå skal kikke på i morgen, spesielt dynamic EQ Noe skjedde på forrige korrigering som gjorde at jeg mistet mye bass, nå tror jeg vet hvorfor.
    Night Mode som default etter kalibrering?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Night Mode som default etter kalibrering?
    Er vel det Onkyo kaller Dynamic Volume tenker jeg, og den er slått av.

Når det gjelder Dynamic EQ så økte jeg verdiene på Reference Level fra 0 til 5-10 og 15dB uten å oppnå noe som helst uansett volum.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10 Gode grunner til å kjøpe Denon Receiver !

Hei

Fant en litt artig artikkel, så poster den her.

Står også endel om Audyssey funksjonene, god grunn nr.3

Så også at Audyssey Flat var beregnet på musikk, mens Audyssey var til hjemmekino bruk.

http://www.audiotrends.com.au/10_rea...on_AVR.pdf.pdf

God lesing ! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •