Skikkelig HD-lyd eller ikke??? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av caffelatte
    nå er jeg ikke sikker lenger.... ikke lett dette tydligvis...
    Men slik jeg forstår det, får jeg hd lyd så lenge det ikke er dts hd master, fordi min PS3 ikke klarer å dekode den. mener ps3 bare kan dekode true hd av hd formatene.... men skulle jaggu ikke forundre meg om eg tar feil....?????
    .
    PS3 decoder all HD lyd
    Er det den gamle typen PS3 må den sikkrert firmware oppdateres for å ta med DTS HD MA decoding

Nye PS3 både decoder alle HD lyd codec og kan bitstreame de.

En vanlig ny BD spiller vil også decode og bitstreame alle hd lyd codec

LPCM (multichannel PCM ) som er lyd på noen få BD disc blir uendret

Innstillinger i decoderen reduksjoner , blande , downmix osv bør jo være likt innstilt om man skal sammenligne hvor og hvem decoder lyden.
    feks kan ikke en BD spiller som decoder være stillt inn til å redusere max lyd i spillerens decoder og samtidig sammenligne en reciver som motar og decoder hd lyd og er innstillt i decoder for max utnyttelse av lyd

At du hører forskjell mellom en spiller som decoder til LPCM (multichannel PCM)
    eller om HD lyd codec bitstreames til reciver for decoding er ikke fordi det er ulik kvalitet på lyd men at decoder du i en spiller til LPCM (multichannel PCM) blir denne noen få db lavere (altså bare volum ikke kvalitet)

At du hører godt forskjell mellom din reciver og en Pioneer er vel i i hovedsak
    DAC og lydbehandling men kan også være litt påvirkning av hvordan hver reciver er innstillt til å farge lyden.
    Det er ikke samme lydsignaturer på Pioneer , Denon , Yamaha osv og avspillt med x type høytalere så de vil gi eget preg på detaljer , dybde osv
    Noen er bedre til musikk , andre er bedre til film

Noen liker filmlyd fra Yamaha , noen filmyd fra Pioneer , noen flilmlyd fra Denon osv

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    PS3 decoder all HD lyd
    Er det den gamle typen PS3 må den sikkrert firmware oppdateres for å ta med DTS HD MA decoding

Nye PS3 både decoder alle HD lyd codec og kan bitstreame de.

En vanlig ny BD spiller vil også decode og bitstreame alle hd lyd codec

LPCM (multichannel PCM ) som er lyd på noen få BD disc blir uendret

Innstillinger i decoderen reduksjoner , blande , downmix osv bør jo være likt innstilt om man skal sammenligne hvor og hvem decoder lyden.
    feks kan ikke en BD spiller som decoder være stillt inn til å redusere max lyd i spillerens decoder og samtidig sammenligne en reciver som motar og decoder hd lyd og er innstillt i decoder for max utnyttelse av lyd

At du hører forskjell mellom en spiller som decoder til LPCM (multichannel PCM)
    eller om HD lyd codec bitstreames til reciver for decoding er ikke fordi det er ulik kvalitet på lyd men at decoder du i en spiller til LPCM (multichannel PCM) blir denne noen få db lavere (altså bare volum ikke kvalitet)

At du hører godt forskjell mellom din reciver og en Pioneer er vel i i hovedsak
    DAC og lydbehandling men kan også være litt påvirkning av hvordan hver reciver er innstillt til å farge lyden.
    Det er ikke samme lydsignaturer på Pioneer , Denon , Yamaha osv og avspillt med x type høytalere så de vil gi eget preg på detaljer , dybde osv
    Noen er bedre til musikk , andre er bedre til film

Noen liker filmlyd fra Yamaha , noen filmyd fra Pioneer , noen flilmlyd fra Denon osv
    Jamen de forklare jo aaalt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS3 og FW update

Jeg har nå satt output på bitstream (mixed) på min gamle PS3. Da får jeg opp Dolby Digital og DTS på receiveren min når jeg velger henholdsvis Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. Hvordan skal jeg tolke det?

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomriken
    Jeg har nå satt output på bitstream (mixed) på min gamle PS3. Da får jeg opp Dolby Digital og DTS på receiveren min når jeg velger henholdsvis Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. Hvordan skal jeg tolke det?
    bitstream mixed? gjeller ikke det bare på optisk eller tar jeg helt feil, men for å få hd lyd på gammel ps3 må det sendes som lpcm ikke bitstream, og det må seff gjøres via hdmi kabel

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er en mulighet som kom med firmware

her er en google oversettelse fra asia
    Google Oversette

Dette gjelder etter jeg forstår Optisk eller Coax overføring

Målet er å kunne blande lyd slik man kan med BD spillere ved å decode HD lyd til multichannel PCM og blande lyd (blande primær lyd med interaktiv og sekundærlyd)
    men i dette tilfelle med PS3 og firmvare da også mulighet til å kunne gjøre det med lyd over Optisk eller Coax

Lyd over Optisk eller Coax har ingen ting med HD lyd å gjøre
    Dette er vanlig Dolby Digital 5.1 og DTS
    Vanlig DD 5.1 og DTS har ingen ting med HD lyd enten det sendes over optisk , coax , HDMI eller multikanals analogt

Har ikke testet dette selv da jeg ikke har ps3 men en normal oversikt over lyd (rangert etter beste lydkvalitet)

HD lyd er best

Blander man ulike lyder i HD lyd blir kvaliteten redusert
    (men eneste mulighet da man ønsker å blande)

Har man ikke mulighet til HD lyd er DD 5.1/DTS over optisk / coax eneste mulighet til ekte surround
    Lyden er ikke så bra som HD lyd (DD 5.1 / DTS kan vel også kunne overføres med HDMI på PS3)

Blander man lyd i DD 5.1 og DTS blir kvaliteten enda mere redusert enn det
    DD 5.1 og DTS kan gi
    (men som nevnt eneste måten for disse optisk/coax brukere til å kunne utnytte blandet lyd)
    (Er ikke sikker men vil tro denne blandede lyden (dd 5.1/dts mix) også kan sendes bitstream over HDMI)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TageMathiassen
    bitstream mixed? gjeller ikke det bare på optisk eller tar jeg helt feil, men for å få hd lyd på gammel ps3 må det sendes som lpcm ikke bitstream, og det må seff gjøres via hdmi kabel
    Skjønner. Da kjører jeg samme oppsett som før (HDMI). Bare synes det var rart at Dolby Digital og DTS vises i displayet på receiveren. Vil det si at jeg fikk en "nedskalert" lydstrøm når jeg valgte HD fra filmene? I så fall er det jo bare tull fra Sony. Kanskje de heller burde lage oppdateringer basert på modell, slik at enkelte valg ikke kommer frem i menyene om man ikke har en kompatibel modell.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Da kjører jeg samme oppsett som før (HDMI). Bare synes det var rart at Dolby Digital og DTS vises i displayet på receiveren. Vil det si at jeg fikk en "nedskalert" lydstrøm når jeg valgte HD fra filmene? I så fall er det jo bare tull fra Sony. Kanskje de heller burde lage oppdateringer basert på modell, slik at enkelte valg ikke kommer frem i menyene om man ikke har en kompatibel modell.
    jepp, ps3en nedskalerte den for deg sats på hdmi og lpcm for hd lydformatene, eller kjøpe ps3 slim å bitstreame, da får du til og med opp hd logoene på reciver men er samma lyden :P

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle produsenter samme type spillere legger ved en manual som forklare innstillinger
    Har man ikke manual kan man gå på hjemmeside til produsent og lese den/laste den ned eller i mange tilfeller også få info om hvordan man stiller inn sitt produkt på deres hjemmeside

man kan da ikke lage programerbare menyer som hver forbruker tilpasser sitt utstyr
    eller
    lage 100 vis av meny modeller man kan velge i en spiller
    eller
    lage 100 vis av avspillere der man kjøper den og den avspilleren ut fra type meny den har som passer med øvrig utstyr hjemme
    eller
    100 vis av ulike firmware laget for hver enkelt brukers utstyr hjemme

Les manual......................gjelder alt man kjøper av tv , video , hifi
    ved nye software oppdateringer/oppgaderinger les hva de inneholder og har av kanskje nye muligheter

PS3 lager også oppdaterte manualer på nettet som er oppgradert til firmware så om nye muligheter/innstillinger er kommet med firmware vil forklaring om innstillinger bli oppgradert
    dvs en forklaring/manual bør være relatert til firmware versjon ellers er kanskje ikke endringer omtalt som innstillinger / utnyttelse

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Alle produsenter samme type spillere legger ved en manual som forklare innstillinger
    Har man ikke manual kan man gå på hjemmeside til produsent og lese den/laste den ned eller i mange tilfeller også få info om hvordan man stiller inn sitt produkt på deres hjemmeside

man kan da ikke lage programerbare menyer som hver forbruker tilpasser sitt utstyr
    eller
    lage 100 vis av meny modeller man kan velge i en spiller
    eller
    lage 100 vis av avspillere der man kjøper den og den avspilleren ut fra type meny den har som passer med øvrig utstyr hjemme
    eller
    100 vis av ulike firmware laget for hver enkelt brukers utstyr hjemme

Les manual......................gjelder alt man kjøper av tv , video , hifi
    ved nye software oppdateringer/oppgaderinger les hva de inneholder og har av kanskje nye muligheter

PS3 lager også oppdaterte manualer på nettet som er oppgradert til firmware så om nye muligheter/innstillinger er kommet med firmware vil forklaring om innstillinger bli oppgradert
    Jeg pleier alltid å lese manualer. Men om Sony vil så er det ikke noe vanskelig å legge inn rutiner som sjekker om de enkelte modellene skal vise full meny eller ikke. De risikerer at mange vil snakke negativt om lydkvaliteten på PS3 siden mange kanskje tror de har fått HD-output selv om de ikke har det. Alle leser ikke manualer og det er fort gjort å rote seg bort i alle innstillingene.

Sitat Opprinnelig postet av TageMathiassen
    jepp, ps3en nedskalerte den for deg sats på hdmi og lpcm for hd lydformatene, eller kjøpe ps3 slim å bitstreame, da får du til og med opp hd logoene på reciver men er samma lyden :P
    Har tilbakestilt lyden nå, så da får jeg den lyden jeg skal ha. Kan alltids leve med at jeg ikke får riktig logo på receiveren min. Har planer om å kjøpe dedikert Blu-ray spiller uansett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme hvem type BD avspiller

Setter man seg inn i de ulike lydtypene (best/dårligst) som man kan få med feks DVD disc , BD disc
    (altså HD lyd er bedre en SD lyd , hvem codec er tapsfrie , hvem har tap osv)

Hvilke muligheter avspillern har for sending av lyd
    (HDMI , optisk , coax , multichannel analogt)
    (Hvem type overføring har mulighet til best lyd)
    (decoding av hvem format til multikanals PCM , multichannel analogt eller mulighet til bitstream og hvem format over bitstream med hvem type kabel)

Hvilke muligheter motakeren (feks reciver) har for lyd mulighet med de ulike innganger
    (hvem innganger og hvem av de er beregnet på best mulig lyd motak)
    ( motak av bitstream og decoding av hvem format (HDMI optisk,coax), motak av multikanals pcm (som bare går med HDMI og ikke optisk/coax) , motak av multikanals analogt som er overføring med analog kabler)

så kan man finne ut hva man har mulighet til
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest
    og hva man får ved ulike typer kabel overføring

men så kan innstillinger i tillegg redusere lyd ut fra blanding (mix)
    DRC osv

Tar litt tid å sette seg inn i alt
    Mange vil da kanskje aldri eller etter lang tid finne ut at de ved å ikke ha satt seg godt inn i lyd , avspiller , motaker , overføringskabel avspille sterkt redusert lyd fremfor full kvalitet
    (å samtidig tro de har beste lyd ja og tilogmed klage over den)

Har man 7.1 høytalere må man følge ekstra godt med da dette blir enda mere inviklet for beste lyd og valg fremfor det å ha 5.1 anlegg/høytalere

Alt innen HD lyd er omtalt x antall ganger rundt om i tråder på avforum og kan kanskje finnes ved å lete eller bruke søk

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir ukonsentrert av å lese igjennom hele tråden.. hehe!! Kort og godt om min situasjon. Jeg har følgende:

-PS3 "gamle tjukke"
    -Onkyo 607 som kan dekode hd-lyd i alle formater
    -hdmi i mellom disse

Setter på blu-ray. På receiver står det kun DTS og trykker jeg på select knappen på ps3 kontrollen så jeg får opp info om filmen så står det DTS.. står ikke DTS master HD noen steder så da regner jeg ikke med jeg har det? Hvordan kan jeg velge at PS3 skal sende i LPCM? Jeg velger bare HDMI på audio-output og automatisk etter det!! Da velges alt.. ikke noe mer jeg får gjort? Dere som kan dette er sikkert veldig frustrert over de samme spørsmålene 100 ganger.. sorry!!!

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg var litt kjapp der... fikk det til.. hipp hurra=)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •