Parasound JC-1 vs Emotiva XPA-1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parasound JC-1 vs Emotiva XPA-1

Jeg var å lyttet til et par Klipsch RF82 koblet til JC-1 monoblokker med JC-2 som preamp. Det låt helt sinnsykt bra i mine ører!

Men det jeg lurer på er hvordan Emotiva XPA-1 og USP-1 låter til sammenligning?
    Er det kun marginale forskjeller så er ikke prisen på JC-1 verdt det.. Jeg skal kjøpe RF83 btw.

Fant en review av XPA-1, her sammenlignes den med JC-1:
    The Emotiva Lounge - My XPA-1's

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva er bra til prisen, men det er nok et stykke opp til en så god forsterker som JC-1. Om JC-1 likevel kan forsvare mellomlegget blir jo en annen sak......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en pm til Jorntoffe her på forumet.
    Han har testet begge på sine B&W 802
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sender pm og får svar, vennligst post svaret her også (hvis det er greit for Jentroffe).

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Send en pm til Jorntoffe her på forumet.
    Han har testet begge på sine B&W 802
    Jeg lånte Jorntoffe sine Xpa-1 når han var bortreist på jobb i 2uker
    Så regner med jeg kan gi dere noen inntrykk når han drar på
    jobb igjen.
    Da skal jeg teste Jc-1 blokkene hjemme her i stua

Newcomer jorntoffe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke fått hentet jc-1 blokkene ennå pga mangel på bil, men skal poste noe her så snart jeg får testet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!!
    Gleder meg til å høre fra deg om sammenligningen

XPA'n virka like god som JC-1 på Helicon 800 som han skrev i omtalen som jeg linket.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke hørt xpa1, med bakgrunn i å ha testet ut xpa3, parasound jc1 og mc501, samt lest en del på nettet om diverse sammenligninger så vil jeg anbefale deg å bruke godt skjønn når du leser at disse produktene "er nesten der oppe, tangerer de store gutta, gruser de store gutta". I mange tilfeller er dette uttalelser fra personer som har testet f.eks. jc1/501 uten å ha hatt råd til de for å kjøpe emotiva, surfe på hypen og vips, så har de ett par high end kupp. hm, når jeg tenker over det så var det vel en gang en norsk forsterker med et norrønt navn som også "spiste kirsbær med mange store og grusa mange andre" - som de fleste har erfart var vel også det en sannhet med visse modifikasjoner

Parasound jc1 dukker ved jevne mellomrom opp på brukt'n og importutgavene går for rundt 30-35k mens de norskkjøpte er litt dyrere.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Nå har jeg ikke hørt xpa1, med bakgrunn i å ha testet ut xpa3, parasound jc1 og mc501, samt lest en del på nettet om diverse sammenligninger så vil jeg anbefale deg å bruke godt skjønn når du leser at disse produktene "er nesten der oppe, tangerer de store gutta, gruser de store gutta". I mange tilfeller er dette uttalelser fra personer som har testet f.eks. jc1/501 uten å ha hatt råd til de for å kjøpe emotiva, surfe på hypen og vips, så har de ett par high end kupp. hm, når jeg tenker over det så var det vel en gang en norsk forsterker med et norrønt navn som også "spiste kirsbær med mange store og grusa mange andre" - som de fleste har erfart var vel også det en sannhet med visse modifikasjoner

Parasound jc1 dukker ved jevne mellomrom opp på brukt'n og importutgavene går for rundt 30-35k mens de norskkjøpte er litt dyrere.

finnes kanskje andre parasound produkter som er mer nærliggende å teste mot
    a21 feks

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse

Jeg har testet Xpa-1 mot Embla Maenia i mitt oppsett.
    Xpa-1 imponerte desverre ikke.
    Forrige uke kjøpte jeg en Parasound Halo A-21,denne syns jeg spiller endel
    bedre en Embla blokkene.
    Dette er meninger jeg har gjort meg opp ved testing i eget oppsett.
    Så mener ikke at Xpa-1 ikke er en bra match for andre.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike tester utført av enkeltpersoner som har kjøpt et produket, er ikke alltid like mye å stole på. Det er alt for mye følelser inne i bildet som feks foruttatte meninger, følelser i forhold til pris, påvirkninger fra andre som har testet og har sin egne subjektive mening osv osv.

Kanskje hadde Msport lest og hørt så mye godt om denne forsterkere når han kjøpte den at dette måtte bare være bra? Kanskje hadde ikke Skrotnisse noe tro på dette fordi slike billigprodukter ikke kan være gode? Kanskje hadde Joha5 hørt så mye positivt om den av sin bror Msport at dette påvirket hans mening? Kanskje brukeren XX ikke har råd til noe dyrere, men har testet noe dyrer - for å overbevise seg selv påstår han at de billigste er de beste? (for ordens skyld - tatt rett ut av løse luften som eksempler og representerer ikke noen av de andre sine meninger).

Helst burde slike tester vært utført som blindtester. Slik at man ikke vet hva det spilles med og man slipper å la seg påvirke av hvilket merke det er.

En siste mulighet er å lese en drøss med tester, ta en klype salt og være kritisk til kildene. Den synes jeg fungerer bra.

Når det gjelder Jc1 og XPA1 så handler sikkert det om matching med øvrig utstyr også, men jeg har vel mine tvil om at XPA1 hamler opp med Jc1. Du for nok noe for den prisforskjellen, noe man i hvertfall bør få..... Uansett er XPA1 sikkert veldig gode kjøp tatt i betraktning prise som de andre effekttrinnene fra Emotiva.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, på papiret ser XPA-1 ut til å kunne måle seg (har mer krefter, veier mer, osv.) enn Parasound JC-1, men det betyr jo ikke nødvendigvis at lydkvaliteten er sammenliknbar. Der vil det vel komme mer kvalitative bedømninger inn i bildet, såsom personlig smak & preferanse, matching mot øvrig utstyr, osv. Fin artikkel forøvrig: Stereophile: Parasound Halo JC 1 monoblock power amplifier

Sikkert helt utmerkede produkter begge to, og så får smaken/lommeboken/tilgjengeligheten avgjøre hva man foretrekker. Om en brukt Parasound JC-1 er verdt 3-4 ganger så mye som en ny XPA-1 må jo også bli en vurderingssak uten noe gitt fasitsvar.

Tilføyelse: fant et nettsted som har testet begge to:

Parasound JC-1 Product Review
    Emotiva XPA-1 Monoblock Product Review

Interessant den siste konklusjonen hans:

A pair of XPA-1s costs $1998. They’re currently on sale for $1798 per pair. To equal or exceed their specifications and performance, you will need to spend at least three times this amount (Parasound JC 1). In the value for money department, they are absolutely unmatched. They are some of the best amplifiers I have ever heard, period, and they will have to be be pried out of my cold, dead fingers.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lord_Vader

Men det jeg lurer på er hvordan Emotiva XPA-1 og USP-1 låter til sammenligning?
    Er det kun marginale forskjeller så er ikke prisen på JC-1 verdt det.. Jeg skal kjøpe RF83 btw.
    Du får sjekke med noen om de kan låne deg ett sett?
    Trenger jo ikke å låse deg fast på disse.
    Doxa, Abrahamsen og Adyton spiller veldig bra på Klipsch.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    CONRAD JOHNSON ET250 SELGES

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan jeg spørre hvilken Abrahamsen og på hvilke Klipscher du har hørt?
    Beklage ot.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet endel forsterkere på Klipsch, og den som har festet seg absolutt best i minnet er Meridian G57. Når det gjelder dynamikk kunne ingen annen måle seg her. Dette var på RF83
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Doxa på Klipsch og personlig synes jeg det var en skikkelig nedtur.
    Jeg elsker Klipsch og lydbildet disse høytalerene kan gi og har vært eier av di fleste klipsch i heritage serien helt opp til horn gjennom di siste 20 årene.
    Doxa må jeg bare si at flater helt ut i denne sammenhengen selv om sikkert mange vil slakte meg fordet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •