Nybegynner - Hva trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner - Hva trenger jeg?

Hei! Ser at mange på dette forumet besitter svært stort kunnskap om lyd, så da drister jeg meg til å spørre - selv om mitt spørsmål er langt unna det meste som diskuteres her

Det har seg sånn at jeg har bestilt noen überbillige høyttalere: Denver SP-1000B for å være helt presis. Med tanke på prisen, så regner jeg med at lyden jeg kommer til å få ut av dem ikke er all verden, men jeg satser i alle fall på å få LYD... Disse høyttalerne skal erstatte høyttalerne som er integrert i den bærbare PC'en min og i mobiltelefonen min(!), så forbedring regner jeg med uansett.

Men jeg er altså helt lost når det gjelder lyd-ting. Hjemme har jeg et bra stereoanlegg, men det blir for stort til å ha på den lille ettromsleiligheten min, dessverre. Jeg lurer rett og slett bare hva hva jeg trenger i tillegg til selve høyttalerne? Jeg må vel ha en eller annen forsterker pluss ledninger mellom forsterkeren og lydkilden og høyttalerne, hvis jeg har forstått det riktig.

Hva slags utstyr kan det være verdt å se på?

Det bør være billigst mulig (er villig til å handle nytt eller brukt, helst i Oslo). Jeg tenker å koble til lyd fra PC (Spotify-musikk), TV (Philips PFL 5604H) og Xbox 360 (+ evt. Nintendo Wii, men det er ikke så farlig).

Håper noen orker å svare - og hvis jeg har gitt mangelfull informasjon her, så er det selvsagt bare å spørre!

Hilsen fra en hjelpesløs studentjente

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du kikker på en rimelig surround-receiver. Kjøp gjerne brukt 1-2 år gammel. Da får du en som vil være brukbar en god stund framover til kanskje halve prisen av en ny. Denne vil virke som forsterker for lyden fra alle kildene dine: TV, XBox og PC. Du kan koble to høyttalere til den nå, og eventuelt senere oppgradere til surround med typisk 5 høyttalere og en sub-woofer hvis du ønsker. Surround-receivere er et veldig hett marked så de er veldig presset på pris. M.a.o du får veldig mye forsterker for penga.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen på forumet

Du trenger en stereoforsterker, noen meter høyttalerkabel, og signalkabel fra PC til forsterker.

Brukt er absolutt å anbefale hva forsterker angår, kabler kan du handle på Biltema.

Denne vil antakelig gjøre en grei jobb, men den har ikke fjernkontroll. Nad 3130 amplifier - FINN Torget

Ellers kan du sikkert finne en og annen rimelig surroundreceiver du kan bruke også, er en del som går billig om dagen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oslostudent
    Hjemme har jeg et bra stereoanlegg,
    Eller så kan du låne deler av det stereoanlegget du har hjemme eller eventuelt sjekke hva som er på det og hva du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svarene jeg har fått hittil!

Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha
    Foreslår at du kikker på en rimelig surround-receiver. Kjøp gjerne brukt 1-2 år gammel. Da får du en som vil være brukbar en god stund framover til kanskje halve prisen av en ny. Denne vil virke som forsterker for lyden fra alle kildene dine: TV, XBox og PC. Du kan koble to høyttalere til den nå, og eventuelt senere oppgradere til surround med typisk 5 høyttalere og en sub-woofer hvis du ønsker. Surround-receivere er et veldig hett marked så de er veldig presset på pris. M.a.o du får veldig mye forsterker for penga.
    Surround er skummelt - da kan jeg jo falle for fristelsen til å kjøpe flere høyttalere senere... Men godt forslag. Hvilken prisklasse mener du jeg må opp i da, for å få noe akseptabelt som er bare 1-2 år gammelt? Er det noen spesielle modeller som er ekstra prisgunstige? Og er det faktisk såpass mye større prispress på surround i forhold til stereo, at det blir like god/mye lyd for tilsvarende pris, da spesielt i de lavere prissegmentene? Mitt inntrykk er at det finnes veldig mange flere surroundforsterkere enn stereoforsterkere på markedet, så det er vel kanskje slik.

Har også forelsket meg litt i denne: Denon PMA-51AE. HiFi-klubben oppgir førprisen 2298,-, men jeg ser at feks. Elkjøp har hatt denne til helt ned mot 1000 kroner. Det jeg liker er at den er ganske liten (ser for meg at den passer bedre i mitt rom enn en stor forsterker), pluss at jeg kan utvide med en CD-spiller i samme serie hvis jeg finner ut at jeg trenger det. Etter min skala ser det ganske stilig ut. Men er det bare tull å kjøpe denne fremfor en brukt (og i såfall ganske gammel) forsterker til ca. samme pris? - Og, denne vil vel kunne drive høyttalerne mine uten problemer, eller?

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hei og velkommen på forumet

Du trenger en stereoforsterker, noen meter høyttalerkabel, og signalkabel fra PC til forsterker.

Brukt er absolutt å anbefale hva forsterker angår, kabler kan du handle på Biltema.

Denne vil antakelig gjøre en grei jobb, men den har ikke fjernkontroll. Nad 3130 amplifier - FINN Torget

Ellers kan du sikkert finne en og annen rimelig surroundreceiver du kan bruke også, er en del som går billig om dagen.
    OK - da er jeg i alle fall helt sikker på hvilke komponenter jeg trenger - og Biltema eller Clas Ohlson er nok stedet jeg ender opp med å kjøpe kabler på, ja

Jeg har sett på den NAD'en på finn, og syntes ikke det hørtes så dumt ut! Har hørt mye bra om NAD, og det skader vel heller ikke at det ikke er lenge siden den ble renset. Den er i alle fall i tankene

Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Eller så kan du låne deler av det stereoanlegget du har hjemme eller eventuelt sjekke hva som er på det og hva du trenger.
    Det er i utgangspunktet et veldig godt forslag, men dessverre passer ingen av delene derfra i den leiligheten jeg skal bo i nå. Høyttalerne er lite plasseringsvennlige, og selve "forsterkeren" er lang i alle veier og har tre CD-skiftere og to kassettplasser, og det blir for mye stress å få plass til det. Dessverre! (Dessuten er det godt å ha et skikkelig anlegg å spille musikk med når jeg er hjemme hos foreldrene mine, for det er enebolig hvor jeg ikke trenger å ta noe særlig hensyn til naboene 8) )

Skal dog høre med pappa om vi ikke har noe brukbart utstyr som bare står og støver hjemme - det kan det jo hende vi har, for at mamma skulle få ha det fancy mikroanlegget sitt på æresplassen i stua...

Det ser kult ut, men den sprenger budjsettet mitt... :neutral: Kanskje litt overkill med 7.2 og 5xHDMI også :grin:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye mer press i surround-markedet enn i stereo om dagen ja, så her kan du gjøre veldig gode kjøp. Husk at du i en surroundreceiver også får med en D/A converter som (høyst sannsynlig) er mye bedre enn den som sitter på lydkortet i PC'en din.

En D/A converter er den elektroniske komponenten som omformer digital informasjon (bare 0 og 1-tall) til analoge signaler som senere kan forsterkes og formidles av høyttalerne som lyd. På PC'ens harddisk eller en CD plate er det altså bare digital informasjon som på et eller annet tidspunkt må konverteres på denne måten. Du vil få et mye bedre resultat hvis det digitale signalet sendes fra PC til surroundreceiver for å konverteres der, enn om du lar PC'ens lydkort konvertere informasjonen og sende analoge signaler til en stereoforsterker.

Følg med på AVtorget og Finn. Du vil sikkert kunne få en surroundreceiver til nypris 5-6000 for kanskje halve prisen hvis du er tålmodig. Men ikke kjøp noe særlig eldre enn 2 år. Sørg for å få med kvittering fra forhandler siden det vil være god tid igjen på den 5 årige reklamaskonsretten man har her i Norge.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut Men hvordan kobler jeg i såfall PC'en til receiveren da? Hvis jeg putter en ledning inn i hodetelefonutgangen på PC'en, så er det vel PC'en som konverterer, eller? Står S/PDIF på den.

Jeg følger med som bare rakkern Når du sier at jeg ikke bør satse på noe som er eldre enn to år, er det med tanke på reklamasjonsretten, eller er det stor (lyd)kvalitetsforskjell på nyere og eldre forsterkere/receivere?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært heving av kvalitet de siste årene, samt at HDMI og HD-lyd har gjort sitt inntog.
    Mulig du har en DMI utgang på PC som også kan overføre lyd?

Den Onkyoen som det linkes til lenger oppe her er jo knallgod til prisen. Lå forresten en brukt Onkyo 606 på torget til 1500,- for en ukes tid siden, kanskje ikke den er solgt?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skjønner. Jepp, jeg har en HDMI-utgang på PC'en min, så da går det vel an å koble til der, dersom jeg kjøper en receiver med støtte for det.

Med tanke på at jeg kjøpte det som må være verdens mest low-budget høyttalere, ser jeg også på de helt billigste forsterkerne på bruktmarkedet. Jeg kan ikke regne med verdens beste lydkvalitet uansett, og tanken i utgangspunktet var å prøve å få det så billig som overhodet mulig. Vil en NAD L53 for eksempel klare å drive disse høyttalerne? Har dessverre ikke klart å finne ut sensitiviteten deres, så den vet jeg ingenting om...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare å oppdatere litt her: jeg endte opp med å kjøpe en Yamaha RX-V530RDS surroundreceiver. Må si jeg er veldig fornøyd så langt. Oppsettet mitt spiller høyere enn hva som er akseptert her i bygården hvor jeg bor, og totalt har jeg bare brukt 1072 kroner på hele anlegget, altså høyttalere, forsterker, høyttalerkabler og RCA-kabel 8) Jeg er ekstremt fornøyd i forhold til prisen, faktisk, og synes lyden er absolutt god nok for min bruk.

Så da takker jeg for hjelpen jeg fikk i denne tråden. Det kan godt hende jeg kommer tilbake til forumet ved en senere anledning, når lommeboken er litt tykkere og interessen for lyd har blitt større

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. Nå har du fått mye lyd for penga, og du har mulighet til å bygge på når du kan og vil

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •